Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke schroef voor yamaha F6CMHL

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 18:43 #1017445

  • roaldvb
  • roaldvb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Hallo,
Op mijn dufour 1800 heb ik een 6pk langstaart 1 cilinder zitten. Nu geeft die niet genoeg koppel bij het afremmen.
Deze motor zat ook op mijn vorige 24ft (knikspant en wat minder gewicht) en daar was het vermogen perfect.
Momenteel zit er deze schroef op propellershop.co.uk/images/thu.../19/paf4-0307000.jpg
Ik zoek dus een schroef die wat meer macht kan geven. Werkschroef is niet te krijgen bij yamaha zelf.
Iemand dit probleem al gehad?
Groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 19:01 #1017448

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het zijn (dacht ik) de uitlaatgassen die het probleem veroorzaken bij het afremmen.

Ik weet niet of Yamaha ook een sail uitvoering heeft.
maar er zijn diverse merken, die de uitlaatgassen omleiden bij afremmen.

Weet je zeker dat Yamaha geen werkschroef in de aanbieding heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 20:49 #1017475

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
op mijn 6 pk mercury zit een 'reverse thrust cup'
dan schuift de schroef in de achteruit een stukje op zodat de uitlaatgassen aan de goede kant er uit komen. Misschien heeft yamaha zoiets?



Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 21:11 #1017480

  • roaldvb
  • roaldvb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Bedankt voor de snelle antwoorden.
De uitlaat loopt niet door de schroef maar net erboven. Op deze link is dit te zien. www.boat007.cz/zbozi/sergs.jpg
Ik heb dezelfde schroef als op de foto.
Waar ik mijn buitenboordmotor gekocht heb zeggen ze dat er geen werkschroef te krijgen is voor dit type. Maar ik hoop toch ergens een andere type te vinden die op mijn yamaha zou passen.
Groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 22:02 #1017488

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
roaldvanbelle schreef :
De uitlaat loopt niet door de schroef maar net erboven.
Groeten

Dat gebeurt bij de mercury ook, het cupje zorgt er alleen voor dat de plaatsing van de schroef op de as veranderd, zodat er geen hinder is van de uitlaatgassen.
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 22:04 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 22:11 #1017489

Ik heb een Yamaha F6CMHS achter/in bun een bootje van 19ft/1500kg.

Anderhalf jaar geleden een schroef 7-1/4x6-1/2 aluminium, Yamaha partnummer 6E0459490000 bij Bouwmeesterwatershop.nl gekocht als vervanger van de orgineel meegeleverde schroef. Bevalt prima, meer kracht bij lagere snelheden, achteruit slaan en manoeuvreren. Motortje haalt nu ook zijn max. toerental al is dat bij gewoon varen nooit nodig. Prijs iets van 65 euro incl. verzendkosten. Wat bij betreft een aanrader. Functioneert prima met 1500kg dus zal het achter 1800kg ook wel lukken
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 07:37 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 22:13 #1017491

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
roaldvanbelle schreef :
Bedankt voor de snelle antwoorden.
De uitlaat loopt niet door de schroef maar net erboven. Op deze link is dit te zien. www.boat007.cz/zbozi/sergs.jpg
Ik heb dezelfde schroef als op de foto.
Waar ik mijn buitenboordmotor gekocht heb zeggen ze dat er geen werkschroef te krijgen is voor dit type. Maar ik hoop toch ergens een andere type te vinden die op mijn yamaha zou passen.
Groeten

In een eerdere topic heb ik een verslag geplaatst van voortstuwingsproblemen met een Marieholm of een IF. Hier ging het met name ook over de slechte stuwprestaties achteruit. De oorzaak hiervan bleken de uitlaatgassen, die door de schroef werden aangezogen.
Het verslag is hier bijgevoegd.

Jan


Bijlage:

Bestandsnaam: img149-2-3.pdf
Bestandsgrootte:1,226 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 29 jan 2019 22:28 #1017494

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik vind dat zo'n gaaf artikel Jan, daar is serieus veel tijd en rekenwerk gaan inzitten.
En het is erg herkenbaar.
Ik ben er dankbaar voor, want t.z.t komt er ook een inboard dieseltje in mijn IF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 30 jan 2019 06:48 #1017509

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
De schroef op de foto is een werkschroef.
Ik heb de andere ook nog maar daar heb ik geen foto van en hij ligt op de boot.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 31 jan 2019 08:28 #1017776

  • roaldvb
  • roaldvb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Bedankt voor de info!
Jan, die pdf file wil ik zeker eens volgen. Heb je de how to do omdat bochtje zelf te maken?
@ keeszeiler

Dan heb jij deze schroef? Ook zoals op de foto? Want sommige foto's zijn niet hetzelfde als in het echt.. Daarom dat ik het eens vraag.. De schroef doe ik nu heb is zeker niet die vorm.
Mvg
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 08:44 door roaldvb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 31 jan 2019 08:51 #1017780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
roaldvanbelle schreef :
Dan heb jij deze schroef? Ook zoals op de foto? Want sommige foto's zijn niet hetzelfde als in het echt.. Daarom dat ik het eens vraag.. De schroef doe ik nu heb is zeker niet die vorm.

Inderdaad. De schroeven met de grootste spoed worden hier afgebeeld als typische werkschroeven (grotere, niet gekromde bladen). En de schroeven met de grootste spoed, 8 en 9", zijn wel als werkschroeven afgebeeld.

Maar ja; je maakt een website en je plakt een willekeurig plaatje..
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 08:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 31 jan 2019 09:51 #1017794

roaldvanbelle schreef :
Bedankt voor de info!
Jan, die pdf file wil ik zeker eens volgen. Heb je de how to do omdat bochtje zelf te maken?
@ keeszeiler

Dan heb jij deze schroef? Ook zoals op de foto? Want sommige foto's zijn niet hetzelfde als in het echt.. Daarom dat ik het eens vraag.. De schroef doe ik nu heb is zeker niet die vorm.
Mvg

Bootje doet nu winterslaap dus kan ik niet zien wat voor schroef er op zit. Maar volgens mij met die grote niet gekromde bladen. Zoals Stegman al zei die plaatjes op een website zeggen weinig. Ik heb gewoon de schroef met de kleinste spoed besteld (6 1/2) en dat bevalt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 31 jan 2019 16:44 #1017908

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
roaldvanbelle schreef :
Jan, die pdf file wil ik zeker eens volgen. Heb je de how to do omdat bochtje zelf te maken?

Zo'n uitlaatbocht is gemakkelijk te maken uit aluminium plaat van bijv. 1 mm dikte.
Eerst moet je de maten van het uitlaatkanaal globaal meten. Daarna heb ik een proefmodel gemaakt in karton, met wat knip- en vouwwerk. Ik heb een uitslag gemaakt van karton en dat overgezet op de aluminium plaat. Op de afbeelding staan de (gestippelde) vouwlijntjes. Als je het op de juiste manier vouwt, ontstaat zo'n bocht.

Jan



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 01 feb 2019 12:24 #1018177

  • roaldvb
  • roaldvb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Super !
Bedankt allemaal voor de reacties!
Snap eigenlijk niet waarom yamaha zulke schroefjes op een 6pk zetten..
Ik had een tijd geleden een mercury 4pk met werkschroef op een leisure 20. Ongeveer 1300kg? Nooit problemen mee gehad.
Waarom dat yamaha die schroeven maar vanaf de 6pk 2 cilinder maakt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 01 feb 2019 15:31 #1018216

Het is mij ook een doorn in het oog dat de eencilinder buitenboordmotoren niet met geschikte overbrenging en schroef te krijgen zijn. Heb een tijdje terug ook een werkschroef voor de Yamaha 6 pk gezocht maar niet gevonden. De Mercury / Mariner / Tohatsu is de enige waar een werkschroef voor beschikbaar is. Ik heb hier ervaring mee en het is al een stuk beter dan de normale schroef. Idealiter zou je kunnen kiezen voor een grotere overbrenging met een grotere schroef die wat langzamer draait. Maar ja, de fabrikanten hebben natuurlijk liever dat je een 8 pk koopt. Maakt dan ook een stuk minder herrie maar is voor veel boten te zwaar of te duur. De 6 pk's zijn bedoeld voor planerende 1-persoons rubberbootjes.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 01 feb 2019 15:44 #1018221

Frederik65 schreef :
Het is mij ook een doorn in het oog dat de eencilinder buitenboordmotoren niet met geschikte overbrenging en schroef te krijgen zijn. Heb een tijdje terug ook een werkschroef voor de Yamaha 6 pk gezocht maar niet gevonden. De Mercury / Mariner / Tohatsu is de enige waar een werkschroef voor beschikbaar is. Ik heb hier ervaring mee en het is al een stuk beter dan de normale schroef. Idealiter zou je kunnen kiezen voor een grotere overbrenging met een grotere schroef die wat langzamer draait. Maar ja, de fabrikanten hebben natuurlijk liever dat je een 8 pk koopt. Maakt dan ook een stuk minder herrie maar is voor veel boten te zwaar of te duur. De 6 pk's zijn bedoeld voor planerende 1-persoons rubberbootjes.

Klopt echter niet die schroef van mij met een spoed van 6 1/2 zit op een Yamaha 6 pk eencilinder. De standaard schroef op deze motor heeft een spoed van 8 of 9 inch. Dus wat men noemt een “werkschroef “
Laatst bewerkt: 01 feb 2019 15:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 01 feb 2019 15:51 #1018224

Een wat lagere spoed maakt niet opeens een werkschroef. Een werkschroef draait op lagere toeren (andere overbrenging), heeft een grotere diameter en meer blad-oppervlak.

Als je meer stuwkracht wilt moet je ook meer blad-oppervlak hebben. Voor efficiëntie moet je een grotere diameter hebben. Die twee factoren leiden tot een lager toerental.

Met een kleinere spoed en meer schroeftoeren krijg je ook meer stuwkracht maar dit is vrij beperkt en niet efficiënt. Dit is echter wel de weg die ingeslagen wordt voor eencilinder buitenboordmotoren op zware boten omdat het voor de fabrikant niet rendabel is om een nieuw staartstuk te ontwerpen voor deze markt.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 01 feb 2019 15:53 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 01 feb 2019 16:55 #1018257

Hoe het ook zij, een yahamha 1cyl 6pk met een 6 1/2 schroef op een bootje van 1500kg vaart prima. Genoeg stuwkracht voor achteruit en manoeuvreren bij lage snelheden, rompsnelheid wordt makkelijk bereikt en met 6Bft op de kop de zeilen hijsen lukt ook.
Ik heb geen werkboot maar een plezierboot, wellicht heb ik dan ook plezierschroef.

Eerder een Honda 8pk op dit bootje gehad maar dat was overbodig, te veel gewicht
Laatst bewerkt: 01 feb 2019 16:57 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 02 feb 2019 07:18 #1018363

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Frederik65 schreef :
Een wat lagere spoed maakt niet opeens een werkschroef. Een werkschroef draait op lagere toeren (andere overbrenging), heeft een grotere diameter en meer blad-oppervlak.

Als je meer stuwkracht wilt moet je ook meer blad-oppervlak hebben. Voor efficiëntie moet je een grotere diameter hebben. Die twee factoren leiden tot een lager toerental.

Met een kleinere spoed en meer schroeftoeren krijg je ook meer stuwkracht maar dit is vrij beperkt en niet efficiënt. Dit is echter wel de weg die ingeslagen wordt voor eencilinder buitenboordmotoren op zware boten omdat het voor de fabrikant niet rendabel is om een nieuw staartstuk te ontwerpen voor deze markt.

Mja.

Je kan je hier eigen, hoogstpersoonlijke definitie definitie geven van een werkschroef, maar waar het in feite over gaat is dat de spoed van de schroef wordt afgestemd op het gegeven dat de motor een boot moet voortstuwen die niet sneller kan varen dan zijn eigen rompsnelheid.

De meeste schroeven die standaard op buitenboordmotoren zitten, zijn afgestemd op gebruik met snelvarende (planerende) boten, die ook snel kunnen accelereren. In zo'n geval heeft de standaardschroef weinig last van cavitatie. Bij cavitatie slaat de schroef vooral luchtbellen en wordt te weinig energie omgezet in voorststuwing. Een zware, waterverplaatsende boot komt met een standaardschroef te langzaam op snelheid, juist vanwege die cavitatie, die bij een waterverplaatser pas geheel of gedeeltelijk verdwijnt als de boot op kruissnelheid komt.
Een schroef met een kleinere spoed is daardoor veel geschikter voor een zware boot die niet snel kan accelereren. Maar omdat er weinig cavitatie optreedt komt een waterverplaatser met een schroef met kleinere spoed wel eerder op snelheid! In de achteruit werkt dit nog sterker. De schroef met een kleine spoed remt de boot beter af en brengt hem eerder op snelheid achteruit.
Schroeffabrikanten snappen ook dat schroeven met kleine spoed een andere bladvorm nodig hebben; breder en meer symmetrisch van vorm. Daar heb je dat grotere bladoppervlak dat je zelf ook noemt. Kijk naar de eerder hier getoonde plaatjes (met de bemerking dat genoemde spoed niet past bij de schroef op de foto, zoals eerder opgemerkt).

Je verhaal over lagere toeren gaat bij buitenboordmotoren niet op. Buitenboordmotoren hebben een heel andere verhouding tussen toerental en vermogen dan diesel-inbouwmotoren. De cylinderinhoud is in vergelijking met het vermogen ook veel kleiner. Een inbouwdiesel van 8 pk heeft al snel een cylinderinhoud van 400 cc, terwijl een bbm die hetzelfde vermogen kan leveren, meestal niet meer dan 250 cc heeft. Een bbm moet dus altijd een flink toerental draaien om het maximale vermogen te halen en heeft daarbij minder koppel dan een diesel met hetzelfde aantal pk's

Kortom: de schroef zoals Keeszeiler hem beschrijft, is de optimale schroef voor een 6 pk bbm achter een waterverplaatsende boot van 1000-1500 kg. Meer werkschroef wordt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 05 feb 2019 10:56 #1019229

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De propellerkeuze voor buitenboordmotoren is vaak een punt van discussie. Indertijd (bijna 35 jaar geleden) maakten we in de Vereniging van Toerzeilers er een project van. Met 3 verschillende schroeven gingen we testen op een schip van een van de leden. Verder werden ook geluidsmetingen uitgevoerd. In "Toerzeilen nr. 70" april/mei 1985 is het volgende verslag te lezen. Daarin is ook opgenomen een grafiek om de schroefafmetingen globaal te kunnen bepalen.

Jan



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke schroef voor yamaha F6CMHL 21 mrt 2019 09:36 #1031193

  • roaldvb
  • roaldvb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Om hier nog even op weer te komen..
Ik heb de Yamaha verkocht en een Tohatsu 6pk Sail power gekocht van een forumlid.
Wat een verschil..Geen problemen meer en de gashendel moet zelf niet volgas!
Bedankt voor de info allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl