Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lucht in koelwaterleiding na de beluchter

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 19:35 #999700

Hallo,
Bij mijn indirect gekoelde VP 2030 staat de Vetus beluchter tussen de impellerpomp en de warmtewisselaar. Nu merk ik dat er bij draaiende motor (ongeveer 1200 rpm) in de beluchter heel wat lucht komt. Filmpje: https://photos.app.goo.gl/Bd2WnHkqiYLisP338
Klinkt wel logisch: een beluchter die belucht. Maar ik had verwacht dat er door de impellerpomp net een overdruk van het water ten op zichte van de lucht zou zijn en niet omgekeerd. En dus dat de beluchter enkel zou beluchten als de motor niet draait. Als de motor stopt met draaien, dan zakt het waterniveau mooi. En dus de vraag: is al die lucht in de leiding bij draaiende motor normaal?



Alvast bedankt!
Pieterjan.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 19:36 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 20:38 #999717

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Misschien is het ventieltje in de beluchter vervuild?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 20:46 #999720

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Impellerpomp geeft wel genoeg water? Over het algemeen is de overdruk van de pomp tegen de warmtewisselaar voldoende om een lichte overdruk te geven op de beluchter. Dan kan er geen lucht in de leiding komen. Als de pomp echter wat minder opbrengt en het water sneller door de warmtewisselaar wegstroomt dan de impellerpomp het kan aanvoeren zal er bij de beluchter wat lucht mee de leiding in komen.

Opmerkelijke oplossing voor de drukdop van je warmtewisselaar trouwens....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 21:11 #999727

De opmerkelijke oplossing van de drukdop met elastiek was enkel om de coldweld te laten drogen omdat de kraag losgekomen was (dit draadje).
Hoeveelheid koelwater lijkt voldoende maar mag inderdaad wat meer zijn: nog geen te hoge temperatuur gehad maar toch al wel eens zorgelijk naar de uitlaat gekeken.
Dus: aanzuiging van lucht is niet normaal en kan ik dus maar beter verder achteraan gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 21:13 #999728

Geen idee van je beluchter, maar niemand kan zeggen dat zeilers niet creatief zijn :-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 24 nov 2018 23:12 #999756

De beluchter is op de foto niet te zien, hij lijkt me ook erg hoog zitten.
Vertekening in de foto?

Geeft het impellerpompje wel genoeg druk?
De impeller is in orde?

De slang van beluchter naar warmte wisselaar heb ik meer vanaf beneden op de warmte wisselaar laten komen, dan haal je met je pink heel makkelijk de afgebroken schoepjes van de impeller er uit, hoef je alleen de slang los te nemen.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 23:16 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 08:51 #999802

Wat hier optreedt is wel degelijk goed mogelijk en fysisch volledig verklaarbaar.
Als na de beluchter de drukval t/m de uitlaat namelijk lager is dan het hoogteverschil van af de beluchter tot aan de uitlaat in de spiegel ontstaat er een beetje onderdruk na het ventil ( net als wanneer je de motor uit zet) en zuig je dus lucht aan.
Dit kan wel wijzen op te weinig waterdebiet vanuit de pomp , zeker als dit verschijnsel nooit eerder optrad.
Oorzaak , versleten impeller of pomp of ernstige vervuiling in de slangen vóór de beluchter of in de koelkanalen van de motor.
Overigens ga ik er wel vanuit dat vóór de beluchter geen luchtbellen te zien zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 08:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:11 #999809

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Eerst even dat ventiel schoonmaken dan verder kijken :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:26 #999813

holtere schreef :
Eerst even dat ventiel schoonmaken dan verder kijken :laugh:

Dat heeft niks met dit "probleem" te maken. Vervuiling ( en daardoor bijv. niet sluiten) zou alleen een oorzaak kunnen zijn als als dat ventiel een veerbelast klepje zou hebben en dat is bij die dingen ( als het er een is voor deze toepassing) niet het geval.
Bovendien zou hij bij niet goed sluiten al helemaal naar binnen lekken als er daar onderdruk zou ontstaan door de oorzaak die ik eerder genoemd heb.
Het gaat immers om een beluchter die bij overdruk dicht moet zijn en bij onderdruk openen geen ontluchter die bij onderdruk dicht is en bij overdruk open .

Jouw oplossing gebruik je als een beluchter water naar buiten blijft lekken als de motor draait .
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 09:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:40 #999820

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Ook goed, laten zitten dan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:51 #999823

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Moeilijk te zien, maar als ik het filmpje bekijk lijken er ook luchtbelletjes in de slang naar de beluchter te zitten. Mogelijk heb je een vacuumlekje in het deksel van de wierpot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:52 #999824

Wat hier optreedt is wel degelijk goed mogelijk en fysisch volledig verklaarbaar.
Als na de beluchter de drukval t/m de uitlaat namelijk lager is dan het hoogteverschil van af de beluchter tot aan de uitlaat in de spiegel ontstaat er een beetje onderdruk na het ventil ( net als wanneer je de motor uit zet) en zuig je dus lucht aan.



Hier wordt de uitlaatslang vergeten.

De uitlaatgassen moeten deze slang door en het waterlock leeg kunnen blazen.
Daar is overdruk voor nodig.
die overdruk komt van de uitlaatgassen en zal de water instroom tegenwerken.
Er moet dus ALTIJD enige overdruk zijn in de leiding waar de beluchter in zit.

Ik verwacht het probleem bij de buitenwaterpomp, een restrictie in de zuig/pers of een lekkende pomp.
Dat laatste is met doorzichtige slangen snel te zien; motor stoppen en kijken hoe snel het water daalt bij terugstromen door de pomp.

Controleer gewoon de impeller even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 09:59 #999827

Saeftinghe schreef :
Wat hier optreedt is wel degelijk goed mogelijk en fysisch volledig verklaarbaar.
Als na de beluchter de drukval t/m de uitlaat namelijk lager is dan het hoogteverschil van af de beluchter tot aan de uitlaat in de spiegel ontstaat er een beetje onderdruk na het ventil ( net als wanneer je de motor uit zet) en zuig je dus lucht aan.



Hier wordt de uitlaatslang vergeten.

De uitlaatgassen moeten deze slang door en het waterlock leeg kunnen blazen.
Daar is overdruk voor nodig.
die overdruk komt van de uitlaatgassen en zal de water instroom tegenwerken.
Er moet dus ALTIJD enige overdruk zijn in de leiding waar de beluchter in zit.

Helemaal juist , maar als die overdruk in cm waterkolom minder is dan de statische hoogte vanaf de beluchter naar de uitlaat ( dus als de beluchter erg hoog zit)blijft je bij de beluchter onderdruk houden , zij het natuurlijk minder dan zonder tegendruk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 25 nov 2018 23:23 #1000019

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Even wat tape om het ventieltje om te checken of de lucht daar binnenkomt.
Over lucht in het koelwater op zich zou ik me niet zo druk maken. Het koelvermogen van de warmtewisselaar hangt af van de hoeveelheid water die erdoor gepompt wordt, wat lucht doet daar weinig aan af.
Om dat te controleren zou ik de retourslang van de beluchter loshalen en in een emmer hangen. Motor starten en zeg maar op 800 toeren 20 sec laten draaien. De uitlaat kan best even 20 sec. zonder koeling. Duim op slang om druk te controleren. Een flexibele impeller pomp kan best flinke druk geven, zo'n 0,5 Bar meen ik. Dat is een waterkolom van 5 meter. Is er weinig volume en weinig druk dan is de koelwater toevoer geblokkeerd of is de impeller stuk, of sluit het waterpomp dekseltje dan wel grof waterfilter deksel niet goed af. Daar kan de lucht ook vandaan komen.
Vervolgens met maatbeker de hoeveelheid water in de emmer meten en met 3 vermenigvuldigen om liters per minuut te verkrijgen. Dat moet bij 800RPM minstens ong. 4 zijn (bij mijn VP2003. De 2030 heeft een grotere pomp, dus zou meer moeten pompen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 23:28 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 26 nov 2018 09:13 #1000078

Iedereen bedankt voor de reacties!
Er zijn geen luchtbellen te zien in de slang naar de beluchter. Maar ik ga het checken door het ventieltje van de beluchter even af te sluiten.
Daarna maar eens koelwateraanvoer checken op voldoende debiet: wierfilter, impeller, slangen. De tip van 37south en ook eens de slang van de afsluiter halen om te zien of het water dan voldoende vlot naar binnen spuit. Die slang dan ook maar eens in een grote emmer water hangen om te zien of dat een debietverhoging met zich mee brengt.
Een bootje blijft een mens toch bezig houden!
Laatst bewerkt: 26 nov 2018 09:13 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 26 nov 2018 09:36 #1000087

37south schreef :
Over lucht in het koelwater op zich zou ik me niet zo druk maken. Het koelvermogen van de warmtewisselaar hangt af van de hoeveelheid water die erdoor gepompt wordt, wat lucht doet daar weinig aan af.

Daar vergis je je toch behoorlijk hoor. Luchtbelletjes in het water verlagen wel degelijk de warmteoverdracht in een warmtewisselaar. Lucht gaat in een warmtewisselaar bij voorkeur langs de pijpwanden lopen ( heeft te maken met het verschil in oppervlaktespanning in water en lans metaal of een ander vast materiaal) en kan daar zorgen voor lokale isolatie van de pijpwand.
In het verleden wel eens geconstateerd in glazen warmtewisselaars in het researchinstituut van Akzo waar ik toen werkte.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 26 nov 2018 10:39 #1000105

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Yellow Boat schreef :
37south schreef :
Over lucht in het koelwater op zich zou ik me niet zo druk maken. Het koelvermogen van de warmtewisselaar hangt af van de hoeveelheid water die erdoor gepompt wordt, wat lucht doet daar weinig aan af.

Daar vergis je je toch behoorlijk hoor. Luchtbelletjes in het water verlagen wel degelijk de warmteoverdracht in een warmtewisselaar. Lucht gaat in een warmtewisselaar bij voorkeur langs de pijpwanden lopen ( heeft te maken met het verschil in oppervlaktespanning in water en lans metaal of een ander vast materiaal) en kan daar zorgen voor lokale isolatie van de pijpwand.
In het verleden wel eens geconstateerd in glazen warmtewisselaars in het researchinstituut van Akzo waar ik toen werkte.
Ad

Zou het? Kun je dat kwantificeren? Een paar procent bij wat kleine belletjes?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 26 nov 2018 10:56 #1000117

37south schreef :
Yellow Boat schreef :
37south schreef :
Over lucht in het koelwater op zich zou ik me niet zo druk maken. Het koelvermogen van de warmtewisselaar hangt af van de hoeveelheid water die erdoor gepompt wordt, wat lucht doet daar weinig aan af.

Daar vergis je je toch behoorlijk hoor. Luchtbelletjes in het water verlagen wel degelijk de warmteoverdracht in een warmtewisselaar. Lucht gaat in een warmtewisselaar bij voorkeur langs de pijpwanden lopen ( heeft te maken met het verschil in oppervlaktespanning in water en lans metaal of een ander vast materiaal) en kan daar zorgen voor lokale isolatie van de pijpwand.
In het verleden wel eens geconstateerd in glazen warmtewisselaars in het researchinstituut van Akzo waar ik toen werkte.
Ad

Zou het? Kun je dat kwantificeren? Een paar procent bij wat kleine belletjes?

Hangt uiteraard af van de hoeveelheid belletjes waarbij veel kleine waarschijnlijk slechter zijn dan een enkele grote.Ook de snelheid van het water in de pijpen is belangrijk voor dat effect . Daarom is zoiets niet zomaar te quantificeren zonder het echt te gaan meten.
Heb ik destijds ook niet gedaan hoor maar het effect is gewoon fysisch een logisch feit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelwaterleiding na de beluchter 26 nov 2018 12:17 #1000145

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Bij mijn boot met saildrive had ik hetzelfde verschijnsel, het bleek uiteindelijk een gedeeltelijke verstopping van de aanvoer door de saildrive te komen, een mossel had zich dwars voor de kraan verschanst en reduceerde de doorstroom.

Ik heb dit in het water opgelost door een stukje slang op de kraan van de saildrive te monteren zodat die net boven de waterlijn uitkomt dan de afsluiter open zetten en er met een pijpenrager oid doorheen gaan, op een zeker moment kwamen er wat mossel restanten mee en was de doorstroming weer goed.
En ook de belletjes waren foetsie.

Ronald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl