Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed?

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 18 nov 2018 07:57 #997818

Waterzot schreef :

Enige oplossing : nieuwe er in.

Zeiden ze dat in die autoshop?
Tja , tegenwoordig kunnen monteurs ook eigenlijk alleen nog maar vervangen. :whistle:
Bovendien is een autoshop echt niet de geeigende plek voor jouw probleem.
Maar ga er mee naar een echte diesel repatareur of revisiebedrijf of eventueel naar een Bosch service center om ze eerst maar eens te laten reinigen en testen. Nieuwe nozzles kunnen er altijd in als dat nodig blijkt.
Dat kan je een hoop geld schelen want complete verstuivers kosten gauw €250 per stuk , een nieuwe nozzle ca. €50 .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 18 nov 2018 10:56 #997873

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Inderdaad net wat Yellow Boat zegt, niet gelijk nieuwe erin stoppen, maar eerst de oude eruit en laten nakijken. Kan meer als 50% schelen van de prijs, en injectors zijn niet goedkoop.
Trouwens ik zou niet naar die autoshop gaan om ze te laten nakijken. Beter naar een specialist die de nodige ervaring heeft met nakijken van injectors.
( Neem misschien wel even de documentatie van de motor mee, zodat ze, indien ze de gegevens niet bij de hand hebben, deze snel kunnen opzoeken. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 18 nov 2018 19:08 #997974

Toen ik nog in de garage werkte deden we altijd het volgende als een auto niet door de roetmeting kwam,
Toevoerslang los en in een flesje met forte diesel cleaner hangen zodat de motor even op het pure spul loopt, dit werkt echt perfect. Bijna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting daarna.
Ook gaat dan het grootste deel via de retour de tank terug in dus ook nog nabehandeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 19 nov 2018 09:15 #998122

Martinwmd schreef :
Toen ik nog in de garage werkte deden we altijd het volgende als een auto niet door de roetmeting kwam,
Toevoerslang los en in een flesje met forte diesel cleaner hangen zodat de motor even op het pure spul loopt, dit werkt echt perfect. Bijna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting daarna.
Ook gaat dan het grootste deel via de retour de tank terug in dus ook nog nabehandeling.

Jaja , de autofabrikanten deden dat nog slimmer door te rommelen met de computer.
Maar het is wel een geval van fraude en dus strafbaar.
Bij een herkeuring door het RDW zoals die regelmatig worden gedaan krijg je dan wel een groot probleem .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 19 nov 2018 10:02 #998148

Yellow Boat schreef :
Martinwmd schreef :
Toen ik nog in de garage werkte deden we altijd het volgende als een auto niet door de roetmeting kwam,
Toevoerslang los en in een flesje met forte diesel cleaner hangen zodat de motor even op het pure spul loopt, dit werkt echt perfect. Bijna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting daarna.
Ook gaat dan het grootste deel via de retour de tank terug in dus ook nog nabehandeling.

Jaja , de autofabrikanten deden dat nog slimmer door te rommelen met de computer.
Maar het is wel een geval van fraude en dus strafbaar.
Bij een herkeuring door het RDW zoals die regelmatig worden gedaan krijg je dan wel een groot probleem .
Ad

aardig voor de oude diesels, roetmeting van af bj 2007 dus al ruim 11 jaar via de EOBD uitlezen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 19 nov 2018 14:03 #998215

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
als de verstuivers niet goed werken, geeft het bij starten een hoop rook,
heb ooit een Toyota pick-up gehad, startte best slecht, maar motor werkte verder prima, geen rook niets,,
bleken de gloeipitten te zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 19 nov 2018 15:24 #998236

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665
Bij de Indiase spoorwegen maken ze zich niet zo gauw druk om een rokend dieseltje.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 19 nov 2018 17:27 #998282

Valt wel mee toch ? :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 20 nov 2018 14:46 #998541

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
freek1970 schreef :
dat spul maakt de verstuivers schoon (wel juiste mengverhouding aanhouden)
In een auto heb ik het ook weleens gebruikt. Niet de voorgeschreven dosering gebruiken, dan doet het erg weinig. Ik neem meestal de dubbele dosering (dus minder diesel waarin het flesje gaat), dan heb je een redelijke kans op effect.
Martinwmd geeft zelfs aan dat ze het onverdund gebruiken: dat kan, het goedje is weinig anders dan kerosine. Daarop kan een diesel best even lopen.
Ik snap overigens de kritieken op die handeling voor een roetkeuring niet: het is een middeltje om de sproeiers te reinigen, er wordt natuurlijk niet met het middel als brandstof gekeurd. Resultaat na behandeling is bij een steekproef echt nog hetzelfde...
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 14:50 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 20 nov 2018 21:38 #998672

Yellow Boat schreef :
Martinwmd schreef :
Toen ik nog in de garage werkte deden we altijd het volgende als een auto niet door de roetmeting kwam,
Toevoerslang los en in een flesje met forte diesel cleaner hangen zodat de motor even op het pure spul loopt, dit werkt echt perfect. Bijna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting daarna.
Ook gaat dan het grootste deel via de retour de tank terug in dus ook nog nabehandeling.

Jaja , de autofabrikanten deden dat nog slimmer door te rommelen met de computer.
Maar het is wel een geval van fraude en dus strafbaar.
Bij een herkeuring door het RDW zoals die regelmatig worden gedaan krijg je dan wel een groot probleem .
Ad

Dat is wel erg kort door de bocht om me te betichten van fraude .
Maar ik weet uit evaring dat slechte verstuivers vaak veroorzaakt word door vervuiling. Dit Is dan gewoon een methode om je brandstof systeem te reinigen.
En omdat het demonteren van de verstuivers bij zo een oude Volvo geen sinecure is , en zeer waarschijnlijk uitloopt op het demonteren van de kop om de hulzen van de verstuiver ste vervangen.,
Dan is het erdoor door draaien van een busje reiniger van nog geen twee tientjes in mijn ogen zeker de moeite waard om eens te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 20 nov 2018 22:03 #998680

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Martinwmd schreef :
Yellow Boat schreef :
Martinwmd schreef :
Toen ik nog in de garage werkte deden we altijd het volgende als een auto niet door de roetmeting kwam,
Toevoerslang los en in een flesje met forte diesel cleaner hangen zodat de motor even op het pure spul loopt, dit werkt echt perfect. Bijna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting daarna.
Ook gaat dan het grootste deel via de retour de tank terug in dus ook nog nabehandeling.

Jaja , de autofabrikanten deden dat nog slimmer door te rommelen met de computer.
Maar het is wel een geval van fraude en dus strafbaar.
Bij een herkeuring door het RDW zoals die regelmatig worden gedaan krijg je dan wel een groot probleem .
Ad

Dat is wel erg kort door de bocht om me te betichten van fraude .
Maar ik weet uit evaring dat slechte verstuivers vaak veroorzaakt word door vervuiling. Dit Is dan gewoon een methode om je brandstof systeem te reinigen.
En omdat het demonteren van de verstuivers bij zo een oude Volvo geen sinecure is , en zeer waarschijnlijk uitloopt op het demonteren van de kop om de hulzen van de verstuiver ste vervangen.,
Dan is het erdoor door draaien van een busje reiniger van nog geen twee tientjes in mijn ogen zeker de moeite waard om eens te proberen.

Als de verstuivers niet goed zijn krijg je ze met een busje reiniger niet goed.
Stel: "versleten naald en pasvlakken, geerodeerde verstuiversgaatjes , te slap geworden veer".
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 22:05 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 08:13 #998708

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
En hoeveel waarschijnljker is het dat er extreme slijtage is dan simpelweg vastkoeken door vervuiling, in een bootmotortje dat waarschijnlijk amper draaiuren maakt, en meestal niet de kans krijgt om voldoende op temperatuur te komen zodat de roetafzet wegbrandt?

Nee heb je, ja kan je krijgen, zonder hoge kosten en zonder risico. Helpt het niet, kan je altijd de duurdere en meer ingrijpende opties nog uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 08:22 #998712

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Hallo allen,

Ik snap niet zo goed waarom zovelen denken dat het hier om versleten verstuivers gaat? Als je enigzins ervaring met dieselmotoren hebt dan ruik je gelijk of het gaat om onverbrande diesel of verbrande olie....

En helaas voor alle mensen hier die zeggen dat het dikwijls verstuivers zijn.... boottorretjes zijn vaak gewoon versleten.
Daar komt bij dat oudere motoren sowieso veel meer roken dan moderne.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem dan gelijk moet reviseren oid. Een versleten dieseltje die goed draait maar wel walmt ( vaak meer bij stationair draaien) kan nog jaren mee zolang je er maar afblijft.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 13:09 #998804

ST-5 schreef :
Hallo allen,

Ik snap niet zo goed waarom zovelen denken dat het hier om versleten verstuivers gaat? Als je enigzins ervaring met dieselmotoren hebt dan ruik je gelijk of het gaat om onverbrande diesel of verbrande olie....

En helaas voor alle mensen hier die zeggen dat het dikwijls verstuivers zijn.... boottorretjes zijn vaak gewoon versleten.
Daar komt bij dat oudere motoren sowieso veel meer roken dan moderne.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem dan gelijk moet reviseren oid. Een versleten dieseltje die goed draait maar wel walmt ( vaak meer bij stationair draaien) kan nog jaren mee zolang je er maar afblijft.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ECHT WAAR? ik heb gisteren een MD5a het pompje afgesteld, die rookt toch echt niet hoor, ook niet bij ineens veel "gas" geven ..... :whistle: :whistle: :whistle:

Of is een MD5a alweer wat te modern ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 13:28 #998809

Kan wel gebeuren hoor , ook bij een MD5A als de boot naar verhouding erg zwaar is voor de motor en er een flinke schroef op zit. en je snel gas vol geeft .Maar dat is maar even.
Immers , als de motor niet snel op toeren komt bij snel gas geven zal hij wel veel diesel inspuiten ( dat doet de regulateur immers) terwijl er nog onvoldoende verbrandingslucht binnenkomt.
En dat is bij moderne autodiesel niet meer mogelijk omdat die de dieselhoeveelheid regelen naar gelang de gemeten verbrandingslucht toevoer . Alleen zit dat soort regelingen niet in bootmotoren , zeker niet in de kleinere. Die hebben nog gewoon een regulateur en kunnen dus ook even roken bij snel gas geven.

Overigesn geeft onverbrande diesel beslist geen zwarte rook , dat doet alleen slecht/half verbrande diesel.
Onverbrande diesel( door nalekkende verstuivers) geeft witte ( naar diesel stinkende) rook en olie meestal blauwe rook omdat die nooit helemaal verbranden kan .
Ad
Laatst bewerkt: 21 nov 2018 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 13:35 #998812

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Jeroen-pion schreef :
ST-5 schreef :
Hallo allen,

Ik snap niet zo goed waarom zovelen denken dat het hier om versleten verstuivers gaat? Als je enigzins ervaring met dieselmotoren hebt dan ruik je gelijk of het gaat om onverbrande diesel of verbrande olie....

En helaas voor alle mensen hier die zeggen dat het dikwijls verstuivers zijn.... boottorretjes zijn vaak gewoon versleten.
Daar komt bij dat oudere motoren sowieso veel meer roken dan moderne.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem dan gelijk moet reviseren oid. Een versleten dieseltje die goed draait maar wel walmt ( vaak meer bij stationair draaien) kan nog jaren mee zolang je er maar afblijft.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ECHT WAAR? ik heb gisteren een MD5a het pompje afgesteld, die rookt toch echt niet hoor, ook niet bij ineens veel "gas" geven ..... :whistle: :whistle: :whistle:

Of is een MD5a alweer wat te modern ?


Dan heb je dus een motor te pakken die niet versleten is.. Veel bootmotortjes zijn dat wel en roken... Overigens is een pluimpje bij ineens (belast) vol gas geven heel normaal, dat pluimpje is dan wel tegen het zwarte aan. Een blauwpluimpje is wederom olie en dus versleten..


Ik denk dat een oudere penta niet hoeft te roken. Vroegah rookten motoren eigenlijk altijd wel een beetje, vroegah bedoel ik dan tot pak em beet jaren 60... Ook nog afhankelijk van direct of indirect ingespoten motoren overigens. Denk maar aan de oudere direct ingespoten Daf motoren.. Die rookten vooral als ze koud waren als een malle, niet blauw maar lichtgrijs zoals YB al aangeeft. De dieselnevel werd dan direct in de nog koude cilinders geneveld waardoor deze als het ware gedeelte blindsloeg. Na opwarming van de cilinderwanden is dit over. Rookt die dan nog blauw --> versleten hahahaha
Laatst bewerkt: 21 nov 2018 13:39 door ST-5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 13:48 #998813

ST-5 schreef :
Jeroen-pion schreef :
ST-5 schreef :
Hallo allen,

Ik snap niet zo goed waarom zovelen denken dat het hier om versleten verstuivers gaat? Als je enigzins ervaring met dieselmotoren hebt dan ruik je gelijk of het gaat om onverbrande diesel of verbrande olie....

En helaas voor alle mensen hier die zeggen dat het dikwijls verstuivers zijn.... boottorretjes zijn vaak gewoon versleten.
Daar komt bij dat oudere motoren sowieso veel meer roken dan moderne.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem dan gelijk moet reviseren oid. Een versleten dieseltje die goed draait maar wel walmt ( vaak meer bij stationair draaien) kan nog jaren mee zolang je er maar afblijft.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ECHT WAAR? ik heb gisteren een MD5a het pompje afgesteld, die rookt toch echt niet hoor, ook niet bij ineens veel "gas" geven ..... :whistle: :whistle: :whistle:

Of is een MD5a alweer wat te modern ?


Dan heb je dus een motor te pakken die niet versleten is.. Veel bootmotortjes zijn dat wel en roken... Overigens is een pluimpje bij ineens (belast) vol gas geven heel normaal, dat pluimpje is dan wel tegen het zwarte aan. Een blauwpluimpje is wederom olie en dus versleten..


Ik denk dat een oudere penta niet hoeft te roken. Vroegah rookten motoren eigenlijk altijd wel een beetje, vroegah bedoel ik dan tot pak em beet jaren 60... Ook nog afhankelijk van direct of indirect ingespoten motoren overigens. Denk maar aan de oudere direct ingespoten Daf motoren.. Die rookten vooral als ze koud waren als een malle, niet blauw maar lichtgrijs zoals YB al aangeeft. De dieselnevel werd dan direct in de nog koude cilinders geneveld waardoor deze als het ware gedeelte blindsloeg. Na opwarming van de cilinderwanden is dit over. Rookt die dan nog blauw --> versleten hahahaha

Nee hoor dit is een motortje van een forum genoot, oudje zeker niet versleten, wilde alleen niks meer :whistle: , wel wat liefde gehad, orginele bus nog, beetje opschonen, paar zuigerveertjes, gereviseerde verstuiver, daar is hij weer ;-) en een gereviseerde brandstofpomp.

kleppen netjes opnieuw ingeslepen, en gesteld.

versleten is versleten, daar hoef je niet meer aan te sleutelen.

maar goed ik praat nu wel vanuit de praktijk, veel praten over de theorie en wat ze lezen.....

mogelijk zit daar wat verschil in B)

Dat zwarte pluimpje is logisch eerst te veel diesel tov toerental , das niks nieuws dat doet de diesel alla 2018 nog
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 21 nov 2018 13:50 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 13:54 #998816

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Dan heb je dus een motortje waarbij je de versleten onderdelen vervangen hebt.. En dus dan is die motor niet meer versleten ;-)

En idd ook de moderne diesel pluimt nog steeds zwart. Ik heb zelfs het idee dat moderne diesels dat meer dan de oudere.
Voorbeeldje: Alle diesel in de V70, of de grotere cdi diesels van MB..
En waarschijnlijk jouw vrachtwagen ook..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 21 nov 2018 14:00 #998817

ST-5 schreef :
Dan heb je dus een motortje waarbij je de versleten onderdelen vervangen hebt.. En dus dan is die motor niet meer versleten ;-)

En idd ook de moderne diesel pluimt nog steeds zwart. Ik heb zelfs het idee dat moderne diesels dat meer dan de oudere.
Voorbeeldje: Alle diesel in de V70, of de grotere cdi diesels van MB..
En waarschijnlijk jouw vrachtwagen ook..

nee die rookt niet zichtbaar meer, wordt helemaal platgespoten met liters adblue , soms wel tot 60 liter per dag B) duurt nog een paar jaar dan komen we achter die nadelen, listig goedje :sick:

veel schoner wordt het er niet van hoor , me uitlaat is wel nog net zo schoon als toen hij nieuw was.....voor wat het waard is
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 17 juli 2019 15:08 #1064229

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
ff bijwerken

De winter heel de tijd klaar gelegen bij de monteur waarvan ik dacht service te krijgen, helaas. Hele winter niks aan gedaan, paar keertjes bellen, geen berichtje terug, dan maar mailtje ook weinig reactie. Uiteindelijk er maar eens naartoe gereden kreeg ik een oh ja ga ik volgende week doen en 2 weken later nog niets.

Ben dus daar onverrichter zake vertrokken, terug naar de ligplaats. Daar aangekomen, heel de motorcompartiment onder de stoom en drukvatje leeg. Beetje warm gelopen onderweg?

starten ging nog steeds goed, maar vond er nu toch wel weinig water doorkomen en impellertje vervangen (was nodig, 1 lip afgebroken en blokkeerde wateruitlaat) maar roken was nog niet verholpen (had ik ook niet verwacht na een nieuw impellertje) Nieuwe monteur aangesteld die gelukkig wel werk maakt en me regelmatig op de hoogte houd.

verstuivers zijn getest en goed bevonden, maar bij druktest bleek er gewoon koelwater door de cilinders te spuiten en bleek de luchtinlaat vol water te staan :unsure:

Schip gaat dus op de kant om het blok uit te bouwen en verdere diagnose te stellen. Hopen dat het met een koppakking op te lossen valt. Anders al andere suggesties? Zie veel dezelfde schepen te koop, waarbij er een Perkins 4.108 blijkt in te ligen. Die heeft meer PK, is dit wat om hier naar een revisie te kijken en meteen enkele pk sterker te gaan, of moet ik dan gelijk ook nieuwe keerkoppeling en andere aanpassingen maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl