Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Moeizame start Yanmar 2QM15

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 15:30 #999623

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
douwe schreef :
Jeroen-pion schreef :
een diesel van 40 jaar oud, is kwa techniek nog ouder, op dat moment state of art, maar de ontwikkeling loopt paar jaar voor.

het is dus nog erger

als je alleen al kijkt naar gloeisystemen op motoren, is daar heden en 20 jaar terug enorm veel veranderd.

ook de inspuitdrukken zijn omhoog gegaan, betere start, zuiniger door beter sproeibeeld, en meer vermogen.

een moderne commonrail start toch echt anders dan een oude W123 van benz. om van de uitstoot nog maar te zwijgen.

De knikkers onderin, is een leuke Martin, in de tijd heeeel lang geleden, had ik een scania 4 serie, nu zat ik daar veel mee boven oslo vaak, daar is het nog echt koud in de winter een gemiddelde temperatuur van -15 tot -20 zijn geen uitzondering, als ik dat ding starte, dan dacht je over 1 sec loopt hij in 100.000 stukken aan een hoop.

Vorig jaar met de volvo geweest, tank verwarming, diesel dus niet zo koud en een moderne motor met alles wat daar bijhoort, zit in ontwikkeling ik schat 20 jaar tussen, verschil dag en nacht :whistle:

Dus terug naar de dieseltjes aan boord, geen gloeisysteem vaak, diesel wat kouder, vaak hebben die motoren ook nog een vrij lage eind compressie, helpt allemaal niet mee om vlot te starten.

daarom gebruik je ook start pilot, dat fikt tenminste snel.....temperatuur gaat iets vlotter omhoog job done

Een slechte motor is dan niet ineens weer een goede motor , zou wel mooi zijn :whistle:


Douwe denkt daar anders over, ik denk er zo over :)

Motorjes van reddingsloepen op koopvaardijschepen starten ook bij zeer lage temperaturen.
Dit is een vereiste van de Scheepvaart inspectie.
Als een ouderwets motortje maar zo ontworpen is dat het compressievoud hoog is gebeurt dat ook.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 15:35 #999627

ik weet bijna heel zeker dat geen enkele oude penta of yanmar waar wij mee varen, daaraan voldoet.

penta bv md5a 20bar das laag, bij 20 graden prima bij 0 wordt het er niet vlotter van, waar ook de aangezogen lucht nog eens steenkoud is, wel iets hogere dichtheid zuurstof, das dan wel weer iets
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 16:00 #999640

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
TS: wanneer heb je voor het laatst getankt?
ik heb een 29 jaar oude Yanmar een die start perfect. Wel op GTL. Het cloudpoint van GTL is ook heel laag. Wellicht met deze temperaturen veroorzaakt het cloudpoint van de zomerdiesel je slechte start en is er verder helemaal niets aan de hand!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 18:14 #999679

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
O.E.B. schreef :
TS: wanneer heb je voor het laatst getankt?
ik heb een 29 jaar oude Yanmar een die start perfect. Wel op GTL. Het cloudpoint van GTL is ook heel laag. Wellicht met deze temperaturen veroorzaakt het cloudpoint van de zomerdiesel je slechte start en is er verder helemaal niets aan de hand!

Daar is het nog niet koud genoeg voor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 19:26 #999696

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
douwe schreef :
O.E.B. schreef :
TS: wanneer heb je voor het laatst getankt?
ik heb een 29 jaar oude Yanmar een die start perfect. Wel op GTL. Het cloudpoint van GTL is ook heel laag. Wellicht met deze temperaturen veroorzaakt het cloudpoint van de zomerdiesel je slechte start en is er verder helemaal niets aan de hand!

Daar is het nog niet koud genoeg voor.

Ja zeker wel ;) Daarvoor kan ik je genoeg specificaties van testresultaten laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 19:39 #999702

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Zomaar een ideetje:
Het kan ook zijn dat je dynamo te veel weerstand geeft om de motor lekker te laten ronddraaien bij het starten.
Je zou de v-riem er eens af kunnen gooien en dan proberen te starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 20:32 #999713

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
En toch kan een oude diesel met deze temperaturen prima starten hoor.

Ik heb in de afgelopen jaren een aantal (lees stuk of zes) oude diesels gehad, veelal Mercedes.
Bijvoorbeeld, de MB W115 had in het begin (dus het de serie van voor 1972) een gloeispiraal die in het dashboard echt meegloeide, dit duurde ongeveer 1 minuut. Na die minuut starte die auto eigenlijk zonder noemenswaardige bijzonderheden. Uiteraard 'knikkerde' hij wel de eerste vijf minuten.
Na de eerste serie w115 kwam de tweede (du van 1972 tot 1976) die hadden geen gloeipit meer in het dashboard maar een lampje, de gloeitijd werd verminderd naar zo`n 30 seconden. We noemden dit snelgloeiers. Wezenlijke verschil? Het waren geen gloeidraden meer, maar een stift. Starten ging prima.
Later kwam de MB W123 en die gloeiden elke serie weer iets sneller. Je keek erna en ze liepen. Overigens waren dit allemaal dezelfde soort motoren OM615 en OM617.
De serie daar weer na, (W201) kreeg een heel nieuwe motor (om60XX) Gloeide ongeveer even lang, maar starten als een dolle, ook met min 20.
Deze motoren gingen alleen slecht starten als ze versleten waren... Oplossing was dan om een 9 volt startmotor te monteren zodat tie hem sneller rond kreeg.

Nu in mijn boot ligt een originele 'scheepsdiesel' van Fiat (803Am). Dit is een direct ingespoten diesel die niet gegloeid kan worden. Het is een zgn lagedruk diesel motor, nieuw 17 bar. Het blok is ontwikkeld eind jaren veertig en werd in de jaren vijftig al gebruikt in engelse taxi's en in de industrie. Met de huidige temperaturen (hier nu 1 graad) start hij bijna net zoals in de zomer.. Oftewel gelijk.

Als die Yanmar niet goed wil lopen met de huidige temperatuur dan is er iets loos. Ofwel versleten of een slechte accu.
Dat kleine beetje verschil in viscositeit maakt echt dat verschil niet hoor. Ordinaire 20 w 40 is gewoon voorgeschreven voor deze temperatuur.
Zit er geen Koudstartknop op de brandstofpomp bij die Yanmar? Mijn Fiat heeft die knop namelijk wel voor als het echt koud wordt.

Groeten Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 22:03 #999736

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Bas van Dijk schreef :
ALtijd leuk, ZF :evil:

Simpele vraag, 5 totaal uiteenlopende antwoorden:
- Niks aan de hand
- Remmenreiniger gebruiken
- Vooral geen remmenreiniger gebruiken
- Andere olie erin
- Startmotor laten reviseren.

TS is een stuk wijzer :laugh:

my 2 cents: als de motor betrouwbaar (maar langzaam) start lijkt het me ook prima. Ik moet lang gloeien met deze temperaturen.
Controleren of er niet een te dikke olie inzit met deze temperaturen kan geen kwaad natuurlijk, zeker als hij na even gelopen te hebben sneller ronddraait.

Ik denk dat na deze tijd de startmotor wel eens nagekeken mag worden.
Zeker als de motor zelf, na de eerste start, prima werkt en warm ook snel start.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 22:31 #999751

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
O.E.B. schreef :
TS: wanneer heb je voor het laatst getankt?
ik heb een 29 jaar oude Yanmar een die start perfect. Wel op GTL. Het cloudpoint van GTL is ook heel laag. Wellicht met deze temperaturen veroorzaakt het cloudpoint van de zomerdiesel je slechte start en is er verder helemaal niets aan de hand!

De verklaring voor het beter starten op GTL is bij de huidige temperaturen niet het cloudpoint, maar het veel hogere cetaangetal ten opzichte van minerale diesel. GTL ontbrandt sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 09:13 #999810

CeesS schreef :
O.E.B. schreef :
TS: wanneer heb je voor het laatst getankt?
ik heb een 29 jaar oude Yanmar een die start perfect. Wel op GTL. Het cloudpoint van GTL is ook heel laag. Wellicht met deze temperaturen veroorzaakt het cloudpoint van de zomerdiesel je slechte start en is er verder helemaal niets aan de hand!

De verklaring voor het beter starten op GTL is bij de huidige temperaturen niet het cloudpoint, maar het veel hogere cetaangetal ten opzichte van minerale diesel. GTL ontbrandt sneller.

Heel veel kan dat niet schelen. De zelfontbrandingstemperatuur van diesel is 256 graden en van GTL 210 graden. Maar dat kan best het verschil uitmaken bij het starten , zeker als de compressierdruk aan de lage kant is. Immers , bij het starten wordt die temperaturu alleen veroorzaakt door de compressie samen met de buitentemperatuur. Zit je dus bij diesel in de zomer nog net boven de grens dan krijg je al snel problemen als het kouder wordt en kan GTL inderdaad de oplossing zijn.
Maar dat ligt dan wel aan de compressie dus aan de staat van de motor .

De liefhebber mag wel even gaan rekenen m.b.v. de algemene gaswet ( nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet ) Kun je uitrekenen hoeveel de compressie nog zal moeten zijn afhankelijk van de buitentemperatuur . Ik heb er even geen zin in :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 09:31 #999814

met de ideale gaswet ga je er niet komen want dan moet je de druk of de temperatuur constant stellen. (PV=nRT, in dit geval neemt het volume af, de druk en de temperatuur toe)

Om dit uit te rekenen moet je een integraal nemen langs de PV curve met de eerste hoofdwet van de thermodynamica. Daar komt zeker een niet-lineair verband uit tussen volume verandering en temperatuurstijging.

Daar heb ik ook even geen zin in :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 09:45 #999821

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
wat weten jullie veel, zeg!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 09:47 #999822

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
GTL heeft een laag cloudpoint en dat zal nu zeker schelen. Vooral als TS zomerdiesel in zijn tank heeft zitten. Proberen waard en de goedkoopste en snelste oplossing.

Wij (werk) verstoken op een goeie dag zo'n bijna 100.000 kilo aan diesel/gasolie/DMA en noem het maar op. Vooral in koude gebieden merk je zo goed wat je cloudpoint doet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 10:02 #999828

Bas van Dijk schreef :
met de ideale gaswet ga je er niet komen want dan moet je de druk of de temperatuur constant stellen. (PV=nRT, in dit geval neemt het volume af, de druk en de temperatuur toe)

Om dit uit te rekenen moet je een integraal nemen langs de PV curve met de eerste hoofdwet van de thermodynamica. Daar komt zeker een niet-lineair verband uit tussen volume verandering en temperatuurstijging.

Daar heb ik ook even geen zin in :-)

Dat weet ik ook wel . Wat dacht je waarom ik er ook geen zin in heb :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 10:10 #999830

O.E.B. schreef :
GTL heeft een laag cloudpoint en dat zal nu zeker schelen. Vooral als TS zomerdiesel in zijn tank heeft zitten. Proberen waard en de goedkoopste en snelste oplossing.

Wij (werk) verstoken op een goeie dag zo'n bijna 100.000 kilo aan diesel/gasolie/DMA en noem het maar op. Vooral in koude gebieden merk je zo goed wat je cloudpoint doet...

Gek is dat. Ik ververs nooit de diesel in mijn tank in de boot vóór de winter en nog nooit problemen gehad als het al koud is ( zoals nu) om te starten of zelfs d=te varen als de boot nog in het water ligt , en dat al meer dan 20 jaar. Uiteraard kan ik dat niet doen als het echt gaat vriezen.
Dus vraag ik me af of dat in ons klimaat echt nog steeds een probleem is.
Ik heb nog wel wat diesel in een jerrycan wat ik afgelopen zomer heb gekocht, Toch eens in de koelkast en in de vriezer zetten bij -23 .
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 10:49 #999840

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
O.E.B. schreef :
GTL heeft een laag cloudpoint en dat zal nu zeker schelen. Vooral als TS zomerdiesel in zijn tank heeft zitten. Proberen waard en de goedkoopste en snelste oplossing.

Wij (werk) verstoken op een goeie dag zo'n bijna 100.000 kilo aan diesel/gasolie/DMA en noem het maar op. Vooral in koude gebieden merk je zo goed wat je cloudpoint doet...

Zolang het "cold filter plugging point"(CFPP) voor de gebruikte brandstof niet bereikt wordt merk je niets. En dat gebeurt alleen met bootjes waar het motortje in de buitenlucht staat te draaien op gewone gasolie die temperatuur van ver onder nul heeft. Wintergasolie heeft idd. een veel lager CFPP zodat het probleem zich niet voordoet.
Beneden dat punt gaan de filters dicht zitten met gestolde paraffine en stopt de motor.
En ik neem aan dat je daar op jou "werkboot" geen last van krijgt omdat het hele brandstofgebeuren in een warme machinekamer plaats vindt.
Ook deze jongen heeft o.a. op de Beaufort Sea gewerkt totdat het betreffende schip ingevroren zat.
Nooit problemen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 11:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 11:10 #999850

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
O.E.B. schreef :
GTL heeft een laag cloudpoint en dat zal nu zeker schelen. Vooral als TS zomerdiesel in zijn tank heeft zitten. Proberen waard en de goedkoopste en snelste oplossing.

Wij (werk) verstoken op een goeie dag zo'n bijna 100.000 kilo aan diesel/gasolie/DMA en noem het maar op. Vooral in koude gebieden merk je zo goed wat je cloudpoint doet...

Gek is dat. Ik ververs nooit de diesel in mijn tank in de boot vóór de winter en nog nooit problemen gehad als het al koud is ( zoals nu) om te starten of zelfs d=te varen als de boot nog in het water ligt , en dat al meer dan 20 jaar. Uiteraard kan ik dat niet doen als het echt gaat vriezen.
Dus vraag ik me af of dat in ons klimaat echt nog steeds een probleem is.
Ik heb nog wel wat diesel in een jerrycan wat ik afgelopen zomer heb gekocht, Toch eens in de koelkast en in de vriezer zetten bij -23 .
Ad

Je zult vermoedelijk parrafine vlokken in de diesel zien zweven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 11:21 #999853

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6932
ik moet zeggen , het draadje ontspoort weer mooi :) .

misschien even weer terug naar het begin.

accu controleren en startmotor laten testen .
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 13:43 #999873

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
b100 schreef :
ik moet zeggen , het draadje ontspoort weer mooi :) .
.

Dit is geen ontsporing, uit ervaring met een 2QM15 kan ik je verzekeren dat GTL dankzij de hoge cetaanwaarde een wereld van verschil maakt bij het starten.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 13:50 #999874

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
b100 schreef :
ik moet zeggen , het draadje ontspoort weer mooi :) .

misschien even weer terug naar het begin.

accu controleren en startmotor laten testen .

Al met al. De motor van TS doet het toch gewoon ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 25 nov 2018 13:54 #999875

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6932
CeesS schreef :
b100 schreef :
ik moet zeggen , het draadje ontspoort weer mooi :) .
.

Dit is geen ontsporing, uit ervaring met een 2QM15 kan ik je verzekeren dat GTL dankzij de hoge cetaanwaarde een wereld van verschil maakt bij het starten.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal

ts geeft aan dat zn motor moeilijk rondgaat tijdens het starten. en de rest weet ik al jaren.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 26 nov 2018 09:25 #1000082

N.a.v. dit draadje zaterdag gelijk naar de boot gegaan en mijn motor geprobeerd te starten.

Is een VP 2030 met voorgloeifunctie.
Zoals jullie 'misschien" weten deze in het voorjaar gemonteerd.
Voorgloeien en na 4-5 seconden lopen.
Deze motor heeft na eind september niet meer gelopen.

Mijn vorige motor de VP 2003T zonder voorgloeifuntie startte altijd heel erg snel.
Ook na een lange tijd stil te hebben gestaan. Maximaal 2-3 seconden.
En deze is in de ogen van het forum ook een oudje.
Is trouwens te koop.

Als een motor moeizaam rond gaat, eerst maar eens de accu's kritisch bekijken.
En als je zeker weet dat deze goed is/zijn verder gaan kijken.
Gert
Laatst bewerkt: 26 nov 2018 09:27 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 26 nov 2018 09:35 #1000086

en ook de bekabeling.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 26 nov 2018 11:12 #1000124

roozeboos schreef :
en ook de bekabeling.

Mmm , dat ruik je wel (of erger) als je probeert 100+ Ampères door een slechte draad of contact te sturen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 29 dec 2018 07:14 #1008738

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Hier nog een paar scans van VPS. Dit om aan te geven hoe belangrijk je cloudpoint is :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl