Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 3QM en GTL probleem?

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 10:24 #971696

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Mijn Yanmar 3QM heeft bijna 4000 motoruren zonder brandstofproblemen perfect gedraaid.
Inmiddels ongeveer 80 liter GTL verstookt.
De diesel wordt gevoerd vanuit een dagtank die hoger dan de motor zit.
Nooit last gehad van vuile (grof en fijn)filters.

Nu doet zich een probleem voor waarvan ik de oorzaak niet kan duiden.
Na een paar uur varen op de motor met 2000 toeren aangekomen in de haven en gas terug tot stationair om de draai te maken. De motor slaat af. Ik kan hem gelijk weer starten en geef gelijk in zijn vrij gas erbij. Hij komt weer goed op toeren. Gas terug en in zijn werk stationair geen probleem. Beetje gas bij om het aanleggen af te maken, de motor slaat weer af.
Eenmaal aangelegd de kast open gemaakt en met draaiende motor de ontluchtingsnippel op het fijnfilter open gedraaid. Daar kwam niet zoals gebruikelijk de constante flo uit, maar ook duidelijk lucht. Eenmaal alle lucht eruit ook voor de volledigheid bij elke cilinder even bij de verstuivers ontlucht. De motor loopt probleemloos.
Gedurende de vakantie merkte ik echter dat de motor onregelmatig loopt. Na een tijdje op 2000 toeren draaien zakt het toerental terug naar 1800 en gaat zonder aan de gashandel te zitten weer naar 2000 toeren. Ook bij hogere en lagere toerentallen gebeurt dit.
De ontluchtingsprocedure heb ik nu een aantal keren herhaald. Het gaat daarna een tijdje goed om weer van vooraf aan te beginnen.

Duidelijk is dat ik geen vuil in de diesel heb zitten. Het fijnfilter heb ik vervangen, ondanks dat het oude filter brandschoon was.

Heb ik hier te maken met het GTL probleem en Yanmarmotoren, waar in het GTLtopic over gesproken wordt? Of zijn er andere oorzaken aan te wijzen waardoor er lucht in het brandstofsysteem komt.
Ik wil wel graag met GTL blijven varen, maar als dit de oorzaak is dan moet ik helaas terug naar de biotroep.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 10:58 #971713

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Denk toch dat je ergens in je brandstoftoevoer een lucht-lekje hebt.
Misschien door het krimpen van een gezwollen pakkinkje.

Gaat de retour terug naar de tank of naar het filter (zoals vroeger vaker voorkwam)?
In het laatste geval is automatisch ontluchten niet echt vanzelfsprekend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 11:04 #971715

De symptomen komen mij bekend voor, je staat daarin niet alleen. Motor start vlot, loopt goed, maar als er een paar uur op de motor is gevaren doet zich voor wat je omschrijft. Dus niet bij zeilen, haven aanlopen en afmeren, maar juist bij een langere tijd op de motor varen. Ook wij varen op GTL.

Onze Vetus is voorzien van Delphi groffilter, het standaard gaasfiter op de motor en een Vetus fijnfilter. Onbelemmerde doorstroming, geen luchtbellen. En toch afslaan en direct weer starten.

Reuze benieuwd wat de reden is!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 12:24 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 11:08 #971719

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
HPV schreef :
Denk toch dat je ergens in je brandstoftoevoer een lucht-lekje hebt.
Misschien door het krimpen van een gezwollen pakkinkje.

Gaat de retour terug naar de tank of naar het filter (zoals vroeger vaker voorkwam)?
In het laatste geval is automatisch ontluchten niet echt vanzelfsprekend

Retour gaat naar het fijnfilter, wat bedoel je met automatisch ontluchten?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 12:32 #971740

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Een motor pompt veel meer rond dan dat er wordt verbruikt. AL gauw meerdere liters per minuut.
Wordt ook gebruikt om het systeem te koelen, mijn tank is na een tijdje motoren merkbaar warmer

Normaal gesproken gaat de retourleiding naar de tank (tot onder het brandstofniveau bij lager gelegen tanks).
Mocht er in het opvoer (lage druk) circuit ergens nog een luchtbelletje zitten dan komt dat vrij snel in de tank terecht en kan daar ontsnappen.Zelf ontluchtend.
Als de retourleiding naar het filter gaat kan de lucht niet ontsnappen en komt weer opnieuw in circulatie..

Betekent niet dat je bij aanzuigen van valse lucht geen probleem kunt hebben.
Het feit dat je tank hoger ligt dan de motor maakt dat wat minder waarschijnlijk. Maar toch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 15:06 #971802

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
Een motor pompt veel meer rond dan dat er wordt verbruikt. AL gauw meerdere liters per minuut.
Wordt ook gebruikt om het systeem te koelen, mijn tank is na een tijdje motoren merkbaar warmer

Normaal gesproken gaat de retourleiding naar de tank (tot onder het brandstofniveau bij lager gelegen tanks).
Mocht er in het opvoer (lage druk) circuit ergens nog een luchtbelletje zitten dan komt dat vrij snel in de tank terecht en kan daar ontsnappen.Zelf ontluchtend.
Als de retourleiding naar het filter gaat kan de lucht niet ontsnappen en komt weer opnieuw in circulatie..

Betekent niet dat je bij aanzuigen van valse lucht geen probleem kunt hebben.
Het feit dat je tank hoger ligt dan de motor maakt dat wat minder waarschijnlijk. Maar toch...

Het gaat om een 3QM30, daar werkt het brandstofsysteem anders dan hierboven beschreven, en is zeker niet zelfontluchtend (ik onderhoud een 2QM20, die heeft een cilinder minder maar is verder identiek aan de 3QM30).
Er is hier geen sprake van meer brandstof oppompen dan verbruikt wordt. De werkslag van de opvoerpomp is veerbediend, en levert precies zoveel brandstof als de HD pomp vraagt. Er is slechts een gecombineerde lekolie leiding van de verstuivers terug naar het fijnfilter.

Als de tank lager ligt dan de opvoerpomp, is er sprake van onderdruk vanaf de tankaansluiting tot aan de opvoerpomp, inclusief de gecombineerde groffilter/waterafscheider die meestal gemonteerd is. In dit hele gedeelte kun je last hebben van lucht die door de onderdruk gemakkelijk in de brandstofstroom wordt gezogen. Dit deel moet je nauwkeurig nalopen. Vooral als je groffilter een CAV/Delphi type is, die zijn berucht voor het niet luchtdicht afsluiten als de onderdelen niet zorgvuldig geplaatst zijn.

Doordat de lekolieleiding teruggevoerd is naar het fijnfilter, vergt het ontluchten van het fijnfilter en de lekleiding een bijzondere procedure. Deze is alsvolgt :

- ontlucht het fijnfilter zoals je gewend bent (kleine schroef op fijnfilter)
- ontlucht de toevoer van de HD pomp op het pomphuis (zie foto)
- draai de moer een paar slagen los, waarmee de lekleiding bevestigd is op verstuiver van de cilinder die het dichtst bij het fijnfilter zit. (dit is dus niet de leiding vanaf de HD pomp)
- bedien de handbediening op de opvoerpomp tot er geen lucht meer komt uit de moer op de verstuiver lekleiding. Draai de moer weer vast.
- ontlucht de lekleiding van de tweede cilinder en de derde cilinder op identieke wijze.
Daarmee is je brandstof systeem luchtvrij.

Succes !



Bijlage:

Bestandsnaam: Delphifilter-2.pdf
Bestandsgrootte:310 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 15:27 #971810

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Cees, bedankt voor deze heldere uitleg.
Mijn groffilter is van Vetus, die dubbele aluminium pot de kleine als oliefilter en de grote als waterafscheider.

De ontluchtingsprocedure zoals jij deze beschrijft heb ikzelf nog nooit toegepast, niet nodig geweest. Wellicht na het vervangen van het fijnfilter had ik dat dus wel moeten doen.
Dat gaat morgen gebeuren en ik hoop for the best.
Het resultaat laat ik hier weten.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 16:14 #971818

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
geinig, ik ben ze nooit anders tegengekomen dan naar de tank. Weer war geleerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 16:36 #971823

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
geinig, ik ben ze nooit anders tegengekomen dan naar de tank. Weer war geleerd!

De werkelijkheid is nog veel geiniger. Die terugvoer op het fijnfilter werd in het verleden toegepast, maar werd op een gegeven moment door de lastige ontluchtingsprocedure verlaten. Op het fijnfilter bleef het draadgat bestaan, werd zonder verdere functie met een boutje afgesloten.

Je zou kunnen zeggen met een vooruitziende blik van Yanmar. De nieuwere motortypes gebruiken de bewuste aansluiting op het fijnfilter weer, zowel voor de lekolie als voor de terugvoer van teveel geleverde diesel aan de HD brandstofpomp. Vanaf het fijnfilter gaat er dan ook nog een leiding terug naar de brandstoftank. De opbrengst van de opvoerpomp is navenant vergroot. Het effect is dat er diesel wordt rondgepompt naar de tank, wat resulteert in een min of meer 'automatische' ontluchting.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 16:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 17:04 #971827

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Cees, nog een vraagje, kan de ontluchting met draaiende motor uitgevoerd worden?

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 17:44 #971837

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
elixer schreef :
Cees, nog een vraagje, kan de ontluchting met draaiende motor uitgevoerd worden?

Paul.

Ja dat kan prima, wordt wel een smeerboel. En wees vooral voorzichtig met de draaiende delen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 18:02 #971845

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
hebben ze dan specifiek om rond te pompen de opbrengst van de pomp vergroot? zou je dus met een oudere motor de reour niet naar de tank moeten willen brengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 18:47 #971863

De retour van mijn 3GM30 heb ik laten eindigen tot 25 mm boven de tankbodem.

Heb gister ontdekt dat een nieuwe O-ring voor het fijnfilter dikker is dan de originele. Vond de O-ring al veel te dun dus ik ga hem preventief vervangen. :)

Wellicht een oplossing voor je....
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 19:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 24 aug 2018 22:39 #971948

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
hebben ze dan specifiek om rond te pompen de opbrengst van de pomp vergroot? zou je dus met een oudere motor de retour niet naar de tank moeten willen brengen?



Bij de oudere Yanmar motoren was er helemaal geen echte retour, alleen een lekolieleiding vanaf de verstuivers, die niet terugging naar de tank, maar naar een aansluiting bovenop het fijnfilter. Op een gegeven moment werd die lekolieleiding door Yanmar niet meer aangesloten op het fijnfilter, maar moest die bij de motor installatie naar de tank worden teruggevoerd. Daarmee was de lucht uit de lekolieleiding weliswaar onschadelijk gemaakt, maar iedere luchtbel in de brandstoftoevoer ging via het fijnfilter echter nog steeds de HD pomp in, waardoor de motor kan gaan inhouden en toeren verliest. De constructie van het fijnfilter huis is nooit gewijzigd, de 'oude' lekolie aansluiting op het deksel werd afgestopt met een boutje. Velen die niet bekend waren met deze voorgeschiedenis, vroegen zich af waar dat boutje voor diende.



Bij de nieuwere conventionele Yanmars is een echte retour gemaakt vanaf de lagedrukzijde van de HD pomp via de 'oude' aansluiting bovenop het fijnfilter, en vandaar terug naar de tank. Luchtbellen gaan nu door de overmaat aan brandstof vanaf de opvoerpomp voorbij de HD pomp en vanaf en vanuit het fijnfilter terug de tank in, dat wordt dan door Yanmar 'automatische ontluchting' genoemd. Daarvoor is een opvoerpomp met hogere capaciteit nodig. Duidelijk nu ?

Hieronder het principe schema en de werkelijke uitvoering op een YM serie Yanmar :





Laatst bewerkt: 25 aug 2018 08:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 08:09 #971992

Heb ook ergens op dit forum gelezen:
dat de Yanmar na een paar uurtjes lekker doorvaren - op 2800 a 3000 toeren ofzo - bij het gas terugnemen dan even onder het minimale stationaire toerental zakt.
En dan dus minder mooi loopt of dreigt af te slaan.....
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 08:14 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 08:13 #971995

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Heb ook ergens op dit forum gelezen.....
dat de Yanmar na een paar uurtjes lekker doorvaren - op 2800 a 3000 toeren ofzo - bij het gas terugnemen dan even onder het minimale stationaire toerental zakt.
En dan dus minder mooi loopt of dreigt af te slaan.

Volgens mij geen specifieke Yanmar kwaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 08:35 #972005

Onze Vetus ... deze draad doorlezend zijn er overeenkomsten. De retourleiding van de verstuivers wordt bij onze Vetus M2.05 (ook) direct teruggevoerd naar de brandstofpomp. Ik ben aan het denken gezet.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 08:58 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 18:41 #972172

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Hurleyzeiler schreef :
Onze Vetus ... deze draad doorlezend zijn er overeenkomsten. De retourleiding van de verstuivers wordt bij onze Vetus M2.05 (ook) direct teruggevoerd naar de brandstofpomp. Ik ben aan het denken gezet.

In het verleden was dat standaard praktijk, ook bij de oudere VP's. Voordeel is dat bij installatie van een motor alleen een brandstof toevoerleiding aangesloten hoeft te worden. Omdat het ontluchten lastig is met zo'n halfbakken terugvoer van de lekolie, is men op een gegeven moment de lekolieleiding gaan terugvoeren naar de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 19:10 #972184

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
HPV schreef :
Denk toch dat je ergens in je brandstoftoevoer een lucht-lekje hebt.
Misschien door het krimpen van een gezwollen pakkinkje.

Gaat de retour terug naar de tank of naar het filter (zoals vroeger vaker voorkwam)?
In het laatste geval is automatisch ontluchten niet echt vanzelfsprekend

Bij mijn kubota gaat de lekolieleiding gelijk terug naar de tank. Origineel schijnt er ook een filter te hebben gezeten op de motor. Ik heb naast de motor een los delphi filter combi gebouwd. Deze zit heel simpel tussen de leiding van de tank naar opvoerpomp. De lekolie retour staat geheel buiten alles om. Veel beter mijn inziens. In mijn situatie is geen retour aanwezig vanaf de pomp, geen aansluiting op de lagedrukzijde van de HD pomp. Kennelijk heeft kubota dat niet, yanmar ook niet?

Ik weet wel zeker dat er ergens lucht bij komt bij TS. Ik had ook luchtproblemen bij mijn heftruck na ingebruiname van GTL.
Ik zou de hele toevoer van tank naar motor eens goed nakijken op de zwakke plekken. O.a. pakkingen en aansluitingen van slangen..
En inderdaad de lekretour terug naar de filter of pomp kan veel narigheid geven. Wellicht zitten daar nu lekke slangetjes. GTL is vrij 'aggressief' en kan oudere pakkingen en slangen doen lekken. Ik had een lekke opvoerpomppakking en een paar slangen tussen de inspuitpomp in die lek gingen ineens ....
Allemaal sinds GTL. Problemen opgelost en verder draait alles goed nu.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 19:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 25 aug 2018 19:14 #972187

Naar aanleiding van dit draadje heb ik wat foto's bekeken, daarop is te zien dat er een retour van de verstuivers naar de HD brandstofpomp is aangelegd, daar bevinden zich twee banjobouten boven elkaar, op de ene banjobout is de retour van de verstuivers aangesloten, op de andere banjobout de retour naar de brandstoftank. Bij ons aan boord dus beide: en retour pomp en retour tank.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 27 aug 2018 10:08 #972821

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Vanochtend bezig geweest met de yanmar
Onluchting conform advies Cees
Toch nog wat diesel uit de aansluiting van de retour op het filterhuis.
De bout draaide dol in het huis. Er uit gedraaid en er blijkt ook nog een veertje in te zitten die overigens kapot was.
Geen probleem, ik had nog een nieuw filterhuis liggen.
Echter wat Cees al noemde dat in de nieuwere types het onluchtingsnippel vervangen is voor een plastic dopje klopt. Er zit echter geen schroefdraad in dat gat en het gat is groter dan in het oude huis.
Eerste vraag Als ik het dopje erin laat zitten kan ik dan onluchten via de retourleiding op het filterhuis?
Tweede vraag wat is het belang van het veertje in de onluchtingsleiding op het filterhuis? Is deze absoluut noodzakelijk?

Paul.


.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 28 aug 2018 04:57 #973230

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
elixer schreef :
Vanochtend bezig geweest met de yanmar
Onluchting conform advies Cees
Toch nog wat diesel uit de aansluiting van de retour op het filterhuis.
De bout draaide dol in het huis. Er uit gedraaid en er blijkt ook nog een veertje in te zitten die overigens kapot was.
Geen probleem, ik had nog een nieuw filterhuis liggen.
Echter wat Cees al noemde dat in de nieuwere types het onluchtingsnippel vervangen is voor een plastic dopje klopt. Er zit echter geen schroefdraad in dat gat en het gat is groter dan in het oude huis.
Eerste vraag Als ik het dopje erin laat zitten kan ik dan onluchten via de retourleiding op het filterhuis?
Tweede vraag wat is het belang van het veertje in de onluchtingsleiding op het filterhuis? Is deze absoluut noodzakelijk?

Paul

Het fijnfilter zoals je het beschrijft, herken ik niet. Het 'veertje' is waarschijnlijk het restant van de dolgedraaide (M6) schroefdraad uit het onluchtingsgaatje. Het fijnfilterhuis is spuitgietwerk, het materiaal is een zink legering die weinig sterkte heeft. Voor je het weet draai je de schroefdraad kapot, je bent niet de eerste die dat overkomt. Vervanging van het hele filterhuis is de enige oplossing. In de M6 schroefdraad van het ontluchtingsgaatje is ook nog een ontluchtingsgroef uitgespaard, waardoor er helemaal weinig vlees overbljift. Yanmar past onder het ontluchtingsschroefje een kunststof afdichtingsringetje toe, hierdoor is er geen noodzaak het schroefje met veel kracht aan te draaien. Voorzichtigheid is geboden dus.

Bovenop het filterhuis zit een M8 draadgat, dit is robuuster. De lekolie retour zit in jouw geval hierin bevestigd met een banjokoppeling, banjobout, en twee koperen ringen. Koper heeft de eigenaardigheid onder belasting te verstevigen. Na iedere keer loshalen moet je de ringen vernieuwen of uitgloeien. Die aansluiting kun je dus het beste met rust laten en niet gebruiken als ontluchting. In de Yanmars waar geen lekolieaansluiting op het filterhuis zit, is het gat afgedicht met een M8 ontluchtingsboutje met koperen ring.

Volledigheidshalve hier een aantal foto's van mijn Yanmar fijnfilter (zonder lekolieaansluiting, met M8 boutje)












In jouw geval zou het er ongeveer zo uit moeten zien :

Laatst bewerkt: 28 aug 2018 05:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 28 aug 2018 18:11 #973492

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Cees, dank voor jouw deskundige bijdrage.
De foto van de top van het fijnfilter komt overeen met mijn filter.
Inderdaad is de schroefdraad vernaggeld, restant draad was dus het "veertje".
Nu het nieuwe top erop gezet. In het gat waar bij de oude top de ontluchtings koppel zat, met schroefdraad en sleuf, zit in de nieuwe top wel een gat, maar groter en geen schroefdraad, noch gleuf. Dat gat is met een plastic dopje afgedicht.
Vandaag 4 uur op de motor gevaren. Hij liep weer als vanouds, zonder problemen.
Dat zal wel zo blijven, hoop ik.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 28 aug 2018 18:45 #973508

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Bijzonder, die uitvoering ken ik niet, en lijkt me niet origineel, Waar heb je die gekocht ? Welk Yanmar part nummer ? (volgens de documentatie zou het part nr 124790-55601 moeten zijn).

Zit dat plastic dopje strak in het gat ? Er staat een lichte overdruk daar ter plaatse, je moet het dopje onderweg niet verliezen, dan stopt je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3QM en GTL probleem? 28 aug 2018 19:04 #973519

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Ik zal nog wel een foto posten.
In 2000 vertrok ik voor lange tijd. Ik heb toen wat naar mij leek cruciale reserveonderdelen gekocht. Dus 18 jaar geleden.
Bij ship shape in muiderzand heb ik deze uitvoering kort geleden nog zien liggen.
Ik denk erover om het dopje op de een of andere manier vast te zetten, hoewel het er stevig inzit.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl