dolder schreef :
Bovenop mijn thermostaat zat geen plug om te ontluchten zoals bij de vetus.... heb een tijdje gespeurd maar kon zo een plug nergens vinden en in t manual wordt er ook geen melding van gemaakt.
Ik zag wel dat vanaf de bovenkant van t reservoir (de warmtewisselaar) vlak onder de vuldop een slang naar de bilge loopt. Lijkt mij een ontluchting.
dank voor de adviezen,
Douwe
Dat eerste klopt inderdaad . Dan komt bij jou de afvoerslang ook bovenuit het thermostaat huis. Zo zit het ook bij de basismotor van Mitsubishi ( staat in de workshop manual van die 2 en 3 cilinder Mitsubishi motoren;
) maar heeft Vetus dat kennelijk aangepast vanwege de installatie van de warmtewisselaar i.v.m. de indirecte koeling die anders in de weg zou zitten.
Waarschijnlijk heeft Sole dat anders aangepakt. Zal eens kijken of ik een tekening van Sole kan vinden.
Dat slangetje is niet echt de overloop ( zit achter de veerbelaste dop) maar voort eventueel door uitzetting teveel koelvloeistof wel af . Echter , als er ergens een luchtbel blijft zitten gebeurt dat ook en heb je op een gegeven moment te weinig niveau als die luchtbel een keer verdwijnt via die vuldop.
Daarom zou ik toch het circuit op het hoogste punt bij/na het vullen ontluchten.
Ad
PS.
Even een plaatje oipgezocht van de Sole mini17 op de Sole website en ik zie zo te zien toch wel een stopje boven op het thermostaathuis. Wel een beetje verborgen inderdaad. Als dat geen plug is kun je natuurlijk die slang daar oplossen.Maar aangeszien direct daarnaast de vuldop zit zal dat ontluchten bij de Sole waarschijnlijk inderdaad niet nodig zijn.
Wel netjes dat Vetus dat wel noemt vanwege hun andre marinisering.Ik kan je trouwens wel zeggen dat diezelfde slang bij de Vetus verrekte ongelukkig tussen motorblok en startmotor door loopt.