Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed?

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 19:13 #996544

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253


Filmpje van mijn draaiende penta 2003. Start altijd, maar stinkt en rookt als een stokoude diesel. Telkens bij starten ook oliefilm op het water.

Krijg ik dit nog goed? En hoe?

De motor heeft voor aankoop lang stil gelegen maar kreeg wel nieuwe filters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 19:21 #996549

Hoe loopt de motor als hij warm is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 19:28 #996552

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Hmmm komt me bekend voor en is hetzelfde als ik had bij mijn VP2003. Ik heb zelf de kop gereviseerd en probleem was sterk verminderd maar niet weg. Laat de compressie serieus opmeten en als de drie drukken ok zijn reviseer je kop zou mijn advies zijn in deze. Als je het zelf doet kost het rond de 1000 euro en is echt geen rocket science. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 19:42 #996561

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
van der Heide schreef :
Hoe loopt de motor als hij warm is?

Na lang varen blijft het zowat het zelfde. Niet meteen aan koude motor toe te schrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 19:57 #996572

Mijn VP 2003T rookt ook een beetje.
Maar lang niet zo erg. En ook altijd ff een beetje olie op het water.

Schijnt bij dit type te horen. Maar mist nooit een slag.............


DIE IS TROUWENS TE KOOP.
Gert
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 19:57 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 20:01 #996576

Wanneer zijn de kleppen gesteld? Motor klinkt erg rauw.

Hier staat hoe

www.google.nl/url?sa=t&source=...tgvn1cKn2hG7-Fd3sSqM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 20:05 #996578

k‘ Zou ook eens naar het luchtfilter kijken ...
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 20:35 #996595

net gekocht? Is de tank gevuld met nieuwe schone diesel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 21:25 #996618

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Gewoon eerst de verstuiver(s) demonteren en testen. Naald blijft ws hangen. Indien nodig inspuit elementje vervangen. Er zijn goede vervangers voor, niet zo duur als de originele.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 21:42 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 21:29 #996620

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik kan het niet zien op het filmpje, maar is de rook blauw of grijs?
Denk grijs?

Dan inderdaad het advies van Petervdw opvolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 21:48 #996627

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gewoon eerst de verstuiver(s) demonteren en testen. Naald blijft ws hangen. Indien nodig inspuit elementje vervangen. Er zijn goede vervangers voor, niet zo duur als de originele.

Dit is trouwens naar mijn idee ook de eerste stap bij een rokende diesel. Wat rookt ie eigenlijk Drum met vloei?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 21:58 #996633

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
van der Heide schreef :
Wanneer zijn de kleppen gesteld? Motor klinkt erg rauw.

Hier staat hoe

www.google.nl/url?sa=t&source=...tgvn1cKn2hG7-Fd3sSqM

Man waarvan ik het schip kocht was zelf nogal bekend met motoren, maar dan vooral motor boten. Leidingen en filters werden door hem vervangen, kleppen had hij laten stellen door een vp-kenner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 22:00 #996635

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Hurleyzeiler schreef :
k‘ Zou ook eens naar het luchtfilter kijken ...

Voor zover ik kan zien zit er geen luchtfilter op, aanzuig gewoon in de motorruimte. Verse lucht komt vanaf het achtersteven met 2 buizen tot onder in het motorruim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 22:02 #996638

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Stefanvanvee schreef :
net gekocht? Is de tank gevuld met nieuwe schone diesel?

Verse diesel bijgedaan omdat dit ook mijn eerste idee was. Ook nog zo'n middeltje in gegoten om evt water in de diesel te binden voor verbranding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 22:03 #996639

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Petervdw schreef :
Gewoon eerst de verstuiver(s) demonteren en testen. Naald blijft ws hangen. Indien nodig inspuit elementje vervangen. Er zijn goede vervangers voor, niet zo duur als de originele.

Vr.groet, peter

Hoe kan je die demonteren en testen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 13 nov 2018 22:03 #996641

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Sonador schreef :
Ik kan het niet zien op het filmpje, maar is de rook blauw of grijs?
Denk grijs?

Dan inderdaad het advies van Petervdw opvolgen.

idd eerder grijs achtig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 12:37 #996789

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Eens GTL proberen en gewoon een flink stuk varen op de motor tot die goed warm is en dan flink vermogen draaien.
Hij heeft een tijd stilgestaan en misschien daarvoor ook alleen kleine stukjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 13:23 #996806

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
blauw is olie wat verbrand,
grijs is vocht/ koelvloeistof

bij waterlekkage koelvloeistof bekijken en kijken of er "yoghurt" bij de vuldop te zien is.. Dit is niet anders als bij een auto,
mocht dit het geval zijn--> waarschijnlijk koprevisie...
(ook oliepeilstok tegen een vlammetje houden--> knettert t--> vocht int systeem)

blauw, ook bovenstaande controleren en olie van het smeersysteem, als dit naar diesel ruikt (uitgaande ve dieselmotor)
mogelijk versleten zuigerveren..
=motorrevisie

suk6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 14:14 #996828

patrickZ schreef :
blauw is olie wat verbrand,
grijs is vocht/ koelvloeistof

bij waterlekkage koelvloeistof bekijken en kijken of er "yoghurt" bij de vuldop te zien is.. Dit is niet anders als bij een auto,
mocht dit het geval zijn--> waarschijnlijk koprevisie...
(ook oliepeilstok tegen een vlammetje houden--> knettert t--> vocht int systeem)

blauw, ook bovenstaande controleren en olie van het smeersysteem, als dit naar diesel ruikt (uitgaande ve dieselmotor)
mogelijk versleten zuigerveren..
=motorrevisie

suk6

Vocht/water zit altijd in het uitlaatgas en wel tot aan de verzadiging.Vandaar dat je altijd grijze "rook" ziet als het buiten koud is ( net als bij je adem).Prcies hetzelfde als wat je ziet bij koeltorens en schoorstenen van een electriciteitscentrale.
Allereerst is het een van de verbrandingsproducten van diesel( er ontstaat iets van 2,5 maal de hoeveelheid verbrande diesel aan water) en bovendien wordt immers het koelwater ingespoten in de uitlaatbocht ( althans bij de meeste pleziervaartuigen) .
Grijze rook duidt in dit geval vrijwel altijd op nalekkende verstuivers (slijtage) , zeker als er ook olievlekken op het water verschijnen en/of je diesel ruikt bij de uitlaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 14:49 #996833

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Yellow Boat schreef :
patrickZ schreef :
blauw is olie wat verbrand,
grijs is vocht/ koelvloeistof

bij waterlekkage koelvloeistof bekijken en kijken of er "yoghurt" bij de vuldop te zien is.. Dit is niet anders als bij een auto,
mocht dit het geval zijn--> waarschijnlijk koprevisie...
(ook oliepeilstok tegen een vlammetje houden--> knettert t--> vocht int systeem)

blauw, ook bovenstaande controleren en olie van het smeersysteem, als dit naar diesel ruikt (uitgaande ve dieselmotor)
mogelijk versleten zuigerveren..
=motorrevisie

suk6

Vocht/water zit altijd in het uitlaatgas en wel tot aan de verzadiging.Vandaar dat je altijd grijze "rook" ziet als het buiten koud is ( net als bij je adem).Prcies hetzelfde als wat je ziet bij koeltorens en schoorstenen van een electriciteitscentrale.
Allereerst is het een van de verbrandingsproducten van diesel( er ontstaat iets van 2,5 maal de hoeveelheid verbrande diesel aan water) en bovendien wordt immers het koelwater ingespoten in de uitlaatbocht ( althans bij de meeste pleziervaartuigen) .
Grijze rook duidt in dit geval vrijwel altijd op nalekkende verstuivers (slijtage) , zeker als er ook olievlekken op het water verschijnen en/of je diesel ruikt bij de uitlaat.
Ad

Lekkende verstuivers is vaak idd de oorzaak, echter mijn ervaring leert me dat er koolafzetting op de kleppen zat en dus de diesel via de ¨lekkende¨klepzittingen in de uitlaat terecht kwam. Koolafzetting komt veel al door langdurig en vaak onderbelasting van het torretje. Sinds dat ik de kop het overgehaald en vooral de zittingen en de klepjes ontkoold en gepolijst heb draait mijn motor op 80% van zijn max toerental en geeft nog steeds een goed resultaat op de algehele prestaties en vooral in de rookontwikkeling. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 14:50 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 15:05 #996841

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
patrickZ schreef :
blauw is olie wat verbrand,
grijs is vocht/ koelvloeistof

bij waterlekkage koelvloeistof bekijken en kijken of er "yoghurt" bij de vuldop te zien is.. Dit is niet anders als bij een auto,
mocht dit het geval zijn--> waarschijnlijk koprevisie...
(ook oliepeilstok tegen een vlammetje houden--> knettert t--> vocht int systeem)

blauw, ook bovenstaande controleren en olie van het smeersysteem, als dit naar diesel ruikt (uitgaande ve dieselmotor)
mogelijk versleten zuigerveren..
=motorrevisie

suk6

Een koppakking kan op meerdere manieren lek gaan, "mayonaise" onder de vuldop kan ook gewoon zijn dat de motor alleen maar voor korte stukje is gebruikt, en de olie is dan vaak niet op temperatuur gekomen.

Een lekke koppakking die naar de verbrandingsruimte toe lek is, zal witte rook geven, en heeft ook een specifieke geur. En is vrijwel altijd wit van kleur.

Blauwe rook is in meeste gevallen olieverbruik, kan door zuigerveren kome, of door schade aan de cilinderwand, maar ook door een versleten cilinderkop, denk aan klepgeleiders of uitgedroogde klepseals.

Ik zou na het lezen van wat TS schrijft, beginnen met de verstuivers, en van daar uit verder kijken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 15:06 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 15:33 #996847

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Petervdw schreef :
Gewoon eerst de verstuiver(s) demonteren en testen. Naald blijft ws hangen. Indien nodig inspuit elementje vervangen. Er zijn goede vervangers voor, niet zo duur als de originele.

Vr.groet, peter

Hoe kan je die demonteren en testen?
Waterzot,
Bij die vraag viel ik even stil. Als je echt niet weet hoe een verstuiver er uit ziet kan ik je maar één goede raad geven: Blijf er vooral af en vraag een vakman. Kost wat, maar dan gaat er ook niets stuk. Alleen al het vastzet moment (20Nm) levert voor een leek al een probleem. Doe je dat á l`improviste, dan komt je dat bij een 2003 vrijwel zeker op een lekkende cilinderkop te staan. Dan heb ik het nog niet eens over een verstuiver demonteren en het element vervangen en testen. Het testen van de verstuivertjes is overigens m.i. pas het begin. Zoals anderen al aangaven kan er nog veel meer aan de hand zijn. Maar goed, wie ben ik. Een keer flink doordraaien met je motor kan inderdaad al heel veel oplossen. Succes in ieder geval.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 15:42 #996852

Petervdw schreef :
Petervdw schreef :
Gewoon eerst de verstuiver(s) demonteren en testen. Naald blijft ws hangen. Indien nodig inspuit elementje vervangen. Er zijn goede vervangers voor, niet zo duur als de originele.

Vr.groet, peter

Hoe kan je die demonteren en testen?
Waterzot,
Bij die vraag viel ik even stil. Als je echt niet weet hoe een verstuiver er uit ziet kan ik je maar één goede raad geven: Blijf er vooral af en vraag een vakman. Kost wat, maar dan gaat er ook niets stuk. Alleen al het vastzet moment (20Nm) levert voor een leek al een probleem. Doe je dat á l`improviste, dan komt je dat bij een 2003 vrijwel zeker op een lekkende cilinderkop te staan. Dan heb ik het nog niet eens over een verstuiver demonteren en het element vervangen en testen. Het testen van de verstuivertjes is overigens m.i. pas het begin. Zoals anderen al aangaven kan er nog veel meer aan de hand zijn. Maar goed, wie ben ik. Een keer flink doordraaien met je motor kan inderdaad al heel veel oplossen. Succes in ieder geval.

Vr.groet, peter

zelfs als je weet hoe hij eruit ziet, weet je soms nog niet hoe te demonteren ...........en dat was de vraag.

testen kun je bij een diesel specialist, die kan de openings druk en sproeibeeld voor de verstuiver zien en bepalen.

meestal is alleen een nieuwe norzel de oplossing.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 16:22 #996863

Bij lang niet gebruikt zou ik toch eerst compressie meten voordat je met verstuivers gaat klooien. In een natte omgeving zit er zó roest op je cylinderwand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokende Penta 2003. Komt dit nog goed? 14 nov 2018 17:08 #996882

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Reagerend op de vraag van TS, smoke, hangt er vanaf


(bijvoorbaat excuus aan Mods)
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 17:09 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl