Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gekantelde motor.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 14:14 #790630

De motor is een Yanmar 3YM30 en staat nog brandnieuw in het krat geduldig te wachten totdat deze ingebouwd gaat worden. Er zit dus ook nog geen motorolie in. In de kuipbodem zit nu nog een opening om de motor doorheen te laten zakken. Zodra de motor op de fundering staat gaat dat gat dicht.

Na de inbouw gaat de romp nog een tijdje onder een hoek van ongeveer 45 graden liggen, zowel over BB als over SB. Zodoende kan ik goed bij de kuip, dek en opbouw zonder klimwerk en steigers voor het plamuren en schilderen van kuip, dek en opbouw.

Nu mijn vraag, kan de motor gedurende enkele maanden onder 45 graden staan zonder dat dat nadelige gevolgen heeft ? Zie ook onderstaand schetsje.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 14:24 #790635

Ja, dat kan. Ik kan me wel voorstellen dat de motorsteunen dat niet zo fijn vinden. Zelfde geldt voor de schroefasinstallatie, indien je van plan bent die in dit stadium al af te ronden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 15:45 #790651

schroefas loskoppelen en blok zijwaarts ondersteunen lijkt me niet ingewikkeld.
technisch maat het voor dat blok niets uit wanneer deze scheef hangt (als ie maar niet hoeft te draaien onder die hoek)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 17:27 #790684

Schroefas zit er dan nog niet aan. Het gaat mij er vooral om om de motor onderdeks te krijgen zodat ik de kuip kan afmaken. Ik denk dat ik de motorsteunen maar tijdelijk verwijder en deze vervang door een stijve ondersteuning, bijv. met een blokje hout.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 17:40 #790688

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Baadt het niet dan schaadt het niet natuurlijk. Ik vraag me ineens af wat de motorsteunen van de schepen in de Vendee Globe te verduren krijgen en of die wellicht extra versterkt zijn. Die schepen liggen ook maanden onder helling en dansen ook nog eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 18:54 #790712

Statische belasting maakt voor de motorsteunen niet heel veel uit. Het is schokbelasting (acceleraties) die het leven moeilijk maken voor de dempers.

Wat betreft de motor, als je daar geen vloeistoffen in doet kun je de motor zelfs op zijn kop hangen. De maximale helling die gegeven word is voornamelijk om te voorkomen dat de oliepomp aanzuig 'droog' komt te staan, die zit onder in het carter. Verder wil ja natuurlijk niet dat olie en koelvloeistof zich gaan verspreiden op plekken waar die niet horen in de motor
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 19:00 #790715

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Extra fixeren lijkt me slim inderdaad. Zeker als je tot 45gr gaat.

Maar even een andere vraag: bouw je de motor in, en vooral sluit je het luik zonder proef te draaien? Het is natuurlijk een nieuwe motor, maar toch. Effe niet opgelet en hij doet het (nog) niet. Of kan het luik makkelijk weer open?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 09 dec 2016 19:13 #790721

koko schreef :
Extra fixeren lijkt me slim inderdaad. Zeker als je tot 45gr gaat.

Maar even een andere vraag: bouw je de motor in, en vooral sluit je het luik zonder proef te draaien? Het is natuurlijk een nieuwe motor, maar toch. Effe niet opgelet en hij doet het (nog) niet. Of kan het luik makkelijk weer open?

Die kans lijkt mij erg klein. En ja, het kan makkelijk weer open. Kwestie van weer even de decoupeerzaag er doorheen halen :whistle:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gekantelde motor. 14 jan 2017 18:08 #800083



Ik heb het opgelost met een passend strookje triplex tussen motorsteun en omranding van de fundatie. De motor staat zo stijf opgesloten, er zit geen beweging meer in.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl