Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gashendel Volvo Penta

Gashendel Volvo Penta 24 feb 2019 16:25 #1024256

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Hey allemaal , eergisteren heb ik de motorbedieningshendel willen losmaken. Langs binnen de 4 moertjes losgemaakt en door de opening gewurmd. Toen zag ik aan de onderzijde van de hendel een schroefje :ohmy: . Die gaat er dus ook af !
Schroefje losgedraaid en..... niks. Zit muurvast. Flink wat WD40 ingespoten , niks.
Ondertussen met wrikken de plastic plaat al gebarsten.
Kent er iemand van jullie de juiste truc om de hendel eraf te krijgen ?
Het is de originele bediening nog , die ik wou verwijderen om later de kuip te schilderen.
Een paar foto's





]

gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 24 feb 2019 17:17 #1024271

  • Neneko
  • Neneko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hoi Danny,

Die schroef moet er inderdaad af voordat je de hendel en vervolgens de plaat te verwijderen. Wat wellicht werkt is om het schroefje te koelen zodat deze krimpt, daarna zou de WD40 echt kunnen binnendringen om zijn werk te doen. Je hebt hier speciale spuitbussen voor (voorbeeld), maar andere spuitbussen onder druk geven een vergelijkbaar effect. Bij de action heb je bijvoorbeeld die Duster spuitbussen met lucht die de boel ook flink afkoelen bij voldoende spuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 24 feb 2019 17:52 #1024279

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Het schroefje is eruit , geen probleem. Ik spuit er al 2 dagen WD40 in, zonder resultaat.
Ik heb met de zoekfunctie op het forum hetzelfde probleem teruggevonden - ongeveer een jaar geleden - maar even goed zonder antwoorden.
Werkt dat koelspuiten echt ? Meestal raden ze opwarmen aan.

gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 24 feb 2019 18:36 #1024291

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2799
Die handel zit er op met een spline. Google maar even wat dat is.
Je moet de handel er dus recht naar voren aftrekken.
Spuit niet alleen in het schroefgat maar ook naast het rode knopje en achter de kop van de handel.

Met een beitel, die zo scherp is dat je die tussen de kop en het plastic kan steken, en een klosje er onder, net buiten het plastic kapje, kun je permanent trekkracht op de kop zetten.
Door nu de handel gelijktijdig naar voor en achter bewegen heb je kans dat de kop los komt maar misschien lukt het ook wel door een lange bout in het schroefgaatje te draaien en op die manier de handel er af te trekken.
De beitel aan de tegenovergestelde kant plaatsen dan waar de handel zit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 feb 2019 19:25 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 24 feb 2019 20:12 #1024315

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3184
Dat rooie drukknopje kan er af, gewoon trekken, dat geeft je mogelijk ruimte om de splint met WD40 te bereiken.
Als je uiteinde van de handel trektod duwt dwars op de ziellijn kan je hem ondersteunen met beitel of schroevendraaier aan de andere kant dus in verlengde van de handel en zo loskrijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel Volvo Penta 25 feb 2019 06:01 #1024373

Voor al dit soort vragen vind je voorbeelden op YouTube onder de naam "Dangar Marine". Dangar Stu doet al jaren onderhoud aan bbm's en bediening.

Ook bijvoorbeeld hoe je dingen los krijgt en dadelijk, hoe krijg je smeermiddel in de gashendel kabels.

Groet,
Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 25 feb 2019 18:47 #1024546

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Dank u allen voor de tips. Ik heb al twee dagen met een beitel geprobeerd. Geen avance.
De plastic kap in ondertussen al op meerdere plaatsen gebarsten en zal dus een nieuwe worden, als dat onderdeel tenminste apart verkrijgbaar is. Als tussendoortje - tussen andere werken - blijf ik proberen met een beitel.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 09:55 #1024734

Misschien kan dit ook nog nuttig zijn.
Is gewoon vrijwel hetzelfde ( misschien wel helemaal op de naam na :whistle: ) als die van VP.

Bijlage:

Bestandsnaam: TELEFLEX-2-3-4-5.pdf
Bestandsgrootte:810 KB

Nog wat uitgebreider:

Bijlage:

Bestandsnaam: MOTORBEDIE...-6-7.pdf
Bestandsgrootte:1,199 KB

Jij zult deze ook wel hebben:
www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-90-15058.aspx
Misschien beter een nieuwe kopen :unsure: :whistle:
Scheelt een hoop gevloek en problemen in de verdere toekomst.
www.vanrijwatersport.nl/techni...80-s-voor-zeilboten/
Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 10:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 13:13 #1024779

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Dank u Ad, de links die je postte had ik op het forum al teruggevonden met de zoekfunctie.
Behalve de laatste 2 , die zijn het interessantste. 120 euro is niet onoverkomelijk maar het loopt alsmaar op hé.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe worden maar eerst ga ik nog eens ( één van de volgende dagen) proberen met een kleine kogellager trekker.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 13:36 #1024780

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9817
Het kan nog goedkoper.

Ik heb vorige week deze hendel aangeschaft welke nagenoeg identiek is aan de VP hendel.
All white people are racist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 14:15 #1024783

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5387
zou er geen risco mee nemen, nu je m toch in de hand hebt.
Controleer of er tijdens het schakelen een duidelijke "klik" hoorbaar en voelbaar is als de inwendige blokkeerpal in de uitholling schiet.
Zo niet dan zou ik er van uitgaan dat het verenpakket doorgeroest is.

Juist de hoeveelheid oplosmiddel kan dan het systeem te soepel laten open waardoor de hendel de neiging krijgt niet goed te schakelen. Zeker als de ontgrendel-drukknop is bediend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 14:20 #1024784

HPV schreef :
zou er geen risco mee nemen, nu je m toch in de hand hebt.

Ne , inderdaad. Met name als het in de achteruit schakelen om bij je ligplaats af te remmen plotseling niet meer werkt :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 14:22 #1024785

degele schreef :
Dank u Ad, de links die je postte had ik op het forum al teruggevonden met de zoekfunctie.
Behalve de laatste 2 , die zijn het interessantste. 120 euro is niet onoverkomelijk maar het loopt alsmaar op hé.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe worden maar eerst ga ik nog eens ( één van de volgende dagen) proberen met een kleine kogellager trekker.
gr,
Danny

ik heb er volgens mij nog een op zolder liggen (2e hands) zal eens kijken in hoeverre deze compleet is. ik laat het nog aan je weten via PB
Schippert met de Windfall, Hurley 800
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 14:37 #1024786

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
VP = teleflex met een extra montageplaatje.
Het staat er bij mij zelfs gewoon op.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 feb 2019 17:47 #1024820

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Klik in en uit, voor- en achteruit schakelen , gas en zo gaan prima. Geen roest te zien.
Ik heb wel regelmatig - toen we de boot nog gebruikten - gesmeerd. Maar ja , aan alles komt een eind. Vooral als er iets vast gecorrodeerd zit. :dry:
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 12:33 #1188605

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
En we zijn anderhalf jaar verder. Nieuwe bediening geïnstalleerd, boot vorige maand te water gelaten... en daar liep het mis. Ik had de bedieningskabels aangesloten maar - wegens dat de boot op een stoel stond - niet kunnen testen. Het schakelde en daarmee dacht ik dat de kous af was. Niet dus.
Bij het zetten van de mast en de tewaterlating op maandag 29 juni stond er een dikke zes in Nieuwpoort met windstoten tot 70 à 80 km/u. Niet geruststellend voor ons die in 10 jaar niet meer gevaren hadden.
Ik had alle filters vervangen en niet goed genoeg ontlucht, bijgevolg vond ik mezelf terug diesel oppompend en liggend in de hondenkooi terwijl de - prachtig gepoetste - boot tegen de betonnen wand van de visserskaai in Nieuwpoort lag te bonken. Twee lijnen aan de trappen vastgemaakt en enkele fenders konden niet verhinderen dat er serieuze krassen in de romp gemaakt werden door de aangroei op de wand.
Na enkele malen starten en herstarten bleef de motor eindelijk draaien, gooide ik zo vlug mogelijk de lijnen aan de ladders los en stoof - letterlijk - weg. Stationair toerental was - tot mijn afgrijzen - 1800 rpm. Ik probeerde even stil te liggen in de vaargeul maar de wind zette de boot onmiddellijk richting lagerwal , en lagerwal was niet ver weg wegens laagtij :woohoo: . Dus met een rotvaart richting onze ligplaats, jullie raden het, vingersteiger aan de hogerwal. Schakelen tussen voor- en achteruit was ellendig, ponton geraakt en de uiteindelijk afgemeerd in de box naast ons ( lagerwal) die gelukkig leeg was. Daarna met lijnen de boot verhaald .De boot heeft flinke krassen en ik flinke deuken in mijn ego.
Een paar dagen later heb ik geprobeerd het toerental te verlagen aan de bediening door het schroefje uit e draaien , maar lager dan 1300 kom ik niet. Wat wel een hele verbetering is.... :whistle:
Instructieboekje van de MD11C geeft tussen 1100 en 1300 toeren bij vrijloop.
Foto:



Het schroefje zit er maar net in , is dit normaal ?
Ik heb de kabels aan de motor eens bekeken en vind weinig om af te stellen of bij te regelen.
Hoe hoort het feitelijk?
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 13:47 #1188627

Bij de motor valt ook nog wat in de stellen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 14:24 #1188637

Je "hoort" het toerental in te stellen op de hefboom bij je motor. Daar kun je waar de buitenkabel tegengehouden wordt, de stelschroef verstellen (indraaien in dit geval) tot je toerental acceptabel is, daarna de boel weer vastzetten.
Laatst bewerkt: 26 juli 2020 14:25 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 14:28 #1188638

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
....en bij mijn weten is het stationair toerental van een VP MD11C 850.
Tussen de 1100 en 1300 lijkt me veel te hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 14:32 #1188640

www.dedieseldokter.nl/c-422663...g-bedieningssysteem/
En anders de manual doorzoeken. Of gewoon je gaskabel volgen, dan kom je vanzelf bij de stelschroef. Stationair toerental stel je niet af bij de bedieningshendel, daar zet je de kabel gewoon vast op een gemiddelde strakte. De fijnafstelling doe je bij de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 14:53 #1188643

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Overmorgen als we op de boot zijn nog maar eens in de bakskist duiken en de stelschroef opzoeken. Mijn rug was net weer een beetje in de oude, niet meer zo jonge maar nog redelijke staat .....maar omdat ik alleen de bediening vervangen heb en niet aan de motor heb geprutst dacht ik dat het daarin zat.
Ik heb nog liggen kijken naar de knooppunten van de kabels op de keerkoppeling maar kon niet zo 1-2-3 zien wat en hoe, de handleiding zegt er ook niks over en 't zit ook allemaal zo verdomd onhandig.
850 toeren is wel een heel verschil met 1100 à 1300, dan heb ik me waarschijnlijk vergist in het lezen van de handleiding..
Dank voor de uitleg.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 17:52 #1188708

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
Als ik me goed herinner stel je het stationair toerental op de MD11C af middels een aanslagsbout op de hogedrukpomp waar de bedieningshandel tegenaan moet stuiten. Vervolgens dien je er bij de afstelling van de bedieningskabels voor te zorgen dat er na het in neutraal brengen voldoende speling in de "gaskabel" zit zodat deze aanslag ook werkelijk bereikt wordt.
Laatst bewerkt: 26 juli 2020 17:53 door Knar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 17:57 #1188710

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Dat gaan we woensdag proberen te fixen.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 18:54 #1188731

Knar schreef :
Als ik me goed herinner stel je het stationair toerental op de MD11C af middels een aanslagsbout op de hogedrukpomp waar de bedieningshandel tegenaan moet stuiten. Vervolgens dien je er bij de afstelling van de bedieningskabels voor te zorgen dat er na het in neutraal brengen voldoende speling in de "gaskabel" zit zodat deze aanslag ook werkelijk bereikt wordt.

Helemaal goed.
Op bijna elke motor stel je het toerental af zoals jij het omschrijft, dus nooit op de kabel!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel Volvo Penta 26 juli 2020 21:19 #1188781

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1470
Hahaha wat een verhaal :lol: Mijn dag is weer goed.
Succes met afstellen!



link pagina 34
Laatst bewerkt: 26 juli 2020 21:41 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl