Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 18:59 #1325428

Zeerover schreef :
Haswing Ventura 160lbs komt binnenkort uit. 2,4Kw en 24V
neptun-yachten.shop/shop/motor...f-5-0-fernschaltung/
Moest er iemand al ervaring met deze motor hebben?

Interessant model voor behoorlijk wat kleinere zeilbootjes denk ik. Even de Nederlandse brochure erbij pakken:

media.prd.suzuki.nl/media/docu...Haswing-brochure.pdf

Mij valt wel op dat ik het volgende mis in de brochure:
  • Opgenomen vermogen tov vermogen voor aandrijving
  • Geschikt voor zout water of alleen zoet?
  • Max toerental?
  • Max haalbare snelheid?
  • Volgens mij zijn ze allemaal direct drive en dus zeer stil, maar staat niet vermeld?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 19:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 20:05 #1325451

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
De Haswing Protruar 5.0 heeft een stuwkracht van 160 LBS (4,4 PK) en is voorzien van een borstelloze motor. Dit betekent dat het een elektrische buitenboordmotor is zonder koolborstels die langzaam verslijten. Dit maakt de Haswing Protruar 5.0 bijzonder duurzaam. Tevens maakt een borstelloze motor minder lawaai. De Haswing Protruar 5.0 is door het krachtige vermogen geschikt voor een breed scala aan boten. Hierbij kunt u denken aan middelgrote boten (bijvoorbeeld polyester boten), maar ook grote boten (bijvoorbeeld zeilboten). De Haswing Protruar 5.0 heeft een werkspanning van 24V en werkt daarom alleen met een 24V accu(pakket). Omdat een 24V accu(pakket) zwaar is (circa. 30KG), is de Haswing Protruar 5.0 niet geschikt voor goedkope opblaasboten.

De Haswing elektromotor is geschikt voor zoet en zout water. De Haswing Protruar 5.0 heeft een traploze snelheidsregeling. Zo kunt u vrij gas geven en bent u niet gebonden tot een aantal versnellingen. De Haswing Protruar 5.0 monteert u aan de achterkant van uw boot met de instelbare beugel die u op 7 hoogteniveaus kunt instellen. Met de kantelbare stuurhendel kunt u gemakkelijk de motor uit het water tillen of de stuurhendel kantelen voor meer comfort tijdens het varen. De Haswing Protruar 5.0 is voorzien van een automatisch blokkeersysteem. Bij een botsing (bijvoorbeeld met de bodem) wordt de zwarte 3-blads propeller automatisch stopgezet. Dit voorkomt verdere schade aan de elektrische buitenboordmotor, zoals bijvoorbeeld kortsluiting. De motoras is gemaakt van sterk aluminium. Met de kantelbare stuurhendel kunt u de Haswing Protruar 5.0 eenvoudig uit het water tillen. Dit komt ook van pas als de stuurhendel u in de weg zit.

De Haswing Protruar 5.0 is voorzien van een accu-indicator, zodat u altijd de status van uw accu in de gaten kunt houden. Als accupakket adviseren wij u om vier keer een 6V loodaccu in serie te schakelen. Deze combinatie is voor een elektrische buitenboordmotor met een werkspanning van 24V de enige optie wat betreft een draagbare accu voor een betaalbare prijs. Een ander bijkomend voordeel is dat u zo een lange vaartijd kunt creëren afhankelijk van de accucapaciteit van uw 6V accu's. Alternatieven zijn: Een (dure) 24V lithium accu of twee keer een (zware) 12V loodaccu.

Specificaties
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 22:15 #1325474

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Orange Sunset schreef :
Mwah, prijs zal wel meevallen tov zelfbouw van dezelfde kwaliteit, functionaliteit en gebruiksgemak. Er zitten in zo’n accu natuurlijk een BMS en iets voor cell balancing. Als je ze open kraakt dan zul je de Lithium-ion cellen gewoon zien zitten en kun je eventueel rotte vervangen.

Dat zit er bij mijn zelfbouw ook allemaal in hoor. En het vervangen van een cel is nog veel gemakkelijker. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 16 sept 2021 08:47 #1325542

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Voor de bijboot zoek ik ook iets met juist een externe accu.
Bij de motortjes met ingebouwde accu's zijn diie accu's veel te duur, te veel euro per kwh. En je bent merk afhankelijk. Terwijl je nu zelf prima Lipo accu's kunt samenstellen voor 1/3e van de prijs. Die je ook nog eens voor andere zaken kan gebruiken (reserve accu voor de boot zelf?).

Zelfde geldt voor mijn speedpedelec fiets thuis. 700 euro voor 500wh alleen omdat het in het frame moet passen...

Alleen loop ik dus ook tegen die veel te hoge motoren aan. Zijn die assen niet in te korten? Lijkt alleen een stroomdraad door heen te lopen aangezien de hele motor onder water zit?

En zijn torqeedo's etc. met een defecte accu niet om te bouwen naar een externe accu? Bij sommige ebikes kan dat vaak wel, soms met een hack. En mijn boormachine doet het ook prima op en externe accu (=de boot accu).
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 10:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 16 sept 2021 09:01 #1325549

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Philip schreef :

Alleen loop ik dus ook tegen die veel te hoge motoren aan. Zijn die assen niet in te korten? Lijkt alleen een stroomstraad door heen te lopen aangezien de hele motor onder water zit?

Dat lijkt mij ook. Ik wilde er alleen niet aan beginnen nog voor ik het ding überhaupt uitgeprobeerd had. :laugh:

#edit: ik heb het maar even opgezocht op Youtube en het is inderdaad kinderlijk eenvoudig. In het filmpje wordt een Minn Kota ingekort, maar dat zal voor een andere kleine trolling motor niet anders zijn.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 09:28 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 16 sept 2021 10:11 #1325570

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Voor mij is de 24 Volt interessant, ik gebruik de buitenboord motor heel weinig, probeer zo veel mogelijk te zeilen. Ik zou 2 200Ah tractie batterijen gebruiken met elk een 12V zonneregelaar en paneel. Maar zou je nergens die motortjes kunnen huren om eens te testen op je eigen boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 16 sept 2021 11:52 #1325609

Eclips schreef :
Philip schreef :

Alleen loop ik dus ook tegen die veel te hoge motoren aan. Zijn die assen niet in te korten? Lijkt alleen een stroomstraad door heen te lopen aangezien de hele motor onder water zit?

Dat lijkt mij ook. Ik wilde er alleen niet aan beginnen nog voor ik het ding überhaupt uitgeprobeerd had. :laugh:

#edit: ik heb het maar even opgezocht op Youtube en het is inderdaad kinderlijk eenvoudig. In het filmpje wordt een Minn Kota ingekort, maar dat zal voor een andere kleine trolling motor niet anders zijn.

Ik heb hem weleens voor een minn kota ingekort. Inderdaad een makkie...
of dat voor de andere motoren ook geldt weet ik natuurlijk niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 13:19 #1333257

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ik zit ook te kijken naar de verschillende ebbm's van rond de 2 KW. Specifiek naar modellen die met een externe accu werken en die geschikt zijn voor afstandbesturing. Het idee met dat laatste is dat ik dan de motor zou kunnen laten meesturen met de helmstok, zodat ik op heel lage snelheid met de stuurautomaat de kop in de wind kan houden met zeilen hijsen; als het ware lowtech dynamic positioning B) maar ook om met weinig vermogen toe te kunnen. Snelheid is niet zo belangrijk, het gaat alleen om haven in en uit en de sluis door. De informatie die je erover vindt lijkt echter vooral toegespitst op het varen op rompsnelheid dan wel kruissnelheid met motorboten, dat maakt het niet makkelijker.

Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten wel heel verschillende opgaves doen van de verhouding tussen de input in kW en de stuwkracht in LBS:
typeinput kWoutput LBSprop Ø mm
Caroute / Amarew XM160R2160
Aquamot Trend 1.6L-F1,689222
Aquamot Trend 2.2L-F2,2124253
Torqeedo Cruise 2.0 R2115300
Haswing Protruar 5.02,5160271
ePropulsion Navy 3.03?260

De een zal wat optimistischer rekenen en de ander wat realistischer, maar er zit allicht ook wel echt verschil tussen. Omdat de diameter van de propeller daar een rol in kan spelen heb ik die er ook bij proberen te zoeken, maar heb dat nog niet compleet.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 17 okt 2021 20:36 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 19:20 #1333346

Knoet schreef :
[…]
Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten wel heel verschillende opgaves doen van de verhouding tussen de input in kW en de stuwkracht in LBS:
[…]
Op de site van Torqeedo wordt trouwens een LBS vermeld van 115 (“static thrust in LBS”), maar wel met een voetnoot:
* Torqeedo static thrust measurement is based on internationally accepted ISO standards. Static thrust figures for conventional trolling motors are typically measured differently, which results in higher values. To compare Torqeedo static thrust data with conventional trolling motors, add approximately 50% to the Torqeedo static thrust values.

Let op de propellers! Een Torqeedo Cruise 2.0RS heeft bijv standaard propeller type v13/p4000. Dit betekent 19km/uur bij 4000watt. Is meer bedoeld voor “heavy displacement boats”. Wil je planeren, dan moet je propellertje wisselen. Je krijgt ook alternatieve propellers zoals een v20/p4000, v30/p4000.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 19:31 #1333348

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1288
Knoet schreef :
Ik zit ook te kijken naar de verschillende ebbm's van rond de 2 KW. Specifiek naar modellen die met een externe accu werken en die geschikt zijn voor afstandbesturing. Het idee met dat laatste is dat ik dan de motor zou kunnen laten meesturen met de helmstok, zodat ik op heel lage snelheid met de stuurautomaat de kop in de wind kan houden met zeilen hijsen; als het ware lowtech dynamic positioning B) maar ook om met weinig vermogen toe te kunnen. Snelheid is niet zo belangrijk, het gaat alleen om haven in en uit en de sluis door. De informatie die je erover vindt lijkt echter vooral toegespitst op het varen op rompsnelheid dan wel kruissnelheid met motorboten, dat maakt het niet makkelijker.

Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten wel heel verschillende opgaves doen van de verhouding tussen de input in kW en de stuwkracht in LBS:
typeinput kWoutput LBSprop Ø mm
Caroute / Amarew XM160R2160
Aquamot Trend 1.6L-F1,689222
Aquamot Trend 2.2L-F2,2124253
Torqeedo Cruise 2.0 R2225
Haswing Protruar 5.02,5160271

De een zal wat optimistischer rekenen en de ander wat realistischer, maar er zit allicht ook wel echt verschil tussen. Omdat de diameter van de propeller daar een rol in kan spelen heb ik die er ook bij proberen te zoeken, maar heb dat nog niet compleet.

Verschil in stuwkracht zou kunnen komen door een verschillende manier van meten. Als je de motor stationair op zou stellen met vrij water voor en achter en dan kijken wat de stuwdruk is is dat heel iets anders dan je met een bewegende opstelling krijgt, of al je de motor monteert in een stroombak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 20:07 #1333351

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ja, dat is ook zo, als je niet weet hoe die getallen tot stand komen kun je er ook weinig mee. Voor de propmaat geldt in grote lijnen "groter is beter" toch, voor deze toepassing? Dat is tenminste een getal waar je op kunt rekenen. Die van de Torqeedo is trouwens 300 mm vond ik net nog. Maar die dingen zijn dan weer zo duur, > 3k€ en dan nog zonder batterijen. Dat soort geld geef ik toch liever uit aan een mooie set zeilen dan aan een ding om de haven mee in en uit te varen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 20:17 #1333355

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Ik mis de E Propulsion in rijtje,

www.epropulsion.com/spirit-evo/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 17 okt 2021 20:31 #1333359

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Dat is ook nog een interessante, ik zal hem erbij zetten.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 18 okt 2021 15:25 #1333495

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Zeer interessante motor. Ik heb de versie zonder energieterugwinning (heeft op een Dingy niet zoveel zin) en dat is een hele fijne motor. Stil, sterk en de accu heeft veel vermogen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 jan 2022 15:43 #1358396

  • Le Golif
  • Le Golif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ik heb de Caroute 160 24v op twee 12v AGM accu’s. Mijn boot is 1,3 ton. Gaat goed voor in en uit de haven maar als ik lang vol gas geef, loopt accuvoltage rammend snel terug en schiet de motor binnen 10 minuten in “Powersave” mode waardoor hij dan direct weinig vaart maakt. Denk dat dit aan de accu’s ligt. Alsnog perfect voor in en uit de haven, maar het gaat me niet helpen als ik met een probleem midden op het IJsselmeer zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 jan 2022 16:04 #1358402

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Je accu's zullen inderdaad wel in staat moeten zijn om enige tijd 80 A te leveren zonder in te storten als je wat langer vol gas wilt varen. Dat zal met een LiFePo pakket beter gaan dan met lood. Maar wat voor probleem voorzie je met een zeilboot midden op het IJsselmeer waarbij je genoodzaakt bent om vol gas op de motor te gaan varen? Met windstilte kun je het ook wat rustiger aan doen waardoor je accu's het langer volhouden, en als de mast overboord ligt zou ik om een sleepje bellen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 jan 2022 16:43 #1358423

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Knoet schreef :
wat voor probleem voorzie je met een zeilboot midden op het IJsselmeer waarbij je genoodzaakt bent om vol gas op de motor te gaan varen?
Als het nichtje van Nessie, IJssie, achter je aan zit natuurlijk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 12 jan 2022 08:00 #1358639

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ik merk bij mijn E-propulsion al dat vol gas geven de accu bizar snel leeg trekt. Als je 80 procent geeft ga je nauwelijks langzamer, maar het scheelt in het verbruik.

Ik heb geen idee of er alternatieve schroeven voor jouw motor bestaan, maar daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken. (grotere diameter, kleinere spoed?)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 14 jan 2022 22:51 #1359676

Bert65 schreef :
Ik merk bij mijn E-propulsion al dat vol gas geven de accu bizar snel leeg trekt. Als je 80 procent geeft ga je nauwelijks langzamer, maar het scheelt in het verbruik.

Ik heb geen idee of er alternatieve schroeven voor jouw motor bestaan, maar daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken. (grotere diameter, kleinere spoed?)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is bij onze Torqeedo Travel 1103C ook. Maar met veel minder gas blijf je behoorlijk snelheid houden, bijv 50%.

Als ik het goed herinner (afgelopen seizoen niet gebruikt) haalt de Torqeedo met 25% gas ongeveer 50% van de topsnelheid.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 22:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 18 apr 2022 16:25 #1384548

  • Le Golif
  • Le Golif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Le Golif schreef :
Ik heb de Caroute 160 24v op twee 12v AGM accu’s. Mijn boot is 1,3 ton. Gaat goed voor in en uit de haven maar als ik lang vol gas geef, loopt accuvoltage rammend snel terug en schiet de motor binnen 10 minuten in “Powersave” mode waardoor hij dan direct weinig vaart maakt. Denk dat dit aan de accu’s ligt. Alsnog perfect voor in en uit de haven, maar het gaat me niet helpen als ik met een probleem midden op het IJsselmeer zit.

Mbt mijn eerdere bericht: ik heb inmiddels geconstateerd dat een van de accu’s het niet meer deed. Door kortsluiting liep voltage zeer snel terug. De accu-specialist had een heel mooi apparaatje waarmee hij in een keer kon concluderen dat het mis was. Daarmee werd accu doorgemeten op voltage, capaciteit, Max ampere etc. Nu is alles beter met nieuwe accu! En wat betreft het Ijsselmeerscenario: dat ging niet zozeer om vol gas varen maar meer om aan te geven dat mijn actieradius dus redelijk beperkte is op alleen mijn accu’s. Een uurtje motoren is toch wel de Max. Dat is met buitenboord en een stevig tankje natuurlijk wel anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl