Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: staartstuk met "zonnebrand" crème

staartstuk met "zonnebrand" crème 07 apr 2019 13:35 #1035588

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Een mooie dag vandaag om een nieuwe impeller en staartstukolie te vervangen van een Yamaha 2T 8pk.
Omdat ik het nog nooit gedaan heb bleek youtube een grote hulp met de impeller en was dat snel gebeurd.

Echter de oude olie uit het staartstuk bleekt wat creme...en ik kreeg het vermoeden dat er water in zat.



Met wat van de olie in een glazen pot blijkt dat ook.





Niet zoveel, maar het lijkt me niet de bedoeling of goed.

Wat zijn de te volgen stappen nu?
Iets van schoonspoelen met iets van wasbenzine/terpentine oid en het water laten verdampen?
En wat te doen met pakkingen?
Of echt alles helemaal uit elkaar halen?


Alvast bedank voor jullie hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 07 apr 2019 13:59 #1035595

Ik vrees voor je dat laatste.
Witte olie betekent altijd waterinlek en bij een staartstuk betekent dat vrijwel lekke keerringen in het staartstuk op de schroefas of bovenin bij de doorvoer van de schakelstang.
Eigenlijk heb je daarvoor de workshop manual nodig van die motor om dat te kunenn repareren.
Wat voor jaartal en type is het ( wat op het plaatje staat) ?
Misschien is die workshop manual te googelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 07 apr 2019 20:34 #1035705

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Balen. Ik weet niet welk type je hebt, maar Google mijn site en op saildrive en kettingen vervangen, dan vind je een complete uitleg met foto’s.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 07 apr 2019 20:49 #1035712

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Bedankt Ad voor je heldere...zij het enigszins ontnuchterende...antwoord.

Ik weet niet van welk jaar de motor die bij de boot zat komt. Hij type stickertje zit er niet meer op.
Het is een 2T Yamaha 8pk langstaart en als ik de partlist die ik wel gevonden heb bekijk is het een 8C.
Een workshop manual zou wel super en leerzaam zijn want van buitenboord motoren weet ik nog erg weinig. Wel iets op betaal sites gezien maar gratis niet kunnen vinden.


Het plan was om hem in orde te maken en eens te testen en afhankelijk daarvan of een upgrade naar een 4 takt hight trust de uitgave waard is, maar dan moet hij natuurlijk wel eerst in orde zijn.
Morgen eens verder verzoeken op het web en rondbellen wat het kost dit te laten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 07 apr 2019 21:25 #1035721

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Laatst bewerkt: 07 apr 2019 21:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 09 apr 2019 20:02 #1036173

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Dat lijkt het inderdaad. Maar ik liep al vast bij het losmaken van nr 11, op de tweede link, Type C motor. Een best lang ding met een o ring, . De schroefas pakking die me een meest logisch grootste kans te lekken lijkt.
Deze zit vast.
Is van aluminium en ik weet niet of ik hem moet draaien, deels draaien en trekken of alleen trekken.
Zonder werkplaats manual wordt ik dan wel voorzichtig, bang om wat kapot te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 09 apr 2019 20:25 #1036180

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Probeer eens bij Torenvliet outboards in Amsterdam.
Kreeg daar zonder problemen een servicemanual voor mijn
oude F9.9AM .
www.yamahacenteramsterdam.nl/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 09 apr 2019 20:39 #1036184

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Dank je! goede tip! ik zal morgen eens bij hun navragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 09 apr 2019 20:59 #1036190

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Saildrives bij gangbare dieselmotoren kennen hetzelfde probleem van versleten keerringen. Die reparatie is relatief simpel, bij BBM's schijnt het lastiger te zijn, afgaande op het volgende youtube filmpje :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 09 apr 2019 21:12 #1036193

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Alternatief : Replacing outboard oil seals the hack way

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 12 apr 2019 18:19 #1036863

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Bedankt CeesS voor je info en het opzoeken van de video's voor me!
Ik heb ze met aandacht bekeken. Maar omdat ik op afstand woon van mijn boot en het hier met minder middelen moet doen, naast dit voor mij het buitenboordmotor gesleutel de eerste keer is, heb ik besloten dat het voor nu veiliger is naar een serviceman te gaan. Ik heb een afspraak kunnen maken om samen met hem het ding uit elkaar halen en de pakkingen vervangen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 12 apr 2019 20:50 #1036902

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Heel goed, al doende leert men. Van een (goede) vakman wordt je wijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 13 apr 2019 07:10 #1036936

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Maak er geen drama van. Het kan ook goed dat de aftap- of niveauplug lekt op de O ring. Ik zou als eerste de pluggen goed schoon maken en met nieuwe O ringetjes en schone olie erin monteren. Na een 10 tal draaiuren de olie nog eens verversen. Nog eens 10 draaiuren verder nog eens beoordelen. Olie schoon? Opgelost, nog emulsie? Keerringen vervangen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk met "zonnebrand" crème 17 apr 2019 13:55 #1038052

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Klopt @Jutter, en goed dat je het benoemt de aftap en niveau bouten.

Die bleken zo goed als nieuw en leken mij niet de oorzaak.

De update:
Met de drukproef lekte de schroefas pakking.
Met nogal wat moeite is het pakkin/lagerdeel met de twee o-ringen eruit los gemaakt.
Het lager vertoonde ook slijtage en is ook vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl