Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 03 juli 2018 18:01 #957167

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Helaas bleek de circulatiepomp van de intercooler slechter te zijn, dan ik gehoopt had. Vandaag flink aan het demonteren en poetsen geweest, maar de aansluiting naar de expansievat is flink aangetast. Als ik die zou willen vervangen voor een nieuw exemplaar bij VP-dealer moet ik eerst zo'n €900,=/€1.000,= aftikken :sick:

Wat zijn de mogelijkheden?





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 03 juli 2018 19:50 #957196

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het Martec intercool systeem maakt gebruikt van een electrische circulatie pomp. Dat zijn pompjes van Johnson. Zou een optie kunnen zijn.

Werkt al vele jaren probleemloos. Is los van de motor gemonteerd. De overbrengen naar de rotor is magnetisch, zonder afdichtingen in de pomp naar de rotor.

Verder heb ik nog een losse intercooler set van een Volvo MD7A, met daarbij een mechanisch circulatie pomp. Mogelijk is deze circulatie pomp hetzelfde.
Laatst bewerkt: 03 juli 2018 19:51 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 03 juli 2018 20:57 #957215

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Waar komt die aantasting vandaan? De pomp verwerkt toch koelvloeistof en geen zout water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 06:18 #957242

Aansluitingen zijn te repareren, wel idd de vraag wat de oorzaak is van de aantasting.
Voor reparatie stuur maar een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 07:02 #957251

Is de 2003 een eigen fabricage van VP of een gemariniseerde basismotor van een ander merk ( bijv. Perkins).
Als dat laatste zo is moet je achter dat type zien te komen ( misschien weet hier iemand dat of de dieseldokter?) zou je moeten zoeken naar een pomp voor die basismotor en die zijn gegarandeerd veel goedkoper.Die prijs van VP is , zoals alle VP delen schandalig . Normaliter kost zo'n ding
( bijv. die van mijn Vetus m2c5 origineel ca. €200 en voor de basis mitsubishi motor bij Alie maar €65 ) .
Anders een bellen met Mulder ( muldermotoren.nl/ ) of Eerland ( www.eerland.com/ ) die ook wel gebruikte onderdelen van sloopmotoren verkopen.
Ad
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 07:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 11:18 #957337

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
jerry schreef :
Waar komt die aantasting vandaan? De pomp verwerkt toch koelvloeistof en geen zout water?
Goede vraag, wij hebben de boot sinds dit najaar en sindsdien ligt het binnen als project. De motor zelf is aangetast door inwatering (niet goed afgesloten luik). Maar of dit van hetzelfde probleem is, weet ik niet met zekerheid te zeggen.


Laatst bewerkt: 04 juli 2018 19:02 door Seashore. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 11:22 #957339

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Deze foto toont de pomp nog gemonteerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 14:58 #957416

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Motor ziet er uit of hij jaren half onder water heeft gestaan.
Ook de oorzaak dat het pomphuis gecorrodeerd is?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 14:59 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 19:13 #957507

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
De boot heeft een lange tijd last gehad van inwatering (b.v. door niet goed afgesloten schuifluik, of voorzet deurtjes. De vorige eigenaar heeft dit te lang laten zitten. Vanaf de ingang heeft lang water staan lekken op de motor.

Deze corrosie zit aan stuurboordzijde van de motor (maar ook de keerkoppeling heeft te lijden gehad) en inderdaad is dat denk ik de reden het pomphuis zo aangetast is. Bij keuring zag het ernaar uit dat de motor zelf prima loopt. De corrosie is voor een groot deel cosmetisch (maar jaar is altijd wat meer aan de hand :dry: )

BB-zijde motor, je ziet aan het huis van het vliegwiel ook dat er aantasting heeft plaats gevonden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 19:21 #957512

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik heb op mijn md7 een pomp van een Opel Corsa gemaakt. De uitdaging was dat het slakkenhuis niet los is. ( deel van motorblok)
Er zal toch wel ergens een compleet pompje zijn wat geen goud kost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 04 juli 2018 19:34 #957522

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
john 338 schreef :
Ik heb op mijn md7 een pomp van een Opel Corsa gemaakt. De uitdaging was dat het slakkenhuis niet los is. ( deel van motorblok)
Interessante oplossing! Het zou mooi zijn wanneer ik wat meer weet over het blok zelf (is het een originele VP, of ligt er een ander blok aan ten grondslag. Hoe kom ik daar achter? #DieselDummie :lol:

john 338 schreef :
Er zal toch wel ergens een compleet pompje zijn wat geen goud kost
Die hoop heb ik ook… Mijn vraag is hoe kom ik daar achter (te weinig ervaring in de wereld van (marina) motoren en tweede handelszaken.

Overigens heb ik nog geen contact gehad met eerder genoemde bedrijven (Mulder en Eerland), dat ga ik zeker doen!
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 19:35 door Seashore. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 05 juli 2018 05:32 #957593

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
De oorzaak van de corrosie is niet zo ingewikkeld: koperen aansluitingen in een gietijzeren huisje. Hoeft maar weinigis te gaan met lak en vocht.

Wat je zou kunnen overwegen: alle slechte aansluitingen zitten aan de ingang van de pomp. Je kunt ze allemaal op 1 na dichtmaken. Lassen. Let dat dit door een gespecialiseerd bedrijf gebeurt. Gietijzer lassen is anders dan staal lassen.

Daarna kun je alles middels T-koppelingen weer aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 05 juli 2018 07:05 #957602

Ik heb bij mijn toenmalige MD5A de buisjes ookt met speciale een epoxykit , bedoeld voor reparaties aan motoren ( je ziet ze er vaak mee staan op botententoonstellingen) vastgelijmd in de gaten van de pomp en op andere plaatsen .Voor delen waar demontage vaak nodig is ( zoals bij de thermostaat) heb ik de buisjes vervangen door slang en een kort stukje buis in de gaten gelijmd als slangenpilaar.
Heeft daarna nog een jaar of 4 prima gewerkt tot ikm de motor vervangen/ingeruild heb door mijn huidige 11pk Vetus vanwege het te lage vermogen van de MD5A.
Overigens het ik gezien dat de 2000 serie de laatste echt door VP ontworpen en gebouwde serie was dus mijn vorige hint naar een absismotor te zoeken zal niet lukken. :(
Overigens was dei 2000 serie de allerslechtste van VP ooit , o.a. getuige: www.info-center-online.com/boa...olvopenta2000eng.htm

En v.w.b. vervangen/aanpassen door een andere pomp : dat bergt een risico want dat soort pompen hebben uiteraard lang niet altijd dezelfde capaciteit. Wat meer is niet erg maar minder zal leiden tot een te lage koelwatersnelheid in de motor en daardoor een slechte verdeling over de kanalen en lagere warmteoverdracht. Gevolgen ; meer corrosie en afzettingen en zelfs te weinig koeling van sommige motordelen.
Je moet dan dus heel goed weten wat je doet en in ieder geval ervoor zorgen dat poelie en waaierdiameter van de vervanger even groot zijn , de waaier eventueel iets groter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 05 juli 2018 07:40 #957611

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Check ook de demperplaat of liever het ontbreken ervan. De eerste 200x series hadden er geen, met als gevolg dat de spline van de transmissie as na verloop van tijd (en soms in heel korte tijd) volledig verdwijnt, en er dus geen uitgaande aandrijving meer is.

In latere modellen werd een modificatie toegepast, en een verend element toegepast. Die set is ook als ombouwset verkrijgbaar. Uit ervaring weet ik dat transmissieassen nauwelijks nog te vinden zijn, en als je er al een vindt, de prijs hoger is dan de waarde van de motor. Dat laatste geldt ook voor de cone clutch in de keerkoppeling. Sla de betreffende posts hier op het forum er maar eens op na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 05 juli 2018 10:06 #957657

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
John 338 beschreef het al: neem een autopompje. Goedkoop, compleet en lange tijd leverbaar.
Zelf heb ik al 20 jaar, misschien al 25 jaar terug, die impellerpompjes op mijn MD17C motoren vervangen door toendertijd leverbare pompjes van de Opel Kadet. Die pompjes kostten toen compleet met pulley rond de 30 gulden, terwijl die rubber impellertjes van Volvo toen al meer als 35 gulden kostten. Met die impellertjes liep het heel vreemd: bij de ene motor bleef het impellertje jaren heel, terwijl ik bij de andere motor om de haverklap het waaiertje moest vervangen. Na ongeveer 10 tot 15 stuks was ik dat helemaal zat en heb er met een wasmachinepulley tegen het vliegwiel en wat plaatwerk en beugels een circulatiepompje van een Opel Kadett tegen aan gezet. Dat zit er nog zo op en draait nog uitstekend. Nooit meer naar gekeken. Het jaar erop ook bij de andere motor die impeller vervangen. Draait al zeker 20 jaar zo. Motoren zijn 40 jaar oud en als bijzonderheid kan ik melden dat ik vorig jaar één koppakkingkje heb verwisseld.
Dus, Seashore, lijkt het me zinvol om eens serieus naar een alternatief te kijken. Daarnaast zijn complete elektrische pompjes ook verkrijgbaar, die qua flexibiliteit uiteraard nog beter toepasbaar zijn, maar ws ook wat duurder.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 05 juli 2018 10:29 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 17:45 #987042

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ziekte van die 2003 zeker?

Vandaag aan boord geweest en klein meer koelvloeistof onder de motor. Pomp lekt :dry: hangt ook wit stof rond.

Volg dit draadje even. Hoe die Opel pompen werken wil ik graag leren. Foto materiaal beschikbaar?


Laatst bewerkt: 11 okt 2018 17:46 door Waterzot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 17:58 #987047

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Probeer foto van telefoon af te plaatsen.

Heb een alu tussen hulpstuk op de plaats van de thermostaat gemaakt met de verschillende aansluitingen. En daarop weer de pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 18:01 #987051

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
En nog plaatje

Dit is met een enkele v snaar en dan draait de pomp veel te snel (cavitatie). Nu zit de pomp op een aparte snaar en draait iets hoger dan krukas toerental.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 18:05 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 18:04 #987053

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 18:07 #987057

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Met een elektrische pomp kan het ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 20:47 #987110

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
CeesS schreef :
Check ook de demperplaat of liever het ontbreken ervan. De eerste 200x series hadden er geen, met als gevolg dat de spline van de transmissie as na verloop van tijd (en soms in heel korte tijd) volledig verdwijnt, en er dus geen uitgaande aandrijving meer is.

In latere modellen werd een modificatie toegepast, en een verend element toegepast. Die set is ook als ombouwset verkrijgbaar. Uit ervaring weet ik dat transmissieassen nauwelijks nog te vinden zijn, en als je er al een vindt, de prijs hoger is dan de waarde van de motor. Dat laatste geldt ook voor de cone clutch in de keerkoppeling. Sla de betreffende posts hier op het forum er maar eens op na.

Je hebt helemaal gelijk @CeesS, toen ik mijn manchet van mijn VP2003 wisselde zag ik idd dat mijn de vertanding op de spline as flink was beschadigd .


Ik heb overigens nog een 120S liggen met goede assen die overigens niet van een VP200x komt. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 20:48 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 11 okt 2018 20:52 #987111

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
john 338 schreef :
En nog plaatje

Dit is met een enkele v snaar en dan draait de pomp veel te snel (cavitatie). Nu zit de pomp op een aparte snaar en draait iets hoger dan krukas toerental.


Vraagje : Hoe kan de pomp caviteren ? Het nivo staat boven de pomp en het lijkt me erg sterk dat de pomp dambellen ( glycol met water) trekt in de aanzuig maar goed ik kan me vergissen natuurlijk. B) In jouw nieuwe situatie zit je pomp natuurlijk wel wat hoger dan origineel zie ik en dat zou misschien wel wat cavitatie kunnen geven. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 20:54 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 12 okt 2018 14:37 #987286

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Omdat bij deze overbrenging de pomp zo snel draait dat de koelvloeistof uit het expansie vat kotst. Al bij 1500 rpm. Terwijl de temperatuur amper 40 graden is. Pomp is gemaakt om krukas toerental te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 07 juni 2019 07:14 #1052471

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Seashore schreef :
jerry schreef :
Waar komt die aantasting vandaan? De pomp verwerkt toch koelvloeistof en geen zout water?
Goede vraag, wij hebben de boot sinds dit najaar en sindsdien ligt het binnen als project. De motor zelf is aangetast door inwatering (niet goed afgesloten luik). Maar of dit van hetzelfde probleem is, weet ik niet met zekerheid te zeggen.



Inmiddels is de motor voor een deel uit elkaar gehaald, gereviseerd en weer opgebouwd. Hoewel ik niks meer motoren had (als in: motor-dummie), heb ik onwijs veel nieuwe dingen geleerd. Via e-bay aan een circulatiepomp aangeschaft.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 07 juni 2019 07:17 #1052473

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
En een test gedaan en blijft 'ie nog te starten ook #blijalseenkleinkind (let ff niet op het droge commentaar, dat was voor mijn achterban :laugh:



(Edit: link aangepast)
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 10:36 door Seashore.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl