Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Marieholm if met buitenboordmotor

Marieholm if met buitenboordmotor 12 sept 2018 16:05 #978243

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
In de, inmiddels niet meer zichtbare, openingspost schrijft TS dat hij in Zeebrugge gaat liggen, vaarwater voornamelijk Noordzee.

Ook op het Ijsselmeer kan de bb motor uit het water komen, hangt allemaal een beetje af denk ik van golflengte, golfhoogte, bootlengte en koers. Op zich zou dat voor mij geen argument zijn, afgezien van het feit dat ik wel een voorstander ben van een inboard motor, maar dan om andere redenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 09:59 #978466

Toch opmerkelijk dat er zo uiteenlopende meningen zijn wat dit onderwerp betreft.Ik dacht even dat ik er uit was, maar na de antwoorden van Sturgeon221978 en Jurrien begin ik toch weer te twijfelen. .. Het liefst zou ik een zo simple mogelijke zeilboot willen die vlot zeilt en waar ik mij niet te veel zorgen over hoef te maken. Een boot zonder binnenboordmotor (en zonder pomptoilet), zoals de IF, heeft het grote voordeel dat er geen huiddoorvoeren zijn (behalve de loosgaten van de kuip). Geen afsluiters onder de waterlijn, geen schroefasdichting...weinig dingen om je zorgen over te maken. Eigenlijk een grote dinghy die je 1 keer per jaar een nieuwe laag antifouling geeft...Normaal gezien zou een Yamaha High Trust 8pk toch voldoende vermogen moeten geven en met een goede afstandsbediening en elektrische start in de kuip gemonteerd moet je ook niet op het achterdek zitten klooien... Er is zelfs een versie met elektrische tilt... Blijft natuurlijk 45 kg op de steven maar misschien is dit wel uit te balanceren met een gewicht voorin ? Het zal natuurlijk niet zo eenvoudig manoeuvreren zijn in de haven, maar de IF is dan ook geen zware boot, dus weinig momentum... Ga er toch nog eens goed over nadenken EN alvast de stroomatals van Zeebrugge aanschaffen om eens een idee te krijgen welke stromingen ik mee te maken kan krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 10:10 #978473

Ik heb het idee dat de manoeuvreerbaarheid van een Marieholm sowieso al wat moeilijker is dan gemiddeld met dank aan de lange kiel.
Onze ervaring is met een BBM in de bun en dan reageerde ze wel bijzonder op eigen wijze.

Zal een inboard motor nou echt zoveel meer toevoegen dan een bbm? De Marieholm scheepjes varen in het noorden toch ook op volle zee?

Ik adviseer lekker je eigen gevoel en kop te volgen. Maar ja, ik vind de geur van een inboard motor in een schip ook al snel teveel van het goede en mijn ervaring is dat je altijd de motor blijft ruiken. De ene mens valt zoiets nu eenmaal wat meer op dan de ander.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 17:17 #978590

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 301
Ik heb jarenlang met buitenboord motor van 5 pk gezeild op zee met boot van zevenenhalve meter.. Heerlijk.
Als je de buiteboordmotor kan draaien om te sturen, is manoeuvreren kinderspel. Veel makkelijker dan met binnenboord motor. Het is dan net alsof je een boegschroef hebt.
En nogmaals: als er golven zijn, is er wind en kan je bijna altijd zeilen.
Bij het invaren van de haven van Zeebrugge mag je blijkbaar niet laveren binnen de haven, maar met zuidenwind lukt die ene mijl in de haven (aan hogerwal) ook heus wel op de motor.
Bij problemen kan je zo nodig een andere kopen voor een paar honderd euro. Je pakt de oude er af en zet de nieuwe er op.
Bij een binnenboord kost je dat een paar duizend euro en een paar dagen werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 17:46 #978597

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen inderdaad. Als je de situatie bij Zeebruggen een beetje kent (vaak lagerwal, terugkaatsende golven door de pieren, veel scheepvaart, flinke stroom), dan zou mijn voorkeur naar een inboard uitgaan. Maar goed, het zou met een outboard ook best kunnen, hangt een beetje van de omstandigheden af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 18:39 #978616

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Wat is het 'probleem' met die huiddoorvoeren? Tig en tig duizend boten hebben die, met (heel) weinig problemen. In zout water is de kans op bevriezing nog bijna te verwaarlozen ook!

Op zout water is de levensduur van een kleine niet erg lang (geen zoutwater versie's van voor zover mij bekend); heb zelf boten met en zonder BBM gehad, en op zee zou ik toch echt liever een inboard hebben.
Zeker als je bedenkt dat een frisse nieuwe helemaal niet te duur hoeft te zijn (geen Volvo of Yanmar kopen, maar een Mitsubishi (Drinkwater levert die in 'gemariniseerde' uitvoering (zelfde basis motor als die Vetus gebruikt)). Of de superlichte Yanmar 1 pitter. Met frisse leidingen etc heb je ook geen diesel geur.

Wat je geroken hebt is de geur van oude boten die met (te) weinig geld onderhouden worden.. Goed onderhouden diesel installatie ruik je niet.
Benzine ruik je zeker wel: je moet de tank ontluchting open hebben staan anders trekt het vacuum (het tankje)! Maw: de benzine dampen ruik je altijd. (en is nog gevaarlijker ook dan diesel.. naast nare/scherpe geur)

Keuze is uiteraard aan jouzelf, gezien alle voordelen van inboard zou het mijn advies zijn daar voor te gaan.
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 18:40 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 13 sept 2018 23:57 #978694

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Daarbij, een binnenboord pikken ze niet zo heel makkelijk. Een buitenboord wel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 19 okt 2018 19:09 #989619

  • frankv
  • frankv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Een topic met een heldere discussie. Ik heb een IF gekocht die in het voorjaar wordt geleverd. Ik heb dus de hele winter om een motor te kiezen. Ik heb specifiek een IF gekozen om geen diesellucht te hebben. Ik snap dat zoiets misschien opgelost kan worden, maar de IF-E's en de 26's waar ik in heb gestaan om te kijken stonken allemaal. En ik wil er fijn in kunnen slapen, zonder hoofdpijn, dus een oude inboard was voor mij een no-go. Voor een nieuwe Yanmar 1-cilinder inboard ben je vast snel 4000 euro kwijt, misschien wel 5000 alles bij elkaar?

Dus het wordt een buitenboordmotor. Een goede 4-takt Yamaha met werkschroef wordt een 2-cilinder en weegt dus 45kg, wat mij te zwaar lijkt voor het hefboommechanisme aan de spiegel. Ik wil niet dat de bouten door de spiegel getrokken worden.

Dus ik denk alles overziend dat ik voor de Tohatsu 6pk sailpro ga. 30kg, niet teveel gewicht op de spiegel, en een werkschroef die ook achteruit zou moeten presteren. En volgens iemand met ervaring met een BB motor op een IF kun je door de motor te draaien goed manouvreren. En dan draai ik hem wel op Aspen 4, dat stinkt ook niet zo als benzine.

Mijn vaargebied wordt in 2019 eerst de Loosdrechtse plassen, en daarna IJsselmeer en wie weet, beyond!
Zeilend op de Loosdrechtse plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 08:40 #989721

ZeeZin schreef :
Wat is het 'probleem' met die huiddoorvoeren? Tig en tig duizend boten hebben die, met (heel) weinig problemen. In zout water is de kans op bevriezing nog bijna te verwaarlozen ook!

Da's een wijd verbreid misverstand. Zeewater ( althans dat hier in de buurt) bevriest bij -1,9 graden dus veel scheelt dat niet met zoet water.
Alleen is de zee nu eenmaal veel dieper en daardoor en ook door de stroom koelt dat maar heel langzaam af en bevriest dus niet zo snel. Maar stilliggend op zout water in een niet zo diepe jachthaven is er maar winig verschil , zeker als die haven niet aan het getij onderhevig is.
Trouwens , in veel winters is er behoorlijk veel ijsgang op de waddenzee hoor .

Overigens zullen de meeste huiddoorvoeren niet gauw kapot vriezen omdat ze immers , in ieder geval aan een kant, open zijn en de druk van bevriezend water dus weg kan. Als er een afsluiter op zit , zeker een kogelafsluiter , moet die natuurlijk wel beschermd worden of half open gezet worden.
En aangezien veel huiddoorvoeren vrij diep zitten zullen ze niet eens bevriezen wanr zo vaak komt een ijslaag van meer dan 10 of 20 cm niet (meer) voor.
Ad
Laatst bewerkt: 20 okt 2018 08:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 08:52 #989727

frankv schreef :

Dus ik denk alles overziend dat ik voor de Tohatsu 6pk sailpro ga. 30kg, niet teveel gewicht op de spiegel, en een werkschroef die ook achteruit zou moeten presteren. En volgens iemand met ervaring met een BB motor op een IF kun je door de motor te draaien goed manouvreren. En dan draai ik hem wel op Aspen 4, dat stinkt ook niet zo als benzine.

Mijn vaargebied wordt in 2019 eerst de Loosdrechtse plassen, en daarna IJsselmeer en wie weet, beyond!

Besef wel dat je met die 6pk nooit sneller zult kunnen dan +/- 80% van de rompsnelheid ( van een IF is die ca. 6 knopen) dus ca. 5 knopen of iets minder bij vlak water en zonder tegenwind.
Bij wat ruwer water en.of tegenwind al heel snel veel minder.
Voor de rompsnelheid zou je al gauw 10 pk nodig hebben .
Op binnenwater en meestal ook op Ijsselmeer geen probleem maar op zee heb je toch graag wat reserve.
Maar ja , dan krijg je wel al gauw 45 kg of meer aan je spiegel.
Vandaar dat een binnenboord op zee toch eigenlijk wel de betere optie zou zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 20 okt 2018 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 09:51 #989738

  • frankv
  • frankv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik snap het, en er staat ook een mooie Yamaha 9,9 high thrust op Marktplaats voor hetzelfde geld als een nieuwe Tohatsu. Maar durf ik het aan om zo'n Yamaha van 45 of 48 kg aan de bevestiging op mijn spiegel te hangen? Als het direct op een rechte spiegel zou zijn, had ik er geen probleem mee. Maar met dat er een scharniermechanisme op zit, en nog een driehoekconstructie tussen dat scharnier en de spiegel, durf ik dat niet aan. Zie de foto van de spiegel. Zo'n Tohatsu is nog geen 30kg, wat me een stukje gezonder lijkt.

Overigens zou ik wel gewoon met mijn 85kg van het zeiltrapje links af gaan. Maar ja, daar sta ik niet te dansen op in de golven.

Overigens valt het gewicht van een inboard me ook wel mee. Zo'n Yanmar 1 cilinder weegt 70kg, zeg met schroef en as samen 100kg max. Dat is 70kg meer dan een lichte outboard. Alsof je samen met iemand zeilt die onderin ligt. En het gewicht zit op een betere plek dan achterop de spiegel. Dat valt nog wel wat mee, mocht ik ooit bedenken dat een nieuwe inboard een beter idee is.
Bijlagen:
Zeilend op de Loosdrechtse plassen.
Laatst bewerkt: 20 okt 2018 09:53 door frankv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 10:40 #989745

Wellicht is electrsich een optie? Het is nog niet genoemd, dus doe ik dat maar...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 11:59 #989758

frankv schreef :
Een topic met een heldere discussie. Ik heb een IF gekocht die in het voorjaar wordt geleverd. Ik heb dus de hele winter om een motor te kiezen. Ik heb specifiek een IF gekozen om geen diesellucht te hebben.

Mooi, een Marieholm! En met belangstelling volg ik de ontwikkelingen aangaande electrisch varen. Lijkt me op de Loosdrechtse plassen een prima optie, zeker wanneer je een ligplaats hebt met walstroom. Toch een vraagje: was de motorsteun al aangebracht en wat voor soort motor gebruikte de vorige eigenaar?
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 14:04 #989782

  • frankv
  • frankv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Hurleyzeiler schreef :
frankv schreef :
Een topic met een heldere discussie. Ik heb een IF gekocht die in het voorjaar wordt geleverd. Ik heb dus de hele winter om een motor te kiezen. Ik heb specifiek een IF gekozen om geen diesellucht te hebben.

Mooi, een Marieholm! En met belangstelling volg ik de ontwikkelingen aangaande electrisch varen. Lijkt me op de Loosdrechtse plassen een prima optie, zeker wanneer je een ligplaats hebt met walstroom. Toch een vraagje: was de motorsteun al aangebracht en wat voor soort motor gebruikte de vorige eigenaar?

Het valt me erg tegen hoe krachtig electrisch is, en wat je bereik is met toch best zware accu's. Voorlopig zie ik dat niet als serieuze optie. Een Torqeedo 4kW kost 3600 euro. Daar moet dan nog een een accu bij van 2600 euro, waar je vervolgens net een half uur op vol vermogen mee kunt varen. En een lader van een paar honderd euro heb je ook nog nodig. Niet echt een optie vind ik. Op Loosdrecht hoef ik maar 5 minuten om de haven uit te komen, om daarvoor 7500 te investeren in zo'n 4kW Torqeedo systeem vind ik veel teveel. En op het IJsselmeer en het wad heb je volgens mij zo'n range anxiety van dat half uur vermogen, dat je teveel stress hebt om te gaan zeilen. Dus komt er nog meer geld bij voor een grotere accu. Fossiele brandstoffen zijn veel handiger.

De houder voor de outboard zat er al op. Ik weet niet wat de vorige eigenaar er op had, de boot komt uit Zweden. Maar de verkoper heeft veel ervaring met Marieholms en zegt dat ik me geen zorgen moet maken, en dat 4 of 6 pk zat is. Hij zeilt zelf ook gewoon met een 4pk erop.
Zeilend op de Loosdrechtse plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 14:11 #989785

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
@Peper; kom er maar in :)

Fossiel is voorbij.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 14:57 #989803

frankv schreef :
De houder voor de outboard zat er al op. Ik weet niet wat de vorige eigenaar er op had, de boot komt uit Zweden. Maar de verkoper heeft veel ervaring met Marieholms en zegt dat ik me geen zorgen moet maken, en dat 4 of 6 pk zat is. Hij zeilt zelf ook gewoon met een 4pk erop.

Dat kan die ervaren verkoper best zeggen maar zoals al geschreven , dat hangt er helemaal vanaf wat je wilt.
De rompsnelheid zal hij nooit onder motor gehaald hebben en met zijn 4 pk hooguit nog 3,8 , heel misschien 4 knopen .
Meer is gewoon fysisch niet mogelijk .
Dan zul je dus nauwelijks tegen een flinke stroom in komen als die al 3 knopen bedraagt maar ja , die heb je op de Oostzee ook vrijwel nergens. En tegen een flinke wind opstomen of tegen golven op een smal vaarwater kun je ook wel vergeten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 20 okt 2018 16:23 #989835

  • frankv
  • frankv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Precies, daarom leek een Tohatsu 6pk Sail Pro mij een mooie middenweg tussen een normaal 4pk-tje, en een 9.9pk Yamaha High Thrust van bijna 50kg.
Zeilend op de Loosdrechtse plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm if met buitenboordmotor 26 aug 2019 10:05 #1076938

Ha Douwe,
Ik deel jouw mening wel! ik heb een iets ander scheepje, een HR24. Dus 2' korter. Ik denk dat je met een high trust motor goed zit. Zelf ben ik wel heel blij dat ik een goede motorsteun op rails heb waarmee ik de hoogte van de motor kan instellen op de omstandigheden. met forse zeegang kan anders je schroef boven water komen. hoe dat bij de IF is weet ik niet. Door de bun zit je ook niet al te ver naar achteren. Met mijn HR kan ik met flinke golfslag de motor (8 pk honda met 4 blad) goed uit de voeten. 2 weken geleden nog met een hele dikke 8 voor de winds aangekomen bij Enkhuizen. Honda heeft ook goede rem eigenschappen en die had ik ook nodig ook met die wind. Maar ging gewoon prima.
Groeten,

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl