Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Renault RC8d in Drifter

Renault RC8d in Drifter 27 apr 2018 17:27 #938603

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Compressie kan je vergroten door de koudstart procedure te gebruiken. Daarmee kan je uitsluiten dat de compressie nog een probleem is. Zie handleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 07:23 #938678

We hebben verschillende dingen gedaan om de dieselpomp(en) te testen. Zo kun je hem op een harde ondergrond indrukken (met de aanvoer en retour slang eraan) en dan komt er wel diesel omhoog op de plek waar de persleiding naar de sproeier bevestigd moet worden. Vervolgens monteer je de pomp op zijn plek en dan moet je inderdaad een nokje in een sleuf zien te krijgen.
En dan verschilt het per keer wat er gebeurde. Zelfs als ik de compressie slang naar de verstuiver niet vast zette en even de startknop indrukte verschillende het per poging of er druppels diesel uit kwamen. En als dat dan het geval was heb ik de compressie slang weer op zijn plek gezet.
Maar zelfs als ik dan de compressie slang aan de andere kant voor de verstuiver los haal komt daar geen diesel. Erger nog er komt geen druppel uit de compressie slang wanneer je die daarna maar weer los haalt.

Verstuivers zijn nog niet gereviseerd maar dat heeft er dus mee te maken dat ik de diesel er niet eens krijgen kan.

Mvg
Chrissie-96


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 07:42 #938685

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Als je ook de verstuiver los haald en deze op de compressieleiding monteerd dan kan je beter beoordelen of de pomp werkt.
Als je dan met de hand slingerd komt er elke keer een zichtbare injectie. Pas op, die straal spuit zo door je huid heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 07:49 #938688

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
fransb schreef :
Als je ook de verstuiver los haald en deze op de compressieleiding monteerd dan kan je beter beoordelen of de pomp werkt.
Als je dan met de hand slingerd komt er elke keer een zichtbare injectie. Pas op, die straal spuit zo door je huid heen.
Ik weet niet wat jullie met "compressieleiding" bedoelen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 apr 2018 07:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 08:02 #938689

Ik weet ook niet zeker of de slang zo heet maar ik ben het stukje slang dat van de pomp naar de verstuiver gaat. Hij van metaal omdat er zoveel druk in komt.

Ik zal vanmiddag de verstuiver eens van zijn plek halen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 08:03 #938690

douwe schreef :
fransb schreef :
Als je ook de verstuiver los haald en deze op de compressieleiding monteerd dan kan je beter beoordelen of de pomp werkt.
Als je dan met de hand slingerd komt er elke keer een zichtbare injectie. Pas op, die straal spuit zo door je huid heen.
Ik weet niet wat jullie met "compressieleiding" bedoelen.

Dat heet ook gewoon hogedrukleiding en geen compressieleiding.Soms ook verstuiverleiding genoemd.
Zou niet eens zo kunnen heten want vloeistoffen zijn nu eenmaal niet comprimeerbaar zoals gassen, tenminste niet onder de druk die daar moet heersen ( ca. 150-200 Bar) .
En slangen , zoals TS schrijft kunnen het al helemaal niet zijn.
Overigens kan het kleinste luchtbelletje in de hogedrukpomp er al toe leiden dat je helemaal geen diesel krijgt aan de uitgang . Er wordt dermate weinig diesel poer slag onder druk gebracht dat die ruimte al in een klein luchtbelletje past als dat onder druk wordt gebracht.
Daarom zegt de indruktest met de losse pomp weinig tot niets en zelfs met de hand tornen hoeft niks te zeggen. Dan moet je al draaien met de startmotor om die laatste belletjes weg te krijgen.

En inderdaad , het kan erg vevaarlijk zijn om verstuivers zomaar los de ruimte in te laten blazen.Zet ze op een of andere manier vast.Bovendien kun je op die manier de HD leiding verbuigen en dan ben je verder van huis.

Overigens , als ik het relaas van TS zo lees raad ik hem toch aan een meer ervaren vakman erbij te halen want alleen het lezen van een workshop manual maakt nog geen vakman van je :whistle:
En het inspuitsysteem van een diesel is niet iets om zomaar zelf aan te sleutelen zonder voldoende ervaring.
Ad
Laatst bewerkt: 28 apr 2018 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 08:20 #938695

Als de nok voor de pomp met een tandwiel aangedreven wordt kan er natuurlijk ook een tand van de tandwieloverbrenging voor de aandrijving afgebroken zijn.
Ik heb geen idee of je daar makkelijk bij kunt komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 08:47 #938708

Blauwwinde schreef :
Als de nok voor de pomp met een tandwiel aangedreven wordt kan er natuurlijk ook een tand van de tandwieloverbrenging voor de aandrijving afgebroken zijn.
Ik heb geen idee of je daar makkelijk bij kunt komen.

Dan moeten er al meer dan een tand afgebroken zijn en bovendien hoor je dat echt wel.
En tandwielaandrijving of eventueel kettingaandrijving is vrijwel zeker want tandriemaandrijving werd vroeger nog niet of nauwelijks toegepast.
Maar dat staat toch wel in de workshop manual zonder welke je überhaupt niet aan zo'n klus moet beginnen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 09:10 #938709

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Chrissie 96:
jouw focus op de hogedrukpomp verbaast me; die kan natuurlijk kapot zijn want alles kan kapot, maar dat de aandrijving van die pomp kapot is omdat de vorm van de nokkenas niet meer goed is, lijkt me niet erg waarschijnlijk. De pomp wordt direct aangedreven door de nokkenas (die met een tandwiel gekoppeld zit aan de krukas).

De montage van de hogedrukpomp is vrij complex leid ik uit de werkplaatshandboeken af, het gaat om de juiste posities van nokkenas, regulateur en koudstartknop en -voor de timing- de juiste shims.

Ik heb ook wel eens problemen gehad met starten en dat kwam (voor de koprevisie) van lucht in het dieselsysteem. Na de koprevisie (inclusief het honen van de cilinder en nieuwe cilinderveren) en goed ontluchten heeft de motor altijd goed gestart.

De druk van de dieselaanvoer naar de verstuiver moet 135 bar zijn. Dat is veel.
Bijlagen:
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 28 apr 2018 09:12 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 15:27 #938786

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Chrissie-96 schreef :
We hebben verschillende dingen gedaan om de dieselpomp(en) te testen. Zo kun je hem op een harde ondergrond indrukken (met de aanvoer en retour slang eraan) en dan komt er wel diesel omhoog op de plek waar de persleiding naar de sproeier bevestigd moet worden. Vervolgens monteer je de pomp op zijn plek en dan moet je inderdaad een nokje in een sleuf zien te krijgen.
En dan verschilt het per keer wat er gebeurde. Zelfs als ik de compressie slang naar de verstuiver niet vast zette en even de startknop indrukte verschillende het per poging of er druppels diesel uit kwamen. En als dat dan het geval was heb ik de compressie slang weer op zijn plek gezet.
Maar zelfs als ik dan de compressie slang aan de andere kant voor de verstuiver los haal komt daar geen diesel. Erger nog er komt geen druppel uit de compressie slang wanneer je die daarna maar weer los haalt.

Verstuivers zijn nog niet gereviseerd maar dat heeft er dus mee te maken dat ik de diesel er niet eens krijgen kan.

Mvg
Chrissie-96


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wel eens overwogen om er een monteur bij te halen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 18:23 #938837

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
Idd, TS zoekt het zowiezo op de verkeerde plek
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 18:25 #938838

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
mocht t helemaal niet meer lukken dan staat er nog een komplete kolibri 700 voor weinig met inboardmotor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 apr 2018 19:47 #938862

Monteur is erbij geweest en kwam met de conclusie die ik omschrijf over dat de aandrijving vanuit de motor niet meer voldoende slag heeft om in het pompbereik van de pomp te komen.

Ik heb vandaag nog geen tijd gevonden om de verstuiver los te halen.

Ik houd jullie op de hoogte.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 29 apr 2018 07:21 #938907

Chrissie-96 schreef :
Monteur is erbij geweest en kwam met de conclusie die ik omschrijf over dat de aandrijving vanuit de motor niet meer voldoende slag heeft om in het pompbereik van de pomp te komen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Sorry maar dat lijkt me weer zo'n "monteur" die alleen vervangen kan maar van storingsanalyse geen kaas heeft gegeten ( niet de eerste keer in dit forum trouwens :whistle: ).
Een te korte slag omdat de nokken van de aandrijving zijn afgesleten acht ik zo goed als onmogelijk en waarschijnlijk uniek.
Wat wel kan is dat het hefboompje aan de pomp wat tegen die nok aankomt of het asje daarvan kapot is of , zou me niet eens verwonderen ,dat er een verkeerd type pomp op is gezet.
Die pomp zou dan trouwens helemaal niks moeten doen want die opvoerpompen hebben een veel grotere capaciteit dan de HD pomp en verstuivers nodig hebben . Moet trouwens heel makkelijk te checken zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 29 apr 2018 07:44 #938910

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
diesel filter en leidingen naar de motor toe gecontroleerd?

Volgende stap demontage opvoer pomp, los maken voorzichtig en membraan controleren, hier kan ook dieselbacterie inzitten en te weinig diesel door laten of het membraan is defect geraakt.

Als dit gecontroleerd is de leiding tussen opvoer en hd pomp controleren, is dit gecontroleerd de leiding tussen hd en verstuivers controleren en dan de verstuivers.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 29 apr 2018 07:55 #938913

@ yellow boat> d'r zijn wel nokkenassen te vinden ook in de automotive die niet door en door gehard zijn, en als de laag vertrokken is gaat het snel.

dus dat is niet uniek of onmogelijk, dat kun je vrij eenvoudig zien.

Wat ook heel af en toe gebeurd is dat het wieltje van de HD pomp vast loopt, dan gaat slijtage of op het wieltje of op de as vrij vlot, maar ook dat is te zien.

Wat wel opmerkelijk is hoeveel diesel mensen verwachten te zien met de pomp 1 keer in te drukken.

terwijl het verbruik misschien op 3600 rpm 3 liter per uur is.............reken eens uit hoe vaak dat pompje wordt in gedrukt in dat uur :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 07:55 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 29 apr 2018 08:24 #938919

Jeroen-pion schreef :
@ yellow boat> d'r zijn wel nokkenassen te vinden ook in de automotive die niet door en door gehard zijn, en als de laag vertrokken is gaat het snel.

dus dat is niet uniek of onmogelijk, dat kun je vrij eenvoudig zien.

Wat ook heel af en toe gebeurd is dat het wieltje van de HD pomp vast loopt, dan gaat slijtage of op het wieltje of op de as vrij vlot, maar ook dat is te zien.

Wat wel opmerkelijk is hoeveel diesel mensen verwachten te zien met de pomp 1 keer in te drukken.

terwijl het verbruik misschien op 3600 rpm 3 liter per uur is.............reken eens uit hoe vaak dat pompje wordt in gedrukt in dat uur :P

Klopt allemaal maar hier had ik het over de opvoerpomp en niet over de HD pomp.
De opvoerpomp loopt vrijwel zeker niet op dezelfde nok als de HD pomp ( heb heelaas geen workshop manual dus kan het niet checken)) en de opvoerpomp oefent maar heel weing druk uit op de nokeknas i.t.t. uiteraard bij de nokkenas van de kleppen of de nokken van de HD pomp. Slijtage zal bij de laatste maar heel weinig kunnen zijn.
En dat pompje krijgt net zo vaak een tik als de HD pomp per cylinder.
Pompje heeft trouwens geen wieltje zo te zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 29 apr 2018 10:08 #938943

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Yellow Boat schreef :
De opvoerpomp loopt vrijwel zeker niet op dezelfde nok als de HD pomp

In de workshop-manual van de RC8D die ik heb, staat de opvoerpomp niet op. Hij wordt (bij mij) in ieder geval niet door (dezelfde nok van) de nokkenas aangedreven, want zit in de buurt van het vliegwiel (heb geen foto o.i.d. bij de hand). Zal eens kijken wanneer ik weer op de boot ben, helaas niet vandaag, want nu wil ik ook weten hoe die aangedreven wordt.

(Bij de BMW7 zit de opvoerpomp op een heel andere plaats en de oorspronkelijke Hatz heeft geen opvoerpomp want heeft een brandstoftank bovenop; daar doet de zwaartekracht het opvoerwerk).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RC8d in Drifter 28 okt 2020 10:37 #1222123

Beste Lezers,

Ik heb precies hetzelfde probleem als Ad van Yellow Boat.
Ik heb ook een Renault Caouch RC8D en bij mij komt er ook geen druppel diesel uit de dieselpomp. Ook niet bij lang starten.
Heb ook al een splinternieuwe pomp gekocht van Bosch. Helpt niets. Ben er al weken mee bezig. Diverse kenners erbij gehaald.
Elektrische opvoerpomp in de leiding geplaatst. Geeft plenty brandstof naar de pomp. Geen soelaas.
Nu denk ik zelf uiteindelijk dat de veer van de pomp niet diep genoeg wordt ingedrukt omdat er wellicht bij het (ooit) uithalen een onderdeel
zoek is geraakt. Zie bijgaande tekening Onderdeel nr 10 bij bijlage 1 en onderdeel 4 bij bijlage 2.
Een soort opvulstukje tussen de veer van de pomp en de stoter van de nokkenas.
Is er iemand die dit kan bevestigen? Heel veel dank voor jullie reacties



Jacob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.356 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl