Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geheimzinnig onderdeel koelsysteem

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 16:03 #1001149

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Onze motor loopt normaal prima maar van de zomer gaf ik na een tocht van 10 uur grotendeels op de motor even vol gas. Na een minuut of tien ging het alarm af, de koelvloeistof was te warm geworden. Gas terug genomen, het alarm ging uit en daarna bij normaal gebruik geen alarm meer gehoord. Wel zie ik dat de temp oploopt als ik vol gas geef. De koeling lijkt wat te weinig capaciteit te hebben op de een of andere manier :huh:
Ik wil de boel even goed nalopen voor volgend seizoen.
Van de week de slangen van de wierpot gedemonteerd en de wierpot kapot gemaakt, een vervanger is inmiddels onderweg.
Vandaag weer een stapje verder maar ik kom een raadselachtig onderdeel tegen dat tussen de wierpot en de waterpomp gemonteerd zit, onder tegen de keerkoppeling aan.
Wat doet dit deel? Is het koeling voor de keerkoppeling?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 16:21 #1001159

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Zelf al een antwoord gevonden :laugh:

Er zit inderdaad koeling in de keerkoppeling!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 17:31 #1001175

Probeer dus ook hier eens de workshop manual van de motor of van de kk te vinden op : www.motoren.cloudns.cx/Engines.html , of vraag de Dieseldokter ernaar.
Staat er kennelijk in.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 19:45 #1001200

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Lijkt een beetje op een warmte wisselaar, of in ieder geval de toevoer.

Al iets gevonden wat de oorzaak van het oververhitten zou kunnen zijn?
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 19:45 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 20:24 #1001207

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ik was een beetje op het verkeerde been gezet. Koeling van de keerkoppeling was het enige logische maar een maatje in de stalling wuifde dat weg. Had eigenwijzer moeten zijn voor zover mogelijk ;)

Nee, nog geen oplossing van het probleem. Mijn plan is stap voor stap de hele koeling na te lopen. Eerst het koelwater nalopen, de pomp, de wisselaar en het uitlaatspruitstuk. Vermoedelijk is het dat niet want er komt redelijk wat water uit de uitlaat en vorig jaar al gedeeltelijk gereinigd.
Ik verdenk eigenlijk de thermostaatklep. Als die hapert door vuil of doordat hij niet helemaal open gaat zou er bij een grotere belasting wat problemen kunnen ontstaan.
Verdere suggesties welkom!
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 20:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 22:09 #1001242

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
kalkaanslag in het interne koelsysteem

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 29 nov 2018 22:24 #1001246

Ik denk aan 'vervuiling' in je koelsysteem.
het lijkt op een capaciteitsprobleem.

Is de warmtewisselaar ook goed doorgeprikt en schoongemaakt? (extern én intern gedeelte?)
Er kan opnieuw bv. zand in je koelsysteem terechtgekomen zijn.

Kapotte thermostaat: die dingen gaan toch openstaan als ze stuk zijn? Als dit klopt zou je een te lage temperatuur(tov. optimaal) moeten hebben.

Het onderdeel bij je KK weet ik ook niet.

Stap voor stap lijkt me een juiste benadering.
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 22:24 door erik van poppel. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 08:54 #1001297

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Bij mij was het destijds het electrische pompje van het koelsysteem dat was versleten. Na vervanging geen temperatuuralarm meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 09:04 #1001300

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Dank voor de input.
Wat info is natuurlijk handig.
Het gaat hier om een VP MD 2030 B met zo'n 1400 uur op de klok..
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 09:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 09:05 #1001301

Het kan ook zijn dat er ergens op een hoog punt in het koelsysteem een luchtbel blijft zitten wat extra stromingsweerstand geeft.
Heb ik zelf een keer gehad zij het bij mij mijn interne systeem. In het begin bij langzaam varen geen probleem maar later op het Eemskanaal ineens de beruchte pieper .
In de manual van mijn Vetus wordt zelfs beschreven dat je daar na vervangen moet ontluchten.zie plaatje. Ik was die aparte stop vergeten los te nemen :blush:
Zoiets kan optreden als de slang na de thermostaat die naar de warmtewisselaar gaat eerst naar beneden gaat voor hij de warmtewisselaar in gaat.
Soms moet je voor zoiets zelfs even het thermostaathuis oplossen als er geen aparte stop op zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 09:40 #1001310

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holtere schreef :
Onze motor loopt normaal prima maar van de zomer gaf ik na een tocht van 10 uur grotendeels op de motor even vol gas. Na een minuut of tien ging het alarm af, de koelvloeistof was te warm geworden. Gas terug genomen, het alarm ging uit en daarna bij normaal gebruik geen alarm meer gehoord. Wel zie ik dat de temp oploopt als ik vol gas geef. De koeling lijkt wat te weinig capaciteit te hebben op de een of andere manier :huh:
Ik wil de boel even goed nalopen voor volgend seizoen.
Van de week de slangen van de wierpot gedemonteerd en de wierpot kapot gemaakt, een vervanger is inmiddels onderweg.
Vandaag weer een stapje verder maar ik kom een raadselachtig onderdeel tegen dat tussen de wierpot en de waterpomp gemonteerd zit, onder tegen de keerkoppeling aan.
Wat doet dit deel? Is het koeling voor de keerkoppeling?

Is dat geheimzinnige onderdeel misschien een terugslagklep(voetklep) met als doel dat de pomp vol water blijft staan als de motor gestopt is.
Als deze klep in een bijna gesloten stand vast zit zou het kunnen zijn dat er maar weinig water doorheen komt.
Dus onvoldoende koelend vermogen als je vol vermogen draait.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 09:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 10:05 #1001317

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Zie 2e post van dit draadje.
Het is inderdaad de koeling van de keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 10:12 #1001319

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holtere schreef :
Zie 2e post van dit draadje.
Het is inderdaad de koeling van de keerkoppeling.

Oke, had ik niet meegekregen ;)
Om koelwater door de keerkoppelingkoeler te krijgen zit er vermoedelijk een orifice in de leiding naar de motor tussen de aan- en afvoer van de kk koeler. Zit dus ingebouwd in het "geheimzinnige onderdeel" Zou deze orifice vervuild kunnen zijn ?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 10:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 10:57 #1001334

Heb je de workshop manual al? Hierbij.

Bijlage:

Bestandsnaam: Volvo_Pent...0-40.pdf
Bestandsgrootte:2,274 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 11:03 #1001339

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Yep, manuals heb ik.
Ik loop het nog wel na hoor en even alles doorblazen maar er lijkt een normale hoeveelheid koelwater te zijn. De warmtewisselaar is vorig jaar gereinigd en dat lijkt allemaal in orde. Mijn vermoedens gaan uit naar het koelvloeistof deel en minder naar het koelwater deel.
BK, jij hebt je koelvloeistofpomp al vervangen? Was dat alleen i.v.m. lekkage of ook ander malheur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 30 nov 2018 11:10 #1001343

holtere schreef :
BK, jij hebt je koelvloeistofpomp al vervangen? Was dat alleen i.v.m. lekkage of ook ander malheur?

Nog niet, die ligt al een maandje te wachten tot ik daar zin in heb.
Hij drupte langs de as (binnenin de snaarpoelie). Met warme motor 5 druppels eruit. Stopt weer na afkoelen.
Is slechts een kwart litertje per seizoen, maar die lekkage gaat langs de as en dus door het lagertje. Dat gaat op een keer mis. Vandaar de dure (geplande) vervanging.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 14:20 #1003463

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Inmiddels heb ik het uitlaatmengstuk gedemonteerd en zo ook de koelvloeistof pomp om de thermostaatklep te kunnen inspecteren.
Nog geen oorzaak kunnen ontdekken waarom er mogelijk wat minder koeling zou kunnen zijn.
Alle slangen tot nu toe zijn vrij, de pomp lijkt prima in orde en de thermosstaatklep gaat een mm of 5-6 open. Ik neem aan dat dat volledig is.
Het uitlaatmengstuk is van het verhoogde type, wel gebruikt als de motor wat dieper in de boot ligt. Geen idee waarom dat ie er bij ons in zit. De motor zit volgens mij hoog genoeg boven de waterlijn.

Er zit onderaan dat mengstuk echter een geheimzinnige slangpilaar. Het onderste deel kan ik losdraaien en zie foto...Iemand een idee waarvoor dat mogelijk zou kunnen dienen? Er zit niets op de slangpilaar aangesloten!






Laatst bewerkt: 08 dec 2018 14:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 16:46 #1003502

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Aftap natuurlijk :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 16:49 #1003503

holtere schreef :
Aftap natuurlijk :blush:

:)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 17:42 #1003521

Mijn ervaring is dat het koelsysteem van een 2030 niet echt overbemeten is, heb je er ook een boiler op??
Mocht je probleem nog niet over zijn, zou je het volgende kunnen proberen. Zet de kranen van de boiler eens dicht als hij weer te warm dreigt te worden. Grote kans dat je probleem dan over is. De opgeslagen warmte in de boiler zorgt er namelijk voor dat de het koelsysteem de temperatuur onvoldoende naar beneden krijgt en je daardoor een alarm krijgt.
Ik ken meerder Volvo eigenaren die als ze langere tijd moeten varen de kranen van de boiler dicht zetten om oververhitting te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 17:53 #1003526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Blij met je reactie!
Inderdaad ook een boiler!
Datzelfde vermoeden van te geringe capaciteit had ik nl. ook!
Is daar niets anders op te bedenken, iets dat automatisch de boiler afsluit of een andere list?
Laatst bewerkt: 08 dec 2018 17:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 20:33 #1003585

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Omgekeerde thermostaat die de boiler afsluit bij een te hoge motortemperatuur.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 20:59 #1003594

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Je kan ook ook aan je temperatuursensor denken en hem testen.
Misschien is alles in orde en reageert de sensor iets te vroeg.
Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 21:27 #1003602

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Met hoeveel graden gaan die sensors reageren?
Ik kan er nu gemakkelijk bij!
Overigens, ik heb er een tempmetertje bijgezet afgelopen jaar omdat ik heel soms alarm kreeg en dat geeft lage temperaturen aan. Veel warmer dan 85 graden zie ik het niet worden maar die vertrouwde ik ook niet. Welke sensor heeft gelijk....that's the question :huh:

Laatst bewerkt: 08 dec 2018 21:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 08 dec 2018 21:44 #1003604

Denk niet dat het veel warmer gaat worde hoor dam die 85, scheepsmotoren hebben een lagere bedrijfstemperatuur dan bv een automotor, dit ivm met kalkafzetting in het buitenwatersysteem.
Vergeet ook niet dat het buitenwater dit jaar warmer was dan andere jaren. Als je buitenwater 2 graden warmer is dan normaal heeft dat ook een enorme invloed op de capaciteit van je koelsysteem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl