Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie!

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 18 apr 2018 21:07 #936537

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ReinierZeilt schreef :
Bedankt voor de snelle reacties.

Even mijn ideeen daarover:
De decompressiehandle leek me wel goed vrij te zitten, maar die ga ik zeker even checken!
Mocht dat het zijn, dan zal dat aanpassen van die nokjes vast wel lukken... ;)

Over de asymmetrische pakking: dit had ik vrij snel in de gaten (letterlijk), ik had eerst de draadeinden weer in het blok geschroefd, en dan past de pakking maar op 1 manier. Die zit dus wel goed.

Ik heb de klepspeling uiteraard wel met een voelermaat gesteld, wel ietsje ruimer gehouden omdat de motor koud was. Het plan was echt goed te stellen als ‘ie warm was gedraaid, maar dat ging hem dus niet worden...

De verstuivers zijn door Fer getest, en die waren prima. Die verdenk ik dus niet.
De timing: tja, waarom zou die ineens fout zijn? Daar heb ik niet aangezeten

De kleppen en zittingen zijn bij een revisiebedrijf gefreesd/geslepen. Ik heb er niks aan gecontroleerd, maar ik verwacht wel dat dat goed gedaan is. Wat ik me nu wel bedenk: ik heb er niet naar gekeken of er nieuwe klepseals zijn gemonteerd, de oude waren volgens mij niet zo best meer. Kan dat eventueel het niet-starten veroorzaken???

Lekkende zuigerveren: het blok is 40 jaar oud, en de geschiedenis ken ik niet, dus die veren zullen best wat minder zijn geworden in de loop der tijd. Voor de koprevisie startte de motor altijd gewoon goed, kan dat dan nu ineens anders zijn, de veren zijn toch niet ineens versleten?
Klepseals zijn niet het probleem.
Is de koppakking dikker dan de oude? Dan is de compressie druk lager en zou dat, in combinatie met evt. minder goede zuigerveren en cilinder voering, het startprobleem kunnen zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 21:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 18 apr 2018 21:31 #936543

Ik ben zelf natuurlijk ook druk aan het zoeken op het net en het forum, en ik zag net iets over ‘branderplaatjes’ die onderin het gat van de verstuivers zitten. Moeten die vervangen worden? Dat is nieuw voor me, en die heb ik dus ook niet vervangen. Zouden de verstuivers nu niet goed afdichten, en is dat dan (een deel van) het probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 05:27 #936559

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12511
voor dat alle horror verhalen weer verschijnen.. ;)
probeer eerst maar eens de truc met de moeren op de HD leidingen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 06:25 #936571

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Balen zeg!
Je bent al de tweede md7a eigenaar die na het loshalen van de kop terugkomt met niet starten. Maakt mij wel huiverig om de boel los te halen.

Hoop voor je dat het iets simpels blijkt. Succes.
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 06:25 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 07:47 #936586

Weet je zeker dat je alle ontluchtpunten hebt gehad bij het ontluchten?
Met name punt 6 is erg belangrijk omdat lucht die daar komt altijd weer terug kan komen . Komt omdat de retourleiding terug gaat naar het fijnfilter en niet zoals bij de huidige motoren naar de tank. Was eigenlijk heel onverstandig van VP.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: bl_md7A.pdf
Bestandsgrootte:763 KB

Laatst bewerkt: 19 apr 2018 07:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 08:17 #936590

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Is er nu al een keer compressie gemeten ??
Je kunt natuurlijk wel alles in de kop reviseren maar zonder compressie gaat er nooit wat gebeuren.
Klepseals zullen geen problemen geven met het starten wel met olieverbruik.

defecte brandplaatjes geven ook compressie verlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 08:34 #936592

Makkie schreef :
Is er nu al een keer compressie gemeten ??
Je kunt natuurlijk wel alles in de kop reviseren maar zonder compressie gaat er nooit wat gebeuren.
Klepseals zullen geen problemen geven met het starten wel met olieverbruik.

defecte brandplaatjes geven ook compressie verlies.

Volgens mij hebben de motoren uit de MD serie geen brandplaatjes . Had mijn MD5A ook niet .Alleen een ingeperste koperen sleeve die ook als afdichting dient.Kun je zelf niet vervangen maar is ook niet nodig en bovendien waarschijnlijk niet meer te krijgen.
De latere VP's hebben wel een brandplaatje.
Staat wel meer over in de workshop manual neem ik aan:

Bijlage:

Bestandsnaam: MD7AWORKSHOP-2.pdf
Bestandsgrootte:1,610 KB


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 08:34 #936593

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Uit ervaring: ontluchten komt echt heel kritisch bij deze motor. Goed de leidingen op de verstuivers los, ff doekje eromheen wikkelen tegen het lekken en ff flink, maar echt flink, doorstarten. Liefst met kleplichter, draait ie lekker snel door.

Compressie spookverhaal checken: als de kleplichter niet omhoog staat, is het vliegwiel eigenlijk niet rond te draaien met de hand. Als dat het geval is, weet je zeker dat ie een optimale compressie heeft. Als dat wel relatief eenvoudig gaat, dan kun je het daar gaan zoeken. Gaat dat dus niet, dan zou ik het blijven zoeken in de brandstoftoevoer.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 08:35 #936594

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Overigens, retourleiding hogedrukpomp gaat gewoon naar de tank bij de MD7a.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 08:44 #936597

mystudio schreef :
Overigens, retourleiding hogedrukpomp gaat gewoon naar de tank bij de MD7a.

Origineel niet hoor , zie tekening leiding nr. 36.
Wel is dat vaak gewijzigd door de eigenaars naar retour tank maar daarbij moet je wel weten hoe omdat de retourleiding origineel wat tegendruk heeft van de opvoerpomp. Bij verkeerde installatie kan het ontbreken daarvan lucht in de verstuiver opleveren en dus startproblemen na stilstand.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 09:10 #936603

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Er was hier laatst ook iemand(Leejow) met zelfde probleem. Motor startte uiteindelijk nadat er wat smeerolie op de zuigers gedaan was. Zuigerveren sluiten dan beter af, dus betere compressie.
Dit is natuurlijk een "lapmiddel"
Leejow gaf zelf al aan dat hij de motor vrij gemakkelijk door de compressie heen kon tornen.
Dit kun je ook eens controleren en dan weet je met zekerheid dat de compressie wel of niet echt goed is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 11:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 09:34 #936618

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
mystudio schreef :
Overigens, retourleiding hogedrukpomp gaat gewoon naar de tank bij de MD7a.

Origineel niet hoor , zie tekening leiding nr. 36.
Wel is dat vaak gewijzigd door de eigenaars naar retour tank maar daarbij moet je wel weten hoe omdat de retourleiding origineel wat tegendruk heeft van de opvoerpomp. Bij verkeerde installatie kan het ontbreken daarvan lucht in de verstuiver opleveren en dus startproblemen na stilstand.
Ad

Lekleidingen van de verstuiver kunnen naar het fijnfilter.
Retourleidig vanaf de HD pomp, indien aanwezig, moet terug naar de tank.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 09:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 10:35 #936629

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb er een boel info uit kunnen halen.
De plannen zijn dan nu (niet perse in deze volgorde):

- Speling decompressiehandle testen, zeker stellen dat de kleppen dicht zijn
- Olie op de zuigers doen
- Beetje startspray in de luchtinlaat
- Nogmaals echt goed ontluchten
- Verder ontluchten tijdens starten (meerdere mensen geven aan dat dit zeer precies komt bij deze motor)

Hopelijk is dat genoeg, en krijg ik hem dan weer aan het lopen!

@Makkie: Over de compressie: je hebt helemaal gelijk!
Ik ben me er van bewust dat de compressie niet optimaal zal zijn bij deze 40 jaar oude motor. Daar hoef ik het niet voor te laten meten. Hoogstens weet ik dan HOE erg het gesteld is.
Compressie verbeteren was ook totaal niet het doel van de koprevisie, die was alleen om de koelkanalen schoon te krijgen zodat de motor minder warm wordt. Maar als de kop er dan toch af is, is het wel handig om daar dan zoveel mogelijk weer in orde te maken. Vandaar dat de kleppen e.d. wel zijn aangepakt.
De motor liep voor de revisie verder 'goed genoeg'. Hij zal best minder vermogen leveren dan wat `ie ooit gedaan heeft, maar zolang ik er mee kan varen laat ik het even zo.
Om de compressie te verbeteren heb je het wel even over een heel ander soort klus dan een koprevisie, en daar wil ik nu even niet aan beginnen... Ik vraag me ook af of de motor het nog waard is om een volledige revisie uit te laten voeren.....

Groeten,
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 21:09 #936730

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je alle ontluchtpunten hebt gehad bij het ontluchten?
Met name punt 6 is erg belangrijk omdat lucht die daar komt altijd weer terug kan komen . Komt omdat de retourleiding terug gaat naar het fijnfilter en niet zoals bij de huidige motoren naar de tank. Was eigenlijk heel onverstandig van VP.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: bl_md7A.pdf
Bestandsgrootte:763 KB


Bij punt 6 komt geen lucht, maar lekolie vanaf de verstuiver.
Geen onverstandig besluit van VP en andere motor fabrikanten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 21:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 19 apr 2018 21:47 #936735

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4450
douwe schreef :
Bij punt 6 komt geen lucht, maar lekolie vanaf de verstuiver.
Geen onverstandig besluit van VP en andere motor fabrikanten.

Na een koprevisie is de lekolieleiding leeg, en zit dus vol lucht. Als deze leiding teruggevoerd is naar het fijnfilter, zal na het starten de lekolie langzaam de leiding gaan vullen, en de lucht verdringen naar het fijnfilter en daar voor problemen gaan zorgen.
De enige ontluchtingsmethode die hier werkt is de moeren van de lekolieleiding aan de verstuiver oplossen, en met de handbediening van de opvoerpomp net zo lang pompen tot er bij de verstuiver diesel uit de lekleiding komt. Bij meercilinder motoren eerst de dichtst bij het filter zittende verstuiver ontluchten en dan verder werken tot de laatste verstuiver. Bij oudere Yanmar motoren met de lekolie terugvoer naar het fijnfilter staat deze methode duidelijk in de handboeken, maar geldt natuurlijk net zo goed voor VP.

Overigens kan een met lucht gevulde lekolieleiding nooit het probleem van niet starten veroorzaken bij een eerste start na de revisie. Het fenomeen doet zich hinderlijk voor als de motor eenmaal gestart is en dan gaat stotteren.
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 22:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 20 apr 2018 07:27 #936782

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je alle ontluchtpunten hebt gehad bij het ontluchten?
Met name punt 6 is erg belangrijk omdat lucht die daar komt altijd weer terug kan komen . Komt omdat de retourleiding terug gaat naar het fijnfilter en niet zoals bij de huidige motoren naar de tank. Was eigenlijk heel onverstandig van VP.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: bl_md7A.pdf
Bestandsgrootte:763 KB


Bij punt 6 komt geen lucht, maar lekolie vanaf de verstuiver.
Geen onverstandig besluit van VP en andere motor fabrikanten.

Dat is natuurlijk juist , daar is een retourleiding ook voor, maar eventuele luchtbelletjes die tijdens het ontluchten in die retourleiding komen krijg je er pas na een paar keer ontluchten uit. Maar ook hele kleine luchtbelletjes die door verschillende oorzaken in de dieseltoevoer kunnen komen en waar de motor weinig tot geen last van heeft blijven door die retour naar het filter rondfietsen en zamelen heel langzaam op tot de motor er mee uit scheidt.Dat kan bijv. de oorzaak zijn van motoren die prima starten en er steeds na een langere tijd prima lopen plotseling mee uitscheiden en wontlucht moeten worden.
Want minime hoeveelheden lucht kunnen altijd in de dieseltoevoer voorkomen en kunnen alleen weg door de verstuiver(s) of door een retourleidiing naar de tank.
En dat is de reden dat ik een retour naar het fijnfilter een slecht ontwerp vind.

Wat denk je trouwens waarom je retourleidingen naar het fijnfilter tegenwoordig (vrijwel?) niet meer tegenkomt en ze naar de tank terg lopen .kunnen

Overigens komt die toevoeging van punt 6 bij Volvo Penta zelf vandaan , aldus een VP monteur die mij dat gewezen heeft toen ik ontluchtproblemen had vlak nadat ik mijn eerste boot met diesel (MD5A met dezelfde constructie ) had gekocht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 20 apr 2018 07:35 #936784

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb begrepen dat een MD7a een zelfontluchtende pomp heeft. Is voor mij klok en klepel hoor, dus ik hoor graag of dat zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 20 apr 2018 08:46 #936803

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
koko schreef :
Ik heb begrepen dat een MD7a een zelfontluchtende pomp heeft. Is voor mij klok en klepel hoor, dus ik hoor graag of dat zou kunnen.

Je kunt op de motor zien of de HD pomp zelfontluchtend is.
OP de HD pomp zitten dan een toevoer vanaf het fijnfilter en een afvoer die uitkomt op de lekleiding van de verstuivers. Deze laatste gezamelijke leiding moet dat retour naar de tank.
Bij mijn VP md 2020 is het zo uitgevoerd. Trouwens moeilijk te zien want het zijn maar hele dunne leidinkjes
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 08:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 20 apr 2018 09:04 #936807

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je alle ontluchtpunten hebt gehad bij het ontluchten?
Met name punt 6 is erg belangrijk omdat lucht die daar komt altijd weer terug kan komen . Komt omdat de retourleiding terug gaat naar het fijnfilter en niet zoals bij de huidige motoren naar de tank. Was eigenlijk heel onverstandig van VP.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: bl_md7A.pdf
Bestandsgrootte:763 KB


Bij punt 6 komt geen lucht, maar lekolie vanaf de verstuiver.
Geen onverstandig besluit van VP en andere motor fabrikanten.

Dat is natuurlijk juist , daar is een retourleiding ook voor, maar eventuele luchtbelletjes die tijdens het ontluchten in die retourleiding komen krijg je er pas na een paar keer ontluchten uit. Maar ook hele kleine luchtbelletjes die door verschillende oorzaken in de dieseltoevoer kunnen komen en waar de motor weinig tot geen last van heeft blijven door die retour naar het filter rondfietsen en zamelen heel langzaam op tot de motor er mee uit scheidt.Dat kan bijv. de oorzaak zijn van motoren die prima starten en er steeds na een langere tijd prima lopen plotseling mee uitscheiden en wontlucht moeten worden.
Want minime hoeveelheden lucht kunnen altijd in de dieseltoevoer voorkomen en kunnen alleen weg door de verstuiver(s) of door een retourleidiing naar de tank.
En dat is de reden dat ik een retour naar het fijnfilter een slecht ontwerp vind.

Wat denk je trouwens waarom je retourleidingen naar het fijnfilter tegenwoordig (vrijwel?) niet meer tegenkomt en ze naar de tank terg lopen .kunnen

Overigens komt die toevoeging van punt 6 bij Volvo Penta zelf vandaan , aldus een VP monteur die mij dat gewezen heeft toen ik ontluchtproblemen had vlak nadat ik mijn eerste boot met diesel (MD5A met dezelfde constructie ) had gekocht.
Ad
Zou er nog lucht in de lekleidingen voorkomen nadat je de brandstof met een hogere druk dan 200 bar via de verstuivers de motor ingeblazen hebt en een heel klein percentage van die brandstof terug gevoerd wordt naar of het fijn filter of de brandstoftank?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 09:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 15:38 #939013

Vandaag had ik eindelijk tijd om naar de boot te gaan en te proberen om de motor weer aan het lopen te krijgen.
En....dat is dan ook inderdaad gelukt!

Ik heb alle trucs die genoemd werden geprobeerd, en het leek mij dat vooral de motorolie op de cilinders de fix was. Op zich minder, want dat betekent dus wel dat het echt een te lage compressie was (slijtage???)

Maar goed: de motor loopt weer, dus voor nu is het weer okee.

Allen bedankt voor de hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 16:41 #939033

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat is goed en niet zo goed nieuws natuurlijk. Ben wel benieuwd of je de volgende keer weer normaal kan starten, of dat je wederom met olie in de weer moet. Zou je dat nog willen terugkoppelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 16:55 #939035

Ik hoop dat ‘ie de volgende keer gewoon start, anders dan is de motor niet meer betrouwbaar, en dan vaar ik er dus ook niet meer mee.
Ik zal het zeker laten weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 18:42 #939062

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Als je m de volgende keer niet gestart krijgt zonder olie op de zuigers, draai even de moeren van t kleppendeksel los! Als de decompressie hendel op de tuimelaars rust dan zou de motor met een los kleppendeksel makkelijker moeten starten! Ik heb er al meer dan 1 gezien (inclusief mijn eigen) die na een koprevisie door te diep ingeslepen kleppen dit probleem hebben!

Toevoeging: bij mijn eigen md7 leek t zelfs als je aan de decompressie hendel zat alsof er nog gewoon speling/vrije slag op zat!
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 18:44 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 18:50 #939066

Die tip had ik al gelezen, en ik heb er vandaag natuurlijk ook op gelet: er zit best wel een stuk vrije slag in de decompressie handle (zoals ook hoort). Ik heb daarnaast ook geprobeerd om 2 stukjes karton onder de deksel te leggen, maar dat hielp niet. Toen ik hem aan de praat kreeg zat het kleppendeksel gewoon goed gemonteerd. Denk je dat de motor met wat voor truc ook te starten zou zijn als deze handle op de kleppen drukt? Want zoals gezegd: hij heeft vandaag een aantal keer (heel kort, want geen koeling op de kant) gelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 29 apr 2018 20:08 #939098

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Die van mij liep prima als ie eenmaal een keer aangeslagen was. Als ie 10 seconden gelopen had was t daarna zonder hulp starten-lopen. Kleppen stonden niet echt open, maar doordar er 'druk' op stond was t voldoende voor een net niet 100% afsluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl