Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd BBM

Advies gevraagd BBM 22 nov 2018 09:58 #998954

  • kees1958
  • kees1958's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Wij hebben een zeilscheepje 7m en 1800 kg. Mijn oude 9.9 Yamaha Hightrust heb ik verkocht. Nu kan ik een Yamaha Hightrusth kopen van 8 of 9,9 uit bouwjaar 2004 of een Tohatsu 9,9 met werkschroef uit 2017. Graag jullie advies hierin..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd BBM 22 nov 2018 10:22 #998963

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
kees1958 schreef :
Wij hebben een zeilscheepje 7m en 1800 kg. Mijn oude 9.9 Yamaha Hightrust heb ik verkocht. Nu kan ik een Yamaha Hightrusth kopen van 8 of 9,9 uit bouwjaar 2004 of een Tohatsu 9,9 met werkschroef uit 2017. Graag jullie advies hierin..

Als ze allebei goed lopen, zou ik de lichtste motor qua gewicht kiezen. Die hightrust Yamaha van 8 pk, dus, waarschijnlijk. 8 pk met werkschroef is voldoende voor een boot van 1800 kg.

Maar misschien is die 9.9 gewoon een opgevoerde 8 pk en wegen ze evenveel. Dan nog zou ik kiezen voor de 8 pk. Die 9.9 pk wordt dan bereikt door een verhoging van het max. toerental, wat ten kost gaat van de rustige loop en het gemiddelde verbruik. En in de praktijk heb je die extra 1,9 pk niet echt nodig.

Ik vermoed ook dat een motor uit 2004 een stuk goedkoper is dan een uit 2017. Over het verschil in leeftijd zou ik me geen zorgen maken. Maar ik zou voor de koop wel beide motoren willen zien draaien. Zowel belast als onbelast.
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 10:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd BBM 22 nov 2018 10:41 #998977

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6504
Als je het je kunt veroorloven, neem dan de Tohatsu. Er is, ook op het gebied van 4-takt buitenboord, weer behoorlijk doorontwikkeld in de tussenliggende tijd. Toevallig heb ik vanmorgen nog uitgebreid over buitenboordmotoren zitten lezen en Tohatsu komt steeds weer als zeer betrouwbaar uit de bus, met alle respect voor Yamaha overigens. Wat verder opviel in de stukken die ik las is dat moderne motoren sowieso weer betrouwbaarder, stiller, zuiniger en schoner zijn dan de vorige generatie.
Daarbij mag je van een nagenoeg nieuwe motor verwachten dat hij nog heel lang trouw zijn werk zal doen, want die heeft nog nauwelijks uren gemaakt.
Het is jammer dat BB-motoren in het laagste vermogenssegment nog niet over EFI beschikken, want dan wordt het allemaal nog een stuk aantrekkelijker.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd BBM 22 nov 2018 10:52 #998979

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Eclips schreef :
Als je het je kunt veroorloven, neem dan de Tohatsu.

Dat lijkt me het voornaamste punt.
In die zin is het ook een vreemde vergelijking, want het prijsverschil kan zomaar € 1500 - 2000,- zijn. Hoewel 2e hands bbm's, ook de oudere, vaak belachelijk duur zijn. Nou zitten deze motoren wel een specifiek deel van de markt, namelijk die voor niet-planerende waterverplaatsers. Geen idee of dat nog verschil maakt, qua tweedehands-waarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd BBM 22 nov 2018 13:43 #999036

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Ik heb de Tohatsu 9.8 4 takt uit 2016 en bijzonder fijne motor gebruik ca 1 liter per uur redelijk stil trilt wel wat voldoende vermogen en altijd trek en start nog geen probleem mee gehad.

Yamaha is een van de beste motoren dus zal ook zeker voldoen.

Keuze is afh van budget en vraagprijs voor de motoren.

Mijn voorkeur zou zijn zo jong mogelijk dus de Tohatsu. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl