Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Moeizame start Yanmar 2QM15

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 10:06 #999261

  • Gekaka
  • Gekaka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Onlangs een Amigo 27 overgenomen met een Yanmar 2QM15 (bouwjaar boot en motor 1978). Alles werkte tot voor enige weken perfect. Wel moest je bij het starten het gas half stationair zetten. (Begreep dat dit normaal is bij motoren die geen voorgloeisysteem hebben.) Sinds een paar weken komt de motor bij koude start met moeite rond. Gas helemaal open en dan slaat hij (niet heel enthousiast) aan. Als de motor eenmaal even gelopen heeft is een korte druk op de knop voldoende en hij draait. Motor loopt verder prima. Accu is van 2015 (110 amp) CCA 730, bij meting 600. Maar volgens mijn garage zou dat voldoende moeten zijn om de motor moeiteloos rond te draaien. Klemspanning onbelast tegen de 13 volt. Accu 2 is ook van 2015 , gemeten CCA 630. Gewisseld, maar geen verschil. De accu's worden via de walstroom bijgeladen met een Mastervolt lader (beide accu's) en het systeem is voorzien van een Cytrix accuscheider.Ook met een extra accubooster komt de startmotor moeilijk rond. Fer de dieseldokter adviseerde te controleren op corrosie van de aansluitingen. Die zijn goed. Voordat ik de startmotor er onderuit sleutel de vraag: Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat de motor koud zo moeizaam rond komt?" Dank voor je tips/advies. Goos Kroeze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 10:12 #999262

Dat is wel een beetje de eigenschap van de oudere dieseltjes , koud start bij <5 graden wat geduld hebben.

op de boerderij hadden we een oude deutz beneden de <10 graden, had hij er geen zin meer in, busje met een pufje starpilot deed het oude beestje wakker worden.

ook de in vergelijk met een andere diesel waar de eind compressie vaak al op dik 30bar ligt helpt niet mee als je er 20 hebt of iets minder of wat meer.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 15:57 #999376

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Gekaka schreef :
Onlangs een Amigo 27 overgenomen met een Yanmar 2QM15 (bouwjaar boot en motor 1978). Alles werkte tot voor enige weken perfect. Wel moest je bij het starten het gas half stationair zetten. (Begreep dat dit normaal is bij motoren die geen voorgloeisysteem hebben.) Sinds een paar weken komt de motor bij koude start met moeite rond. Gas helemaal open en dan slaat hij (niet heel enthousiast) aan. Als de motor eenmaal even gelopen heeft is een korte druk op de knop voldoende en hij draait. Motor loopt verder prima. Accu is van 2015 (110 amp) CCA 730, bij meting 600. Maar volgens mijn garage zou dat voldoende moeten zijn om de motor moeiteloos rond te draaien. Klemspanning onbelast tegen de 13 volt. Accu 2 is ook van 2015 , gemeten CCA 630. Gewisseld, maar geen verschil. De accu's worden via de walstroom bijgeladen met een Mastervolt lader (beide accu's) en het systeem is voorzien van een Cytrix accuscheider.Ook met een extra accubooster komt de startmotor moeilijk rond. Fer de dieseldokter adviseerde te controleren op corrosie van de aansluitingen. Die zijn goed. Voordat ik de startmotor er onderuit sleutel de vraag: Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat de motor koud zo moeizaam rond komt?" Dank voor je tips/advies. Goos Kroeze

Goede motor als hij bij deze temperatuur start zonder hulpmiddelen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 16:23 #999386

Motor uit 1978 zonder gloeisysteem die zonder trukendoos nog start bij 5 graden buiten temp, prima ding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:26 #999431

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
beetje starterpilot inspuiten!
(remreiniger)
werkt prima en kan zeker geen kwaad,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:37 #999434

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
patrickZ schreef :
kan zeker geen kwaad,
nou... :blink:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:40 #999435

Het lijkt of ze eraan verslaafd raken :pinch:

En oppassen met te veel in het inlaat gedeelte spuiten , kan heftige reaktie hebben, staat er op een bus start pilot nog steeds xxx seconden in het luchtfilter huis spuiten ?

Bij bootje is dat direct in de inlaat veel te veel dus :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:44 #999438

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
'tis geen ottomotor he...
De kans dat hij van tijd ontsteekt (pingelen) is aanwezig.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:50 #999439

pas toch altijd beetje op na een paar iets te enthousiaste pufjes in het verleden lees te ongeduldig, dat ik dacht na de BOEM, de zuiger in de carterpan lag :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 18:56 #999440

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Jeroen-pion schreef :
zuiger in de carterpan
ghehehehe :laugh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 19:21 #999447

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
ik ben er ook geen voorstander van om remmenreiniger te gebruiken.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 19:26 #999449

Welke spanning houdt je accu onder start belasting en welke spanning meet je tijdens het starten op de start motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 19:35 #999452

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
startmotor even laten testen, lijkt op een vermoeide starter . revisie kost geen drol tegenwoordig
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 23 nov 2018 22:17 #999480

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Zit er wel de goede olie in? Dikke olie geeft bij lage temp veel weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 07:06 #999499

Waarop ??? :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 07:07 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 07:26 #999500

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Schoonzoon heeft een sloep met zo'n 2QM15. Onverslijtbaar die oudjes. GTL maakt door de hoge cetaanwaarde een wereld van verschil bij een koude start. Wees voorzichtig met pufjes, die kunnen veel schade aanrichten.
En als je in de winter wilt blijven varen, neem dan bv een 5W30 motorolie, die is bij lage temperatuur 'dunner' dan de standaard toegepaste olie.
Misschien heeft je startmotor ouderdomsverschijnselen, een startmotorspecialist weet daar bij een service beurt wel weg mee. Hoeft niet de wereld te kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 08:28 #999509

Je moet ook niet direct IN de inlaat "puffen" maar er langs heen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 08:57 #999514

Hier treed een beetje het 2018 probleem op

40 jaar terug starte alles moeizaam van benzine tot diesel

Altijd wel weer een carb probleem of een paar gare contact punten etc

Dat is in onze auto allang opgelost, de diesels zijn nog aanwezig, alleen is iedereen vergeten dat daar de ontwikkeling heeft stil gestaan toen hij in de boot ging .

Deal with it , of koop een moderne motor :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 09:07 #999518

ALtijd leuk, ZF :evil:

Simpele vraag, 5 totaal uiteenlopende antwoorden:
- Niks aan de hand
- Remmenreiniger gebruiken
- Vooral geen remmenreiniger gebruiken
- Andere olie erin
- Startmotor laten reviseren.

TS is een stuk wijzer :laugh:

my 2 cents: als de motor betrouwbaar (maar langzaam) start lijkt het me ook prima. Ik moet lang gloeien met deze temperaturen.
Controleren of er niet een te dikke olie inzit met deze temperaturen kan geen kwaad natuurlijk, zeker als hij na even gelopen te hebben sneller ronddraait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 10:27 #999537

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :

40 jaar terug starte alles moeizaam van benzine tot diesel

:)

40 jaar geleden starten dieseltjes probleemloos als ze in goede staat verkeerden. Dat is nu niet anders ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 11:16 #999546

Ook als het koud was ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 11:23 #999550

In de 60-er jaren wat keren achter mijn vader zijn auto's lopen duwen, als dat kreng het weer niet deed.
Waren merendeel 6 V accu's en stevige winters.
Wel benzineauto's.
Gert
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 11:23 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 12:49 #999576

douwe schreef :
Jeroen-pion schreef :

40 jaar terug starte alles moeizaam van benzine tot diesel

:)

40 jaar geleden starten dieseltjes probleemloos als ze in goede staat verkeerden. Dat is nu niet anders ;)

Nou ben ik niet helemaal mee eens hoor, ik weet nog dat in de tijd van de golfjes 1 en Peugeot 205 dieseltje en dergelijke deze nog vrij nieuw waren en dan de straat gewoon blauw stond na de koude start.
Een herrie helemaal verschrikkelijk door de ongecontroleerde verbranding. Leek wel of er een hand knikkers onderin het carter lagen.
Jeroen heeft wel gelijk, als vroeger je auto een keer hikte dan had je je choke niet goed bediend of zat er een "vuiltje " in je carburateur. Tegenwoordig staand de mensen dan in de garage want de auto doet raar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 13:53 #999596

een diesel van 40 jaar oud, is kwa techniek nog ouder, op dat moment state of art, maar de ontwikkeling loopt paar jaar voor.

het is dus nog erger

als je alleen al kijkt naar gloeisystemen op motoren, is daar heden en 20 jaar terug enorm veel veranderd.

ook de inspuitdrukken zijn omhoog gegaan, betere start, zuiniger door beter sproeibeeld, en meer vermogen.

een moderne commonrail start toch echt anders dan een oude W123 van benz. om van de uitstoot nog maar te zwijgen.

De knikkers onderin, is een leuke Martin, in de tijd heeeel lang geleden, had ik een scania 4 serie, nu zat ik daar veel mee boven oslo vaak, daar is het nog echt koud in de winter een gemiddelde temperatuur van -15 tot -20 zijn geen uitzondering, als ik dat ding starte, dan dacht je over 1 sec loopt hij in 100.000 stukken aan een hoop.

Vorig jaar met de volvo geweest, tank verwarming, diesel dus niet zo koud en een moderne motor met alles wat daar bijhoort, zit in ontwikkeling ik schat 20 jaar tussen, verschil dag en nacht :whistle:

Dus terug naar de dieseltjes aan boord, geen gloeisysteem vaak, diesel wat kouder, vaak hebben die motoren ook nog een vrij lage eind compressie, helpt allemaal niet mee om vlot te starten.

daarom gebruik je ook start pilot, dat fikt tenminste snel.....temperatuur gaat iets vlotter omhoog job done

Een slechte motor is dan niet ineens weer een goede motor , zou wel mooi zijn :whistle:


Douwe denkt daar anders over, ik denk er zo over :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moeizame start Yanmar 2QM15 24 nov 2018 15:26 #999621

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
een diesel van 40 jaar oud, is kwa techniek nog ouder, op dat moment state of art, maar de ontwikkeling loopt paar jaar voor.

het is dus nog erger

als je alleen al kijkt naar gloeisystemen op motoren, is daar heden en 20 jaar terug enorm veel veranderd.

ook de inspuitdrukken zijn omhoog gegaan, betere start, zuiniger door beter sproeibeeld, en meer vermogen.

een moderne commonrail start toch echt anders dan een oude W123 van benz. om van de uitstoot nog maar te zwijgen.

De knikkers onderin, is een leuke Martin, in de tijd heeeel lang geleden, had ik een scania 4 serie, nu zat ik daar veel mee boven oslo vaak, daar is het nog echt koud in de winter een gemiddelde temperatuur van -15 tot -20 zijn geen uitzondering, als ik dat ding starte, dan dacht je over 1 sec loopt hij in 100.000 stukken aan een hoop.

Vorig jaar met de volvo geweest, tank verwarming, diesel dus niet zo koud en een moderne motor met alles wat daar bijhoort, zit in ontwikkeling ik schat 20 jaar tussen, verschil dag en nacht :whistle:

Dus terug naar de dieseltjes aan boord, geen gloeisysteem vaak, diesel wat kouder, vaak hebben die motoren ook nog een vrij lage eind compressie, helpt allemaal niet mee om vlot te starten.

daarom gebruik je ook start pilot, dat fikt tenminste snel.....temperatuur gaat iets vlotter omhoog job done

Een slechte motor is dan niet ineens weer een goede motor , zou wel mooi zijn :whistle:


Douwe denkt daar anders over, ik denk er zo over :)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl