Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 nov 2018 08:42 #1000985

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Wat mij betreft is de juiste volgorde 1,2,3,4,5,6,7,8. Tussen 7 en 8 zit geen lucht, in dat gedeelte is sprake van uiterst nauwkeurige passingen en toleranties zonder holle ruimtes. Onder invloed van de hoge inspuitdrukken komt daar af en toe een druppel diesel vrij, die als lekolie moet worden afgevoerd. Daarom is het een illusie te denken dat je op punt 9 de lekolie-leiding goed kan ontluchten. Er is simpelweg geen volumestroom om de lucht snel weg te drukken. Die volumestroom is er wel als je de wartel op punt 8 oplost en met druk van de opvoerpomp de lucht eruit perst tegen de normale stroomrichting in. Als je goed weet wat je aan het doen bent, kun je dat zelfs bij draaiende motor doen, hoef je niet zelf te pompen met dat kleine hendeltje aan de opvoerpomp.
Yanmar beschrijft dit prima in de oude handboeken, onbegrijpelijk dat VP z'n gebruikers zo laat tobben.
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 08:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 nov 2018 10:59 #1001036

CeesS schreef :
onbegrijpelijk dat VP z'n gebruikers zo laat tobben.

Ook Volvo Penta moest het destijds nog leren hoor.
Bij. punt 4 bestond nog niet eens bij de motoren tot 1977 ( maar dat kun je VP niet kwalijk nemen want dat is een zaak van Bosch) en ook punt 5, 6 en 7 kwamen ik het handboek niet voor ( overigens wel in een vertaalde Duitse uitgaven uit eind tachtiger jaren) .
Mogelijk heeft VP ooit een service bulletin uitgegeven over dat alternatieve ontluchten maar ja , die gaan alleen naar hoofddealers en of die dat doorgeven is sterk de vraag.
Tegenwoordig bouwt VP l jaren helemaal zijn motoren niet meer elf dus hun detailkennis zal daar ook wel onder geleden hebben vrees ik.
Bij Yanmar is dat anders want die ontwerpen en bouwen als een van de weinigen tegenwoordig voor zover ik weet nog wel zelf .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 nov 2018 22:15 #1001243

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
onbegrijpelijk dat VP z'n gebruikers zo laat tobben.

Ook Volvo Penta moest het destijds nog leren hoor.
Bij. punt 4 bestond nog niet eens bij de motoren tot 1977 ( maar dat kun je VP niet kwalijk nemen want dat is een zaak van Bosch) en ook punt 5, 6 en 7 kwamen ik het handboek niet voor ( overigens wel in een vertaalde Duitse uitgaven uit eind tachtiger jaren) .
Mogelijk heeft VP ooit een service bulletin uitgegeven over dat alternatieve ontluchten maar ja , die gaan alleen naar hoofddealers en of die dat doorgeven is sterk de vraag.
Tegenwoordig bouwt VP l jaren helemaal zijn motoren niet meer elf dus hun detailkennis zal daar ook wel onder geleden hebben vrees ik.
Bij Yanmar is dat anders want die ontwerpen en bouwen als een van de weinigen tegenwoordig voor zover ik weet nog wel zelf .
Ad

Om het brandstof systeem van een motor, van welk merk dan ook, te ontluchten heb je geen detailkennis nodig.
Elke DIESELMONTEUR, een echt dus, kan dat ;). Cees S kan het zeker ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 22:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl