Ik heb bij mijn toenmalige MD5A de buisjes ookt met speciale een epoxykit , bedoeld voor reparaties aan motoren ( je ziet ze er vaak mee staan op botententoonstellingen) vastgelijmd in de gaten van de pomp en op andere plaatsen .Voor delen waar demontage vaak nodig is ( zoals bij de thermostaat) heb ik de buisjes vervangen door slang en een kort stukje buis in de gaten gelijmd als slangenpilaar.
Heeft daarna nog een jaar of 4 prima gewerkt tot ikm de motor vervangen/ingeruild heb door mijn huidige 11pk Vetus vanwege het te lage vermogen van de MD5A.
Overigens het ik gezien dat de 2000 serie de laatste echt door VP ontworpen en gebouwde serie was dus mijn vorige hint naar een absismotor te zoeken zal niet lukken.
![:( :(](/media/kunena/emoticons/sad.png)
Overigens was dei 2000 serie de allerslechtste van VP ooit , o.a. getuige:
www.info-center-online.com/boa...olvopenta2000eng.htm
En v.w.b. vervangen/aanpassen door een andere pomp : dat bergt een risico want dat soort pompen hebben uiteraard lang niet altijd dezelfde capaciteit. Wat meer is niet erg maar minder zal leiden tot een te lage koelwatersnelheid in de motor en daardoor een slechte verdeling over de kanalen en lagere warmteoverdracht. Gevolgen ; meer corrosie en afzettingen en zelfs te weinig koeling van sommige motordelen.
Je moet dan dus heel goed weten wat je doet en in ieder geval ervoor zorgen dat poelie en waaierdiameter van de vervanger even groot zijn , de waaier eventueel iets groter.
Ad