ST-5 schreef :
Jeroen-pion schreef :
ST-5 schreef :
Hallo allen,
Ik snap niet zo goed waarom zovelen denken dat het hier om versleten verstuivers gaat? Als je enigzins ervaring met dieselmotoren hebt dan ruik je gelijk of het gaat om onverbrande diesel of verbrande olie....
En helaas voor alle mensen hier die zeggen dat het dikwijls verstuivers zijn.... boottorretjes zijn vaak gewoon versleten.
Daar komt bij dat oudere motoren sowieso veel meer roken dan moderne.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem dan gelijk moet reviseren oid. Een versleten dieseltje die goed draait maar wel walmt ( vaak meer bij stationair draaien) kan nog jaren mee zolang je er maar afblijft.
Groeten Jeroen
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ECHT WAAR? ik heb gisteren een MD5a het pompje afgesteld, die rookt toch echt niet hoor, ook niet bij ineens veel "gas" geven .....
Of is een MD5a alweer wat te modern ?
Dan heb je dus een motor te pakken die niet versleten is.. Veel bootmotortjes zijn dat wel en roken... Overigens is een pluimpje bij ineens (belast) vol gas geven heel normaal, dat pluimpje is dan wel tegen het zwarte aan. Een blauwpluimpje is wederom olie en dus versleten..
Ik denk dat een oudere penta niet hoeft te roken. Vroegah rookten motoren eigenlijk altijd wel een beetje, vroegah bedoel ik dan tot pak em beet jaren 60... Ook nog afhankelijk van direct of indirect ingespoten motoren overigens. Denk maar aan de oudere direct ingespoten Daf motoren.. Die rookten vooral als ze koud waren als een malle, niet blauw maar lichtgrijs zoals YB al aangeeft. De dieselnevel werd dan direct in de nog koude cilinders geneveld waardoor deze als het ware gedeelte blindsloeg. Na opwarming van de cilinderwanden is dit over. Rookt die dan nog blauw --> versleten hahahaha
Nee hoor dit is een motortje van een forum genoot, oudje zeker niet versleten, wilde alleen niks meer
, wel wat liefde gehad, orginele bus nog, beetje opschonen, paar zuigerveertjes, gereviseerde verstuiver, daar is hij weer
en een gereviseerde brandstofpomp.
kleppen netjes opnieuw ingeslepen, en gesteld.
versleten is versleten, daar hoef je niet meer aan te sleutelen.
maar goed ik praat nu wel vanuit de praktijk, veel praten over de theorie en wat ze lezen.....
mogelijk zit daar wat verschil in
Dat zwarte pluimpje is logisch eerst te veel diesel tov toerental , das niks nieuws dat doet de diesel alla 2018 nog