Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo levert te weinig voltage

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:06 #979523

Dag medezeilers B) ,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Mercury 6pk 4stroke uit 2003 (loopt als een zonnetje en nog nooit startproblemen gehad).

Nu bezit de motor over een ingebouwde dynamo en wil ik deze gaan gebruiken als oplader (naast zon en CEE) voor mijn huishoudaccu.

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Sturgeon 22 genaamd Swaggy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:18 #979528

LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:21 #979529

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Swiftenaar schreef :
Dag medezeilers B) ,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Mercury 6pk 4stroke uit 2003 (loopt als een zonnetje en nog nooit startproblemen gehad).

Nu bezit de motor over een ingebouwde dynamo en wil ik deze gaan gebruiken als oplader (naast zon en CEE) voor mijn huishoudaccu.

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

De motor heeft geen Dynamo maar een spoel die wisselspanning opwekt bij draaiende motor. Er hoort inderdaad een gelijkrichter in de motor te zitten, waardoor er uiteindelijk gelijkspanning op de aansluiting richting de accu staat.

Elke universeelmeter heeft aparte instellingen voor gelijk- of wisselspanning. Staat je meter ingesteld op het meten van gelijkspanning?
Goed uitkijken met het aansluiten van de accu; als je polaritieit omdraait, komt er rook uit je motor. Ook als ie niet draait..
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 10:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:23 #979530

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
It Paradyske schreef :
LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.

Nou ja; dat is een snelle aanname. Bestaan er buitenboordmotoren met alleen een laadspoel en zonder gelijkrichter? Ik ben er nog nooit één tegengekomen. Maar dat zegt niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:27 #979532

Dag allen,

Dank voor de snelle reacties!
Er zit een gelijkrichter op, dus wisselspanning is het niet. Heb hem inderdaad op gelijkstroom ingesteld (multimeter).

Zolang ik geen 'normale' waarden meet sluit ik voorlopig nog niets aan :).

Ik ga straks nog even wat langer de motor aanzetten en wat langer meten. Zal ook even wat foto's maken, dat is denk ik makkelijker beoordelen.

Gr.
Sturgeon 22 genaamd Swaggy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:29 #979533

It Paradyske schreef :
LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.

Een echte wisselspanning is het ook niet maar een pulserende gelijkspanning ( dus alleen een pulserende plus en niet een wisselend plus en min zoals bij wisselsdpanning) en daarvoor zul je een speciale daarvoor geschikte gelijkrichter/regelaar moeten kopen die bij een buitenboordmotor hoort.
Eigenlijk zijn die spoelen meer bedoeld om direct aan te sluiten op bijv. boordlichten maar niet echt om een accu op te laden.
Bovendien is de capaciteit erg beperkt . Veel meer als iets van 2 of 3 ampère halen ze niet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:33 #979536

Niet echt de moeite dus als ik de reactie van Ad zo lees? (Motor weinig gezien het een zeilboot betreft) en haal opzich vanuit een nacht laden aan de 230 genoeg voor een volle accu (overdag versterkt door zonnepaneel).
Joost
Sturgeon 22 genaamd Swaggy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:37 #979537

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.

Nou ja; dat is een snelle aanname. Bestaan er buitenboordmotoren met alleen een laadspoel en zonder gelijkrichter? Ik ben er nog nooit één tegengekomen. Maar dat zegt niks.

Ik ken er een, en dat was een Mercury 5PK 4-takt. :-)

Even een oscilloscoop er aan, om te kijken wat er uit komt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:38 #979539

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.

Een echte wisselspanning is het ook niet maar een pulserende gelijkspanning ( dus alleen een pulserende plus en niet een wisselend plus en min zoals bij wisselsdpanning) en daarvoor zul je een speciale daarvoor geschikte gelijkrichter/regelaar moeten kopen die bij een buitenboordmotor hoort.
Eigenlijk zijn die spoelen meer bedoeld om direct aan te sluiten op bijv. boordlichten maar niet echt om een accu op te laden.
Bovendien is de capaciteit erg beperkt . Veel meer als iets van 2 of 3 ampère halen ze niet .
Ad

Ook erg toerentalafhankelijk. Op mijn Mercury 5PK 4-takt heb ik dacht ik maximaal 5 Ampere gezien.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:43 #979541

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
LOL!
Er zit alleen een spoel in, dus er komt wisselspanning uit.
Nu nog een gelijkrichter en een regelaar er aan.

Nou ja; dat is een snelle aanname. Bestaan er buitenboordmotoren met alleen een laadspoel en zonder gelijkrichter? Ik ben er nog nooit één tegengekomen. Maar dat zegt niks.

Ik ken er een, en dat was een Mercury 5PK 4-takt. :-)

Weet ik. En jij weet dat ik destijds de 6 pk uitvoering had. Ik heb nooit beter geweten of daar zat, naast een laadspoel, ook een gelijkrichter in.

Voor ik m'n zonnepaneel had, heeft ie zonder verder toevoegingen ook mijn accu geladen, volgens mij, hoewel dat inderdaad niet wereldschokkend was, qua geladen ampères.
Maar het kan een illusie geweest zijn.. Ik begin aan steeds meer dingen te twijfelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 10:54 #979550

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 11:20 #979562

douwe schreef :
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt

Gissen is missen, meten is weten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 11:31 #979571

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
It Paradyske schreef :
douwe schreef :
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt

Gissen is missen, meten is weten.

Er is dus door TS gemeten. Tussen de 0,3 en 0,8 Volt.
Ergo:"Er is iets goed mis"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 11:33 #979572

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
douwe schreef :
It Paradyske schreef :
douwe schreef :
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt

Gissen is missen, meten is weten.

Er is dus door TS gemeten. Tussen de 0,3 en 0,8 Volt.
Ergo:"Er is iets goed mis"

De scoop, Douwe.. de scoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 11:53 #979583

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Als er geen accu aan hangt om te laden zal de regelaar ‘m dicht gooien denk ik. Anders kan hij nergens zijn spanning kwijt. Hang er een accu aan en meet nog eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 12:00 #979589

douwe schreef :
It Paradyske schreef :
douwe schreef :
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt

Gissen is missen, meten is weten.

Er is dus door TS gemeten. Tussen de 0,3 en 0,8 Volt.
Ergo:"Er is iets goed mis"

Ja, de meetmethode.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 12:01 #979590

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
koko schreef :
Als er geen accu aan hangt om te laden zal de regelaar ‘m dicht gooien denk ik. Anders kan hij nergens zijn spanning kwijt. Hang er een accu aan en meet nog eens.

Of er sprake is van "dichtgooien" of wat anders laat ik even in het midden, maar elders ZF, in een draadje over laadspoelen, trof ik ook aan dat meten eigenlijk alleen zin heeft met een aangesloten accu.
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 12:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 12:05 #979595

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
@koko
dat herken ik zo niet
ooit ook aan zo'n "dynamo" gesleuteld;
gewoon een spoel; geeft 12-14 wissel en dan een bruggelijkrichter
niets regelaar.

ik mijn geval was de brugcel defect
10A brugcel kost een paar euro
even de aansluitingen opzoeken, los maken van de brugcel en meten maar.
brugcel zelf kan je ook evt. ohms doormeten.
zijn 4 diodes; 2x wissel aansluiting, plus en min
een rechthoekig blokje van ca 4x4 cm verwacht ik
|

succes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 13:33 #979641

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
It Paradyske schreef :
douwe schreef :
It Paradyske schreef :
douwe schreef :
Swiftenaar schreef :

Vorige week de spanningsmeter er aan gehangen en kreeg er slechts 0.3V (stationair) en 0.8V (vol gas) uit. Heeft iamdn enig idee wat hier mis is en hoe ik dit naar 12/13V zou kunnen krijgen? Er zou een gelijkrichter in moeten zitten al.

Alvast bedankt!

Joost
Ondanks alle vorige antwoorden kun je ook stellen dat de spoel defect is en daarom hooguit 0,8 Volt levert. Te weinig om een boordlicht op te laten branden laat staan een accu van 12 Volt te laden.
Misschien is er een oplossing om op een of andere manier het permanente magnetisme van de magneten te activeren zodat er weer een goed krachtenveld opgewekt wordt

Gissen is missen, meten is weten.

Er is dus door TS gemeten. Tussen de 0,3 en 0,8 Volt.
Ergo:"Er is iets goed mis"

Ja, de meetmethode.

Tenminste dien je je universeel meter ook eens op wisselspanning te zetten. Dan WEET je tenminste of er iets uit komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 17 sept 2018 20:37 #979755

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Juist, eerst eens meten op wisselspanning dan weet je of je spoel werkt en of de gelijkrichterbrug defect is. ( wel wisselspanning geen of onvoldoende gelijkspanning ).

Ook eens verder kijken of de laadspoel wel voldoende vermogen kan opwekken om je accu te laden.
( dit lijkt twijfelachtig want is daarvoor niet bedoelt ).

Laat de resultaten van de verschillende metingen even weten dan kunnen we verder meedenken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 18 sept 2018 06:34 #979795

En als het wel lukt dan moet je behoorlijk wat toeren maken om de laadregelaar aan het werk te zetten. Dat maakt veel herrie en kost veel brandstof. Het is een leuk idee als backup maar in de praktijk zal je het waarschijnlijk niet vaak gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 18 sept 2018 06:39 #979797

Je moet achter de spoel/gelijkrichter eigenlijk een buck/boost converter zetten naar 12V (of 13.8 of 14.4)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 18 sept 2018 07:07 #979798

It Paradyske schreef :
Je moet achter de spoel/gelijkrichter eigenlijk een buck/boost converter zetten naar 12V (of 13.8 of 14.4)

12 Volt heeft alleen zin als je er geen accu mee oplaad . Accu opladen kan alleen met 14,4 volt of 13,6-13,8 Volt ( als de accu vol is.Als een aaccu nog maar 12 Volt zou hebben is hij al voor meer dan 50% leeg en met een laadspanning van maar 12Volt houdt het laden boven de 12 Volt accuspanning echt op.
Ik zou in dit geval altijd die a3,6-13,8 Volt gebruiken omdat je een volle accu beter niet met 14,4 Volt kunt blijven laden .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 18 sept 2018 13:49 #979905

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Je moet achter de spoel/gelijkrichter eigenlijk een buck/boost converter zetten naar 12V (of 13.8 of 14.4)

12 Volt heeft alleen zin als je er geen accu mee oplaad . Accu opladen kan alleen met 14,4 volt of 13,6-13,8 Volt ( als de accu vol is.Als een aaccu nog maar 12 Volt zou hebben is hij al voor meer dan 50% leeg en met een laadspanning van maar 12Volt houdt het laden boven de 12 Volt accuspanning echt op.
Ik zou in dit geval altijd die a3,6-13,8 Volt gebruiken omdat je een volle accu beter niet met 14,4 Volt kunt blijven laden .
Ad

Ik heb een jaar of 10 met zo'n systeem gevaren: Mercury 4/5 Sailpower met lichtspoel die de accu (60Ah) oplaadde. Ging prima, bijna nooit aan walstroom en de accu heb ik nog steeds, is meer dan 10 jaar oud. (wel vaak lange motordagen, op laag pitje = 0,5 ltr/uur)
Het systeem is ontzettend simpel: permanente magneten in het vliegwiel, en twee spoelen eronder: eentje voor de ontsteking en de lichtspoel. De lichtspoel geeft een toeren- en belastingafhankelijke spanning. Via een brugcel gelijkrichter op een accu aangesloten bepaalt het motortoerental de stroom (ampères), en de ACCU bepaalt de spanning: die is afhankelijk van laadtoestand en -stroom. Hoe meer amperes de accu probeert op te nemen hoe lager de spoelspanning wordt, tot een evenwicht is bereikt. Deze stroom is niet hoog, afhankelijk van het toerental een paar A (ik meen max. 6A bij vol toeren). Wanneer de accu vol is blijft de spoel gewoon een paar A leveren, en voor deze stroom/capaciteitverhouding vormt dat kennelijk geen probleem want het is tien jaar uitstekend gegaan! De gesloten accu gaat licht gassen en zolang dit niet te gek wordt recombineert het inwendig weer tot water, dus er wordt niets afgeblazen. Dit wordt ook uitgelegd in het Victron boekje Altijd Stroom.
Wanneer het niet werkt: meten of de spoel wisselspanning geeft (kan onbelast wel tegen de 50 V lopen), en zo ja de brugcel testen. Meer is er niet dus in principe kan er niets kapot wat je niet snapt! Zowel spoel als brugcel zijn redelijk eenvoudig uit te wisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo levert te weinig voltage 18 sept 2018 13:52 #979906

goed verhaal. Moraal: niet een te grote accu proberen op te laden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl