Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 20:00 #1010161

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb hier een 1 pittertje MD1 staan in een vletje van een klant/kennis. Ik heb vaak zat dieselproblemen opgelost zonder hulp/advies, maar dit is wel een HEEEL eigenwijs probleem.

Ik heb wat elektrische aanpassingen moeten verrichten aan de boot nieuwe dynamo etc, toen ik wilde proefdraaien wilde hij niet starten. Ik snap hier niets van, hij is varend afgeleverd bij mij.

Compressie zat. Wel hoor je de verstuiver goed inspuiten, toch kwam er lucht uit de verstuiverleiding bij omtluchten. Ook heb ik het gehele systeem incl. filter meermaals royaal ontlucht. De tank ligt hoger en heeft een onderuitloop, dus genoeg brandstofbovendruk. Zonder resultaat.

Toen las ik op internet dat de lekretourleiding vanaf de verstuiver naar het brandstoffilter toe weleens voor problemen zorgt (bij meer merken zo), ter uitsluiting heb ik deze maar direct doorgelust naar de tank. Zonder resultaat, pas na 5x ontluchten eindelijk lopen. Heeft een uur lang goed gedraaid op alle toerentallen en daarna zette ik de motor uit, ik wilde hem weer starten en kreeg hem nooit meer aan de gang tot op heden.

Nu heb ik om te kijken of de oorzaak in het filter zit, de tank direct aangesloten op de inspuitpomp alles ontlucht, ook geen resultaat, niet starten, er blijft lucht in de verstuiverleiding komen, ook na veelvuldig ontluchten bovenop de verstuiver.

De tank ligt veel hoger dan het brandstofsysteem van de motor, derhalve zou hier het probleem niet in moeten zitten, het is ook noodzakelijk bij de MD1, Omdat deze geen opvoerpomp heeft.

Ik snap er niets meer van nu en vermoed een defect in de inspuitpomp zelf??
In de toevoer via het filter etc en de retourleiding, zit het kennelijk niet, want die heb ik buitengesloten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 20:07 #1010162

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Misschien een verstuiverprobleem.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 20:41 #1010168

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Lijkt me haast niet, want de lucht komt vanaf de inspuutpomp...

?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 21:02 #1010172

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Dat kan ook, maar verstuiver test is eenvoudig. Je moet ergens beginnen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 21:19 #1010177

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In de beschrijving van het probleem staat dat de motor gewoon prima liep en bleef lopen, na tig keer ontluchten. Als de verstuiver slecht zou zijn, dan zou hij niet goed gelopen hebben.
Wanneer ik de verstuiverleiding ontlucht nabij de inspuitpomp op het blok, zie je ook daar de luchtbelletjes komen. Zeer raadselachtig allemaal.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 jan 2019 21:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 21:26 #1010182

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
dan is de leiding wellicht poreus of lek,
nieuwe leiding proberen?
lucht moet ergens vandaan komen..
misschien is de onderdruk te hoog... zuigt vacuüm en wellicht komt daarom ergens lucht in t systeem..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 22:25 #1010190

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Onderdruk?

De tank ligt hoger dan de motor. Hij krijgt meer dan zat brandstof. Wanneer ik hem vlak boven de inspuitpomp ontlucht stroomt de diesel door de bovendruk als een gek uit de leiding.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 jan 2019 22:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 05 jan 2019 22:27 #1010192

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Net nadat ik dit topic gestart heb, heb ik ook alle overgangspunten nog eens goed schoongemaakt bij de banjobouten in de buurt etc, nieuwe ringen ertussen. Ook dit helpt niet.

Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat de inspuitpomp stuk gaat van een MD1. Volgens mij heeft nog nooit iemand die stuk gehad..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 jan 2019 22:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 00:18 #1010214

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Fly-Tour schreef :
Onderdruk?

De tank ligt hoger dan de motor. Hij krijgt meer dan zat brandstof. Wanneer ik hem vlak boven de inspuitpomp ontlucht stroomt de diesel door de bovendruk als een gek uit de leiding.

die brandstof wordt toch aangezien?
als de "zuigkracht" (onderdruk) te groot is.. kan er als er ergens lekkage is er lucht aangezien worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 09:29 #1010248

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Motor loopt een uur, wordt gestopt en start niet meer. Wanneer is die onderdruk dan ontstaan?

Ik gok op iets superlulligs, maar wel in of nabij de pomp. Daar wordt immers pas iets gedaan met de diesel.
Oke, 1 x onderdruk: tankbeluchting dicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 09:45 #1010253

Hoe groot schat je de retourstroom naar de tank? Alleen lekolie of een flinke continue purge?

Als van dat laatste sprake is, dan zou er (tijdens bedrijf niet stilstand) best onderdruk in de zuigleiding van hoger liggende tank naar pomp kunnen ontstaan lijkt mij. Mede aangezogen lucht die normaal grotendeels wordt teruggevoerd naar de tank krijgt de kans zich op te hopen in de pomp wanneer de motor gestopt wordt. Zoiets, is maar een theorie...
Laatst bewerkt: 06 jan 2019 09:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 11:13 #1010279

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Ik snap er niets meer van nu en vermoed een defect in de inspuitpomp zelf??
In de toevoer via het filter etc en de retourleiding, zit het kennelijk niet, want die heb ik buitengesloten.[/quote]

Ik zou eerst t stop mechanisme controleren, als de motor loopt werkt alles prima zeg je.
Ik ken dit type motor niet dus hoe zet je deze uit? Sluit eventueel even een transparant slangetje aan op de hogedruk aansluiting dan kan je goed zien wat er gebeurt, komt er diesel of alleen lucht? Of pompt de diesel alleen een beetje op en neer? Zo kan je verder met oorzaken uitsluiten.

Groeten Martijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 12:01 #1010298

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Vuil brandstof fijn filter in combinatie met een lekje in de leiding tussen filter en inspuitpomp.
Het is maar een suggestie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 12:04 #1010300

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Fly-Tour,
Naar het membraampje van de opvoerpomp gekeken? Bij stilstand prima te ontluchten, maar in bdrijf plooit zich het membraan en opent een haarscheurtje, een luchtbelletje, na tig slagen veel luchtbelletjes, motor stopt. Jaren geleden mezelf ook al eens te pletter naar gezocht. Succes!

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 06 jan 2019 12:06 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 12:40 #1010312

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Het kan ook iets simpels zijn zoals beluchting brandstof tank dicht
Ik kan mij voorstellen dat deze dicht gemaakt is voor inkomend vocht regen sneeuw enz.
Vacuüm getrokken in tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 12:48 #1010316

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Petervdw schreef :
Fly-Tour,
Naar het membraampje van de opvoerpomp gekeken? Bij stilstand prima te ontluchten, maar in bdrijf plooit zich het membraan en opent een haarscheurtje, een luchtbelletje, na tig slagen veel luchtbelletjes, motor stopt. Jaren geleden mezelf ook al eens te pletter naar gezocht. Succes!

Vr.groet, peter

Maar dan loopt de brandstof in het geval met de hoog geplaatste tank het carter in.
Met een hoog geplaatste tank heb je niet eens een opvoerpomp nodig.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 15:25 #1010361

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Zo te lezen heb je alles nagekeken, behalve de inspuitpomp zelf.
Is er daar ook een ontluchtings mogelijkheid op ?
Stel dat er lucht in de inspuitpomp zou zitten, zou dit dan niet dit soort effecten kunnen geven ?

Eventueel eens proberen of Fer dit euvel kent.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 06 jan 2019 16:06 #1010367

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Tony2920 schreef :
Zo te lezen heb je alles nagekeken, behalve de inspuitpomp zelf.
Is er daar ook een ontluchtings mogelijkheid op ?
Stel dat er lucht in de inspuitpomp zou zitten, zou dit dan niet dit soort effecten kunnen geven ?

Eventueel eens proberen of Fer dit euvel kent.

Op een inspuitpomp zit meestal een ontluchting. Soms wel en soms niet aangesloten op een retourleiding. Maar je kunt ook ontluchten door de HD persleiding even los te draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 08 jan 2019 16:28 #1010977

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bedankt alvast voor het meedenken, deze motor heeft geen opvoerpomp en moet gevoed worden door een hoger liggende tank. Dit staat zelfs in de manuals. De tank heeft een onderuitloop, daar komt de lucht er zeker niet in. Alles blijft droog. Bovenop de inspuitpomp zit de stalen leiding vanaf het filter aangesloten. Hier zit een ontluchtschroef, wanneer je deze opent stroomt de diesel er royaal uit (bovendruk/zwaartekracht) en zonder luchtbellen. In het gedeelte van tank-filter-pomp lijkt dan de oorzaak niet te zitten. Maar waar wel. Ik ga vanavond weer verder kijken. De laatste keer heb ik alle aansluitingen/overgangen nog eens goed schoongemaakt. Bovenop de injectiepomp bij de banjobout aansluiting blijft het ook na meerdere dagen ook nog kurkdroog. Daar geen lek, lijkt mij. En alle andere componenten blijven ook droog. Met bovendruk vanuit de tank ga je na verloop van tijd een miniscuul lek ook zien. De laatste keer was na talloze pogingen de accu ook nog leeg, dus kon ik geen poging meer doen. Wellicht dat het nu wel wil.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 16:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 08 jan 2019 18:49 #1011031

ik heb ook eens zoiets met mijn motor meegemaakt. Van alles geprobeerd ik bleef ook lucht houden.
Mij tank zat vol met V-power van de Shell. de tank raakte leeg en toen gewoon diesel getankt in de jachthaven. nooit geen probleem meer gehad

Succes,

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 08 jan 2019 19:35 #1011056

En daartussen is een casaul verband??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 08 jan 2019 19:36 #1011057

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Fly-Tour,
Ok, sorry, bij zo'n probleem probeer ik zo snel mogelijk een afbeelding van het onderwerp voorgaats te krijgen. Vandaar dat ik je opmerking over "de opvoerpomp" niet heb gelezen. Bij de doc zag ik alleen motoren met opvoerpomp, vandaar. Maar goede leer voor de volgende keer. Succes in ieder geval.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 08 jan 2019 21:21 #1011100

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Bleef hij ook overal droog toen hij liep?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 07:17 #1011140

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Lucht kun je zo langzamerhand na alles wat je al gedaan hebt, uitsluiten. Dan blijft er over aan opties :
- is er voldoende compressie
- wordt er daadwerkelijk (en op het juiste moment) brandstof ingespoten door de verstuiver.
Haal de uitlaatslang eens los, dan hoor en zie je beter wat zich afspeelt tijdens het starten. Je zou in ieder geval onverbrande brandstof als grijze mist naar buiten moeten zien konen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig valse -lucht probleem VOLVO MD 1 09 jan 2019 07:32 #1011142

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik ken de opbouw van die motor niet, maar kan je de hogedruk verstuiverleiding loshalen en kijken met een papiertje of er uberhaupt diesel uit komt tijdens rondtornen?

Op die plek zit je n.l. echt aan het eind van het circuit en bekijk je het noodzakelijke resultaat.
Daarmee kan je dus uitsluiten of het de brandstof pomp is.
En of het op tijd gebeurd.
Mits je daar natuurlijk bij kan?

Het is maar een gok, bij pompverstuivers kan dat dus niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 07:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl