Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 23 @12:00AM - 12:00PM
Wintermeeting 2019
   

Wedstrijd  

zo dec 16 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 3
zo jan 13 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 4
zo feb 10 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 5
zo mrt 10 @11:00AM -
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gekantelde motor.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 14:14 #790630

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
De motor is een Yanmar 3YM30 en staat nog brandnieuw in het krat geduldig te wachten totdat deze ingebouwd gaat worden. Er zit dus ook nog geen motorolie in. In de kuipbodem zit nu nog een opening om de motor doorheen te laten zakken. Zodra de motor op de fundering staat gaat dat gat dicht.

Na de inbouw gaat de romp nog een tijdje onder een hoek van ongeveer 45 graden liggen, zowel over BB als over SB. Zodoende kan ik goed bij de kuip, dek en opbouw zonder klimwerk en steigers voor het plamuren en schilderen van kuip, dek en opbouw.

Nu mijn vraag, kan de motor gedurende enkele maanden onder 45 graden staan zonder dat dat nadelige gevolgen heeft ? Zie ook onderstaand schetsje.

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 14:24 #790635

Ja, dat kan. Ik kan me wel voorstellen dat de motorsteunen dat niet zo fijn vinden. Zelfde geldt voor de schroefasinstallatie, indien je van plan bent die in dit stadium al af te ronden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 15:45 #790651

schroefas loskoppelen en blok zijwaarts ondersteunen lijkt me niet ingewikkeld.
technisch maat het voor dat blok niets uit wanneer deze scheef hangt (als ie maar niet hoeft te draaien onder die hoek)
Topper ISO: wel de lol, wat minder het gewiebel van een skiff aangevuld met een Boss. Onze caravan is een Jouet 920 genaamd \"Pieke\" gaat dit jaar weer terug naar zee :-). MMSI: 244650048
Gedaan UK (april 2014 en 2015) en St Vaast. (augustus 2014). Bucketlist... Wadden (mei vakantie);...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 17:27 #790684

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Schroefas zit er dan nog niet aan. Het gaat mij er vooral om om de motor onderdeks te krijgen zodat ik de kuip kan afmaken. Ik denk dat ik de motorsteunen maar tijdelijk verwijder en deze vervang door een stijve ondersteuning, bijv. met een blokje hout.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 17:40 #790688

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3823
Baadt het niet dan schaadt het niet natuurlijk. Ik vraag me ineens af wat de motorsteunen van de schepen in de Vendee Globe te verduren krijgen en of die wellicht extra versterkt zijn. Die schepen liggen ook maanden onder helling en dansen ook nog eens.
Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 18:54 #790712

Statische belasting maakt voor de motorsteunen niet heel veel uit. Het is schokbelasting (acceleraties) die het leven moeilijk maken voor de dempers.

Wat betreft de motor, als je daar geen vloeistoffen in doet kun je de motor zelfs op zijn kop hangen. De maximale helling die gegeven word is voornamelijk om te voorkomen dat de oliepomp aanzuig 'droog' komt te staan, die zit onder in het carter. Verder wil ja natuurlijk niet dat olie en koelvloeistof zich gaan verspreiden op plekken waar die niet horen in de motor
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 19:00 #790715

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10150
Extra fixeren lijkt me slim inderdaad. Zeker als je tot 45gr gaat.

Maar even een andere vraag: bouw je de motor in, en vooral sluit je het luik zonder proef te draaien? Het is natuurlijk een nieuwe motor, maar toch. Effe niet opgelet en hij doet het (nog) niet. Of kan het luik makkelijk weer open?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 19:13 #790721

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
koko schreef :
Extra fixeren lijkt me slim inderdaad. Zeker als je tot 45gr gaat.

Maar even een andere vraag: bouw je de motor in, en vooral sluit je het luik zonder proef te draaien? Het is natuurlijk een nieuwe motor, maar toch. Effe niet opgelet en hij doet het (nog) niet. Of kan het luik makkelijk weer open?

Die kans lijkt mij erg klein. En ja, het kan makkelijk weer open. Kwestie van weer even de decoupeerzaag er doorheen halen :whistle:
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 14 jan 2017 18:08 #800083

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899


Ik heb het opgelost met een passend strookje triplex tussen motorsteun en omranding van de fundatie. De motor staat zo stijf opgesloten, er zit geen beweging meer in.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl