Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 30 apr 2018 22:54 #939480

Goedeavond allemaal,

Ik heb een lekkage op de bediening van de koudstart op de brandstofpomp van mijn Volvo Penta MD7a. Deze heeft een CAV injectiepomp. Ik kan de exploded vieuws van de pomp met de betreffende onderdelen vinden, maar niet de onderdeelnummers. Zo te zien gaat het om een simpele O-ring die is gaan lekken. Zou iemand mij kunnen helpen aan het onderdeelnummer van deze O-ring? Of zou er nog meer vervangen moeten worden om het lekken te stoppen? Op de tekening staat nog een kogeltje die wellicht moet afdichten? Wellicht heeft iemand dit al eens gehad (mijn overbuurman heeft toevallig precies hetzelfde probleem dus zou ook erg geholpen zijn als de lekkage verholpen kan worden ;) )
De juiste maten zijn natuurlijk ook voldoende om een passende (NBR?) O-ring erin te zetten.

Het gemakkelijkst is natuurlijk om de koudstart eruit te draaien en te kijken wat ik nodig heb, maar een oude O-ring zal dan niet meer terug te plaatsen zijn en varen is dan niet meer mogelijk ;)

De kennis bij de watersportzaken, dealers en reparateurs van Volvo penta gaat helaas geen 40 jaar terug, heb al aardig wat mailtjes verstuurd maar niemand kon me verder helpen helaas.

Foto's zijn bijgevoegd. Op de exploded vieuw gaat het om het onderste vierkante vakje.

Bedankt voor de reacties alvast!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 apr 2018 23:03 door justinpasman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 00:46 #939482

Zo te zien uit verkocht bij Volvo , 1 kans eruit draaien en nieuwe o ring zien te krijgen bij of automatrialen zaak etc meeste kans......... Bosch dieselservice

Of iemand vinden met nog “oude” voorraad wat lange zoek tocht gaat worden vrees ik

Als de afmetingen van de o ring weet kun je daarom veel gerichter zoeken
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 10:35 #939590

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Yup, deze ring is niet meer te krijgen. De oplossing is simpel. Eruit draaien, speciale rubberkit gebruiken (vraag even na wat ze bij Dieselservice Emmeloord exact gebruiken voor kit hiervoor) en daarmee afdichten. Zo lossen ze het daar op, werkt prima.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 12:40 #939644

Bedankt voor de reacties maar een goede O-ring is natuurlijk gewoon nog te krijgen, mits de maten bekent zijn. Ik had de hoop dat wellicht iemand dit al eens aan de hand had gehad ;)
Zoals ik aangaf is demonteren en dan goede (NBR) ring zoeken mogelijk, alleen dan ligt de boot weer even stil. Verder weet ik niet zeker of andere delen van de koudstart nog lekkage kunnen veroorzaken omdat ik hem er nog niet uit heb gezien.

Vloeibare pakking (dat bedoel je denk ik met 'rubber kit') is voor deze toepassing beslist geen goede oplossing in mijn ogen (die rommel wil je niet in je brandstofpomp hebben). Een goede maat brandstofbestendige O-ring is dan altijd te prefereren. Er zijn wel meer bedrijven die overal vloeibare pakking voor gebruiken (heb het zelfs tussen koppakkingen teruggevonden) maar dit is meer gemak dan wijsheid ;)

Als niemand de maten van de betreffende O-ring heeft of informatie over eventuele lekkagepunten bij de koudstart, trek ik hem er gewoon uit om erachter te komen! ;)
Laatst bewerkt: 01 mei 2018 12:45 door justinpasman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 14:09 #939679

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Nee, we bedoelen zeker geen vloeibare pakking. Er is speciale kit voor beschikbaar, bij Dieselservice Emmeloord, specialist in revisie van deze brandstofpompen, gebruiken ze dat hiervoor. Ik heb het twee weken geleden nog met eigen ogen mogen aanschouwen. Vandaar ook de kennis dat de ringen er niet meer zijn. De complete pakking-revisiesets zijn nog volop leverbaar, maar, deze ring is een ander verhaal.

Kortom; bel ze ff. Ze weten wat ze doen.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 20:05 #939862

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik heb daar ook lekkage. Nog geen tijd gehad om de boel open te maken. Zou je foto's willen maken als je t openmaakt, en eventueel willen delen welke maat o-ring je hebt gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 mei 2018 22:27 #939917

Ik kan het verschil tussen 'kit' om afdichtingen te maken en vloeibare pakking niet zo goed plaatsen. Wellicht bedoel je diesel/gasolie bestendige sealer?

In beide gevallen lijkt het me eerlijk gezegd geen goede oplossing in een brandstofpomp, gezien de minimale toleranties en gevoeligheid van de componenten in zo'n pomp. Ik gebruik ook regelmatig vloeibare pakking, maar dan voor klepdeksels etc (waar overmatig gebruik ook tot een vastloper kan leiden trouwens).

Ik sloop hem er wel een keer uit en zal dan wat foto's/info plaatsen ;)
Laatst bewerkt: 01 mei 2018 22:30 door justinpasman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 10 mei 2018 12:01 #942228

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
justinpasman schreef :
Ik kan het verschil tussen 'kit' om afdichtingen te maken en vloeibare pakking niet zo goed plaatsen. Wellicht bedoel je diesel/gasolie bestendige sealer?

In beide gevallen lijkt het me eerlijk gezegd geen goede oplossing in een brandstofpomp, gezien de minimale toleranties en gevoeligheid van de componenten in zo'n pomp. Ik gebruik ook regelmatig vloeibare pakking, maar dan voor klepdeksels etc (waar overmatig gebruik ook tot een vastloper kan leiden trouwens).

Ik sloop hem er wel een keer uit en zal dan wat foto's/info plaatsen ;)
met een 'kit' wordt hier een setje bedoelt waarmee je zelf een o ring op maat kunt maken.
in elke machinekamer van een zeeschip aanwezig. die mensen kunnen niet even bij een winkel of werkplaats langs.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 mei 2018 12:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 15 mei 2018 23:57 #943899

Goedeavond,

Bij kit denk ik aan vloeibaar spul wat je uit een tube perst, volgens mij werd dit ook bedoelt ;)

Ben zelf zeevarende en gebruikt een 'kit' om zelf O-ringen te maken meer dan eenmaal per week. Echter heb ik helaas geen honderden meters pees van alle mogelijke materialen, diameters en loctite aan boord van mijn bootje om deze te maken ;) Overigens gaat het met een stanleymes en zonder 'kit' prima :)

Het is er helaas nog niet van gekomen, deze week maar eens naar kijken ;) En wellicht maar eens wat meters pees toevoegen aan het werkplaatsinventaris om van het gezeur van O-ringen zoeken die niet in standaard assortimentsdoosjes zitten af te zijn ;)
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 00:06 door justinpasman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 04 sept 2018 21:23 #975611

Hoi justinpasman,

Ik heb ook een MD7A met CAV pomp en lekkage op die plek.
Ben je verder gekomen na je bericht uit mei 2018?
Ben heel benieuwd naar de oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 05 sept 2018 07:55 #975675

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
De CAV DPA pomp was destijds zeer populair. Als je op internet zoekt kom je complete pakkingsets tegen. Prijs circa € 18,-. Er staat ook een uitvoerige film op YouTube hoe je de pomp kunt demonteren.

Ik heb de pomp door een bedrijf laten nakijken, testen en afstellen. Alle pakkingen etc. had men gewoon op voorraad. Alleen de koudstart afdichting niet. Die is eruit gedraaid en vervangen door een vaste plug.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 06 sept 2018 15:44 #976286

Gisteren heb ik de koudstart ook vervangen door een vaste plug.
Omdat de nieuwe plug een dikkere wand heeft en dus minder 'hol' is, heb ik het hele koudstart mechanisme eruit gehaald (zie foto).

Weet iemand of dit kwaad kan omdat mijn motor nu standaard teveel diesel krijgt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 11 sept 2018 17:12 #977900

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Hier het ding ook even open gemaakt. Het is principe een met een veer belaste klep. Het hefboompje kantelt wat als je er aan trekt en drukt de klep open.

Die veerbelaste klep moet natuurlijk wel op zijn plaats blijven. De nippel met het hefboompje kun je vervangen door een blinde stop met een uitsparing voor het klepje.

Bram
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 17:13 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 11 sept 2018 21:09 #977969

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
RickyBalboa schreef :

Weet iemand of dit kwaad kan omdat mijn motor nu standaard teveel diesel krijgt?

Zeer zeker niet. Indien wel dan zou hij sneller gaan draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 21:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 12 sept 2018 07:03 #978023

douwe schreef :
RickyBalboa schreef :

Weet iemand of dit kwaad kan omdat mijn motor nu standaard teveel diesel krijgt?

Zeer zeker niet. Indien wel dan zou hij sneller gaan draaien.

Nee hoor , niet door de oorzaak waar het hier om gaat. In dit geval regelt de regulateur( vaak ook governor genoemd) vanzelf het toerental weer terug tot het met de gashandel ingestelde toerental. Met de gashandel stel je in feite het toerental in door de stand van de regulateur in te stellen.
Wel zal het stationair toerental moeglijk oplopen omdat de regulateur de hoeveelheid diesel niet ver genoeg kan terugregelen bij stationair.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 12 sept 2018 07:57 #978048

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Met andere woorden: mocht er invloed zijn dan merk je dat alleen aan het stationair toerental, wat je eenvoudig kan afstellen met een stelschtoefje ter plaatse van de gaskabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 12 sept 2018 08:50 #978084

koko schreef :
Met andere woorden: mocht er invloed zijn dan merk je dat alleen aan het stationair toerental, wat je eenvoudig kan afstellen met een stelschtoefje ter plaatse van de gaskabel?

Als dat extra lekstroompje diesel maar weinig is t.o.v. de normale hoeveelheid die naar de verstuiver gaat(inclusief eventuele retourflow vanaf de verstuiver) , ja .
Als het meer is dan de normale maxiumale hoeveelheid krijg je wel problemen want dan "slaat de motor op hol" . Dat kan bijv. gebeuren als een lekkende aansluiting op de verstuiver naar de inlaat kan stromen ( heb ik al eens gehad bij mijn MD5A :ohmy: ). Dan schrik je wel even.
Maar zoveel zal die extra koudstarthoeveelheid vermoedelijk niet zijn.
Kwestie van gewoon uitproberen . Je kunt de boel toch altijd nog netjes laten repareren als er problemen ontstaan :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof lekkage bij koudstart - Volvo Penta MD7A 01 juni 2019 04:03 #1050842

Tijdje niet op het forum geweest maar wellicht nog even praktisch om te melden voor mensen met dezelfde lekkage en het niet kunnen verkrijgen van de juiste onderdelen: ik vaar inmiddels sinds mei 2018 zonder problemen zonder koude start. Ik heb er toen ook voor gekozen een simpele blindplug te maken (oude binnenwerk eruit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl