HPV schreef :
Een motor pompt veel meer rond dan dat er wordt verbruikt. AL gauw meerdere liters per minuut.
Wordt ook gebruikt om het systeem te koelen, mijn tank is na een tijdje motoren merkbaar warmer
Normaal gesproken gaat de retourleiding naar de tank (tot onder het brandstofniveau bij lager gelegen tanks).
Mocht er in het opvoer (lage druk) circuit ergens nog een luchtbelletje zitten dan komt dat vrij snel in de tank terecht en kan daar ontsnappen.Zelf ontluchtend.
Als de retourleiding naar het filter gaat kan de lucht niet ontsnappen en komt weer opnieuw in circulatie..
Betekent niet dat je bij aanzuigen van valse lucht geen probleem kunt hebben.
Het feit dat je tank hoger ligt dan de motor maakt dat wat minder waarschijnlijk. Maar toch...
Het gaat om een 3QM30, daar werkt het brandstofsysteem anders dan hierboven beschreven, en is zeker niet zelfontluchtend (ik onderhoud een 2QM20, die heeft een cilinder minder maar is verder identiek aan de 3QM30).
Er is hier geen sprake van meer brandstof oppompen dan verbruikt wordt. De werkslag van de opvoerpomp is veerbediend, en levert precies zoveel brandstof als de HD pomp vraagt. Er is slechts een gecombineerde lekolie leiding van de verstuivers terug naar het fijnfilter.
Als de tank lager ligt dan de opvoerpomp, is er sprake van onderdruk vanaf de tankaansluiting tot aan de opvoerpomp, inclusief de gecombineerde groffilter/waterafscheider die meestal gemonteerd is. In dit hele gedeelte kun je last hebben van lucht die door de onderdruk gemakkelijk in de brandstofstroom wordt gezogen. Dit deel moet je nauwkeurig nalopen. Vooral als je groffilter een CAV/Delphi type is, die zijn berucht voor het niet luchtdicht afsluiten als de onderdelen niet zorgvuldig geplaatst zijn.
Doordat de lekolieleiding teruggevoerd is naar het fijnfilter, vergt het ontluchten van het fijnfilter en de lekleiding een bijzondere procedure. Deze is alsvolgt :
- ontlucht het fijnfilter zoals je gewend bent (kleine schroef op fijnfilter)
- ontlucht de toevoer van de HD pomp op het pomphuis (zie foto)
- draai de moer een paar slagen los, waarmee de lekleiding bevestigd is op verstuiver van de cilinder die het dichtst bij het fijnfilter zit. (dit is dus niet de leiding vanaf de HD pomp)
- bedien de handbediening op de opvoerpomp tot er geen lucht meer komt uit de moer op de verstuiver lekleiding. Draai de moer weer vast.
- ontlucht de lekleiding van de tweede cilinder en de derde cilinder op identieke wijze.
Daarmee is je brandstof systeem luchtvrij.
Succes !