Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: startkoord buitenboordmotor vast

startkoord buitenboordmotor vast 22 mrt 2019 18:51 #1031598

Vandaag was er goed weer voorspeld, en daarom wou ik graag even met de boot gaan varen.
Lang mocht het echter niet duren, na circa 100meter varen met mijn suzuki fourstroke 5pk motor verloor de motor plots de helft van het vermogen, waarna de motor een beetje begon te roken. Koeling van de motor leek in orde, maar omdat ik vol gas vaarde en minder en minder snel ging besloot ik te gaan kijken wat er gaande was. Zodra ik vaart minderde viel de motor uit.
Toen ik de motor weer wou opstarten blokkeerde het startkoord, als in, ik kon het niet meer uit de motor trekken, in plaats daarvan trok ik de motor omhoog (alsof de motor niet in neutraal stond).
Ik heb diverse keren geschakeld van neutraal naar voorruit of achteruit, maar dit loste het probleem niet op. Na wat googelen vond ik iets op het internet over het verwijderen van de bougie en of er dan olie lekte uit het bougiegaatje, maar dit was ook niet het geval.
Al met al teleurgesteld weer naar huis kunnen roeien :(
Thuis aangekomen op de kant nog met de motor lopen hannesen maar het startkoord bleef hoe dan ook vastzitten.
Iemand enig idee waaraan dit kan liggen?
De motor staat altijd binnen, en heeft nog geen 15 vaaruren sinds de laatste grote onderhoudsbeurt in December.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 22 mrt 2019 18:57 #1031602

Vastloper?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 22 mrt 2019 19:15 #1031605

Onderin het staartstuk zit een impellerpompje, ik zou daar de oorzaak zoeken voor het vastlopen.

Met de informetie die je geeft verwacht ik een defect impellerpompje.
wanneer een motor zonder aanwijsbare reden trager gaat draaien zou ik die direct stoppen en een oorzaak opsporen. Niet wachten tot hij dat vanzelf doet.
En ook wat vaker kijken of er een straaltje water ergens uit komt, de indicatie dat de pomp nog water levert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 06:25 #1031663

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 859
Je hebt het over een fourstroke dat is dus een motor waar je ongesmeerde benzine in gooit.
Er is een apart olie reservoir en daar zal voldoende olie in moeten zitten.

Een vastloper is wel te controleren door wederom de bougie los te nemen en er vervolgens een dun stiftje ( potlood of iets dergelijks ) in te duwen.
Dit stiftje blijft hangen op de cilinderkop.
Door nu het motortje in de vooruit of achteruit te zetten en door met de hand aan de schroef te draaien zal de zuiger moeten gaan bewegen en zal hierdoor het stiftje ook naar beneden of boven komen.
Als dit zo is heb je geen vastloper


Als je aan het trektouw trekt (of poging doet )hoor je dat er iets mechanisch aan het trekmechanisme gebeurt, dan kun je dit ook uitsluiten
Verder is de opmerking van Saeftinge zeker het onderzoeken waard.

Iets uit eigen ervaring met mijn Honda was dat deze maar in 1 stand plat mocht liggen.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat afgelopen winter het motortje plat heeft gelegen en er mogelijk iets is uitgelekt? (Olie?)

in ieder geval s6

Vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 07:20 #1031671

Bij het begin beginnen.... zit niet gewoon de blokkeer pal vast die ervoor zorgt dat je niet kunt starten in de versnelling?
Kap eraf, bovenop het ronde mechanisme waar het startkoord uitkomt zit een soort plastic palletje dat het mechanisme laat blokkeren in de versnelling. Als je schakelt zie je dit bewegen als het goed is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 09:33 #1031714

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
en dat witte kunststof palletje moet je ook goed afstellen en zeker in het begin verloopt het soms
na wat nastellen id en blijft hij bij mij goed, maar toe de motor net nieuw was blokkeerde hij een enkel keer..


wat mij wel zorgen baarde is dat je verteld dat hij minder vermogen begon te leveren en langzamer ging draaien en dat duid op iets heel anders, en zou idd een warmlopen van de motor kunnen inhouden.
kijken of je hem los kan krijgen en eerst de oorzaak zoeken.

carterolie ? impellor ? vislijn of touw in schroef ?, staartstuk gangbaar ?

Stefanvanvee schreef :
Bij het begin beginnen.... zit niet gewoon de blokkeer pal vast die ervoor zorgt dat je niet kunt starten in de versnelling?
Kap eraf, bovenop het ronde mechanisme waar het startkoord uitkomt zit een soort plastic palletje dat het mechanisme laat blokkeren in de versnelling. Als je schakelt zie je dit bewegen als het goed is....
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 09:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 10:44 #1031742

peter1 schreef :

carterolie ? impellor ? vislijn of touw in schroef ?, staartstuk gangbaar ?


Kapotte thermostaat die daarom niet meer open gaat?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 11:50 #1031773

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Dat is bij Suzuki geen onderdeel wat in het onderhoudsschema zit, ook niet in een revisie set
en vermoedelijk zijn daar nooit problemen mee, wat niet uitsluit dat het niet kapot kan gaan.

ik heb er nog nooit over gehoord en bij geen enkele professionele onderhoudsbeurt wordt deze gedemonteerd en op werking en schakelmoment getest.




AT IS BIJ SUZUKIYellow Boat schreef :
peter1 schreef :

carterolie ? impellor ? vislijn of touw in schroef ?, staartstuk gangbaar ?


Kapotte thermostaat die daarom niet meer open gaat?
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 11:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 15:03 #1031826

peter1 schreef :
Dat is bij Suzuki geen onderdeel wat in het onderhoudsschema zit, ook niet in een revisie set
en vermoedelijk zijn daar nooit problemen mee, wat niet uitsluit dat het niet kapot kan gaan.

ik heb er nog nooit over gehoord en bij geen enkele professionele onderhoudsbeurt wordt deze gedemonteerd en op werking en schakelmoment getest.




AT IS BIJ SUZUKIYellow Boat schreef :
peter1 schreef :

carterolie ? impellor ? vislijn of touw in schroef ?, staartstuk gangbaar ?


Kapotte thermostaat die daarom niet meer open gaat?
Ad
[/quote

Raar eigenlijk want bij inboardmotoren staat zoiets in elke handleiding beschreven.
En een thermostaat is i.h.a. grotendeels van doodnormaal messing en kan dus vooral in zeewater best kapot gaan. Ook kalkafzetting is geen uitzondering bij een direct gekoelde motor
Die dingen schakelen trouwens niet hoor :whistle: Niet te vergelijken met zo'n ding van je CV , eerder met een thermostaatkraan . Zie hier eentje voor een Suzuki 4 takt buitenboordmotor.
Overigens hoef dat straaltje wat er aan de bovenkant uit het staartstuk komt niet altijd wat te zeggen over de koeling want dat is vaak alleen een bypass stroompje wat dus niet wordt gebruikt om te koelen.
Ad

]
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 15:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 18:55 #1031879

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Yep ik weet dat er eentje inzit, maar in mijn revisieset zit alles behalve een thermostaat.
en ik vermoed dat ze ook niet worden getest, pas als er eentje kapot zou zijn wordt ie vervangen.
je zal ook de pakking er bij moeten bestellen, want hij zit in het koelwater gedeelte.



Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
Dat is bij Suzuki geen onderdeel wat in het onderhoudsschema zit, ook niet in een revisie set
en vermoedelijk zijn daar nooit problemen mee, wat niet uitsluit dat het niet kapot kan gaan.

ik heb er nog nooit over gehoord en bij geen enkele professionele onderhoudsbeurt wordt deze gedemonteerd en op werking en schakelmoment getest.

dat controle straaltje geeft wel weer dat je impellor werkt en water oppompt, al zie ik hem soms niet omdat er dan een verstoppins is als ik vaar in hoogzomer met die groene alg op het water




AT IS BIJ SUZUKIYellow Boat schreef :
peter1 schreef :

carterolie ? impellor ? vislijn of touw in schroef ?, staartstuk gangbaar ?


Kapotte thermostaat die daarom niet meer open gaat?
Ad
[/quote

Raar eigenlijk want bij inboardmotoren staat zoiets in elke handleiding beschreven.
En een thermostaat is i.h.a. grotendeels van doodnormaal messing en kan dus vooral in zeewater best kapot gaan. Ook kalkafzetting is geen uitzondering bij een direct gekoelde motor
Die dingen schakelen trouwens niet hoor :whistle: Niet te vergelijken met zo'n ding van je CV , eerder met een thermostaatkraan . Zie hier eentje voor een Suzuki 4 takt buitenboordmotor.
Overigens hoef dat straaltje wat er aan de bovenkant uit het staartstuk komt niet altijd wat te zeggen over de koeling want dat is vaak alleen een bypass stroompje wat dus niet wordt gebruikt om te koelen.
Ad

]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 18:58 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 23 mrt 2019 19:42 #1031906

Dat straaltje geeft aan dat je impeller z´n werk nog doet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 01:01 #1031967

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Klinkt allemaal als een flinke vastloper. Als hij echt vast zit, einde motor. Haal het trekstarter mechaniek er eens af en kijk of je het vliegwiel nog kunt ronddraaien? Zo niet, is je motor echt overleden.

Zuiger kan er dan wel eens zo uitzien:



Deze komt uit een vastgelopen 2takt. Vergeten olie door de brandstof te mengen. Als bij een viertakt de olie verdwenen is, is het snel gebeurd. Sneller dan bij een versleten impeller..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 01:03 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 09:32 #1032017

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Als een thermostaat stuk is gaat i open staan ,en blijft de motor dus te koud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 09:37 #1032020

zeiloor schreef :
Als een thermostaat stuk is gaat i open staan ,en blijft de motor dus te koud
In dichte stand kan de thermostaat vast corroderen en gaat hij niet meer open.
Feeling 326DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 10:50 #1032052

zeiloor schreef :
Als een thermostaat stuk is gaat i open staan ,en blijft de motor dus te koud

Is dat zo? Want als de motor nog niet loopt zal de thermostaat toch echt dicht staan en voorkomt daarmee dat er koelwater door het blik gaat en gaat pas open gaan als de motor warm wordt.
En dat openen gebeurt vaak door een met was gevulde balg die hem tegen de veerdruk in opendrukt maar ook wel door een bimetalen veer.
Dus.....
Er bestaan wel ook thermostaten die niet in één richting werken maar zowel het koelwater door de motor als door de bypass regelen ( soort driewegkraan) maar dat zijn die van een buitenboordmotor zo te zien niet en die van de meeste inboard motoren ook niet.
Bij auto's zie ( of liever gezegd zag want tegenwoordig wordt de de koelvloeistof flow vaak met een electronich geregelde klep geregeld) je dat soort drieweg thermostaten wel vaker.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 12:11 #1032089

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
dat klopt maar ik heb het over een stukke thermostaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 12:13 #1032090

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
daar zorgt de veer voor dat i opengaat en die is sterker dan een beetje corosie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 12:20 #1032094

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ander voorbeeld kachel auto komt niet op temperatuur , daar merk je meestal aan dat de thermostaat stuk is, koelwater blijft koud thermostaat stuk blijft open staan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 13:06 #1032102

zeiloor schreef :
daar zorgt de veer voor dat i opengaat en die is sterker dan een beetje corosie

Eigenwijs hè?
Kijk eens naar deze video wat er met de minker thermostaat gebeurt als deie heet wordt. De rechter is kapot.
En zo zijn er nog veeeeel meer videootjes waar een thermostaat getest wordt ( www.google.com/search?q=thermo...CgD&biw=1396&bih=657 )
Een thermostaat gaat dus open als hij warm wordt en staat dicht als hij koud is.
Een kapotte thermostaat blijft dus toch echt dicht staan waardoor een motor oververhit kan raken.
Dat doet die veer. Doordat de balg uitzet wordt een thermostaat tegen die veerkracht in opengedrukt en niet dicht. In die video zie je zelfs dat de veer wordt ingedrukt ( vergelijk bij 10-20 seconden met vanaf 1.05 min).
Maar je hoeft het niet te geloven hoor . Ik zou zeggen , sloop er eens een uit je auto of scheepsmotor en test zelf een keer. Of koop alvast een reserve , dan weet je dat die zeker goed is ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 16:27 #1032144

Yellow Boat schreef :
zeiloor schreef :
daar zorgt de veer voor dat i opengaat en die is sterker dan een beetje corosie

Eigenwijs hè?
Kijk eens naar deze video wat er met de minker thermostaat gebeurt als deie heet wordt. De rechter is kapot.
En zo zijn er nog veeeeel meer videootjes waar een thermostaat getest wordt ( www.google.com/search?q=thermo...CgD&biw=1396&bih=657 )
Een thermostaat gaat dus open als hij warm wordt en staat dicht als hij koud is.
Een kapotte thermostaat blijft dus toch echt dicht staan waardoor een motor oververhit kan raken.
Dat doet die veer. Doordat de balg uitzet wordt een thermostaat tegen die veerkracht in opengedrukt en niet dicht. In die video zie je zelfs dat de veer wordt ingedrukt ( vergelijk bij 10-20 seconden met vanaf 1.05 min).
Maar je hoeft het niet te geloven hoor . Ik zou zeggen , sloop er eens een uit je auto of scheepsmotor en test zelf een keer. Of koop alvast een reserve , dan weet je dat die zeker goed is ;)
Ad

Ja Ad, je kan bezig blijven hier hoor................Er zijn er bij die het echt nooit leren.
Gert
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 16:29 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 18:21 #1032177

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
jawel maar dat is bij een auto....en die heeft zelfs een temperatuur meter die de koelvloeistof meet



een buitenboordmotor heeft dat niet, ik ben er zelfs van overtuigd dat deze bij een beurt door een buitenboordmotorspecialist niet wordt getest.

zelfs het controle straaltje is niet na de thermostaat zodat je de watertemperatuur zou kunnen meten, maar is er voor en dus valt er ook zo niets te controleren.

best grappig dat ze er geen belang bij hebben...

bij demontage van de thermostaat om te testen zou je eigenlijk ook meteen een nieuwe pakking moeten hebben.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 18:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 19:00 #1032187

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
de thermostaat film is dus gewoon heel een thermostaat die stuk is staat al open
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 20:22 #1032213

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Tot een paar jaar geleden hadden we een oude Honda BF75 achter de boot.
Op een gegeven moment begon de controlestraal van het koelwater minder te worden.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk, waar de thermostaat in zit, bleek dat er nogal wat kalkaanslag in de koelkanalen zat. De thermostaat zag er ook niet echt lekker meer uit.
Alles goed schoon gemaakt en de thermostaat incl. pakkingen vervangen.


Grt Hans




Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 20:43 #1032218

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Tja Hans als de motor zou oud is geworden dan is een revisie wel eens nodig[
geeft wel weer dat als de motor echt op leeftijd komt het geen overbodig luxe is om ook dat deel te reviseren.

wordt een buitenboordmotor bij een service beurt niet in een waterbak met met ontkalkende vloeistof proefgedraaid ?
iets wat wij met doehetzelf onderhoud uiteraard niet doen

quote="omega" post=1032213]Tot een paar jaar geleden hadden we een oude Honda BF75 achter de boot.
Op een gegeven moment begon de controlestraal van het koelwater minder te worden.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk, waar de thermostaat in zit, bleek dat er nogal wat kalkaanslag in de koelkanalen zat. De thermostaat zag er ook niet echt lekker meer uit.
Alles goed schoon gemaakt en de thermostaat incl. pakkingen vervangen.




Grt Hans




[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 20:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 20:57 #1032225

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
wordt een buitenboordmotor bij een service beurt niet in een waterbak met met ontkalkende vloeistof proefgedraaid ?
iets wat wij met doehetzelf onderhoud uiteraard niet doen

[/quote]

Die moet ik nog tegenkomen :woohoo: Meestal zijn die bakken gevuld met ¨iets bruins´ En vaak bestaat zo´n service beurt uit even starten, oliepeil (misschien verversen) controleren, komt er een straal water uit de motor, yes en klaar. Ontkalken heb ik wel eens gedaan, en dan moet je een motor toch wel een uurtje laten lopen, in een kliko met in mijn geval schoonmaakazijn. Stonk verschrikkelijk, maar hij was wel schoon.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.366 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl