Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koppeling brandstofslang

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 08:54 #1030487

  • koalave
  • koalave's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik wil graag de brandstofslangen vervangen op deze Volvo Penta MD 2002.






De slangen opmeten en kopen is inmiddels gelukt, maar ik herken deze koppelingen niet. Wie weet welke het zijn? En zou ik op zoek moeten naar hetzelfde, of is er een betere (modernere) vervanger aan te bevelen?

Hartelijk dank voor eventuele info alvast!
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 09:10 door koalave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 09:31 #1030497

De gebruikte koppelingen is een zg banjo koppeling en aan de andere kant een rechte koppeling. Het eenvoudigst bouw je de slang uit en neemt hem mee naar een hydrauliek firma of motoren revisie bedrijf, die persen nieuwe koppelingen er zo aan.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 11:32 #1030527

  • koalave
  • koalave's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Dankjewel! Heb je toevallig ook een adres dat je aanbeveelt in de omgeving van JH Noordschans?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:11 #1030534

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Jachthaven Noordschans heeft toch een Volvo Penta onderhoudsafdeling? Of ben je bang dat je teveel betaald ter plekke?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:18 #1030540

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Aan de zuigzijde van de opvoerpomp kun je simpele passende slangpilaren toepassen, waar je de slang opschuift en met de juiste slangklemmen vastzet. Ik zoek een paar foto's op, en zal die hier plaatsen. Gebruik geen messing of koper, maar voor alles zo mogelijk RVS (roestvast staal).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:22 #1030542

Dat weet ik wel zeker.
VP verkoopt die aansluitslangen nog steeds en die kosten dan , slik , €202,07 :woohoo: :evil:
muldermotoren.nl/catalogsearch/result/?q=840883
Dus toch maar even een motoren revisiebedrijf of hydraulica bedrijf googelen.

Overigens zou ik de koppelingen er voorzichtig af pulken en er met gewone slangklemmen een stuk speciale dieselslang tussen zetten. ( www.georgekniest.nl/catalogus/...ngen/brandstofslang/ ) . Druk komt er daar toch niet op .Er komen in feite een soort slangpilaren te voorschijn als je dat persdeel er voorzichtig afslijpt met bijv. een Dremel.
Ad
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 12:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:22 #1030543

Proost schreef :
Jachthaven Noordschans heeft toch een Volvo Penta onderhoudsafdeling? Of ben je bang dat je teveel betaald ter plekke?

Wat is dat nou weer een "kut" opmerking man.

Ik weet niet waar Koalave woont, maar je zou het bunkerstation in Oosterhout of Geertruidenberg kunnen proberen. Kijken of ze deze voor je kunnen samenstellen.
Gert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 12:26 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:26 #1030544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Zie hier :







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:27 #1030545

Prachtig,

Dit hadden we ook op het schip van mijn zoon, die CVO gekeurd werd...................mooi niet hoor.
Alles moest van gevlochten (stalen) leidingen worden.
De hoofdmotor en ook de generator.
Gert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 12:28 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 12:52 #1030552

  • koalave
  • koalave's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Proost schreef :
Jachthaven Noordschans heeft toch een Volvo Penta onderhoudsafdeling? Of ben je bang dat je teveel betaald ter plekke?

Het is meer dat ik graag zelf doe wat ik kan, al dan niet met hulp van de hier aanwezige kennis. Als het zinvoller is, zal ik me beslist tot de experts bij Noordschans wenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 14:12 #1030566

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
FriendlySailor schreef :
Prachtig,

Dit hadden we ook op het schip van mijn zoon, die CVO gekeurd werd...................mooi niet hoor.
Alles moest van gevlochten (stalen) leidingen worden.
De hoofdmotor en ook de generator.

Voor schepen onder de 20 m geldt geen CVO plicht. En voor drukloze leidingen in combinatie met een laag liggende brandstoftank ben ik van mening dat die dure gevlochten slangen met aangeperste koppelingen volstrekte onzin zijn. Bij een hoog geplaatste brandstoftank zou je als argument voor die dure slangen nog kunnen aanvoeren dat bij brand of het bezwijken van een simpele slang de brandstoftank leegloopt. Maar de huidige generatie biodiesel bestendige slangen kent meestal een inwendige wapening, en is bestand tegen hoge drukken (zie bijgaand voorbeeld, barstdruk 60 bar).

Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 14:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 14:21 #1030569

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ter illustratie een onder CE keur gebouwde installatie : compleet met 'gewone' slang op slangpilaar met slangklemmen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 14:52 #1030572

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
FriendlySailor schreef :
Proost schreef :
Jachthaven Noordschans heeft toch een Volvo Penta onderhoudsafdeling? Of ben je bang dat je teveel betaald ter plekke?

Wat is dat nou weer een "kut" opmerking man.

Ik weet niet waar Koalave woont, maar je zou het bunkerstation in Oosterhout of Geertruidenberg kunnen proberen. Kijken of ze deze voor je kunnen samenstellen.

Lijkt me gezien de prijs die Ad laat zien niet zo'n "kut" opmerking te zijn toch? Een friendy sailor zou dat toch moeten begrijpen!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 15:34 #1030584

[/quote]Lijkt me gezien de prijs die Ad laat zien niet zo'n "kut" opmerking te zijn toch? Een friendy sailor zou dat toch moeten begrijpen![/quote]

Maar die prijs, daar kan Noordschans niets aan den hoor. Dat doet meneer VP.
Dus niet Noordschans zodanig in het daglicht zetten, dat zij zo veel rekenen.

En ik weet dat van zeer dichtbij.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 15:48 #1030588

FriendlySailor schreef :
Lijkt me gezien de prijs die Ad laat zien niet zo'n "kut" opmerking te zijn toch? Een friendy sailor zou dat toch moeten begrijpen![/quote]

Maar die prijs, daar kan Noordschans niets aan den hoor. Dat doet meneer VP.
Dus niet Noordschans zodanig in het daglicht zetten, dat zij zo veel rekenen.

En ik weet dat van zeer dichtbij.[/quote]

Wie had het dan over Noordschans in relatie tot die prijs? Dat was alleen een verwijzing naar een VP onderhoudsdealer dealer.
Ik had het alleen over Volvo penta en gebruikte de link alleen om de prijs duidelijk te laten zien.
Niet voor niets linkte ik een andeere VP dealer.
Wat dealers doen en of die ook zelf een nieuwe slang kunnen aanmaken voor een redelijke prijs weet ik natuurlijk niet
Waar het mij om ging is weer eens aan te geven wat voor belachelijke prijzen Volvo Penta vraagt voor zijn onderdelen en dat is heelaas een feit en feitelijke waarheden mogen hier toch nog wel worden genoemd hoop ik .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 15:53 #1030591

Ad,

ik bedoelde jou niet, maar Proost
Die doet net of ze in NS (te) veel rekenen. En ik weet zeker dat dat niet zo is.

En dat VP zijn prijzen exorbitant verhoogd heeft is een feit.
Bij NS heeft men daar ook grote moeite mee. Maar ja het is nu eenmaal zo.
Gert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 15:56 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 16:03 #1030596

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
FriendlySailor schreef :
Ad,

ik bedoelde jou niet, maar Proost
Die doet net of ze in NS (te) veel rekenen. En ik weet zeker dat dat niet zo is.

En dat VP zijn prijzen exorbitant verhoogd heeft is een feit.
Bij NS heeft men daar ook grote moeite mee. Maar ja het is nu eenmaal zo.

Je kan inderdaad een hele hoop zeggen over Noordschans, maar de jongens zijn vakmensen die zeker niet te veel rekenen. Ik snap niet hoe ze het doen voor 46 euro per uur... Het is niet alsof ze vervolgens erg rustig aan gaan doen of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 16:07 #1030597

Ik vind hier nogal een stel azijnzeikers zitten, die NS onterecht door het slijk halen.
Oke, het is daar wel eens niet gemakkelijk, maar de werknemers zelf. Hartstikke goed.

En nu stop ik hier mee. Ik ben te partijdig.
Gert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2019 16:08 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 18 mrt 2019 17:08 #1030610

Noordschans kan natuurlijk, of Drinkwaard in Sliedrecht. Persoonlijk vind ik aangeperste koppelingetjes wat netter als slangklemmen; daar kan je jezelf zo lekker aan openhalen als je aan het sleutelen bent.
Daarnaast moet er goedgekeurde brandstofslang worden gebruikt (moet er op staan).
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 19 mrt 2019 14:34 #1030817

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
FriendlySailor schreef :
Prachtig,

Dit hadden we ook op het schip van mijn zoon, die CVO gekeurd werd...................mooi niet hoor.
Alles moest van gevlochten (stalen) leidingen worden.
De hoofdmotor en ook de generator.

Rubber slangen met aangeperste banjo en gevlochten mantel (en nog veel meer) mogen dan ook niet volgens die richtlijnen....

Bijlage:

Bestandsnaam: richtlijn200687EG.pdf
Bestandsgrootte:222 KB
Laatst bewerkt: 19 mrt 2019 14:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 19 mrt 2019 15:11 #1030821

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
CeesS schreef :
Zie hier :








Waar komen al deze prachtige spullies vandaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 19 mrt 2019 17:38 #1030846

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 25 mrt 2019 21:01 #1032616

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
beste mensen,
Cees S liet een foto zien van een delphi filter met aansluitingen...een profi plaatje! (zie boven)
ik snap de aansluitingen niet..
er komt een aanvoerslang naar een spruitstuk met een slang van boven, dan een afsluiter en weer een slang naar boven....waar dient dit toe?
vr grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 25 mrt 2019 21:55 #1032646

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
fdr schreef :
beste mensen,
Cees S liet een foto zien van een delphi filter met aansluitingen...een profi plaatje! (zie boven)
ik snap de aansluitingen niet..
er komt een aanvoerslang naar een spruitstuk met een slang van boven, dan een afsluiter en weer een slang naar boven....waar dient dit toe?
vr grtn fdr
Die twee slangen naar boven zijn misschien van een extra electrishe opvoerpomp in z'n systeem.
Maar hij zal zelf het antwoord wel gaan geven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 21:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling brandstofslang 26 mrt 2019 06:56 #1032690

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
douwe schreef :
fdr schreef :
beste mensen,
Cees S liet een foto zien van een delphi filter met aansluitingen...een profi plaatje! (zie boven)
ik snap de aansluitingen niet..
er komt een aanvoerslang naar een spruitstuk met een slang van boven, dan een afsluiter en weer een slang naar boven....waar dient dit toe?
vr grtn fdr
Die twee slangen naar boven zijn misschien van een extra electrishe opvoerpomp in z'n systeem.
Maar hij zal zelf het antwoord wel gaan geven.

Dit is de aansluiting op een ontluchtingspomp. Het resultaat van een jarenlange zoektocht naar een optimale oplossing, ooit begonnen met zo'n rubber knijpbal rechtstreeks in de brandstoftoevoerleiding, heb ik geen foto (meer) van.

Toen die knijpbal onderweg scheurde, en ik plotseling midden op zee helemaal geen brandstof meer naar de motor kreeg, verhuisde de knijpbal voor de veiligheid naar een bypass.(foto 1)

Weer later verhuisde de knijpbal naar een verticale installatie in een bypass vlak voor het groffilter, waardoor luchtbellen beter werden afgevoerd.(foto 2)

Daarna kwam er een originele Bosch ontluchtingspomp, vanwege de inpassing met slangen aangesloten. (foto 3). Nadeel van teveel kogelkranen was dat de diesel tussen de kogelkranen te lang bleef staan en kon bederven.

Toen bovendien koperleidingen niet langer compatibel bleken met de huidige diesel, heb ik het systeem nogmaals gewijzigd naar de huidige situatie. Alle koper vervangen door biodiesel bestendige slangen. Foto 4 is de situatie bij het passen en meten, die is uiteindelijk nu geinstalleerd, compleet met een nieuwe stijl Delphi filter waarvan ik de stromingsrichting heb omgedraaid.

Gebruik de zoekfunctie voor meer details, alles is hier uitgebreid aan de orde geweest, en heeft hier en daar tot pittige discussies geleid. Maar ik ben uitermate tevreden over het huidige eindresultaat.

hieronder een overzicht van de verschillende fases :










Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 07:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl