Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 07:28 #992022

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Problemen gehad met mijn brandstoftoevoer. O.a. door een barst in het glas van de waterafscheider.
Alle lekkages opgelost, systeem ontlucht etc., starten tijdje laten draaien en niets aan de hand.
Anderhalve week later weer gestart en na ong. 5 minuten liet toeren terug en vervolgens sloeg motor af, en niet meer aan de praat te krijgen.
Uit inwendig onderzoek met monteur kwam het volgende:

- Er komt wel brandstof in de hogedruk brandstofpomp.
- Deze is ontlucht en uit ontluchtingspompje komt ook diesel.
- Géén brandstof uit de pomp naar de verstuiver.
- Veer van restdrukklep is gecontroleerd, deze werkt normaal.

Dus zitten we nu met de vraag: wat nu? De pomp zomaar even demonteren doe je ook niet.
Wie heeft info of naslag over de demontage en montage van de hogedrukpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 07:35 #992025

Storing andersom heb ik van de zomer wel meegemaakt, motor draaide alleen maar vollast. Oorzaak, plunger was ontregeld. Was redelijk simpel te verhelpen echter voordat je daar achter bent was ik wel 2 uur verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 07:43 #992029

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Van welk merk/type is de HD pomp? Foto misschien?

HD pompen is buiten mijn kennisgebied, maar er zijn hier zat mensen die dat wel hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 08:06 #992034

In de workshop manual staat voorin hoe je de HD pomp kunt demonteren. www.motoren.cloudns.cx/pdfs/volvo/VolvoMD5WM.pdf vanaf pagina 4.
Maar is wel een beetje lastig omdat je heel goed de achterkant van de motor moet kunnen bereiken. De regulateur zit nl met een soort kogelkoppeling vast aan de HD pomp en die losmaken is lastig. Op onderstaande foto kun je de kogelkop zien die op de HD pomp zit.
Heb dat al eens aan de hand gehad op Nornerney en zelfs de monteur zat er wel twee uur mee te prutsen voor hij dat ding los had ( wist het volgens mij toen ook niet :whistle: )
Hoe die vervolgens uit elkaar gaat staat er heelaas niet in maar op deze etkening uit marineparts kun je dat waarschijnlijk wel halen.
www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/4391.jpg
Is het trouwens zeker dat die monteur alle truuks kende bij dat ontluchten ? Want er is bestaat een extra ontluchtmethode ( punt 5 emn 6 in volgend documentje) als het aanvankelijk niet lukken wil en er is ook bij de latere types een ontluchtschroef bijgekomen die niet in de oudere manuals staat ( ontluchtpunt 4 , zie laatste plaatje) . En dat weten niet alle dieselmonteurs als ze niet vaak dat bij een MD5A hebben gedaan. Hier staat alles bij elkaar. Ik heb hetzelfde ontluchtprobleem ooit gehad en kreeg de motor niet aan de praat. Een monteur die de havenmeester in Hornum op Sylt had geregeld ( op zondag n.b.) lostte het probleem in een minuutje op en sindsdien weet ik dat ook ;)

Bijlage:

Bestandsnaam: OntluchtenMD5A-2.pdf
Bestandsgrootte:245 KB
Het staat overigens ook in dit fraai genaamde , heelaas Zweedse werkje : www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf Daarin staat trouwens ook de demontage van de HD pomp beter beschreven met plaatjes dan in de workshop manual.
Ad


Laatst bewerkt: 29 okt 2018 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 11:53 #992127

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Alvast hartelijk dank, Ad.
Ik stuur ze door naar de monteur, voor zover hij het zelf niet heeft.
De ontluchting volgens de manual had hij helemaal gedaan dus die was goed.
Maar we zouden samen op pad gaan voor info....... en ik dacht uiteraard meteen aan ZF.

Voor mij is altijd ook de volgende vraag: hoe kan het ontstaan, om het de volgende keer te voorkomen of heb ik iets verkeerd gedaan, hoewel ik niet aan deze pomp zelf kom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 12:08 #992136

Zelfde pomp afgelopen zomer bij een mede ZF fer gezien en zoals ik eerder al vertelde had de dieselpomp specialist de plunjer voering niet geborgd. Gevolg, de motor liep alleen nog vollast. Als het andersom gebeurt krijg je dus geen diesel meer naar de inspuit leiding.
Hoe het kon gebeuren ?....ook een specialist is een mens....;-)

Mijn geluk,...ik kom in vrijwel elke kleine ruimte.....idd het is wat yoga en vouw werk om bij de inspuiting te komen ;-)
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 12:10 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 29 okt 2018 12:16 #992138

lourens schreef :
Alvast hartelijk dank, Ad.
Ik stuur ze door naar de monteur, voor zover hij het zelf niet heeft.
De ontluchting volgens de manual had hij helemaal gedaan dus die was goed.
Maar we zouden samen op pad gaan voor info....... en ik dacht uiteraard meteen aan ZF.

Voor mij is altijd ook de volgende vraag: hoe kan het ontstaan, om het de volgende keer te voorkomen of heb ik iets verkeerd gedaan, hoewel ik niet aan deze pomp zelf kom.

Dat is nou juist de vraag. In de originele manual staan die punten 4,5 en 6 uit mijn linkjes er niet bij omdat dat pas later is toegevoegd door VP via service bulletins ( die particulieren normaliter niet te zien krijgen) n.a.v. veel meer ontluchtproblemen
Ik heb zelf ooit die pomp kapot gehad ( in 1998 ) en dat kostte me toen voor de revisie maar liefst 1200 gulden :ohmy: op Norderney. Oorzaak was vrijwel zeker dat ik het jaar daarvoor (zee)water in het systeem had gehad doordat er een achterop lopende golf in de toen verkeerd en te laag geplaatste ontluchting van de tank was geslagen. Weliswaar toen ( onderweg op zee!) weer aan het lopen gekregen maar kennelijk was er later toch corrosie opgetreden door restjes water en een jaar later ging het mis.
Water in het systeem kan (beter gezegd zal vrijwel zeker) corrosie (roest) laten ontstaan met dit soort gevolgen.
Daarom moet je eigenlijk in zo'n geval het systeem helemaal uit elkaar halen en schoon maken maar misschien lukt doorspoelen met pure alcohol ( wat water oplost i.t.t. diesel en naderhand gewoon in diesel oplost) tot aan de verstuivers ook een manier.
Als er een mogelijkheid bestaat dat je water in het HD systeem hebt gekregen helpt eigenlijk alleen een revisie van de HD pomp . Oorzaak kan bijv. het ontbreken van een waterafscheider/groffilter zijn of het niet regelmatig controleren daarvan op water.
Eigenlijk is corrosie de enige mogelijke oorzaak van het niet meer functioneren van dit type HD pomp omdat er alleen zeer precies passende metalen afdichtingsvlakken in zitten en geen bijv. O-ringen die vervangen kunnen worden. Normaliter gaan ze een motorleven lang mee en langer.
Heelaas zullen onderdelen wel niet meer leverbaar zijn ( in ieder geval niet volgens www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-23-15007.aspx ) en moet je in zo'n geval dus op zoek naar een gebruikte. Mogelijk heeft muldermotoren.nl/onderdelen-ac...gebruikte-onderdelen of www.eerland.com/index.php zoiets liggen . Bij de eerste heb ik al eens een regulateur gevonden toen die van mijn motor defect bleek.
Laatst bewerkt: 29 okt 2018 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 06:31 #992288

Ad je adviseerde in het olie topic eens verder te kijken dan de Watersport

Zou ik nu ook maar doen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 07:23 #992295

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De VP MD5a ken ik niet, maar als ik dit draadje doorlees, bekruipt mij het gevoel dat je oorspronkelijke luchtprobleem nog steeds niet is opgelost.
Zoals Ad aangeeft, vergt dat een zeer systematische aanpak.

Let op dat bij veel starten zonder dat de motor aanslaat, je steeds koelwater in je uitlaatsysteem pompt. Met alle gevaar van waterslag als het niveau zo hoog wordt dat het via de uitlaatklep in de cilinder terecht komt.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 07:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 07:52 #992303

Jeroen-pion schreef :
Ad je adviseerde in het olie topic eens verder te kijken dan de Watersport

Zou ik nu ook maar doen ;)

Deze opmerking begrijp ik niet . :huh:
Het gaat hier immers om het oplossen van een storing ( :unsure: ) c.q. het vinden van de oorzaak ervan.
Dit type HD pomp wordt nu eenmaal bij de MD5A gebruikt en heeft de beschreven eigenaardigheden. En daarom heb ik mijn eigen ervaringen met dat ding hier gedeelt.
Waar moet ik dat vinden buiten de watersport?
Bovendien heb ik geen ervaring met diesels buiten die voor de watersport en al helemaal niet bij ingespoten benzineauto's ( heelaas want dat is die van mij uiteraard ook).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 07:58 #992305

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Ad je adviseerde in het olie topic eens verder te kijken dan de Watersport

Zou ik nu ook maar doen ;)

Deze opmerking begrijp ik niet . :huh:
Het gaat hier immers om het oplossen van een storing ( :unsure: ) c.q. het vinden van de oorzaak ervan.
Dit type HD pomp wordt nu eenmaal bij de MD5A gebruikt en heeft de beschreven eigenaardigheden. En daarom heb ik mijn eigen ervaringen met dat ding hier gedeelt.
Waar moet ik dat vinden buiten de watersport?
Bovendien heb ik geen ervaring met diesels buiten die voor de watersport en al helemaal niet bij ingespoten benzineauto's ( heelaas want dat is die van mij uiteraard ook).
Ad

Ik doel op je laatste alinea , waarin je zegt onderdelen zullen ......

Nee dat denk ik ook niet op de plek waar je kijkt, die gaan dat niet meer in grote getalen verkopen :whistle:

Is gewoon een Bosch PFR pompje , niks Volvo of wat dan ook, even naar een ECHTE Bosch diesel revisie bedrijf toe , klaar

Onlangs een gelijke pomp voor een forumlid laten reviseren , ook nog voor een zeer aantrekkelijk bedrag :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 07:59 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 08:04 #992307

Wil je zelf lekker knutselen ?

Hier hebben ze ook nog een hoop onderdelen , misschien sturen ze je het op ..........

PFR

Als je even goed Googled zelfs nieuwe pompen zijn nog verkrijgbaar :)

Maar zou beginnen met pomp en verstuivers eens te laten meten :)

Meten = weten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 08:45 #992324

Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Ad je adviseerde in het olie topic eens verder te kijken dan de Watersport

Zou ik nu ook maar doen ;)

Deze opmerking begrijp ik niet . :huh:
Het gaat hier immers om het oplossen van een storing ( :unsure: ) c.q. het vinden van de oorzaak ervan.
Dit type HD pomp wordt nu eenmaal bij de MD5A gebruikt en heeft de beschreven eigenaardigheden. En daarom heb ik mijn eigen ervaringen met dat ding hier gedeelt.
Waar moet ik dat vinden buiten de watersport?
Bovendien heb ik geen ervaring met diesels buiten die voor de watersport en al helemaal niet bij ingespoten benzineauto's ( heelaas want dat is die van mij uiteraard ook).
Ad

Ik doel op je laatste alinea , waarin je zegt onderdelen zullen ......

Nee dat denk ik ook niet op de plek waar je kijkt, die gaan dat niet meer in grote getalen verkopen :whistle:

Is gewoon een Bosch PFR pompje , niks Volvo of wat dan ook, even naar een ECHTE Bosch diesel revisie bedrijf toe , klaar

Onlangs een gelijke pomp voor een forumlid laten reviseren , ook nog voor een zeer aantrekkelijk bedrag :)

je hebt natuurlijk gelijk , had ik kunenn weten want het type staat gewoon in de workshop manual nl.:
Bosch PFR 1K 70A 431/11 , net als de verstuiver: KBAL65 met verstuiver DLLA150
Er is zelfs een YT filmpje over :woohoo: al is de opmerking van die man dat het pomphuis van aluminium is m.i. onjuist.
En er zijn inderdaad ook onderdelen(pakketten) voor te vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 09:05 #992330

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Uit het 'Zweedse werkje' van Ad hier het schema van het MD5a brandstofsysteem. Zoals bij veel oudere motoren is te zien dat de lekolie retourleiding (nr 11) niet teruggaat naar de tank, maar is teruggevoerd naar het opvoergedeelte, in dit geval zelfs naar de opvoerpomp.

Dit is een (ook van ander motormerken) bekende ontluchtings-boobytrap. Als bij werkzaamheden aan het brandstofsysteem deze retourleiding is leeggelopen, zorgt dat ervoor dat de motor na standaard ontluchten steeds stilvalt. De lekolie drukt nl. de lucht in de retourleiding na een tijdje in de opvoerleiding naar de HD pomp, en de motor begint te haperen of stopt.

Als je goed naar het schema kijkt, zul je zien dat er maar een manier is om de lucht uit de retourleiding te krijgen : via de lekolie aansluiting (banjobout nr 12) op de verstuiver. Die bout oplossen, en met de handbediening van de opvoerpomp pompen, tot er brandstof zonder luchtbellen zichtbaar is.
Daarna de 'standaard' ontluchtingsroutine nog eens herhalen, en je luchtproblemen zijn verleden tijd.

Laatst bewerkt: 30 okt 2018 09:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 30 okt 2018 09:23 #992336

CeesS schreef :
Als je goed naar het schema kijkt, zul je zien dat er maar een manier is om de lucht uit de retourleiding te krijgen : via de lekolie aansluiting (banjobout nr 12) op de verstuiver.

Vandaar ook dat die ontluchtplek in het door mij gelinkte (en voor een manual op de Engelse Leisure website samengestelde ;) ) ontluchtschema staat (laatste punt nr. 8) . Staat ook niet in de manual van de MD5A :angry:

Ad
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 31 okt 2018 20:57 #992825

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Als je goed naar het schema kijkt, zul je zien dat er maar een manier is om de lucht uit de retourleiding te krijgen : via de lekolie aansluiting (banjobout nr 12) op de verstuiver.

Vandaar ook dat die ontluchtplek in het door mij gelinkte (en voor een manual op de Engelse Leisure website samengestelde ;) ) ontluchtschema staat (laatste punt nr. 8) . Staat ook niet in de manual van de MD5A :angry:

Ad

De volgorde van de ontluchtingspunten staat nergens goed beschreven. Je begint bij het groffilter / waterafscheider, daarna aan het eind van de lekolieleiding op de verstuiver. Vervolgens 'met de stroom mee' vanaf de opvoerpomp tot en met de lagedruk aansluiting op de HD pomp. Dan eventueel de HD aansluiting op de verstuiver.
Aandachtspunt is de opvoerpomp, bij sommige uitvoeringen zit er een filtertje ingebouwd, wat gemakkelijk verstopt raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 08:09 #1000715

Ik heb deze zomer ook dit probleem gehad. Oorzaak achteraf was GTL in een tank die niet schoon was gemaakt. Dieselbacterieprut was er wel uit maar niet de tectylachtige kleverige film die aan de wand van de tank zat. GTL lost dat op en na 3 jaar liep mijn injectiepomp vast, blijkbaar koekt die kleverige troep (uit bio diesel) vast in de plunjers. Dat zijn heel delicate onderdelen die zowel heen en weer gaan als om hun as draaien. Er zit weinig anders op dan demonteren en afhankelijk van de schade aan de plunjers schoonmaken en beschadigde delen reviseren. Heeft mij 1800 euro gekost en 5 weken stilliggen.
Als je geen gtl gebruikt is de oorzaak wellicht wat anders, maar je beschrijving komt me helaas erg bekend voor.
Gerard Hartman
sy Keep Smiling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 08:59 #1000730

CeesS schreef :
De volgorde van de ontluchtingspunten staat nergens goed beschreven.

Daarvoor heb ik dus deze handleiding gemaakt voor de Engelse leisureclub die ik al eerder geplaatst heb incl. volgorde.
Ik neem tenminste aan dat je tot 9 kunt tellen :lol:
zeilersforum.nl/media/kunena/a...OntluchtenMD5A-2.pdf
De MD5A was standaard voor de Leisure 23,27 en de eerste van de 29 , vandaar dat ik die handleiding gemaakt heb als technisch moderator van de Engelse Club :whistle: .
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 09:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 13:41 #1000818

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Hartelijk dan voor de reacties.
Vorige week is de monteur 3 uur bezig geweest. De opties die hier stonden waren hem bekend.
En de oorzaak bleek de een na laatst post te zijn.
Ik heb deze zomer ook dit probleem gehad. Oorzaak achteraf was GTL in een tank die niet schoon was gemaakt. Dieselbacterieprut was er wel uit maar niet de tectylachtige kleverige film die aan de wand van de tank zat. GTL lost dat op en na 3 jaar liep mijn injectiepomp vast, blijkbaar koekt die kleverige troep (uit bio diesel) vast in de plunjers. Dat zijn heel delicate onderdelen die zowel heen en weer gaan als om hun as draaien. Er zit weinig anders op dan demonteren en afhankelijk van de schade aan de plunjers schoonmaken en beschadigde delen reviseren.

In een onderdeel bij de plunjers trof hij wat smurrie aan. Na reiniging bleek er weer brandstof uit de injectie te komen.
Alles aansluiten. Even moeite om weer op gang te komen en hierna keurig lopen.
Vervolgens vast naar de kraan gevaren en ik merkte dat de motor ook gewoon meer vermogen gaf.
Bij de kraan de antivries in de motor en vandaag is de boot op de kant gegaan.
Maart/april wordt het weer spannend. Maar voorlopig staat hij op de kant, met antivries. En dat vond ik nu even belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 13:52 #1000820

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
De volgorde van de ontluchtingspunten staat nergens goed beschreven.

Daarvoor heb ik dus deze handleiding gemaakt voor de Engelse leisureclub die ik al eerder geplaatst heb incl. volgorde.
Ik neem tenminste aan dat je tot 9 kunt tellen :lol:
zeilersforum.nl/media/kunena/a...OntluchtenMD5A-2.pdf
De MD5A was standaard voor de Leisure 23,27 en de eerste van de 29 , vandaar dat ik die handleiding gemaakt heb als technisch moderator van de Engelse Club :whistle: .
Ad

Ik heb je schema al in een eerder stadium bekeken, maar de ontluchting van de lekolieleiding gaat daar verkeerd om. Die ontlucht je niet op punt 9, maar op punt 8, door met de handbediening van de opvoerpomp net zo lang te pompen totdat uit de lekolieleiding geen lucht meer komt. Zie mijn bijdrage van 30 okt 9:05.

Het is n.l. geen retourleiding met een flinke doorzet, maar slechts een lekolieleiding waar druppelsgewijs lekolie vanuit de verstuiver in komt.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 13:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 14:25 #1000827

CeesS schreef :
Ik heb je schema al in een eerder stadium bekeken, maar de ontluchting van de lekolieleiding gaat daar verkeerd om. Die ontlucht je niet op punt 9, maar op punt 8, door met de handbediening van de opvoerpomp net zo lang te pompen totdat uit de lekolieleiding geen lucht meer komt.

Uiteraaard ontlucht je eerst bij punt 8 op de manier die jij beschrijft , vandaar ook nummer 8 :whistle: maar daarna is ook 9 echt belangrijk.
Aangezien de lek terug gaat naar de pomp zal lucht die er tussen pun 8 en de pomp terecht is gekomen er niet uitgaan maar steeds weer rond blijven fietsen. Je zult er direct na het ontluchten weinig van merken amar als na een tijdje die lucht terug bij de verstuiver komt wel degelijk.
Bij een retour naar de tank is dat natuurlijk niet zo maar daar is dit schema ook niet voor bedoeld.
Overigens kun je die retour , althans volgens VP , niet zomaar naar de tank terug leiden aangezien er wat tegendruk in de retour moet zijn wat in de standaard configuratie het geval is omdat hij naar de pers en niet naar de zuig van de pomp gaat. Waarom dat precies zo is weet ik ook niet maar een deskundige VP monteur ( die me trouwens die hele ontluchtprocedure heeft verteld )heeft me dat een keer gezegd.
En er zijn heelaas ook veel minder deskundige VP monteurs in omloop zoals dat al wel eerder hier in dit forum is gebleken. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 14:51 #1000833

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ik heb je schema al in een eerder stadium bekeken, maar de ontluchting van de lekolieleiding gaat daar verkeerd om. Die ontlucht je niet op punt 9, maar op punt 8, door met de handbediening van de opvoerpomp net zo lang te pompen totdat uit de lekolieleiding geen lucht meer komt.

Uiteraaard ontlucht je eerst bij punt 8 op de manier die jij beschrijft , vandaar ook nummer 8 :whistle: maar daarna is ook 9 echt belangrijk.
Aangezien de lek terug gaat naar de pomp zal lucht die er tussen pun 8 en de pomp terecht is gekomen er niet uitgaan maar steeds weer rond blijven fietsen. Je zult er direct na het ontluchten weinig van merken amar als na een tijdje die lucht terug bij de verstuiver komt wel degelijk.
Bij een retour naar de tank is dat natuurlijk niet zo maar daar is dit schema ook niet voor bedoeld.
Overigens kun je die retour , althans volgens VP , niet zomaar naar de tank terug leiden aangezien er wat tegendruk in de retour moet zijn wat in de standaard configuratie het geval is omdat hij naar de pers en niet naar de zuig van de pomp gaat. Waarom dat precies zo is weet ik ook niet maar een deskundige VP monteur ( die me trouwens die hele ontluchtprocedure heeft verteld )heeft me dat een keer gezegd.
En er zijn heelaas ook veel minder deskundige VP monteurs in omloop zoals dat al wel eerder hier in dit forum is gebleken. :whistle:

Ik denk trouwens dat die "minder deskundige VP monteurs" gewoon algemene technici zijn die bij een jachtwerf werken , maar geen specifiek dieselmotor opleiding hebben.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 15:20 #1000841

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
Uiteraaard ontlucht je eerst bij punt 8 op de manier die jij beschrijft , vandaar ook nummer 8 :whistle: maar daarna is ook 9 echt belangrijk.
Aangezien de lek terug gaat naar de pomp zal lucht die er tussen pun 8 en de pomp terecht is gekomen er niet uitgaan maar steeds weer rond blijven fietsen. Je zult er direct na het ontluchten weinig van merken amar als na een tijdje die lucht terug bij de verstuiver komt wel degelijk.

Volgens mij heb je het principe nog niet te pakken : alleen via punt 8 krijg je alle lucht al bij het ontluchten met de handbediening op de opvoerpomp uit de lekolieleiding ( je draait de normale stroomrichting tijdelijk om). De oude Yanmars hebben exact hetzelfde systeem, daar staat het in de handboeken zo omschreven. Je volgt eerst de 'normale'ontluchtingsprocedure. Als afsluiting begin je bij meercilinder motoren daarna met het oplossen van de retourleiding op de verstuiver van de cilinder die het dichtst bij de retour naar het fijnfilter, je eindigt bij de verst weg gelegen cilinder. Als daar brandstof zonder luchtbellen uitkomt, zit je lekolieleiding vol brandstof.

Kijk eens hier zeilersforum.nl/index.php/foru...ij-yanmar-gm2#820503
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 15:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 15:46 #1000846

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mooi Lourens, dat het opgelost is. Dieselbacterie ontstaat door water bij de diesel. Dat kan er op vele manieren in terecht komen.
Zorg dat je tankdop goed afsluit, kijk of het water niet binnenregent via de beluchter en verwijder al het water wat er nu eventueel in zit. Klinkt gek, maar het werkt echt: hang eens een paar tampons in je tank.
Tampons nemen namelijk wel water op, maar geen diesel. Als je ze een beetje verzwaart zakken ze goed naar de bodem van je tank. Extra lang touwtje er aan om ze er weer uit te halen.

En natuurlijk een Delfi groffilter met waterscheider tussen tank en motor.......oh, die had je al. Das waar ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing hogedrukpomp diesel VP MD5a 28 nov 2018 15:53 #1000849

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Uiteraaard ontlucht je eerst bij punt 8 op de manier die jij beschrijft , vandaar ook nummer 8 :whistle: maar daarna is ook 9 echt belangrijk.
Aangezien de lek terug gaat naar de pomp zal lucht die er tussen pun 8 en de pomp terecht is gekomen er niet uitgaan maar steeds weer rond blijven fietsen. Je zult er direct na het ontluchten weinig van merken amar als na een tijdje die lucht terug bij de verstuiver komt wel degelijk.

Volgens mij heb je het principe nog niet te pakken : alleen via punt 8 krijg je alle lucht al bij het ontluchten met de handbediening op de opvoerpomp uit de lekolieleiding ( je draait de normale stroomrichting tijdelijk om).

Ok, nou snap ik wat je bedoelt (hoop ik tenminste) In feite ontlucht je op die manier het hele eerste lagedruk deel vanaf filter via de opvoerpomp tot aan de verstuiver en pas daarna het stuk vanaf de pomp via de hogedrukleiding tot. de verstuiver.
In feite wordt dus 1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan 1,8,2,3,4,5,6,7 maar dan toch nog een keer 8 omdat er in principe tussen 7 en 8 nog steeds lucht kan zitten in de lekdiesel ruimtes , althans als de verstuiver gerevisserd is of op een andere manier helemaal leeg is geweest. 9 kan dan inderdaad wel vervallen.
Maar ik kan je vertellen dat "mijn" manier ook prima werkt hoor. Meerdere malen gebruikt , ook op andere boten met uitstekend resultaat.
Ik denk dus dat het in de praktijk weinig uitmaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl