Ik heb al een tijdje 'last' van problemen met de koeling van mijn 39 jaar oude Volvo Penta MD7A motor.
Er komt vrij weinig koelwater uit de uitlaat, en (vooral) de kop wordt erg warm. Er is op het forum vrij veel over de problemen met de koeling van deze motor te vinden, en uiteraard heb ik die verhalen uitgebreid gelezen.
Daaruit heb ik geconcludeerd dat ook mijn motor ook weleens last zou kunnen hebben van verstopte koelkanalen, en dus werd het van de winter maar eens tijd om die op te lossen
Via Fer heb ik de complete set met benodigde onderdelen aangeschaft, en afgelopen vrijdag ging de boot op de kant, dus was dat gelijk een mooie gelegenheid om de motor maar eens van binnen te bekijken...
Het viel me eigenlijk nog niet echt tegen wat ik zag, maar ik zou ook graag even jullie mening erover horen, zie de foto`s. Er zat wel aardig wat zwarte roetaanslag in de kop en het uitlaatspruitstuk. Ik vond de cilinders er wel aardig goed uitzien, maar dat is zonder ook maar enige voorkennis. Kan er iemand iets over zeggen op basis van de foto's? Er zaten in ieder geval geen duidelijke groeven in de cilinderwanden, en als ik er diesel op gooide bleef het er gewoon netjes op staan.
Wel aardig wat roest op de verbinding thermostaathuis met waterverdeler:
Verder wel her en der wat roest:
De kop is eraf!
En verder thuis: de waterverdeler / uitlaatspruitstuk. Hier zit wel duidelijk meer rommel in:
Wat wel echt opviel is de 'toegang' van het koelwater naar het uitlaatspruitstuk, dit zat helemaal dicht. Wat erin zat was echter zacht, het leek meer op vergane rubbertjes ofzo, en het was er ook zo uit:
En dan de onderkant van de kop zelf, ook wel wat troep in de gaatjes:
Het verwijderen van de verstuivers was nog wel een klusje. De eerste ging er nog redelijk makkelijk uit na wat kruipolie erbij gespoten te hebben. Toen hij eenmaal wat bewoog kon ik hem er zo uittrekken. De tweede wilde echter niet los. Die heb ik eruit gedrukt door de draadeinden waarmee de verstuiver normaal op z`n plek gehouden wordt tijdelijk te vervangen door wat lange bouten en een ring en een moer ONDER de plaatjes waarmee de verstuiver vast zit. Door die moeren omhoog te draaien kon ik de verstuiver eruit drukken. Ook toen hij eenmaal bewoog, kon hij er niet zomaar uit, maar door gewoon rustig om en om de moeren omhoog te draaien is het gelukt.
Ik heb nog wel 1 vraag: waar zit de 'drain' voor het koelwater ergens? Ik heb de motor tot nu toe altijd in de winter gevuld met antivries, dus ik heb nog nooit de noodzaak gezien het water eruit te laten lopen. Is het toevallig het rood omcirkelde geval op onderstaande foto?
Ik zal jullie verder op de hoogte houden van de vorderingen!
Reinier