Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: monteren electrisch opvoerpompje

monteren electrisch opvoerpompje 04 apr 2019 19:25 #1035047

Ik wil een electrisch opvoerpompje monteren op mijn Betamarine 35 pk. In prijs varieren ze behoorlijk. van 25 tot 150 euro. Wie kan mij hierin adviseren. ? Waar sluit ik de bedrading op aan.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 05 apr 2019 06:03 #1035095

Waarom wil je dit? Is het mechanisch aangedreven opvoerpompje defect? Waarom deze niet repareren?

Bij gelijke specs zou ik kosten vs. het gevoel van betrouwbaarheid van de verschillende opties (die je verder niet geeft) voor jezelf afwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 05 apr 2019 06:27 #1035101

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Waarom wil je dit? Is het mechanisch aangedreven opvoerpompje defect? Waarom deze niet repareren?

Bij gelijke specs zou ik kosten vs. het gevoel van betrouwbaarheid van de verschillende opties (die je verder niet geeft) voor jezelf afwegen.

Misschien om makkelijker te kunnen ontluchten?
De handbediening op veel op het blok gemonteerde opvoerpompen laat te wensen over. Gedoe met een de krukas die daarvoor in een bepaalde stand moet staan.
Als het om ontluchten gaat, werkt een handpompje van een paar tientjes overigens ook prima en gecontroleerder.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 06:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 05 apr 2019 06:37 #1035103

Misschien wel ja, misschien ook niet. Zou handig zijn als TS zijn doelstelling uitlegt met daarbij welke pompjes hij overweegt.

Hoe je dit aansluit hangt daar ook vanaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 05:52 #1035297

Ik heb het hele systeem ontluccht. Waterscheider vervangen, slangen en koppelngen vernvangen en toch duurt starten langen vanwege brandstofgebrek, lucht in de leiding. Dit overigens bij mijn beide motoren !. Tank zit ook wat verder van de motor af. Dit zou een oorzak kunnen zijn vlgss de dealer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 05:58 #1035298

Dus het gaat alleen om tijdelijk gebruik tbv ontluchten niet continue? Of heb je de tank verplaatst waardoor deze nu verder van de motor is verplaatst waardoor de leidingweerstand te groot zou zijn geworden voor de bestaande opvoerpomp(en)?


Welke opties heb je onderzocht voor door jou genoemde prijzen? Waarin verschillen de specs?

Zie ook wat Wadloper schrijft (handpompje wanneer het alleen over ontluchten gaat...)
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 06:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 07:15 #1035306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Zie ook wat Wadloper schrijft (handpompje wanneer het alleen over ontluchten gaat...)

Ontluchten. Het kan een drama zijn en het kan lang duren eer je de oorzaak van dat niet volledig kunnen ontluchten achterhaalt.

Dat slangen en (grof)filter zijn vervangen betekent niks voor beter ontluchten. Het betekent slechts dat je moet ontluchten. De fijne stabiele toestand, waarin overal in het brandstofsysteem diesel zit en geen lucht, is verstoord. Je moet alles wèl zo aansluiten dat je geen lekken hebt geintroduceerd. Loop alle koppelingen in de brandstoflijn dus even na.

Wat is op dit moment het probleem? Wil de motor helemaal niet starten? Start de motor wel maar slaat hij na enig tijd weer af? Als je schrijft dat je het hele systeem ontlucht hebt, waarom dan toch een extra pomp?

Als er op alle punten waar je volgens het instructieboekje moet ontluchten diesel uit de nippel kwam een geen luchtbellen meer, moet de motor in principe lopen. Blijft hij niet lopen of loopt het toerental ineens drastisch terug, dan ontsnappen er af en toe luchtbellen uit een plek die nog niet goed ontlucht is.

Zit de opvoerpomp na het groffilter, dan is het groffilter de eerste verdachte. Bij een tank die lager ligt dan het groffilter en geen pompje tussen tank en groffilter is een Delphi-filter bijvoorbeeld niet goed te ontluchten.

Loop dit even na. Heb je een Delphi-filter en ligt de tank lager dan het filter, plaats dan een extra pompje tussen tank en filter. Daarmee kun je in principe je hele brandstofsysteem ontluchten, dus je hoeft dat handeltje op de opvoerpomp ook niet meer te gebruiken.
Je kunt met zo'n pompje ook eerst het groffilter vullen, voor je probeert te starten. Als er geen brandstof in je filterglas te zien is, kan het inderdaad erg lang duren voor je brandstof vanaf de tank heb aangezogen en het systeem gevuld is. Als je goed hebt ontlucht moet dat trouwens wel het geval zijn. De afstand tot de tank doet er dan niks toe.
Ontluchten door de startmotor te laten draaien en zo het bandstofsysteem en filter vol te zuigen, is een slechte zaak, als je een natte uitlaat hebt.

Succes.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 15:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 07:15 #1035307

Milliways schreef :
Ik heb het hele systeem ontluccht. Waterscheider vervangen, slangen en koppelngen vernvangen en toch duurt starten langen vanwege brandstofgebrek, lucht in de leiding. Dit overigens bij mijn beide motoren !. Tank zit ook wat verder van de motor af. Dit zou een oorzak kunnen zijn vlgss de dealer

Dat laatste lijkt me erg sterk.
De doorstroomsnelheid door de dieselleiding is dermate laag ( ca. 0,15 meetr/sec) dat van weerstand door de leiding weinig tot geen sprake zal zijn , dus ook de lengte doet er niet veel toe .Ik heb even die weerstand door een normale inwendig 6 mm leiding berekend voor die 35 pk motor en dan kom ik op enkele centimeters vloeistof(diesel)kolom weerstand oftewel enkele millibars. Tenzij er ergens een sterke vernauwing zit maar dat heeft met de lengte niks te maken. Misschien is er i.p.v. een volle doorlaat afsluiter ( kogelafsluiter bijv.) een naaldafsluitertje in gezet? ( eventueel foto plaatsen). Dat zou e.e.a. ook verklaren.
Wat veel meer invloed heeft is de hoogte van de tank t.o.v. de opvoerpomp op de motor . Is die soms groter geworden of is de tank zelfs verplaatst van boven naar onder de motor?
Staat de tank inderdaad onder de opvoerpomp , dan is een extra pompje inderdaad vaak aan te raden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 08:51 #1035326

MOtor start slechts na 3 x voorgloeien en pas als de startmotor 3 x ong 10 sec heeft gewerkt. Bij controle bleek steeds dat er geen brandstof uit de ontluchtingnippel komt. Heb al een handpompje (balgje) geplaats. Het lijkt dus of de motor pas na 3 x starten voldoende brandstof heefft öpgezogen". Als hij loopt , loopt ie perfoect, zonder storingen. Dus electrisch pompje eignelijk alleen voor starten. Ook vreemd dat beide motoren dit hebben. Heb idd Delphi filter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 09:30 #1035329

Milliways schreef :
MOtor start slechts na 3 x voorgloeien en pas als de startmotor 3 x ong 10 sec heeft gewerkt. Bij controle bleek steeds dat er geen brandstof uit de ontluchtingnippel komt. Heb al een handpompje (balgje) geplaats. Het lijkt dus of de motor pas na 3 x starten voldoende brandstof heefft öpgezogen". Als hij loopt , loopt ie perfoect, zonder storingen. Dus electrisch pompje eignelijk alleen voor starten. Ook vreemd dat beide motoren dit hebben. Heb idd Delphi filter

Dat kan nooit aan de capaiyeit van het pompje liggen.
Als het goed is is je hele brandstofsysteem na ontluchten gevuld met diesel en dus heeft het pompje op de motor direct de juiste hoeveelheid opbrengst.
In jou geval moet er ergens een luchtbel zitten. Dan moet de pomp nl eerst die luchtbel voldoende laten vergroten om genoeg onderdruk te creëren om diesel aan te zuigen . Volledig gevuld heb je direct de volle onderdruk.
Weet je bijv. heel zeker dat je voorfilter/waterafscheider en ook je fijnfilter helemaal luchtvrij zijn want als daar wat lucht blijft zitten krijg je dit soort verschijnselen.
Vooral het groffilter kan daar last van hebben dus dat filter heel zorgvuldig op de juiste manier luchtvrij maken. Misschien deze handleiding eens doorlezen?

Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...V)-2.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB

Wat ook mogelijk is is dat er ergens in de dieselleiding een "katterug " zit waar lucht blijft hangen die er dan nooit helemaal uitgaat. De diesel aanvoer leiding moet namelijk altijd helemaal op afschot liggen naar de tank toe of naar de motor toe anders krijg je dat probleem. De stroomsnelheid is in de leiding nl te laag om die lucht allemaal mee te kunnen voeren.Daarvoor zou je een stroomsnelheid moeten hebben van minstens 0,5 meter per seconde en die heb je bij lange na niet.
Als bijv. de dieselleiding ergens omhoog gaat door een schot en daarna weer omlaag heb je de oorzaak te pakken. Lijkt me niet onmogelijk omdat er immers kennelijk een nieuwe langere leiding aangelegd is :unsure:

Mijn mening dus voor de oorzaak : onvoldoende ontlucht of ergens lucht die niet verwijderd kan worden door eerder genoemde oorzaak.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 09:35 #1035332

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Als je iedere keer opnieuw 'lucht' hebt dan zit er ergens een lekje waardoor er lucht binnenkomt.
Plaatsen van een extra pompje lijkt me dan symptoom bestrijding ipv oplossing. (Al kan het best werkbaar zijn)
Als je een tijdelijke zuigleiding maakt vanuit een jerrycan die bovenop je kajuitdak staat, heb je overdruk in je gasolieleiding en kan je beter lekken vinden.(Zelf al eens een lekje gehad in de zuileiding binnenin de tank. Die was erg lastig te vinden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 09:47 #1035333

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Milliways schreef :
MOtor start slechts na 3 x voorgloeien en pas als de startmotor 3 x ong 10 sec heeft gewerkt. Bij controle bleek steeds dat er geen brandstof uit de ontluchtingnippel komt. Heb al een handpompje (balgje) geplaats. Het lijkt dus of de motor pas na 3 x starten voldoende brandstof heefft öpgezogen". Als hij loopt , loopt ie perfoect, zonder storingen. Dus electrisch pompje eignelijk alleen voor starten. Ook vreemd dat beide motoren dit hebben. Heb idd Delphi filter

Het lijkt erop dat er ergens een luchtlek in je systeem zit, en in rust de brandstof terugloopt in de tank als die lager ligt. Loop je hele systeem nog eens zorgvuldig na. Heb je de juiste slangklemmen gebruikt ? Meestal gebruik je voor brandstof slangen met 8mm binnendiameter. 'Gewone' slangklemmen waarbij de instelschroef in gleufjes op de spanband loopt, zijn onvoldoende rond om ten allen tijde een luchtdichte verbinding op een slangpilaar te garanderen. Dat er geen brandstof lekt, wil nog niet zeggen dat de verbinding luchtdicht is. beter is het om mini-slangklemmen te gebruiken, die van fabriekswege al precies rond zijn en dat bij aandraaien ook blijven.



Het Delphi filter wordt heel veel toegepast, maar heeft wel zo z'n gebruiksaanwijzing, zie onder (even zoeken naar het juiste type, waarschijnlijk v.a. p.27):

Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 09:50 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 10:04 #1035339

Zoals ik al schreef. er hoeft helemaal geen luchtlek te zijn voor dit probleem.
Dan zou je ook problemen verwachten als de motor al een tijdje goed loopt maar het probleem is kennelijk het starten , niet het lopen want eenmaal met moeite gestart loopt de motor goed wat bij een constante luchtlek meestal niet het geval zal zijn.
Als er ergens een flinke luchtbel blijft zitten die er niet uit wil , bijv. door een "katterug"in de dieselleiding krijg je dit probleem.
Zeker omdat dit probleem kennelijk is op gaan treden na aanleg van een nieuwe , langere leiding is dat een heel goed mogelijke oorzaak.
Zo'n luchtbel krijg je nl. niet heel moeilijk helemaal uit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 10:19 #1035345

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik heb een lange weg afgelegd voor ik een nette en afdoende ontluchtingsmogelijkheid voor mijn brandstofsysteem heb gevonden.

Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...andstofslang#1032690
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 10:23 #1035347

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
Zoals ik al schreef. er hoeft helemaal geen luchtlek te zijn voor dit probleem.
Dan zou je ook problemen verwachten als de motor al een tijdje goed loopt maar het probleem is kennelijk het starten , niet het lopen want eenmaal met moeite gestart loopt de motor goed wat bij een constante luchtlek meestal niet het geval zal zijn.
Als er ergens een flinke luchtbel blijft zitten die er niet uit wil , bijv. door een "katterug"in de dieselleiding krijg je dit probleem.
Zeker omdat dit probleem kennelijk is op gaan treden na aanleg van een nieuwe , langere leiding is dat een heel goed mogelijke oorzaak.
Zo'n luchtbel krijg je nl. niet heel moeilijk helemaal uit.
Ad

Dat de motor bij een vermeend luchtlek gewoon blijft lopen, pleit inderdaad tegen deze oorzaak.
Ik zie echter niet in waarom de motor door een luchtbel die om wat voor reden dan ook in het systeem blijft hangen, helemaal niet zou willen starten. Dat duidt op veel meer lucht in de leiding dan een enkele bel.
Ik heb wel wat ervaring met luchtbellen die blijven hangen, door het gegeven dat dit het geval was met de lucht bovenin het Delphi-filter. Na het ontluchten op de opvoerpomp en het fijnfilter startte de motor perfect, maar ging dan later, onder het varen, op allerlei onverwachte momenten langzamer lopen, tot niet meer dan het stationaire toerental. Op zeker moment schoot die luchtbel los passeerde de hogedrukpomp en daarna draaide de motor weer normaal.

3x 10 seconden de startmotor later draaien, zonder dat de motor aanslaat, geeft risico op water in de cilinders door de uitlaatpoorten, als je een natte uitlaat hebt.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 11:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 12:09 #1035366

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Milliways schreef :
MOtor start slechts na 3 x voorgloeien en pas als de startmotor 3 x ong 10 sec heeft gewerkt. Bij controle bleek steeds dat er geen brandstof uit de ontluchtingnippel komt.

Welke ontluchtingsnippel bedoel je hier ? Op welke punten heb je ontluchtingsnippels ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 12:21 #1035367

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 12:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 12:35 #1035368

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Baasklusje schreef :
Ja, dat is inderdaad een handig ding. Kwam voor mij een paar jaar te laat.
Als ik nu een nieuw groffilter zou moeten monteren zou dit ook mijn keus zijn. Hoewel ik dan misschien ook een totaal ander groffilter zou overwegen, want de montage van de Delphi blijft een beetje ingewikkeld.
Inmiddels zit ook mijn tank hoger dan het filter, dus theoretisch kan het ontluchten van het filter ook zonder het extra pompje. Hoewel het handig is om na montage van een schoon filter het kijkglas en de rest van het leidingsysteem snel met diesel te vullen.

Die dieseldokter is overigens een goeie toko. Het meeste gangbare spul hebben ze gewoon op voorraad en dat voor zeer redelijke prijzen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 12:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 12:38 #1035369

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
In het manual (zie bijlage) staat beschreven, dat bij een laag liggende tank en een opvoerhoogte van meer dan 0,25 m een elektrische opvoerpomp geïnstalleerd dient te worden. De opvoerhoogte dien je te meten vanaf de bodem van de dieseltank tot aan het niveau van de opvoerpomp op de motor.

Bijlage:

Bestandsnaam: fuelsystem...nual.pdf
Bestandsgrootte:77 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 13:08 #1035374

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
CeesS schreef :
In het manual (zie bijlage) staat beschreven, dat bij een laag liggende tank en een opvoerhoogte van meer dan 0,25 m een elektrische opvoerpomp geïnstalleerd dient te worden. De opvoerhoogte dien je te meten vanaf de bodem van de dieseltank tot aan het niveau van de opvoerpomp op de motor.

Bijlage:

Bestandsnaam: fuelsystem...nual.pdf
Bestandsgrootte:77 KB

Welke manual is dit? Die van je eigen motor? Ik zie 'Beta' in de link staan.
Ik had tot twee jaar terug de bodem van de tank meer dan 25 cm onder de opvoerpomp van de motor en na ontluchten bleef die, zonder electrische opvoerpomp, gewoon lopen. Zo zwart/wit is het dus allemaal ook weer niet.

Overigens zien we op het prentje in de link ook de door Yellow Boat genoemde "katterug". De makers van deze manual zien dat niet echt als een probleem kennelijk en ik, eerlijk gezegd, ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 14:14 #1035385

Overigens zien we op het prentje in de link ook de door Yellow Boat genoemde "katterug". De makers van deze manual zien dat niet echt als een probleem kennelijk en ik, eerlijk gezegd, ook niet.[/quote]

klopt , maar dat is normaal , heb ik ook zo.
Dei moet natuurlijk eenmaal goed gevuld worden. Als daar echter lucht bovenin blijft staan krijg je dat er mogelijk niet meer uit met de pomp op de motor.
Dat hangt dan af van de diepte van de tank. Als die veel hoder is dan de maximale aanzighooge van de pomp krijg je een probleem.
En die aanzuighoogte hangt ook af van het type brandstofpomp en vooral de klepjes die daarin zitten . Als die nl veerbelast zijn vermindert de aanzuigklep in de pomp de maximale aanzuighoogte.
Mij ging het trouwens niet om die kattenrug maar om zoiets verderop in de leiding .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 06 apr 2019 15:54 #1035402

Wij hebben ook zo'n elektrische opvoerpomp en de motor start gewoon vlotter als die ingeschakeld is. Een tijd lang was ze per ongeluk losgekoppeld en we merkten dat doordat de startmotor enkele seconden moest werken ipv gelijk aanslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 07 apr 2019 08:42 #1035519

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
In het manual (zie bijlage) staat beschreven, dat bij een laag liggende tank en een opvoerhoogte van meer dan 0,25 m een elektrische opvoerpomp geïnstalleerd dient te worden. De opvoerhoogte dien je te meten vanaf de bodem van de dieseltank tot aan het niveau van de opvoerpomp op de motor.

Bijlage:

Bestandsnaam: fuelsystem...nual.pdf
Bestandsgrootte:77 KB

Welke manual is dit? Die van je eigen motor?

TS geeft aan een Betamarine 35 te hebben. Dit is uiteraard uit het Betamarine manual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 09 apr 2019 20:05 #1036176

Dank je, dat zou goed kunnen , ga er zeker naar kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren electrisch opvoerpompje 09 apr 2019 20:19 #1036179

waar sluit ik de bedrading op aan. ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl