Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 22 mei 2018 19:14 #945658

Sinds eind oktober rookt mijn MD2040 veel meer dan gebruikelijk. Bij het verplaatsen van de boot naar de winterplek constateerde ik dit voor het eerst. Het was koud en ik hoopte dat het daarmee te maken had, maar helaas. Ook nu rookt de MD2040 veel meer dan gebruikelijk.

Even wat feiten:
- Motor wordt niet veel gebruikt, heeft nu minder dan 2000 draaiuren. Wordt alleen ingezet bij in en uit de haven, en door de sluis. Dit door de sluis heeft wel bij elke vaartocht plaats en dan draait de motor zomaar een half uur.
- Afgelopen najaar de motor stevig moeten inzetten toen we waren vastgelopen.
- Ik laat de motor minimaal 1 keer per jaar flink warm worden om 'schoon te branden'.
- In de winterperiode heb ik de uitlaatbocht en een stuk uitlaatslang vervangen. Dit was na het verplaatsen naar de winterplek, dus nadat de motor meer begon te roken. Ook was dit al gepland voordat het 'meer' roken begon.
- De motor start goed.
- Ik vervang niet jaarlijks de motorolie (zou misschien wel moeten, maar ik krijg verschillende adviezen gezien het lage aantal draaiuren per jaar).
- Wegens verblijf in het buitenland (zondag net teruggekomen) heb ik de boot dit jaar nog niet gebruikt. Heb ook nog geen verlaagd olie- of koelwatervloeistof niveau kunnen zien.

Ik heb diverse berichtjes gezien over dit onderwerp, maar hoop op een deskundige analyse wat er mis is in deze specifieke situatie.
Alvast bedankt !

(ik heb ook een filmpje gemaakt maar dat is te groot om toe te voegen).
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 19:17 door Jelle-Zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 23 mei 2018 05:24 #945742

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Opzich niet zo moeilijk verschijnsel.
En je noemt het al zelf, de motor word alleen gebruikt bij in en uit varen
Heeft maar 2000 uur gelopen? Een motor in een zeilboot heeft vaak meer slijtage door het korte gebruik.

Wat ik gok is dat je cilinderwanden glad zijn en de rook die je ziet verbrande olie is.
Maar dit is speculeren op afstand, de kleppen kunnen vies zijn en koolaanslag hebben.
Ik zou de verstuivers en compressie test eens uitvoeren en kijken wat daar uit komt en de volgende stap misschien wel de kop eraf om te inspecteren hoeveel slijtage er is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 23 mei 2018 05:35 #945745

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633
Gezien de wijze waarop jouw motor gebruikt wordt (normaal op zeilboot) kan je die 2000 uren vergelijken met 200.000km

Ik zie precies nogal grijze rook wat op niet verbrande diesel kan wijzen. Compressie en/of verstuivers nakijken.

Krijg je regenboogkleurtjes op het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 23 mei 2018 05:36 #945746

Als de spruitstukken eraf zijn kan ik een optische inspectie van de kleppen doen m.b.t Kool aanslag. (Meestal alleen bij de uitlaat te vinden...)
Evt een lektest van de cilinders, compressie meting en controle inspuitdruk verstuivers kan op locatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 11 juli 2018 08:36 #959134

Even een update:
- Injectors uit elkaar gehaald en schoongemaakt (alcohol), zat geen buitensporige aanslag op.
- Olie ververst, nieuw oliefilter.
- Nieuwe impeller.
- Ik vond de hoeveelheid koelwater altijd wat aan de magere kant. Heb daarom alles geïnspecteerd en kwam stukjes impeller tegen in een slang (bij een bocht), waarschijnlijk hebben deze er al heel lang ingezeten. Daarop heb ik besloten om alle slangen van het externe koelwatersysteem te vervangen tot de koeler. Nu inderdaad meer koelwater.
- Ook check op het koelelement, is schoon.
- Iemand gaf aan dat als de ringen zijn versleten er uitlaatgassen moeten komen uit het gat van de oliepeilstok of waar je olie vult, dit is absoluut niet het geval.
- Motor start goed.

Maar, er ontstaat nog steeds grijze rook. Als de motor koud is altijd, de rook verdwijnt als de motor wat warmer wordt. Maar ook bij een warme motor verschijnt er daarna toch ook weer af en toe grijze rook, het lijkt erop dat dit zich voordoet bij lagere toerentallen.

Zoals aangegeven was dit eerder niet het geval, er moet dus toch iets aan de hand zijn.
Zijn er nav het bovenstaande nieuwe suggesties ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 11 juli 2018 10:57 #959161

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jelle-Zeiler schreef :
Even een update:
- Injectors uit elkaar gehaald en schoongemaakt (alcohol), zat geen buitensporige aanslag op.
- Olie ververst, nieuw oliefilter.
- Nieuwe impeller.
- Ik vond de hoeveelheid koelwater altijd wat aan de magere kant. Heb daarom alles geïnspecteerd en kwam stukjes impeller tegen in een slang (bij een bocht), waarschijnlijk hebben deze er al heel lang ingezeten. Daarop heb ik besloten om alle slangen van het externe koelwatersysteem te vervangen tot de koeler. Nu inderdaad meer koelwater.
- Ook check op het koelelement, is schoon.
- Iemand gaf aan dat als de ringen zijn versleten er uitlaatgassen moeten komen uit het gat van de oliepeilstok of waar je olie vult, dit is absoluut niet het geval.
- Motor start goed.

Maar, er ontstaat nog steeds grijze rook. Als de motor koud is altijd, de rook verdwijnt als de motor wat warmer wordt. Maar ook bij een warme motor verschijnt er daarna toch ook weer af en toe grijze rook, het lijkt erop dat dit zich voordoet bij lagere toerentallen.

Zoals aangegeven was dit eerder niet het geval, er moet dus toch iets aan de hand zijn.
Zijn er nav het bovenstaande nieuwe suggesties ?

Toch maar weer verstuivers testen en afstellen. Vermoedelijk 1 of meerdere verstuivers met een veel te lage veerspanning( is lage openingsdruk). Daardoor met weinig belasting slechte verbranding. Bij hogere belasting bouwt er voor de verstuiver wel druk op waardoor de brandstof na de verstuivers goed vernevelt en het roken verdwijnt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 11:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 11 juli 2018 11:27 #959169

Wat bedoel je met "een keer per jaar flink warm worden"?? Is dat volgas een half uur knallen ofwel met 2000 toeren een lange stukje varen?? Wij hebben ook een 2040, deze varen we met regelmaat volgas. Als je verglaasde cylinderwanden hebt dat zou dat wellicht kunnen helpen?

ZOu het kunnen dat je olieverbruik is ontstaan na het vastlopen?? Heb je daar de motor extreem (met weinig) koeling belast ofwel binnen normale grenzen?

Speculerend: zou het kunnen dat de cylinderkoppen oververhit zijn geraakt en de veren van de injactors daardoor een deel van hun voorspanning hebben verloren??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 11 juli 2018 15:50 #959224

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sailingcamelot schreef :
Wat bedoel je met "een keer per jaar flink warm worden"?? Is dat volgas een half uur knallen ofwel met 2000 toeren een lange stukje varen?? Wij hebben ook een 2040, deze varen we met regelmaat volgas. Als je verglaasde cylinderwanden hebt dat zou dat wellicht kunnen helpen?

ZOu het kunnen dat je olieverbruik is ontstaan na het vastlopen?? Heb je daar de motor extreem (met weinig) koeling belast ofwel binnen normale grenzen?

Speculerend: zou het kunnen dat de cylinderkoppen oververhit zijn geraakt en de veren van de injactors daardoor een deel van hun voorspanning hebben verloren??

Waar ruikt die blauwe rook naar? Brandstof of smeerolie?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 11 juli 2018 17:08 #959237

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
misschien een thermostaat die niet sluit waardoor de motor te koud blijft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 12 juli 2018 08:24 #959363

Allen,

Allereerst bedankt voor het meedenken !!
Komen toch weer nuttige zaken uit.

Hierbij reacties op de punten:
- ik laat de motor wel langduriger lopen met meer als 2000 toeren, maar nooit volgas. Zal ik doen.
- bij het vastlopen is de motor wel flink warm/heet geworden (i.c.m. te weinig koelwater veroorzaakt door de stukjes impeller). Door de heet water boiler te laten leeglopen heb ik extra koelcapaciteit geregeld. De motor is hierdoor niet lang flink warm/heet geweest (ik besef dat ook kort flink schade kan veroorzaken)
- De rook ruikt niet echt, tenminste niet van 1,5 meter afstand.
- De thermostaat heb ik al eens gecontroleerd, was toen goed, maar is al wel een tijd geleden. Kan ik wel weer eens doen.

Gr. Jelle
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 08:28 door Jelle-Zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 12 juli 2018 21:01 #959604

Ik zou als ik jou was de verstuivers eerst eens laten testen

Op openings druk en op sproei/ verstuifbeeld hoe je het noemen wil.

Dat ze er mooi uit zien zegt niet zoveel, had er 2 die er ook mooi uitzagen van een yanmar 1 matig ander gewoon stuk, dus voor mooi’ig heid koop je weinig ;)

Als dit vrij plotseling is onstaan , tja wordt een zuigerwand op den duur te glad zal best , maar niet in een nacht of paar dagen

Dus ik zie daar vooralsnog weinig in

Verstuivers zijn toch het gevoeligste onderdeel van ook onze diesels

Dus daar begin je mee , testen kost niet de hele wereld en kun je dat af vinken
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 12 juli 2018 21:26 #959611

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Slecht werkende verstuivers kunnen een diesel laten roeten, ben ik helemaal met Jeroen eens, dus dat is het begin. Zou maar zo kunnen dat daar de oplossing ook uit komt! Mocht dat het niet zijn dan compressietest. Nou roet een wat oudere Volvo diesel altijd een beetje schijnt en als je aan een oude tor te veel gaat doen kan dat slecht uit pakken (of je moet de hele motor reviseren dan krijg je een heel fijne motor vaak zelfs beter dan een nieuwe maar dat is flink duur)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 20:26 #1043128

Allen,

Inmiddels ligt de boot weer te water (wel wat laat, maar flink onderhoud gedaan). Daarbij uiteraard ook de motor ingezet met afgestelde en schoongemaakte injectoren (laten doen door dieselservice Emmeloord).

Helaas nog steeds witte/grijze rook, maar wederom niet constant. Bij meer toeren / warmere motor is het verdwenen. Wel zie ik wat brandstofresten op het water.

Motor start en loopt verder goed.

Tja, als vervolgstap toch maar een compressietest ?? Of de injectiepomp laten controleren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 20:58 #1043136

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Doe eerst maar even een compressietest.
En als mogelijk, een leakdown test.
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 20:59 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 21:21 #1043145

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sonador schreef :
Doe eerst maar even een compressietest.
En als mogelijk, een leakdown test.

Als de motor goed start, is de compressie goed.
Ik zou me verder geen zorgen maken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 21:28 #1043148

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een motor kan prima starten, maar toch geen goede compressie hebben.
Vooral een diesel.

Als het een benzine motor was, dan was ik het met je eens geweest.

Het geeft je een beeld van de conditie, en geeft een idee waar je verder kan zoeken.
Misschien zijn de uitaatkleppen niet helemaal fris meer, maar dichten nog net genoeg af.
Meten is weten.
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 21:30 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 21:39 #1043153

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sonador schreef :
Een motor kan prima starten, maar toch geen goede compressie hebben.
Vooral een diesel.

Als het een benzine motor was, dan was ik het met je eens geweest.

Het geeft je een beeld van de conditie, en geeft een idee waar je verder kan zoeken.
Misschien zijn de uitaatkleppen niet helemaal fris meer, maar dichten nog net genoeg af.
Meten is weten.

Juist het starten is het grote probleem als de compressie slecht is.
Lage zuigersnelheid tijdens starten, veel lekkage langs zuigerveren en/of kleppen en hij verdomd het :angry:
Bij een diesel zorgt de hoge compressiedruk voor een hoge temperatuur waardoor de ingespoten brandstof kan verbranden.
Bij een benzine motor zorgt de bougievonk er voor dat het benzinemengsel gaat verbranden, daar is een goede compressie van iets minder belang.
Stukje theorie over verschil meneer Otto proces en meneer Diesel proces
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 21:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 21:41 #1043154

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dan is de compressie wel heel erg slecht, als een diesel niet wil starten.

Maar ik vermoed dat het hier om klein compressieverlies gaat, waardoor verbranding niet optimaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 04 mei 2019 23:12 #1043162

Een wit grijze rook duid toch niet op een slechte of onvolledige verbranding?
Wat naar mijn idee het gevolg zou zijn van een slechte compressie.
Eerder denk ik aan een lekke koppakking waardoor er water/koelvloeistof in de cilinder komt.(witte rook)
Of een slechte olieschraapveer of klepafdichtingen waardoor hij olie staat te verbranden(grijze/blauwe rook).
Blijft compressie meten en je weet welke richting je op moet zoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 05 mei 2019 08:42 #1043217

Kan het zijn dat de motor minder koelwater krijgt dan voorheen?
Dan hoeft de motorkoeling daar nog niet meteen onder te lijden ( een buitenwaterpomp is toch meestal veel groter dan strikt nodig voor een motor) maar krijgt de uitlaat wel minder koeling en wordt het water daar warmer. Daardoor krijg je hetzelfde effect als anders alleen in de winter nl waterdamp uit de uitlaat en die wordt dan door condensatie wit. Dat condenseren gebeurt dan al bij een (veel) hogere temperaturu dan anders.
Meet de temperatuur eens van dat water , die zou niet veel meer dan hooguit een graad of 35 moeten zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 rookt veel meer dan eerder 09 juli 2019 19:50 #1062277

Allen,

Met vreugde kan ik jullie melden dat het probleem is opgelost.
Ik heb de kleppen gesteld, en voila, geen buitensporige rook meer !!!

(kan het overigens niet helemaal verklaren).

Een ieder bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl