mailman schreef :
Zoals in een eerder topic vandaag door mij gemeld, heb ik dus ook smurrie in mijn dieseltank. De tank zit ingelamineerd en is zo groot (relatief, want is maar 30 liter) dat ik deze er alleen uit kan halen als ik de saildrive ook eruit moet om er met de tank langs te komen. Daarom is schoonspoelen wel een optie voor mij. Wat zijn de eravaringen van de TS?
Alternatief: zou het een idee zijn om een plastic tank te kopen van zo’n 30 liter die je kan meenemen, zoals je vaak ziet bij bootjes met buitenboordmotor? Dan kan je tanken langs de weg en de tank plaatsen op de plek van de oude tank (moet ik in de winter wel de saildrive weghalen) en kan je hem mee nemen naar huis om te reinigen. Wat zou een reden kunnen zijn om dit niet te doen?
Een ander mogelijke oplossing is:
Tank leeg maken tot ongeveer 10%.
Dan proberen de met de rest van de diesel door bewegen en roeren in de tank met een of andere soepele roerstaaf de grootste rommel los te krijgen.
Tank verder leeg laten en deze diesel apart opvangen, want zal verder onbruikbaar zijn.
De eerder afgetapte diesel filteren, en dan terug in de tank met een sterke dosis bacteriedodend middel (bvb grotomar of iets dergelijks) .
Eventueel een uur de motor laten draaien zodat alle ledingen in filters ook die dosis product krijgen. Minstens 24 hr laten inwerken.
Opnieuw tank leegmaken en kijken wat er voor vuiligheid nog meekomt.
De laatste stappen eventueel nog een keer herhalen.
Rest van dit jaar met diesel met product varen (gewone dosis).
Zorgen dat er geen water in de diesel zit bij winterstop.
Eventueel aanwezigheid controleren met tampons.
Of via aftapkraan deel diesel aflaten en laten staan om na te kijken of er water inzit.
Bij winsterstop weer met dubbele dosis product stilzetten.
Volgend jaar waarschijnlijk geen problemen meer.
Kostprijs 1 fles dieselbehandelingproduct.
En enkele uren eigen werk.