douwe schreef :
fransb schreef :
Als je ook de verstuiver los haald en deze op de compressieleiding monteerd dan kan je beter beoordelen of de pomp werkt.
Als je dan met de hand slingerd komt er elke keer een zichtbare injectie. Pas op, die straal spuit zo door je huid heen.
Ik weet niet wat jullie met "compressieleiding" bedoelen.
Dat heet ook gewoon hogedrukleiding en geen compressieleiding.Soms ook verstuiverleiding genoemd.
Zou niet eens zo kunnen heten want vloeistoffen zijn nu eenmaal niet comprimeerbaar zoals gassen, tenminste niet onder de druk die daar moet heersen ( ca. 150-200 Bar) .
En slangen , zoals TS schrijft kunnen het al helemaal niet zijn.
Overigens kan het kleinste luchtbelletje in de hogedrukpomp er al toe leiden dat je helemaal geen diesel krijgt aan de uitgang . Er wordt dermate weinig diesel poer slag onder druk gebracht dat die ruimte al in een klein luchtbelletje past als dat onder druk wordt gebracht.
Daarom zegt de indruktest met de losse pomp weinig tot niets en zelfs met de hand tornen hoeft niks te zeggen. Dan moet je al draaien met de startmotor om die laatste belletjes weg te krijgen.
En inderdaad , het kan erg vevaarlijk zijn om verstuivers zomaar los de ruimte in te laten blazen.Zet ze op een of andere manier vast.Bovendien kun je op die manier de HD leiding verbuigen en dan ben je verder van huis.
Overigens , als ik het relaas van TS zo lees raad ik hem toch aan een meer ervaren vakman erbij te halen want alleen het lezen van een workshop manual maakt nog geen vakman van je
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
En het inspuitsysteem van een diesel is niet iets om zomaar zelf aan te sleutelen zonder voldoende ervaring.
Ad