Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 19:06 #971520

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hallo,

Nieuw hier, en vernieuwd op het water: Sinds een paar maanden ben ik bezitter van een Cornish Shrimper 19 MK1 uit 1994. Ik heb er erg veel plezier van en het doel is bereikt: Genieten op het water! Er is alleen een probleem met de buitenboordmotor: Die is niet goed. Het was een Johnson 5 pk, 2 cilinder, 2 takt, maar was niet betrouwbaar en repareren leek me geen optie meer.

Ik ben nu naarstig op zoek naar een nieuwe motor (5 of 6 pk), liefst viertakt, maar het "probleem" van de bun is dat deze niet al te groot is. Een Yamaha uit 2010 (witte kap) was net te groot, net te breed en net te hoog om in de bun te passen en nog te kunnen zeilen. Deze serie is daarom afgevallen en ook de nieuwe Yamaha's zijn daarom geen optie, net als de nieuwe Suzuki's (even breed of hoog). De Tohatsu's en Mecury's hebben allemaal een intern tankje, waardoor ze net wat groter uitvallen dan hun voorgangers, maar hebben als voordeel dat de versnelling aan de voorzijde gemonteerd is. Passen deze wel?

Wellicht heeft iemand hier ook een Shrimper MK1, met een nieuwe motor, en kan en wil die zijn kennis met me delen. Daar zou deze persoon me een heel groot plezier mee doen: Dus wie weet welke motor wel in de bun past, zonder heel veel te verbouwen. Alvast bedankt voor de suggesties!

Groet van Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 19:34 #971529

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Hoi, welkom alvast.
Je hebt een prachtige boot!

Even uit het hoofd: de Mercury heeft een kleine interne tank, de Tohatsu sail pro volgens mij niet.
Misschien is die wat kleiner? Ik meen dat het de kleinste in zijn soort is.

En ik zou sowieso voor 4-takt gaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 19:39 #971533

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank je voor het welkom en je suggestie.

Tohatsu en Mecury zijn bij mijn weten dezelfde motoren, komen uit dezelfde fabriek (tot en met 6 pk), dus daar zit het verschil niet in. Maar de Saildrive is een langstaart en sowieso geen optie. Hopelijk is er een Shrimper eigenaar die een passende nieuwe motor weet.
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 19:39 door Garnaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 19:48 #971537

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Al gedacht aan een Elektrische buitenboordmotor?
Mocht de motor alleen gebruikt worden voor het in-
en uitvaren van de haven is dat misschien een mooie
oplossing.

Forumlid Sunday vaart met zijn zeilboot zelfs naar
verre streken.Met alleen een elektrische bbm.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:00 #971539

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt voor deze suggestie, maar met een boot van 1050 kilo voldoen de huidige electrische motoren nog niet Dit is ook besproken met een dealer van Torqueedo die dit voor deze boot afraadt. Dus helaas is dat (nog) geen optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:00 #971540

Prachtige boot! Gefeliciteerd.

Een antwoord op je vraag heb ik ook niet maar op de site van de Shrimper Owners Association akn je wel zien wat voor motoren er zo worden gebruikt. Er lijken mij aardig wat Mariners tussen te zitten. Je zou daar ook je vraag kunnen posten.

www.shrimperowners.org/page/85

plus nog een inventarisatie van in gebruik zijnde motoren op Shrimpers

www.shrimperowners.org/sitefil...s%20March%202009.pdf
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 20:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:06 #971542

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Wat als je die net niet past neemt en daar gewoon de kap af haalt?
Als hij toch in een bun zit heb je imho geen kap nodig.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:11 #971544

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
keeszeiler schreef :
Prachtige boot! Gefeliciteerd.

Een antwoord op je vraag heb ik ook niet maar op de site van de Shrimper Owners Association akn je wel zien wat voor motoren er zo worden gebruikt. Er lijken mij aardig wat Mariners tussen te zitten. Je zou daar ook je vraag kunnen posten.

www.shrimperowners.org/page/85

Mariners zijn ook Tohatsu blokken. Overigens heeft de 5 pk Mercury Sailpower een (kleine) interne tank en de vergelijkbare Tohatsu niet. Of de buitenmaten hierdoor verschillen weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:11 #971545

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Garnaal schreef :
Dank je voor het welkom en je suggestie.

Tohatsu en Mecury zijn bij mijn weten dezelfde motoren, komen uit dezelfde fabriek (tot en met 6 pk), dus daar zit het verschil niet in. Maar de Saildrive is een langstaart en sowieso geen optie. Hopelijk is er een Shrimper eigenaar die een passende nieuwe motor weet.

Als je een kortstaart wil is dat geen probleem :whistle:
De aangehaalde Tohatsu heeft die ook.
En, even opgezocht, het verschil tussen Mercury en Tohatsu is wel degelijk het ontbreken van een interne tank bij Tohatsu. Zelfde fabriek ja, ook Evinrude. Allemaal Tohatsu motortjes waar een ander merk iets anders mee doet. Intern tankje, duurder aanbieden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:35 #971554

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Daar komen inderdaad wel wat verschillen die het verschil kunnen maken inderdaad, die had ik nog niet gezien. Bij de eerder genoemde Yamaha was de tankdop qua hoogte een van de problemen. Ook met het verwijderen van de hele tank was het probleem niet opgelost, maar wellicht dat de Tohatsu dan toch een optie gaat zijn.

De Tohatsu Saildrive 6pk kan ik op de site niet vinden als kortstaart uitvoering, maar ik zal een rondje gaan bellen. Dank voor de suggesties in elk geval. Nieuwe suggesties blijven uiteraard welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 23 aug 2018 20:42 #971560

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
www.tohatsu.nl/modellen/tohatsu-mfs6c-ss/

En andere mogelijkheden.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 24 aug 2018 06:41 #971619

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Garnaal schreef :
Bedankt voor deze suggestie, maar met een boot van 1050 kilo voldoen de huidige electrische motoren nog niet Dit is ook besproken met een dealer van Torqueedo die dit voor deze boot afraadt. Dus helaas is dat (nog) geen optie.

Toch een raar antwoord van torqeedo hun 4 kw zou een 8PK aanhang motor moeten kunnen vervangen. Forum lid PEPER vaart volgens mij met een 4kw torqeedo op zijn eurokruiser Die met zijn 7,4 meter en gewicht van volgens het boekje 1700 kg toch een stuk zwaarder is. Ook heeft de shrimper een veel betere lijn. en weegt de helft minder.

Ik denk dat ze zelfs met de 24 volt versie van 2kw uit kan.

volgens de reclame beschrijving:

The Cruise 2.0 is a 5 HP equivalent and can propel up to 3 tons while the Cruise 4.0, as an 8 PS equivalent, can easily manage up to 4 tons.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat omdat de motor in een bun zit deze niet kan opklappen. Hierdoor zal de motor altijd in het water zitten. Dit kan schade aan de motor toe brengen en volgens mij ook een van de meeste klachten mbt defecten. Ook mag de motor niet vrij rond draaien onder zeil. Dit geld voor de travel en Cruise en modellen.

Mocht je een torqeedo overwegen dan raad ik je aan het eerst te proberen. Het prijs verschil is enorm tov een benzine bbm

cruise 2.0 TS of RS 3200 euro
Torqeedo accu en lader 3000 is ongeveer 6000 euro

Benzine BBM rond de 1300 euro

Dit is een 1:1 vergelijk als je enkel de motor gebruikt voor langzaam uit de box varen en het niet ziet als nood aandrijving op lagerwal etc zou een torqeedo Travel 1003 CS van 2000 euro dit is de prijs voor de grootste geïntegreerde accu.

toevallig bij het googlen vond ik ook een test uit zeilen met een FF65 iets langer dan jou boot en rond de 950 kg Test met FF 65
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 07:00 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 24 aug 2018 07:33 #971639

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
FKZ schreef :
Garnaal schreef :
Bedankt voor deze suggestie, maar met een boot van 1050 kilo voldoen de huidige electrische motoren nog niet Dit is ook besproken met een dealer van Torqueedo die dit voor deze boot afraadt. Dus helaas is dat (nog) geen optie.

Toch een raar antwoord van torqeedo hun 4 kw zou een 8PK aanhang motor moeten kunnen vervangen.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat omdat de motor in een bun zit deze niet kan opklappen. Hierdoor zal de motor altijd in het water zitten. Dit kan schade aan de motor toe brengen en volgens mij ook een van de meeste klachten mbt defecten. Ook mag de motor niet vrij rond draaien onder zeil. Dit geld voor de travel en Cruise en modellen.

cruise 2.0 TS of RS 3200 euro
Torqeedo accu en lader 3000 is ongeveer 6000 euro

Benzine BBM rond de 1300 euro

Don't shoot the messenger. :(
Wellicht dat het grote prijsverschil ook zijn overweging is geweest om tot dit advies te komen, weet ik niet. En ik weet dat ze van Torqueedo prachtige spullen hebben, maar het prijsverschil is ook wel voor een groot deel bepalend. Dus ik hou het echt nog even voor dat kleine beetje gebruik op benzine, en voor noodstuwing een 6pk benine, mocht dat kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 24 aug 2018 07:35 #971640

Ons bootje is vergelijkbaar met een Shrimper.
Ooit heb ik overwogen om ook een e-motor van Torqueedo te gaan gebruiken.
Ik heb er van afgezien vanwege;
-Gewicht van de accu's.
-Ruimte die de accu's innemen.
-Het verhaal dat de elektronica en de lagers niet tegen "spinning" tijdens het zeilen zouden kunnen. Net als bij een Schrimper zit de motor bij ons in een bun waardoor de schroef tijdens het zeilen in het water zit.
Zie: www.swallowyachtsassociation.org/?page_id=820
www.torqeedo.com/en/service-centre/faq.html
www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-464109.html
Deze informatie is een aantal jaren oud, mogelijk heeft de fabrikant nu oplossingen gevonden.
- De totale kosten.

Het is dus uiteindelijk een gewone 4-takt verbrandingsmotor geworden.

www.ybw.com/forums/showthread....a-Shrimper-auxiliary

Er zijn ook Nederlandse e-bbm's...
www.elva.nl/elektrische-buitenboordmotoren/
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 07:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 24 aug 2018 09:46 #971678

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Garnaal schreef :


Don't shoot the messenger. :(
Wellicht dat het grote prijsverschil ook zijn overweging is geweest om tot dit advies te komen, weet ik niet. En ik weet dat ze van Torqueedo prachtige spullen hebben, maar het prijsverschil is ook wel voor een groot deel bepalend. Dus ik hou het echt nog even voor dat kleine beetje gebruik op benzine, en voor noodstuwing een 6pk benine, mocht dat kunnen.

Absoluut niet meer een epistel om ea toch te overwegen.

Blijft het nadeel dat de motor niet vrij mag draaien zonder spanning (ik vraag mij af wat er gebeurt als je altijd een klein beetje in de vooruit vaar dan is de prop niet free spinning) en dat hij uit het water moet bij het verlaten van de boot. Je zou dan steeds de motor uit de bun moeten halen na een dag zeilen en vertrek naar huis. Lijkt mij niet wenselijk.

De optie die wel kan met een cruise pod is in vergelijking met een benzine BBM erg prijzig.

Andere optie is de motor bun groter maken voor een benzine variant maar dat gaat vast lastig.

Wellicht dat het aanpassen van de kap nog kan (die zie je toch niet)
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 10:03 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 09 sept 2018 08:15 #977068

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hallo allemaal,

We have a winner! Het heeft even geduurd, maar na wat passen en meten, en de hulp van jullie, Simon van babcaryboatyard.com en Trust Watersport uit Zwanenburg (waar ik het demo model mocht gebruiken) is er een match gekomen tussen mijn Shrimper en de Tohatsu kortstaart! Yes, we mogen en kunnen nog meer plezier hebben. Het past allemaal net, kan een beetje schudden en loopt erg fijn. Nu nog even kijken wat er geleverd kan worden aan het einde van het seizoen, 5 of 6 pk (zelfde maat).

Intussen ben ik Sjoerd ook dankbaar voor zijn Hondaatje 2.3, die ervoor zorgt dat ik met veel herrie toch de afgelopen weken heel langzaamde haven uit kwam! Dank allemaal.

Cornish Shrimper 19 uit 1994 en Tohatsu kortstaart model 2018 zijn een match.

Groet van Gert
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 09 sept 2018 15:29 #977188

Geen dank Gert, je mag nog wel meer lenen:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 09 sept 2018 16:51 #977204

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Fijn dat de Tohatsu blijkt te passen!
Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 06 apr 2019 17:36 #1035421

  • aabraams
  • aabraams's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ha, ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan. Ik had een Evinrude langstaart 2 takt erop, maar die is versleten. Bevalt de Tohatsu goed? En zijn er meer suggesties? Ik zie dat er Shrimpers te koop staan met 5 pk Mercury 4-takt 2016 en 6 pk Mariner. Hoor graag wat er nog meer goed past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 08 apr 2019 06:06 #1035734

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
De keuze is niet reuze en de Tohatsu, Mariner en Mercury komen allemaal uit dezelfde fabriek en verschillen vooral in het hebben van een interne tank of niet.

Wat betreft de Tohatsu, 2018: Hij past net, met name bij de helmstok die net over de kap draait. Met een tankdop durfde ik daarom niet aan, maar ik denk dat het net wel zou kunnen passen. En voor een viertakt maakt hij meer herrie dan ik hoopte, maar niet onoverkomelijk.

Succes. Laat even weten waar je voor gegaan bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 08 apr 2019 10:54 #1035790

  • aabraams
  • aabraams's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt. Aanvullende vragen: bevalt de kortstaart goed? Heb je nooit het probleem dat hij met golfslag uit het water komt? En heb je er een extra grote schroef op of een gewone? Kan je nog een beetje achteruitvaren? Ik hoor het graag, alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 11 apr 2019 12:39 #1036581

  • Garnaal
  • Garnaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Veel vragen waar ik ook tegenaan liep. Hierbij de antwoorden, hopelijk heb je er wat aan.

Aanvullende vragen: bevalt de kortstaart goed? Ja, 5 pk is ook voldoende.
Heb je nooit het probleem dat hij met golfslag uit het water komt? Heb ik niet meegemaakt;
En heb je er een extra grote schroef op of een gewone? Een gewone. Ik heb overwogen de 6pk saildrive te nemen, die heeft namelijk een werkschroef, maar is een langstaart. En ik heb van de profs in Engeland begrepen dat een langstaart tegen je roer aan komt. Bovendien steekt ie onder je kiel uit waardoor je niet meer kan droogvallen.
Kan je nog een beetje achteruitvaren? Helaas, dat blijft een drama, mede omdat ie niet onder je kiel uitkomt.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.Graag gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe BBM voor een Cornish Shrimper 19 11 apr 2019 12:39 #1036582

  • aabraams
  • aabraams's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl