Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:55 #1091777

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6453
Yellow Boat schreef :
En dat geldt precies hetzelfde voor een diesel als voor een electrische aandrijving.
Alleen is electriciteit natuurlijk vele malen goedkoper dan diesel nl, ongeveer €1,65 per KW en per uur motorvermogen tegen maar zo'n €0,25 voor electriciteit per KW per uur .
Waar haal je dat vandaan?

Diesel kost in 'onze' vrij simpele dieselmotoren zo'n 0,2 kg per uur per pk.
Dat is dus 0,31 liter per kwh (bij 20 graden).
Met de huidige prijzen dus zo'n €0,46 per kwh.

Nog steeds stuk duurder dan electra (thuis tenminste, menig haven komt in de buurt) maar wel heel wat goedkoper dan jij stelt.

Of neem je slijtage, onderhoud en afschrijving ook mee van je diesel? want dan moet je dat bij electra ook doen. Alleen de accu slijtage is doorgaans al meer dan de stroom kost, heb ik eens uitgerekend met de toen goedkoopst mogelijke accu (euro/kwh).
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 12:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:03 #1091781

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3640
Dat gewicht van de accus is op zich geen probleem als je als balast kan gebruiken, bv in de kiel of bij een zwaardboot op de bodem, ik heb daar een paar honderd kilo balast liggen, als ik dat zou kunnen verwijderen , dan zou daar een heel groot accupakket kunnen liggen en is mijn boot geen gram zwaarder, eigenlijk lichter vanwege de afwezigheid van de benzinetank en lichtere motor.

Bij een kielboot zou zoiets eigenlijk in de kiel moeten en dan is het meteen gekoeld, in de zomer wel te doen, in de winter zal hij dan als het heel erg vriest zelfs beschermd zijn tegen kou onder water.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:13 #1091785

Mmm , wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af.
Nog maar een keer en dan "op papier"
De verbrandingswaarde van diesel is 36*10^9 Joules per m3 dus 36000 kjoules per liter.
Daarvan blijft bij 36% efficientie van de motor dus 12960 KJ per uur van over wat 12960/3600 =3,6KW is en dat kost je dan inderdaad 3,6*0,31 oftewel 1,116 liter per uur oftewel iets van €1,45 per uur.
En 3,6 KWh kost je ca. €0,9 per uur . Scheelt dus inderdaad "maar" een factor 1,6 ongeveer .
Kennelijk inderdaad wat verkeerd gedaan bij mijn eerste berekening maar wat precies weet ik niet , zal wel en tikfoutje geweest zijn :whistle:
:blush: :blush:

Maar of die 60% verschil de kosten van de ombouw naar een electrische aandrijving rechtvaardigen , denk het niet.
En bij het geringe gebruik van de motor op een zeilboot hoef je ook weer niet heiliger dan de Paus te zijn dacht ik zo.
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:19 #1091787

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3640
Stroom in de jachthaven zit bij mijn box en kost niks extras, terwijl ik benzine bij de pomp moet betalen.
nu tank ik niet veel, al vaar ik wel vaak maar zo snel mogelijk dat ding uit, ik zou per jaar vermoedelijk 20-50 liter tanken, zoiets want ik heb echt geen idee



Yellow Boat schreef :
Mmm , wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af.
Nog maar een keer en dan "op papier"
De verbrandingswaarde van diesel is 36*10^9 Joules per m3 dus 36000 kjoules per liter.
Daarvan blijft bij 36% efficientie van de motor dus 12960 KJ per uur van over wat 12960/3600 =3,6KW is en dat kost je dan inderdaad 3,6*0,31 oftewel 1,116 liter per uur oftewel iets van €1,45 per uur.
En 3,6 KWh kost je ca. €0,9 per uur . Scheelt dus inderdaad "maar" een factor 1,6 ongeveer .
Kennelijk inderdaad wat verkeerd gedaan bij mijn eerste berekening maar wat precies weet ik niet , zal wel en tikfoutje geweest zijn :whistle:
:blush: :blush:
Ad
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:22 #1091789

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6453
Todat de halve haven electrisch vaart...
Bij mij was dat ook zo maar na de komst wat elektrisch varende scheepjes heeft de havenmeester heel snel wat kWh meters opgehangen. En buiten dat: bijtanken zal vooral in juist andere havens dan mijn eigen moeten gebeuren.

Maar laat die paar euro's voor de electra nou niet de deal-breaker zijn. De running costs zijn nog steeds goedkoper dan of even duur als bij diesel en nog meer bij benzine.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:22 #1091790

Ja , maar dat is lang niet overal zo en onderweg op een langere reis , als je dus veel meer mijlen maakt dan rond je eigen ligplaats, is dat meestal niet zo. Daar is €0,50 per KWH eerder heel gewoon .
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:43 #1091794

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17366
Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:43 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:54 #1091797

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3640
Zoiets zeg ik ook vaak tegen mijn vrouw als ik weer eens wat koop voor mijn boot

dit is ook wel leuk



roozeboos schreef :
Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 14:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 14:39 #1091815

roozeboos schreef :
Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:

Redeneer jij ook zo in je bedrijf?
Vast niet en waarom zou een particulier dan wel geld moeten uitgeven zonder dat er iets van een terugverdientijd uitkomt?
Ik heb de laatste par jaar al zo'n dikke €7000 uitgegeven om energie te besparen en er liggen nog investeringen van zo'n €1300 te wachten .
En dat allemaal zonder subsidie :(
Maar die betalen zich wel in rond de tien jaar terug .
En dan heb ik het nog niet eens over een warmtepomp of andere "gasvrij" investeringen die zich waarschijnlijk sowieso nooit terug zullen verdienen.
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 14:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 14:56 #1091823

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17366
jezus, YB.
Wat heeft dat nu met mijn bedrijf te maken?

Ik heb de tapas niet omgebouwd om geld te besparen, hoor. En TS vast ook niet. Dat gaat ook niet lukken, overigens.
Of je moet een hele lange adem hebben, en je boot vooral niet verkopen.

Zoals ik al zei, er zijn meer redenen om electrisch te gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 17:39 #1091879

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1713
. Als je er een standaard scootmobiel accu inzet en eerlijk vergelijkt (tot hoever kun je de 110ah traditionele accu leegtrekken) is de vergelijking al heel veel gunstiger.

Scootmobiel erachter knopen met schoepenwieltjes heb je ook geen ebbm nodig!

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 18:22 #1091891

Ik hoop dat ik ontopic wat nuttige informatie heb kunnen toevoegen met mijn ervaring met de Caroute motor. De serie heet bij fluistermotor.nl Aqua en is verkrijgbaar in 3 modellen namelijk; 12V 80lbs, 24V 120lbs en 48V 160lbs. Alle modellen zijn borstelloos. Wat wel interessant is om te vermelden is dat volgens de manual die bij de motor zat het 12V model ook op 24V kan en het 24V ook op 48V kan. Je zou dus eerst met 24V 2x12V loodaccu’s kunnen starten en later pas de lithium accu upgrade kunnen doen. Zelfs dan kun je nog afwegen of je een 24V, of wanneer meer stuwkracht gewenst is, je upgrade naar 48Volt lithium accu. Je kunt het ook bij de loodaccu’s laten want die functioneren prima maar zijn voor mij praktisch gezien geen optie.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 18:25 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 18:53 #1091903

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 751
Dank je wel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl