FMJ schreef :
Bij moderne ingewikkelde zuinige tweetakts vast wel. Bij de ouderwetse tweetakt buitenboordmotoren is het allemaal wat minder gevoelig uitgevoerd doordat de milieuwetgeving nog minder streng was. Grotere gaatjes dus..
Is het niet zo dat de sproeier de maat is voor het te leveren vermogen.
Grotere sproeier, meer benzine, meer vermogen. Weer niet een te grote sproeier anders klopt de verhouding lucht/brandstof weer niet en "verzuipt" de motor.
Mijn ervaring met 2 Takt benzine was verder dat je 'gumvorming"kreeg als het te lang in de tank stond.
Daardoor verstopte sproeiers.
Ook last van uitgezakte olie in de tank zodat de motortjes hele straten blauw zette als je ze na een paar weken weer eens startte.
Mijn ervaring met maaiers is dat de 4takt Briggs and Stratton altijd startte en de goedkopere 2 Takt Sole er een was van het type:"Merk trek je dood" Pas als je hem bij een straalkachel zette deed ie het.
Al met al zeer verschillende ervaringen op het 2 Takt gebied.
Verder weet ik meer over Diesels dan over Benzine motoren.