Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: GTL dieselbacterie en toevoeging

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 11:05 #956526

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Volgens mij is er al veel geschreven over dit onderwerp. De angst dat het mij zou overkomen bracht mij er toe om 3 jaar geleden mijn 100 liter rvs tank te vervangen voor een 45 liter kunststof tank. Vanaf toen alleen nogmaar GTL getankt. Mijn VP MD11 loopt daarop als een zonnetje. Altijd gedacht dat het bacterie spook mij nu voorbij zou gaan.

Helaas toen wij deze ochtend de haven van Delfzijl uitvoeren liep ineens het toerental terug en viel de motor daarna uit. Hij startte wel vlot weer op en met zeer weinig toeren de box weer opgezocht. Op de terugweg de motor geïnspecteerd en niets kunnen vinden. Daarna het brandstof filter.....geen zwarte drab o.i.d. maar wel iets schimmeligs. Aan boord de discussie of dit nu de zo gevreesde dieselbacterie is.

We gaan er maar van uit. Op het forum is de handelswijze al vele keren besproken. Wat mij echter nog niet duidelijk is, is of al die toevoegingen voor diesel ook gebruikt kunnen worden in GTL. Niet alleen of ze gebruikt kunnen worden maar ook of het nut heeft voor deze brandstof.

Dank alvast

Groet
Gerrit
Bijlagen:
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 11:08 #956527

Ik ben geen expert, ik zou echter ook andere mogelijke oorzaken onderzoeken. Verder uiteraard schoonmaken en kijken of je ook prut in de tank hebt. Succes!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 12:07 #956532

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
In de tank enkel wat zwarte streepjes en een aanvoerbuis die helemaal beslagen is met mineralen. Wie herkent dit?
Bijlagen:
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 12:29 #956535

WhyWorry schreef :
In de tank enkel wat zwarte streepjes en een aanvoerbuis die helemaal beslagen is met mineralen. Wie herkent dit?

Dat met die mineralen heb ik niet eerder gezien maar wel erger.
Dezelfde aanvoerbuis ( rvs??) van Vetus in mijn tank die ik toen vervangen ( trat overigens pas na 6 jaar plotseling op :huh: ) heb door een goede 316 kwaliteit. zie plaatje . Het leek erop dat dat pijpje van een minderwaardige rvs kwaliteit was gemaakt maar Vetus heeft heelaas nooit op mijn klacht erover gereageerd :angry:
Inmiddels heb ik ook mijn hele dieselleiding van koper verbangen door rvs 316 met eveneens rvs 316 koppelingen . Koper schijnt de achteruitgang van de biodiesel aandelen in gewone dioesel te versnellen.
Overigesn kunnen schimmels en bacterien alleen groeien in contact met water op de overgang tussen een diesellaag en een waterlaag.
Daarom heb ik ook de insteekpijp doorgetrokken tot op de bodem i.t.t. wat meestal voorgeschreven wordt (met natuurlijk een V-tje erin zodat er nog wat door kan). Daardoor zamelt de waterlaag niet meer in de tank op maar gaat naar het voorfilter en kan daar worden gecontroleerd en eventueel worden afgetapt. Mijn kunststof tank heeft nu eenmaal geen onderaftap om dat te doen.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 12:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 13:52 #956545

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Yellow Boat schreef :
Dat met die mineralen heb ik niet eerder gezien maar wel erger.
Dezelfde aanvoerbuis ( rvs??) van Vetus in mijn tank die ik toen vervangen

De door mij gebruikte aansluitset (Vetus) heeft een aanvoerbuis van messing.

Ik noem de aangetroffen troep maar mineralen maar wat het is, is mij onbekend. Ik constateer alleen dat er een vervuiling is aan die buis en in het filter zit het ook aan de midden pen die het filter bij elkaar houdt.

Bedankt voor je reactie YB.
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 14:08 #956551

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Citaat:
Zin en Onzin over GTL” staat vermeld dat Shell heeft aangetoond, dat wanneer GTL in aanraking komt met water in de brandstoftank hij net zo gevoelig is voor bacteriegroei als gewone diesel. Quote: “Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen.” Aldus het Shell Technology Centre in Amsterdam.

Wel een O-ring onder de dek vuldop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 14:27 #956554

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
JeePee schreef :
Wel een O-ring onder de dek vuldop?

Bedankt voor het citaat.

Bij de vervanging van de tank, 3 jaar geleden, ook een nieuwe vuldop geplaatst. De dop zit in een verticale want dus blijft er geen water op staan. Ik zal voor de zekerheid even kijken naar de o_ring.

Afgelopen winter heb ik boven het filter een nieuwe Mastervolt acculader geplaatst. Ik weet zeker dat de verontreiniging in het filter me opgevallen was. Dit jaar nu 1 x 5 liter GTL met een schone jerrycan van een tankstation aan de weg gebunkerd.
Maxi95 - WhyWorry
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 14:28 door WhyWorry. Reden: Schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 15:35 #956561

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Kijk ook naar de tank beluchter/ ontluchter, dat de slang niet afloopt naar de tank, maar naar de uitloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 15:36 #956562

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
JeePee schreef :
Citaat:
Zin en Onzin over GTL” staat vermeld dat Shell heeft aangetoond, dat wanneer GTL in aanraking komt met water in de brandstoftank hij net zo gevoelig is voor bacteriegroei als gewone diesel. Quote: “Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen.” Aldus het Shell Technology Centre in Amsterdam.

Wel een O-ring onder de dek vuldop?

Klopt helemaal, het enige verschil met GTL is dat er geen raspolie oftewel koolzaadolie in zit wat heel gemakkelijk zich terug vormt tot water want water dat is toch de oorsprong van rapsolie. En water ja, dat weten we inmiddels daar groeien de bacteriën in die met de dieselolie en dus ook met de gtl meekomen en je helemaal niets aan kunt doen en om te voorkomen dat ze in het water gaan zitten kun je een bacterie dodende stof zoals Grotamar oid erbij doen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 15:37 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 16:08 #956569

svalk schreef :
raspolie oftewel koolzaadolie

Ik hoop dat je rapsolie bedoelt ;)
Is alleen geen Nederlands maar Duits maar ja , je zult wel in het Zweeds gedacht hebben met "rapsolja" of met het duitse "rapsöl" .Misschien bedoel je op raapzaad maar dat is niet wat we bijv. hier in het Noorden momenteel veel zien. Koolzaad is een kruising van raapzaad en de wilde vorm van de bekende eetbare koolsoorten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 18:17 #956588

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
JeePee schreef :
Kijk ook naar de tank beluchter/ ontluchter, dat de slang niet afloopt naar de tank, maar naar de uitloop.

Ik heb vanmiddag gecontroleerd of de slang nog steeds met een grote bocht boven de ontluchter vast zit en dat was nog steeds zo. Dus volgens mij kan dat het probleem niet zijn.
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 01 juli 2018 18:21 #956589

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
svalk schreef :
En water ja, dat weten we inmiddels daar groeien de bacteriën in die met de dieselolie en dus ook met de gtl meekomen en je helemaal niets aan kunt doen en om te voorkomen dat ze in het water gaan zitten kun je een bacterie dodende stof zoals Grotamar oid erbij doen. B)

Svalk bedankt voor je reactie. Je beantwoord hetgeen ik me afvroeg nl. of ik dergelijke producten kan gebruiken in GTL.
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 03 juli 2018 20:03 #957199

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wat voor aanslag is dat die op je aanzuigbuis zit ? Is dat inderdaad iets mineraalachtigs (hard) of zou het van biologische oorsprong kunnen zijn (zacht). Merkwaardig dat de aanslag zowel voor (aanzuigbuis) als na (in het afvoerdeel) het filterelement voorkomt. Dat zou kunnen wijzen op een bacterie die zich na een besmetting op verschillende plaatsen vermenigvuldigt.

Besmetting van diesel kan vele verschijningsvormen hebben. Veel voorkomend is zwarte slijmvormige smurrie, die is van de Hormoconis resinae schimmel, die veel biomassa produceert. zie bv hier

Snotachtige substanties zijn meestal bacteriestammen, die zich in een verbazend tempo kunnen vermeerderen. Kijk eens in het filterelement wat je daar aantreft.

Je zegt alleen GTL te hebben getankt, anders zou 'gewone' diesel die tegenwoordig 7% biocomponenten bevat de oorzaak kunnen zijn. De houdbaarheid van de huidige standaard diesel is slechts 6 maanden, laat je dat langer in je tank zitten dan vindt degradatie plaats, waarbij agressieve en schadelijke stoffen ontstaan, die metalen aantasten (zie paatje van Yellow Boat). Koper- en zinklegeringen gedragen zich als katalysator van het degradatieproces, die zijn dus uit den boze in je brandstofsysteem.

Chemische middelen kun je toevoegen om problemen te bestrijden of te voorkomen. Als preventieve toevoeging zou je Acticide kunnen toepassen, die doodt kiemen voordat ze problemen geven. Grotamar doet dat ook, en kan zelf al ontstane besmettingen reduceren. Eenmaal gevormde biomassa, zoals van dieselschimmel moet je handmatig verwijderen.

Laat nog eens weten of en hoe je jou probleem hebt opgelost !


Laatst bewerkt: 03 juli 2018 20:39 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 03 juli 2018 21:13 #957217

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Je kunt anti-bacterieel middel dat voor diesel bedoeld is zonder problemen ook gebruiken bij GTL. Ik mik bij de winterbeurt tegenwoordig een scheutje van dat spul (hoeveelheid conform de verpakking) in mijn tank. Dat doe ik puur preventief, ik heb nog nooit iets van bacterievorming geconstateerd sinds ik GTL gebruik. Zelf gebruik ik 'StarTron' van StarBrite; dit was als één van de beste getest en toevallig ook verkrijgbaar bij ons in de winkel van de haven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 18:23 #957781

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
CeesS schreef :
Wat voor aanslag is dat die op je aanzuigbuis zit ? Is dat inderdaad iets mineraalachtigs (hard) of zou het van biologische oorsprong kunnen zijn (zacht). Merkwaardig dat de aanslag zowel voor (aanzuigbuis) als na (in het afvoerdeel) het filterelement voorkomt. Dat zou kunnen wijzen op een bacterie die zich na een besmetting op verschillende plaatsen vermenigvuldigt.

Bedankt CeesS voor je duidelijke verhaal.

Vandaag begonnen met naar ik hoop de oplossing. De aanslag is zacht, snot of boter. De hele tank leeg gehaald en uit de bakskist. Toen de tank van binnen helemaal schoongemaakt.
Daarna filters vervangen (een verkeerd dus die gaat morgen vervangen worden). 10 liter nieuwe GTL met de bijbehorende hoeveelheid Grotamar in de tank gedaan. Hopelijk morgenmiddag proefdraaien.

Hieronder foto's van de tank en de filters. Filters vielen mij heel erg mee. Ik had gedacht en eigenlijk gehoopt dat die helemaal vol zouden zitten met snot.
Bijlagen:
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 18:28 #957784

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
ilCigno schreef :
Je kunt anti-bacterieel middel dat voor diesel bedoeld is zonder problemen ook gebruiken bij GTL. Ik mik bij de winterbeurt tegenwoordig een scheutje van dat spul (hoeveelheid conform de verpakking) in mijn tank. Dat doe ik puur preventief, ik heb nog nooit iets van bacterievorming geconstateerd sinds ik GTL gebruik. Zelf gebruik ik 'StarTron' van StarBrite; dit was als één van de beste getest en toevallig ook verkrijgbaar bij ons in de winkel van de haven.

Dank je wel voor je reactie. Ik maak daar in ieder geval uit op dat toevoegingen goed in GTL te gebruiken zijn. Onervarend in deze materie las ik op het forum dat de meesten kozen voor Grotamar. Dus dat dan ook maar via internet aangeschaft. Ik ga kijken hoe het me gaat bevallen.
Maxi95 - WhyWorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 18:50 #957787

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Deze biocides voeg je toe aan de diesel of aan de GTL brandstof. Uiteindelijk komen deze stoffen vrij via de uitlaat.

In hoeverre is dit schadelijk voor de omgeving of voor de opvarenden ? Soms staat er op de verpakking alleen voor professioneel gebruik ? Wat is het verschil ?

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 19:01 #957790

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Als er eenmaal schimmel of iets dergelijks in heeft gezeten is biocide bijna onvermijdelijk. Ondanks gtl en grotamar bij mij ook nog steeds vingerhoedjes bruingroene smurrie in de water afscheider. Motor zuigt wel onder uit de tank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 20:24 #957808

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12563
brambo schreef :
Deze biocides voeg je toe aan de diesel of aan de GTL brandstof. Uiteindelijk komen deze stoffen vrij via de uitlaat.

In hoeverre is dit schadelijk voor de omgeving of voor de opvarenden ? Soms staat er op de verpakking alleen voor professioneel gebruik ? Wat is het verschil ?

Bram

lekker druk over maken,
NOT
brokken maken omdat je motor het niet doet is ook een gevaar voor de omgeving en opvarenden ;)
"voor professioneel gebruik" is alleen maar een wettelijk ding wat ze er op moeten zetten om ons domme particulieren te beschermen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 21:25 #957819

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
brambo schreef :
Deze biocides voeg je toe aan de diesel of aan de GTL brandstof. Uiteindelijk komen deze stoffen vrij via de uitlaat.

In hoeverre is dit schadelijk voor de omgeving of voor de opvarenden ? Soms staat er op de verpakking alleen voor professioneel gebruik ? Wat is het verschil ?

Bram

Een vingerhoedje per 100 liter. Zou dat veel extra schadelijk stoffen in de uitlaat emisssie opleveren?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 21:34 #957823

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
HPV schreef :
Als er eenmaal schimmel of iets dergelijks in heeft gezeten is biocide bijna onvermijdelijk. Ondanks gtl en grotamar bij mij ook nog steeds vingerhoedjes bruingroene smurrie in de water afscheider. Motor zuigt wel onder uit de tank

Onderschat niet wat je 'gratis' meegeleverd kunt krijgen bij een tankbeurt. Toen ik mijn brandstofsysteem nieuw had aangelegd (brandschoon, compleet met aanzuig onderin de tank, en een 'omgekeerd' Delphi filter), bleek bij de eerste de beste tankbeurt aan de waterkant dat er iets in de geleverde brandstof zat wat er zeker niet in hoorde (zie bijgaande foto).

Een klacht bij de leverancier leverde niets op, hij stelde dat het onmogelijk was dat hij zoiets had meegeleverd en dat ik de oorzaak in mijn eigen brandstofsysteem moest zoeken....


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 21:35 #957824

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Alsof het zonder grotamar goed lurken is aan een uitlaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 21:36 #957826

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Ow ja, troep tanken kan ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 05 juli 2018 22:15 #957831

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
brambo schreef :
Deze biocides voeg je toe aan de diesel of aan de GTL brandstof. Uiteindelijk komen deze stoffen vrij via de uitlaat.

In hoeverre is dit schadelijk voor de omgeving of voor de opvarenden ? Soms staat er op de verpakking alleen voor professioneel gebruik ? Wat is het verschil ?

Bram

Bijgaand de safety data sheet van Grotamar. Je moet niet direct met Grotamar in aanraking komen. Maar het is wel biologisch afbreekbaar. In het uitlaatgas vind je niets terug, de koolwaterstoffen waaruit Grotamar bestaat, verbranden bij de temperaturen die in je motor optreden.

Als je de safety data sheet van dieselbrandstof leest, zie je vrijwel dezelfde waarschuwingen als bij Grotamar. Dus dieselbrandstof is niet zo onschuldig als je misschien denkt !

Bijlage:

Bestandsnaam: Grotamarsa...heet.pdf
Bestandsgrootte:84 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: EN590safet...heet.pdf
Bestandsgrootte:425 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 06 juli 2018 07:11 #957860

douwe schreef :
brambo schreef :
Deze biocides voeg je toe aan de diesel of aan de GTL brandstof. Uiteindelijk komen deze stoffen vrij via de uitlaat.

In hoeverre is dit schadelijk voor de omgeving of voor de opvarenden ? Soms staat er op de verpakking alleen voor professioneel gebruik ? Wat is het verschil ?

Bram

Een vingerhoedje per 100 liter. Zou dat veel extra schadelijk stoffen in de uitlaat emisssie opleveren?

Ik denk dat de schadeijkheid wel meevalt.
Allereerst zal het spul bij de hoge verbrandingstemperaturen in een diesel vrijwel zeker volledig verbranden tot CO2 en H2O (gezien de chemische structuur) en bovendien is het spul biologisch gioed afbreekbaar .
Het spul is wel erg giftig (logisch) en je moet het ook niet op de huid krijgen in pure vorm dus veilig mee omgaan.
Zie de MSDS : www.bardahl.nl/assets/uploads/...tamar-71-MSDS-NL.pdf
En de chemische structuur van het spul en veel andere info:
pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compo...28#section=InChI-Key
Ad
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 07:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl