Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 09:44 #1011180

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Heeft hij een electrische of een handmatige stopknop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 19:30 #1011374

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De motor heeft geen stopknop en wordt uitgezet door gewoon het gas dicht te zetten.

Bij het rondstarten met de verstuiverleiding los om te ontluchten (wat niet lukt, want er blijft lucht meekomen). Wanneer je de wartel weer vastzet en je probeert te starten dan hoor je wel verbranding, maar hij blijft niet lopen omdat hij diesel met lucht in spuit. Er blijft gewoon lucht meekomen. Ik denk dat ik de inspuitpomp er maar eens uithaal en naar een revisiebedrijf breng. Echter blijf ik het vreemd vinden dat de motor eerst gewoon goed liep.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 19:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 21:13 #1011404

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Voordat je de pomp er afhaalt zou je eerst nog even kunnen controleren of de o-ring die de brandstofgallerijen afdicht nog wel goed is.

Deze o-ring geeft gaat op te duur lekken en dat kan je zien als je een opvoerpomp hebt.

Jouw motor heeft geen opvoerpomp waardoor er een onderdruk in de brandstof galerij is en dan geen brandstof lekt maar wel lucht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 21:38 #1011412

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Je zou de slang van de tank naar de pomp even los kunnen maken van de tank. Wel zorgen dat hij vol blijft. En dan met een compressor wat druk op die slang zetten. Je kunt dan zien of de brandstofpomp ergens gaat lekken. Je doet dan hetzelfde als dat een opvoerpomp zou doen. Natuurlijk niet met 10 bar blazen.... Een bar of of 2, meer moet niet nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 22:19 #1011421

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Rikken schreef :
Je zou de slang van de tank naar de pomp even los kunnen maken van de tank. Wel zorgen dat hij vol blijft. En dan met een compressor wat druk op die slang zetten. Je kunt dan zien of de brandstofpomp ergens gaat lekken. Je doet dan hetzelfde als dat een opvoerpomp zou doen. Natuurlijk niet met 10 bar blazen.... Een bar of of 2, meer moet niet nodig zijn.

Dit heeft geen zin, bij een hoogliggende tank is er altijd een (geringe) overdruk aanwezig, en kan er nooit lucht worden aangezogen.

In andere gevallen kan een leiding of koppeling brandstofdicht zijn, maar toch lucht doorlaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 08:44 #1011468

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Fer schreef :
Voordat je de pomp er afhaalt zou je eerst nog even kunnen controleren of de o-ring die de brandstofgallerijen afdicht nog wel goed is.

Deze o-ring geeft gaat op te duur lekken en dat kan je zien als je een opvoerpomp hebt.

Jouw motor heeft geen opvoerpomp waardoor er een onderdruk in de brandstof galerij is en dan geen brandstof lekt maar wel lucht

Wat bedoel je met de brandstofgalerij?
Het filter of aansluiting van de leiding op de pomp met banjo? Daar zitten koperen ringen, het filter heeft wel een rubberen o ring.

We zullen het nog eenmaal proberen. Echter was het probleem er ook toen ik de leiding even direct doorgelust had naar de inspuitpomp en het filter niet in het circuit zat. Dat had ik nou juist gedaan om te kijken of het niet domweg aan het filter lag. Voor dit doeleinde heb ik ergens een banjo liggen die origineel ook van een zelfde volvo afkomt maar waar ik de leiding van ingekort heb om de slang vanaf de tank direct op te kunnen zetten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 08:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 09:35 #1011482

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Heb je de eerder gegeven suggestie van het nakijken van het stopmechanisme nog meegenomen?
Motor loopt goed - wordt gestopt - start niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 10:37 #1011497

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fly-Tour schreef :
Fer schreef :
Voordat je de pomp er afhaalt zou je eerst nog even kunnen controleren of de o-ring die de brandstofgallerijen afdicht nog wel goed is.

Deze o-ring geeft gaat op te duur lekken en dat kan je zien als je een opvoerpomp hebt.

Jouw motor heeft geen opvoerpomp waardoor er een onderdruk in de brandstof galerij is en dan geen brandstof lekt maar wel lucht

Wat bedoel je met de brandstofgalerij?
Het filter of aansluiting van de leiding op de pomp met banjo? Daar zitten koperen ringen, het filter heeft wel een rubberen o ring.

We zullen het nog eenmaal proberen. Echter was het probleem er ook toen ik de leiding even direct doorgelust had naar de inspuitpomp en het filter niet in het circuit zat. Dat had ik nou juist gedaan om te kijken of het niet domweg aan het filter lag. Voor dit doeleinde heb ik ergens een banjo liggen die origineel ook van een zelfde volvo afkomt maar waar ik de leiding van ingekort heb om de slang vanaf de tank direct op te kunnen zetten.


Kijk even op mijn site dedieseldokter.nl , daar staat een beschrijving O-ring brandstof gallarij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 11:04 #1011504

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Als je tijdelijk zonder filter hebt gedraaid dan kan je vuil in de pomp hebben. Dat kan zowel het klepje op de HD pomp als de verstuiver laten lekken doordat deze niet meer afsluiten.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 12:24 #1011515

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
misschien stomme vraag,
maar je hebt een retourleiding naar de tank gebracht.
Komt deze dan wel ruim onder het vloeistofniveau uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 10 jan 2019 22:58 #1011618

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat is de lekretour vanaf de verstuiver...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 16 jan 2019 14:23 #1013108

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag filter vervangen. Zat wat water in. Tank geheel leeggehaald en gereinigd. Alles ontlucht en nog steeds niet starten, wel hoorbaar inspuiten. Het begint echt vervelend te worden nu. Er blijft lucht komen kennelijk, anders zou hij lopen. Tijdens het starten ploft de motor wel mee maar blijft niet zelfstandig lopen.

Maar ik kan me maar zo moeilijk voorstellen dat die verstuiverpomp stuk is. De boot is varend hier gekomen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 14:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 22 jan 2019 22:19 #1015223

Toch wel nieuwsgierig of je het al gevonden hebt????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 22 jan 2019 22:21 #1015225

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Is even blijven staan. Erg druk. Wil er zsm mee verder, staat in de weg ook in de werkplaats.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 22 jan 2019 22:26 #1015229

Heel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Waarschijnlijk iets waarna je allang gekeken hebt en denkt dat kan het niet zijn.
Zo gaat het bij mij meestal met dit soort rare problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 22 jan 2019 22:32 #1015231

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb alles al bekeken, dat is het probleem. Ik denk nu dat de inspuitpomp kaduuk is? Wat moet het anders nog zijn.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 08:22 #1015284

Ik lees hier regelmatig: 'Er zit lucht in de brandstofleiding want de motor start niet.' Is dat geen verkeerde conclusie? Hoewel ik er zelf niet bij ben krijg ik een sterk vermoeden dat het best weleens geen ontluchtingsprobleem zou kunnen zijn. Zeker met de tank boven de motor.

Heb je de verstuiver test al gedaan? Doe dan gelijk een paar druppels motorolie op je zuigers. Als de motor dan opeens wel start heb je een slechte compressie.

Ik heb een tijdje het motoronderhoud en winterklaar maken van een klein waarscheepje met een Yanmar motortje en elke keer weer lucht in het brandstofsysteem. Plastic fittingen en connectors bleken dat probleem te veroorzaken. Misschien ook een oorzaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 10:03 #1015315

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hij heeft geen plastic connectors. Alle verbindingen heb ik al nagelopen. Er zit ook een nieuw filter met o ring in.

Een aantal dagen geleden postte ik dat ik het brandstoffilter vervangen heb, daar zat een beetje water in. Tank ook geheel gereinigd. Maar sindsdien nog geen resultaat. Ik heb dus het vermoeden dat de inspuitpomp door het water kapot is gegaan. We kunnen de verstuiver eens testen. Ik heb wel een tester. Ook heb ik een compressietester. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het hier aan ligt, gezien hij keurig liep.

Het is wel vreemd tuurlijk dat ik laatst (nog voor ik het filter vervangen heb) de motor uiteindelijk wel aan de gang kreeg na veel gemopper en hij een uur lang perfect draaide , daarna gewoon uitgezet.
Vervolgens nooit meer starten.

Het lijkt nu dat er bij het ontluchten steeds maar lucht met de diesel mee blijft komen. Terwijl ik het voorgaande gedeelte al rijkelijk ontlucht heb. Dat dus de inspuitpomp er lucht bij gooit..
Hij gaat half meelopen tijdens het starten. Hij blijft niet zelfstandig lopen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 10:08 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 10:21 #1015324

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Als de verstuiver lekt kan er lucht vanuit de cilinder in de brandstof leiding komen. Als ook het terugslagklepje op de HD pomp lekt blaas je de brandstof misschien wel terug de tank in.
Compressie druk kan zo maar 20 bar zijn.

maken.wikiwijs.nl/bestanden/38...0-%20dieselmotor.pdf
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 12:27 #1015376

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als je de wartel losdraait om de HD leiding te ontluchten, lijkt het net of er luchtbellen meekomen. Echter kan dit ook aangezogen worden aan de achterkant van de wartel...

(Ik ga nu eerst een paar accu's erbij kopen , want deze zijn allemaal gaar en zit steeds weer zonder startstroom na een paar pogingen... De accu van de boot is gaar en de accu voor algemeen gebruik in de werkplaats ook. Als ze net opgeladen zijn dan draait ie snel rond, maar het kakt al snel in. Maar dat heeft niets met het probleem te maken.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 12:38 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 14:10 #1015410

Fly-Tour schreef :
................................
Hij gaat half meelopen tijdens het starten. Hij blijft niet zelfstandig lopen...

Dit duidt op een (veel) te laat inspuitmoment.
Dat kan natuurlijk komen door een verkeerde afstelling, maar dat lijkt mij hier niet waarschijnlijk.
Het kan ook komen door een klein beetje lucht in de inspuitleiding: dan wordt bij een inspuiting eerst dat belletje lucht gecomprimeert voordat de daadwerkelijke inspuiting begint. En dan begint die inspuiting dus te laat.

Het idee van Jutter is zo gek nog niet: een lekkende verstuivernaald waar telkens door de compressie een piepklein beetje lucht langs geperst wordt.

Check de verstuiver dus!
Sterkte,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 14:11 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 15:15 #1015430

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk dat de verstuiver-kant toch gelijk heeft. Nu ik er een nieuwe accu voor heb staan en het starttoerental omhoog gaat, slaat hij uiteindelijk na lang doorstarten wel aan. Nu loopt ie keurig. Terwijl ik dit type draait de motor. Ik denk dat ik een andere nozzle bestel. Eerst testen aan de tester. Er heeft dus vocht in gezeten en dat vind geen enkele verstuiver fijn.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 15:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 15:53 #1015446

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
gelukkig weer wat leven in de motor, nu hopen dat het de verstuiver is waar het wel op lijkt.
Wat zal je blij geweest zijn dat hij aansloeg ;)
succes
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 23 jan 2019 16:11 #1015453

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Compressie: bijna 20 bar. Goed.
Verstuiver: 170 bar om en nabij. Goed beeld.

Tja....

Lastig...

Update: ik heb zojuist geconstateerd dat er water in de cilinder komt. Ik vermoed dus een intern lekke koppakking of iets dergelijks. Of als het tegenzit iets wat doorgerot is. Komt nogal voor bij de MD 'tjes.

De uitlaat is NIET overvol van koelwater waardoor het erin komt oid. Ik heb dit gecontroleerd. Wanneer ik de compressietester van de nippel afhaalde bliezen de wolken water eruit toen ik hem nog eens rond liet draaien. Telkens weer. Er komt dus water in bij compressieslagen lijkt het. Na het testen dus. En dus ook bij de startpogingen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 17:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 feb 2019 22:58 #1019446

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Aaaaaah, dan is 't niet zo gek dat 't beessie niet wil lopen. Dat wordt nog ff sleutelen dus.

Succes!!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl