Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: monteren electrisch opvoerpompje

monteren electrisch opvoerpompje 10 apr 2019 14:34 #1036328

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2861
Milliways schreef :
waar sluit ik de bedrading op aan. ?

Ik zou hem op de 'aan'-stand van het contactslot aansluiten, ik neem aan dat je ook start via het contactslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 10 apr 2019 21:05 #1036453

Het pompje moet alleen werken wanneer de motor draait, dan lijkt me het meest logisch om dat via het W contact op de generator te doen, dit door middel van een (AC) relais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 11 apr 2019 08:28 #1036509

Moet hij echt ook draaien als de motor een maal draait?
Dan zuigt immers de pomp op de motor de diesel wel verder aan(tenzij er ergens een lucht lek zit natuurlijk).
Ik zou hem in eerste instantie aansluiten op de startdraad die naar het startrelais op de startmotor( solenoid) gaat.
Dan draait hij alleen tijdens het starten . Kan heel wat schelen qua levensduur , afhankelijk van het type.
Ik zou sowieso in de specificaties checken of dat pompje continue mag draaien als je hem laat lopen zoaln de motor draait.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 11 apr 2019 08:44 #1036512

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5997
Saeftinghe schreef :
Het pompje moet alleen werken wanneer de motor draait, dan lijkt me het meest logisch om dat via het W contact op de generator te doen, dit door middel van een (AC) relais.
Dan gaat de pomp pas lopen zodra de motor start terwijl TS juist een betere start wil.


Bij auto's gaat de pomp vaak lopen zodra je contact om draait. Echter stoppen ze weer met draaien na een bepaalde tijd (door tijd of druk gereguleerd?) als de motor niet gaat lopen. Nu staat een auto veel vaker en langer op contact dan een gemiddelde diesel in een boot maar dit zou wel een risicootje kunnen zijn als de boel bij TS wel eens langer op contact staat.

Parallel aan het start relais lijkt me ook niet handig. Je wil juist druk opbouwen vóór het starten.
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 08:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 11 apr 2019 11:57 #1036569

Philip,

Mogelijk heb ik iets gemist met lezen, maar bij een electrapompje denk ik als eerste aan een membraampompje dat veerbelast druk geeft en aan het einde van de slag door een spoeltje weer naar de ander kant wordt verplaatst.
Daar zou ik direct opbrengst van verwachten tijdens het starten.
Dat zou (bijcontact aan)permanent de leiding op druk houden, niet zo erg lijkt me maar niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 06:31 #1039356

Wat heeft de voorkeur voor of na het brandstoffijnfilter. Maakt daar voor jullie nog verschil in.
Op de ene motor heb ik hem geinstalleerd voor het filter en deze start nu direct , de andere na het filter en start na de 2e keer voorgloeien ipv 3e. Kan dit verschil te verklaren zijn door de plaatsing voor of na het fijnfilter ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 06:55 #1039359

Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 07:17 #1039364

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4528
De retour leiding moet tot onder het laagste niveau van de tank komen en dan pas boven op de tank aangesloten. Dan heb je een soort zwanenhals waardoor de leidingen van de motor niet leeg kunnen lopen richting tank. Als dan de problemen nog niet weg zijn zou ik pas gaan kijken naar een extra opvoerpomp.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Laatst bewerkt: 23 apr 2019 07:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 09:49 #1039424

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4971
Milliways schreef :
Wat heeft de voorkeur voor of na het brandstoffijnfilter. Maakt daar voor jullie nog verschil in.
Op de ene motor heb ik hem geinstalleerd voor het filter en deze start nu direct , de andere na het filter en start na de 2e keer voorgloeien ipv 3e. Kan dit verschil te verklaren zijn door de plaatsing voor of na het fijnfilter ?

Altijd voor het fijnfilter. Dit filter dient om het systeem van de inspuit pomp en verstuivers te filteren. Komt er vuil in dit laatste systeem dan gaat het goed geld kosten :angry:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 10:01 #1039429

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4971
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad

Ik persoonlijk zou de pomp toch na het voor(grof) filter installeren.
Filter moet er voor zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpompen komen zodat die naar de knoppen gaan. Is standaard in iedere installatie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 10:22 #1039432

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad

Ik persoonlijk zou de pomp toch na het voor(grof) filter installeren.
Filter moet er voor zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpompen komen zodat die naar de knoppen gaan. Is standaard in iedere installatie.

Het gaat hier niet om de opvoerpomp op de motor maar die om de diesel daar naartoe te pompen.dat kan een goedkoop pompje zijn . Het groffilter is er trouwen niet eens zozeer om de diesel volledig schoon te maken ( daar is de poriegrootte van het groffilter eigenlijk te groot voor) maar meer om het eigenlijke fijnfilter te ontlasten en zo een langere standtijd te geven en vooral om water af te scheiden.
Daarom hebben ook lang niet alle scheepsmotoren op jachten standaard een voorfilter .
Wat denk je trouwens waarom zo'n extra opvoerpomp bij auto's altijd direct na of een enkele keer zelfs in de tank zit?
En als er echt veel rotzooit in de tank zit krijg je een heel ander probleem nl. een verstopte dieselleiding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 11:01 #1039445

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4971
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad

Ik persoonlijk zou de pomp toch na het voor(grof) filter installeren.
Filter moet er voor zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpompen komen zodat die naar de knoppen gaan. Is standaard in iedere installatie.

Het gaat hier niet om de opvoerpomp op de motor maar die om de diesel daar naartoe te pompen.dat kan een goedkoop pompje zijn . Het groffilter is er trouwen niet eens zozeer om de diesel volledig schoon te maken ( daar is de poriegrootte van het groffilter eigenlijk te groot voor) maar meer om het eigenlijke fijnfilter te ontlasten en zo een langere standtijd te geven en vooral om water af te scheiden.
Daarom hebben ook lang niet alle scheepsmotoren op jachten standaard een voorfilter .
Wat denk je trouwens waarom zo'n extra opvoerpomp bij auto's altijd direct na of een enkele keer zelfs in de tank zit?
En als er echt veel rotzooit in de tank zit krijg je een heel ander probleem nl. een verstopte dieselleiding.
Ad

Of de opvoerpomp defect?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 23 apr 2019 11:55 #1039477

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad

Ik persoonlijk zou de pomp toch na het voor(grof) filter installeren.
Filter moet er voor zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpompen komen zodat die naar de knoppen gaan. Is standaard in iedere installatie.

Het gaat hier niet om de opvoerpomp op de motor maar die om de diesel daar naartoe te pompen.dat kan een goedkoop pompje zijn . Het groffilter is er trouwen niet eens zozeer om de diesel volledig schoon te maken ( daar is de poriegrootte van het groffilter eigenlijk te groot voor) maar meer om het eigenlijke fijnfilter te ontlasten en zo een langere standtijd te geven en vooral om water af te scheiden.
Daarom hebben ook lang niet alle scheepsmotoren op jachten standaard een voorfilter .
Wat denk je trouwens waarom zo'n extra opvoerpomp bij auto's altijd direct na of een enkele keer zelfs in de tank zit?
En als er echt veel rotzooit in de tank zit krijg je een heel ander probleem nl. een verstopte dieselleiding.
Ad

Of de opvoerpomp defect?

Als je met "opvoerpomp"die extra pomp bedoeld , inderdaad.
Dan heb je dus pech en moet je hem , indien mogelijk schoonmaken of een nieuwe pakken ( typisch iets wat je aan boord zou moeten hebben, zo duur zijn die dingen niet ( bijv. : www.halvewerk.nl/universele-12...Zw4M_TBoCvRUQAvD_BwE )
Bij auto's zit daar ook een klein filtertje voor tussen de tank en het opvoerpompje bij de tank maar dat lijkt me hier een minder goed idee.

Maar een dieseltank op een boot met veel rotzooi erin is sowieso een teken dat die hoognodig een keer grondig schoon moet worden gemaakt . :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl