nou oke dan ! ik heb op mijn carburateur onderaan de vlotterkamer een schroefje zitten waarmee ik de vlotterkamer kan laten leeglopen, dat doe ik voor dat de motor de winterstalling in gaat...en dan draai ik ook nog ff de vlotterkamer eraf en maak hem mooi droog...en dan het normale onderhoud aanhouden.
moet voldoende zijn voor een probleemloze werking, echte mankementen daargelaten
Wordt je ondertussen niet gestoord van alle mogelijke probleem scenario's ?
T
leuk he? dit forum.
Als je vraagt 'hoe heten die stangen haaks op de mast die de stagen van de mast houden' dan krijg je al 20 antwoorden. (en dat terwijl het antwoord in reply 1 gegeven was).
Heb een beetje dezelfde ervaringen gehad. Bleek een vervuilde sproeier/carberateur. Deze toen laten reinigen in een speciaal bad, daarna liep het motortje weer perfect. 4-takt motoren schijnen daar heel gevoelig voor te zijn.
Bas van Dijk schreef
Erg voorzichtig zijn met sproeiers doorprikken! Kleinste krasje kan nadelig zijn, dus idd zeker niet met ijzerdraad of een naald of zo!
Daarom: I.d.d. nooit met metalen draadje (van staalborstel bijv niet doen!) of speld (ook niet doen!) Maar met een of een paar koper filamentje van een stukje snoer wat toch wel aan boord ligt want op een boot heb je geen massieve snoeren. Dat spul is denk ik nog zachter dan de sproeier zelf en beschadigt hem niet en dan kun je hem doorprikken en voorzichtig beetje mee poetsen van binnen.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
is dat zo ? ik tank altijd normaal euor 95 en geen super ! doe ik al twee jaar
is slechts bij enkele buitenboordmotor zo, de rest draait netjes op euro95. is ook te lezen in de gebruiksaanwijzing van de motor Zeerover schreef :
Gebruik voor de buitenboord motor alleen super geen euro95 e10, voor het stockeren voor de winter gebruik aspen.
Vandaag de motor gebruikt en hij loopt weer beter dan gisteren. Hetzelfde als vorig jaar. Het is me nu wel duidelijk dat de winteropslag anders moet. Ik vermoed dat de carburateur toch niet helemaal leeg gaat en er uiteindelijk troep inzit van de oude benzine.
Kan ik de motor t beste weg zetten met Aspen in de carburateur?
is dat zo ? ik tank altijd normaal euor 95 en geen super ! doe ik al twee jaar
is slechts bij enkele buitenboordmotor zo, de rest draait netjes op euro95. is ook te lezen in de gebruiksaanwijzing van de motor Zeerover schreef :
Gebruik voor de buitenboord motor alleen super geen euro95 e10, voor het stockeren voor de winter gebruik aspen.
Plak en knip uit de gebruiksaanwijzing van 2001
AANBEVOLEN BENZINE
Verenigde Staten en Canada
Gebruik een bekend merk ongelode autombielbenzine met een opgegeven octaangetal van minstens 87. De voorkeur wordt gegeven aan middenkwaliteit automobielbenzine die een injectorreinigingsmiddel bevat, om het inwendige van de motor extra schoon te houden. Gelode benzine wordt afgeraden.
Internationaal
Gebruik een bekend merk ongelode automobielbenzine met een opgegeven RON van minstens 90. De voorkeur wordt gegeven aan automobielbenzine die een injectorreinigingsmiddel bevat, om het inwendige van de motor extra schoon te houden. Gelode benzine mag worden gebruikt in gebieden waar ongelode benzine niet verkrijgbaar is.
Alcohol in benzine
Wij raden het gebruik van benzine af die alcohol bevat vanwege het mogelijk nadelige effect die alcohol op het brandstofsysteem kan hebben. Indien alleen alcoholhoudende benzine verkrijgbaar is, mag dit in het algemeen niet meer dan 10% ethanol of 5% methanol bevatten, en de toevoeging van een waterscheidi brandstoffilter wordt aangeraden.
Als alcoholhoudende benzine wordt gebruikt of als u vermoedt dat alcohol in de benzine aanwezig is, inspecteer het brandstofsysteem dan vaker en kijk of er brandstof lekt of zich iets abnormaals voordoet.
Alcoholhoudende benzine kan de volgende problemen veroorzaken voor uw buitenboordmotor en het brandstofsysteem:
• Corrosie van metalen onderdelen.
• Verslechtering van elastomeren en kunststof onderdelen.
• Slijtage en schade aan inwendige onderdelen van de motor.
• Problemen bij het starten en draaien van de motor.
• ”Vapor lock” of te weinig brandstoftoevoer.
Sommige van deze nadelige effecten zijn te wijten aan de neiging van alcoholhoudende benzine om vocht uit de lucht op te nemen, met als gevolg een fase van water en alcohol die zich van de benzine in de brandstoftank scheidt.
De nadelige effecten van alcohol zijn ernstiger bij methanol en erger bij een hoger alcoholgehalte.
Een gebruiksaanwijzing canada en verenigde staten van 16 jaar oud !
[q
uote="Zeerover" post=858495]peter1 schreef :
is dat zo ? ik tank altijd normaal euor 95 en geen super ! doe ik al twee jaar
is slechts bij enkele buitenboordmotor zo, de rest draait netjes op euro95. is ook te lezen in de gebruiksaanwijzing van de motor Zeerover schreef :
Gebruik voor de buitenboord motor alleen super geen euro95 e10, voor het stockeren voor de winter gebruik aspen.
Plak en knip uit de gebruiksaanwijzing van 2001
AANBEVOLEN BENZINE
Verenigde Staten en Canada
Gebruik een bekend merk ongelode autombielbenzine met een opgegeven octaangetal van minstens 87. De voorkeur wordt gegeven aan middenkwaliteit automobielbenzine die een injectorreinigingsmiddel bevat, om het inwendige van de motor extra schoon te houden. Gelode benzine wordt afgeraden.
Internationaal
Gebruik een bekend merk ongelode automobielbenzine met een opgegeven RON van minstens 90. De voorkeur wordt gegeven aan automobielbenzine die een injectorreinigingsmiddel bevat, om het inwendige van de motor extra schoon te houden. Gelode benzine mag worden gebruikt in gebieden waar ongelode benzine niet verkrijgbaar is.
Alcohol in benzine
Wij raden het gebruik van benzine af die alcohol bevat vanwege het mogelijk nadelige effect die alcohol op het brandstofsysteem kan hebben. Indien alleen alcoholhoudende benzine verkrijgbaar is, mag dit in het algemeen niet meer dan 10% ethanol of 5% methanol bevatten, en de toevoeging van een waterscheidi brandstoffilter wordt aangeraden.
Als alcoholhoudende benzine wordt gebruikt of als u vermoedt dat alcohol in de benzine aanwezig is, inspecteer het brandstofsysteem dan vaker en kijk of er brandstof lekt of zich iets abnormaals voordoet.
Alcoholhoudende benzine kan de volgende problemen veroorzaken voor uw buitenboordmotor en het brandstofsysteem:
• Corrosie van metalen onderdelen.
• Verslechtering van elastomeren en kunststof onderdelen.
• Slijtage en schade aan inwendige onderdelen van de motor.
• Problemen bij het starten en draaien van de motor.
• ”Vapor lock” of te weinig brandstoftoevoer.
Sommige van deze nadelige effecten zijn te wijten aan de neiging van alcoholhoudende benzine om vocht uit de lucht op te nemen, met als gevolg een fase van water en alcohol die zich van de benzine in de brandstoftank scheidt.
De nadelige effecten van alcohol zijn ernstiger bij methanol en erger bij een hoger alcoholgehalte.[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re:Mercury 4 pk met kuren
04 aug 2017 17:36 #858605
Wat brandstof bedtreft (hier ook Mercury 4 pk buitenboordmotor)
Wanneer ik veel vaar, Euro 95. Wanneer ik minder veel vaar lees 200 cc verbruik om de haven uit en in te varen omdat ie maar 20 minuten loopt... geef ik de voorkeur aan vpower (beter houdbaar), voor de winter Aspen benzine voor 4 takt.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Ik wil toch nog even reageren.
Ten eerste het octaan getal zegt niks over brandstofsamenstelling, deze is veranderd in loop van de jaren en zal nog meer veranderen met alle gevolgen van dien. www.cheetahtravel.nl/e10-benzine-waarschuwingen/
Ik heb zelf te maken gehad met een vervuilde carburator, verstorven brandstof slangen Barstjes in het rubber en een binnenmantel van de originele slang van de tank naar de aansluiting die in brokjes oploste.
Ik probeer nu zo veel mogelijk zeilend aan te meren om te oefenen. Brandstof is altijd super (minder ethanol) en ga er nu ook een additief in doen. Carburator wordt jaarlijks ultrasoon gereinigd, vooral omdat ik heel weinig de motor gebruik (verbruik 20liter per jaar) en het filter wordt vervangen. Ook de brandsof van vorig jaar gebruik ik niet meer in de BBM. Moest ik een diesel hebben zou ik het ongeveer ook zo doen. Op je motor moet je toch kunnen rekenen.
Dus "ik tank al jaren Euro 95 en heb nog nooit problemen gehad" is een verkeerde stelling. Vraag het anders na bij specialisten in de haven.
Uit ervaring: 'motor laten lopen tot ie afslaat' is géén lege carburateur (vlotterbak) en zal met lang stilstaan (winter opslag) een laagje viezigheid in de vlotterbak achterlaten.
De schroef open draaien onderaan de vlotterbak (doekje er onder!) bij winteropslag zou mijn advies zijn.
Wel raar dat de motor koud problemen gaf en warm niet -als het vervuiling van een sproeier betreft-. Is het probleem inmiddels helemaal opgelost?
Dit probleem is bekend, ploffen en bij gas geven afslaan krijgt dan te weinig brandstof.
Stationair sproeier ultrasoon reinigen sproeier is verkalkt door de benzine.
Je kan hem ook voorzichtig met een koperdraadje reinigen.
Sproeier zit in de vlotterkamer dacht ik.