CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Precies , en dat agglomereren van microscopisch kleine waterdruppeltjes kan op den duur het verschil zijn met een vroegtijding einde van verstuivers of , nog veel erger, inspuitpomp .
En dat werkt echt wel hoor.
Ook voor het agglomereren van fijn verdeelde luchtbelletjes in vloeistoffen wordt die techniek wel gebruikt.
Bovendien , een filter
is er toch ook om vuil te vangen , niet de pot eronder? Anders had je helemaal geen filter nodig maar alleen een afscheider.
Nadeel van de rommel onderin is trouwens dat water lastiger is af te tappen omdat het aftapgaatje verstopt raakt waar die omkeerders oom over klagen
Ad
Als je meent dat agglomeratie een rol speelt, dan is dat uiteraard onafhankelijk van de stroomrichting. Bij het omdraaien van de stroomrichting bevinden de waterdruppels zich zelfs meteen aan de 'goede' kant van het filterelement. Bij een gering verbruik (in mijn geval 1 L/h) is de verticale stroomsnelheid te verwaarlozen.
Ik heb nog nooit een 'omkeerder' gesproken waarbij de afvoer verstopt is geraakt.
Ik schreef ook "fijnverdeelde lucht" en dat zijn nog helemaal geen druppels die kunnen uitzakken.
Kun je een beetje vergelijken met de fijne waterdruppels in mist of in een wolk die pas als regen kunnen gaan vallen als ze aan elkaar kunnen gaan zitten en zo groot genoeg worden .
Vandaar eerst agglomereren en dat doe je in een fijn gaaspakket of ... filter.
Dat heb ik niet verzonnen ( was dat maar waar , dan kon ik het patenteren
) maar is een algemeen gebruikte methode in o.a. de chemische industrie.
Heel fijn verdeeld water wat in je inspuitpomp en versuivers komt veroorzaakt weliswaar niet direct loopproblemen van je motor maar kan wel corrosie veroorzaken in die dure onderdelen.
Maar ja , als je het denkt beter te weten dan de ontwerpers van dat soort filters die al vele tientallen jaren vrijwel identiek worden geproduceerd en verkocht moet je dat natuurlijk zelf weten.
Ad