Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor koeling

Motor koeling 11 apr 2019 06:17 #1036478

Beste leden.

Ben mijn motor aan het installeren (ford 4 cil) nou ben ik met de interne en externe koeling bezig
Welk soort slang te gebruiken?
Epdm radiator slang of doorzichtige met spiraal? Of iets anders?

Er zit wat verloop in de aansluitingen tussen de koelers (paar mm in dikte)
En er zullen wat bochten gemaakt moeten worden
Nou bied drinkwaard epdm 90 gr bochten aan maar vind dat zelf nogal dunne slang voor onder de waterlijn

Zie ook dat er soms een beluchten word geïnstalleerd voor de buiten water pomp
Kan er water hevelen door een Jabsco pomp?

Hoor heel graag jullie mening.

Groet Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 11 apr 2019 07:34 #1036493

hannyball schreef :
Beste leden.

Ben mijn motor aan het installeren (ford 4 cil) nou ben ik met de interne en externe koeling bezig
Welk soort slang te gebruiken?
Epdm radiator slang of doorzichtige met spiraal? Of iets anders?

Er zit wat verloop in de aansluitingen tussen de koelers (paar mm in dikte)
En er zullen wat bochten gemaakt moeten worden
Nou bied drinkwaard epdm 90 gr bochten aan maar vind dat zelf nogal dunne slang voor onder de waterlijn

Zie ook dat er soms een beluchten word geïnstalleerd voor de buiten water pomp
Kan er water hevelen door een Jabsco pomp?

Hoor heel graag jullie mening.

Groet Danny

Allereerst: EPDM is wel heel goed temperaturubestendig en wordt in auto's vaak gebruikt maar bij bootmotoren een minder goed idee tenzij je de motorruimte heel schoon houdt en altijd je handen wast voordat je aan de motor sleutelt :huh:
EPDM kan nl absoluut niet tegen elke vorm van minerale olie , diesel of benzine. Een keer aanpakken met vette vingers of een beetje knoeien bij olie verversen of filters wisselen kan al voldoende zijn om de slang na korte tijd zodanig te verzwakken dat hij makkelijk scheurt.
Vreemd genoeg schijnen veel watersportwinkels dat nog steeds niet te weten ondanks dat er al veel over gepubliceerd is.
Beter is een koelwaterslang als deze: www.georgekniest.nl/catalogus/...ngen/koelwaterslang/
Duur , maar EPDM is ook niet echt goedkoop.
En zeker niet die doorzichtige gebruiken want die kan maar hooguit een graad of 50 aan. Alleen eventueel geschikt voor het inkomend buitenwater maar niet verder dan de ingang van motor of warmtewisselaar.
Voor bochten kun je ook prima 20mm koperen bochten gebruiken uit de bouwmarkt of zelf buigen van zachtkoperen pijp ( ook in de bouwmarkt te koop).
Een beluchter moet je altijd installeren . Ook Jabsco pompen zijn na enige tijd echt niet meer 100% lekdicht.
Die hevelbreker hoort trouwens na de warmtewisselaar vóór de toevoer naar de watergekoelde uitlaatbocht. ( zie plaatje)
Ad
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 07:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 11 apr 2019 12:12 #1036576

  • Breeze
  • Breeze's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Dat is opmerkelijk, Ad, want epdm wordt wel vaak toegepast voor afdichtingen en slangen voor remsystemen. Is de remvloeistof de crux?
At sea, I learned how little a person needs, not how much.
Robin Lee Graham
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 11 apr 2019 12:46 #1036585

Remvloeistof is meestal niet op basis van petroleum.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 11 apr 2019 12:59 #1036588

Breeze schreef :
Dat is opmerkelijk, Ad, want epdm wordt wel vaak toegepast voor afdichtingen en slangen voor remsystemen. Is de remvloeistof de crux?

Dat klopt wel hoor. Remrubbers/afdichtingen zijn altijd van EPDM , o.a. vanwege de hoge temperaturubestendigheid. De meeste rubbersoorten zouden de temperaturen in de remcilinders niet lang overleven.
Remvloeistof is absoluut geen minerale olie maar een mengsel van hogere alcoholen ( vanwege het feit dat remvloeistof een heel hoog kookpunt moeten hebben).
Hier een voorbeeld van een bekend merk maar de samenstellingen ontlopen elkaar niet veel. Altijd een mengsel van Butoxyetanolen en vooral
2-(2-butoxyethoxy)ethanol ( makkelijker naam Butyldiglycol) met een kookpunt van maar liefst 230 graden.
www.servicebest.com/downloadable/1830190_NL.pdf

En verwissel nooit hydraulische olie met remolie ondanks dat remmen inderdaad ook hydraulisch werken.
Dat kan je je leven kosten :ohmy:
Zelf een keer meegemaakt ( en dat is geen verzinsel hoor , was ergens half 70er jaren) toen een bediende van een tankstation mijn vriend een bus hydraulische olie verkocht onder het mom van "remolie heb ik niet maar dit gaat ook wel". hadden we nodig i.v.m. een vervangen remleiding bij een oude Lancia Flavia ( super wagens trouwens) .
Een paar km na het bijvullen deed de rem helemaal niks meer en konden we gelukkig de auto laten uitrollen op de vluchtstrook.
Met mijn huidige kennis van EPDM zou ik die pompbediende tegenwoordig absoluut officieel aanklagen :angry:
Ad
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 13:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 11 apr 2019 17:44 #1036630

Ad bedankt voor het duidelijke antwoord
Interessant dat epdm niet gebruikt kan worden voor de motorkamer
Gister bij Drinkwaard geweest en die hangen hun hele motor ermee vol.
Ik heb er wat bochten gekocht maar was thuis gekomen eigenlijk niet tevreden en na jouw antwoord mag het dus weer terug.

Ik ga de goede slang kopen en met koper bochten werken.
Koper kan goed tegen zeewater?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 12 apr 2019 05:48 #1036682

Beste 316L is dit ook goed te gebruiken of de bochten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 12 apr 2019 05:56 #1036684

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Ja hoor. In je interne koelsysteem (gevuld met koelvloeistof) zal zelfs gewoon staal het decenia volhouden. En daar zitten doorgaans de meeste bochten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 12 apr 2019 06:06 #1036687

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Yellow Boat schreef :
Die hevelbreker hoort trouwens na de warmtewisselaar vóór de toevoer naar de watergekoelde uitlaatbocht. ( zie plaatje)
Volgens mij maakt het niet uit of de beluchter voor of na de warmtewisselaar zit. Als er maar ergens tussen pomp en uitlaat beluchting plaatsvindt. Voordeel van na de warmte wisselaar is dat er ietsiepietsie meer water door heen gaat bij een beluchter zonder klep maar het kan prima voor de warmtewisselaar als dat beter uit komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 12 apr 2019 08:42 #1036723

hannyball schreef :
Ad bedankt voor het duidelijke antwoord
Interessant dat epdm niet gebruikt kan worden voor de motorkamer
Gister bij Drinkwaard geweest en die hangen hun hele motor ermee vol.
Ik heb er wat bochten gekocht maar was thuis gekomen eigenlijk niet tevreden en na jouw antwoord mag het dus weer terug.

Ik ga de goede slang kopen en met koper bochten werken.
Koper kan goed tegen zeewater?

Groet

Niet gebruikt kan worden klopt niet.
Kan best wel maar ik waarschuw alleen voor de eigenschappen die bij de geringste contaminatie met minerale olie of vet een groot probleem kunnen geven , net als bij de remmen van auto's.( vandaar dat een goede automonteur dat probleem wel zal kennen)
Met een auto sta je dan op de Wegenwacht te wachten maar met een boot heb je een veel groter of zelfs fataal probleem.
Vandaar ,eventueel wel in een auto( al zou ik dat niet gauw doen ) maar niet in een boot.
Mijn eerste ervaring met dat probleem bij EPDM stamt al uit de 70er jaren waar men grote problemen kreeg bij het gebruik avn EPDM O-ringen die noodzakelijk waren omdat alleen EPDM tegen de gebruikte oplosmiddelen kon.
Alleen gebrukten de monteurs in de pilot plant waar ik toen werkte af en toe gewoon vet op die o-ringen i.p.v. het voorgeschreven siliconenvet en dat leidde dan tot soms heel vervelende en dure problemen.

Overigens is er best meer over dit probleem met EPDM koelwaterslangen te vinden op internet hoor . En dat stamt echt niet allemaal van mij ;) .

Als Drinkwaard deze problemen zou ontkennen of simpelweg niet geloven moet je dat maar zeggen, dan stuur ik ze misschien wel eens een mailtje met een waarschuwing tegen EPDM.
Je zou ze ook een van deze lijstjes van de bestendigheden van rubbersoorten kunnen laten zien.
Hier staan de bestendigheden in voor alla oplosmiddelen en oliesoorten.
www.klinger.nl/files/Bestendigheid%20rubber.pdf
Maar er zijn veel meer van dat soort lijstjes:
www.google.com/search?q=besten...ceid=chrome&ie=UTF-8

Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor koeling 12 apr 2019 14:59 #1036803

Net met Drinkwaard gebeld over van welk materiaal hun voorgebogen slangen zijn gemaakt en daar had meneer geen antwoord op. En kreeg zelfs de vraag “wat doe je nou moeilijk je wilt toch radiator slang”
Ik heb hem vriendelijk bedankt en opgehangen.

Ik dacht eerst aan rvs 316L maar daar heb ik niet de middelen voor om te lassen en het is vrij prijzig.
Nu dus 42mm koper aan het kijken
Even voor mijn duidelijkheid dit is gewoon zee zout en olie enzo bestendig en kan ik dus voor de binnen en buiten koeling gaan gebruiken?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 12 apr 2019 15:35 #1036807

Geen koper gebruiken als er zoutwater doorgaat. Grote kans dat er dan na een tijdje gaatjes of erger in zitten.

Vetus verkoopt prima flexibele slangen (met groene streep) voor koelwater/vloeistof.
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 18:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 12 apr 2019 17:57 #1036855

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het Vetus plaatje van de uitlaatbeluchter, dat Ad plaatst slaat op de situatie dat het injectiepunt onder of vlak boven het waterniveau zit.
Als het injectiepunt hoger zit, zegt Vetus er dit over :

'Wanneer het injectiepunt van het afgewerkte koelwater minder dan 15 cm boven de waterlijn is gelegen, kan het koelwater bij het stoppen van de motor, door hevelwerking in het uitlaatsysteem en zelfs in de motor terechtkomen. Dit kan worden voorkomen door plaatsing van een beluchter.'

Zit het injectiepunt 'C' hoger dan de genoemde 15 cm boven de waterlijn, is een beluchter dus niet noodzakelijk, onderstaande Vetus plaatjes verduidelijken het principe :

Laatst bewerkt: 13 apr 2019 07:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 13 apr 2019 07:18 #1036938

Jollenbaas schreef :
Geen koper gebruiken als er zoutwater doorgaat. Grote kans dat er dan na een tijdje gaatjes of erger in zitten.

Ik denk dat je daar koper en messing door elkaar haalt.
Messing gaat inderdaad niet met zeewater vanwege ontzinking maar koper echt wel .In koper zit immers geen zink.
Niet voor niets zijn de buisjes in warmtewisselaar van een scheepsmotor meestal van koper.Zou niet best zijn als die niet tegen zeewater zouden kunnen :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 07:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Motor koeling 13 apr 2019 07:39 #1036944

Klopt helemaal!
Maar vorige winter zijn er bij tallship De Morgenster alle koperen leidingen vervangen door rvs.
Tijdens het varen ging het bilgealarm plots af. Na onderzoek bleek dat de koperen leidingen gevuld met zeewater de oorzaak waren en dat deze na slechts een paar jaar door zeewater waren aangetast.

Er kan een andere oorzaak zijn zoals elektrolische maar ik ben wat huiverig voor het gebruik van koper en zeewater....
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 07:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Motor koeling 13 apr 2019 08:47 #1036959

Jollenbaas schreef :
Klopt helemaal!
Maar vorige winter zijn er bij tallship De Morgenster alle koperen leidingen vervangen door rvs.
Tijdens het varen ging het bilgealarm plots af. Na onderzoek bleek dat de koperen leidingen gevuld met zeewater de oorzaak waren en dat deze na slechts een paar jaar door zeewater waren aangetast.

Er kan een andere oorzaak zijn zoals elektrolische maar ik ben wat huiverig voor het gebruik van koper en zeewater....

Dan was dat geen ongelegeerd koper maar bijv. een of andere messingsoort ( en daar zijn er velen van) .
Ongelegeerd koper wordt beslist niet door zeewater aangetast en ook van galvanische corrosie kan koper eigenlijk geen last hebben omdat het daarvoor te hoog in de galvanische reeks staat.Alleen als het in contact staat met rvs 316 of hoger gelegeerd kan er theoretisch galvanische corrosie optreden maar dan is dat de fout en bovendien is ook dan de afstand in potentiaal eigenlijk veel te klein.( zie plaatje) .
Zoals ik al schreef, dan zouden er heel wat warmtewisselaaars op jachtmotoren kapot gaan want die hebben meestal koperen pijpen .
Er zijn wel andere mogelijke oorzaken voor een dergelijk probleem in (zee)water te bedenken en dat kunnen bepaalde verontreinigingen zijn , bijv. in een haven met vervuilende industrie in de buurt maar normaal is dat niet.
Overigens is de meestal gebruikte rvs soort ( 316(L) ) ook maar zeer beperkt geschikt voor constante zeewater blootstelling , vooral als dat water warmer dan 30 graden wordt vanwege het optreden putcorrosie en spleetcorrosie die beide heel snel kunnen leiden tot defecten.
Ad

Laatst bewerkt: 13 apr 2019 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Motor koeling 13 apr 2019 09:46 #1036975

Lekkage in koper, juist in de bochten komt ook voor door mechanische slijtage.
Wanneer er wat rommel met het water meekomt schuurt dit in de buitenbocht langs het zachte koper en slijpt het uit.

Gezien in grote koelinstallaties, waar honderden 180º bochtjes in zitten.
Één lekte een beetje glycol.
Bij aanraken werd het gat een mooie spleet in de buitenbocht.
ALLE bochtjes stonden op het punt van doorslijten.

De installatie zal ongeveer 40 jaar oud geweest zijn, niet erg verontrustend.
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 09:47 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 13 apr 2019 09:55 #1036978

@Yellow Boat:
Helemaal eens. Het was ongelegeerd koper.
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 10:33 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 13 apr 2019 13:12 #1037023

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27137
Jollenbaas schreef :
Geen koper gebruiken als er zoutwater doorgaat. Grote kans dat er dan na een tijdje gaatjes of erger in zitten.

Vetus verkoopt prima flexibele slangen (met groene streep) voor koelwater/vloeistof.

Buiten je verwarring van koper met messing, hoef je daar niet bang voor te zijn als je op zoet ligt. Die paar weken zout doet het hem niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 13 apr 2019 13:41 #1037034

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ga eerst maar eens de lay-out bepalen, voor het buitenwater circuit heb je waarschijnlijk helemaal geen bochten nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor koeling 13 apr 2019 14:39 #1037062

Deze topic is niet van mij hoor maar van Hannyball. :)
Laatst bewerkt: 13 apr 2019 15:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl