Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’?

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 16:03 #1039588

  • Leo-69
  • Leo-69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hallo, ik heb een Interboat 21 met een Vetus M3.10 motorisering. Nu lekt er diesel. Ik heb kunnen achterhalen dat dit bij de aansluiting van de brandstof is op de plek op de foto aangegeven met een rode <—.

Weet iemand of ik ongestraft die bout kan aandraaien. Ik lees in de handleiding dat dit een banjobout is namelijk. Geen idee wat ik hiermee aanmoet/kan. Enige hulp wordt op prijs gesteld :)

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 16:08 #1039590

Wees erg voorzichtig met aandraaien, want banjobouten zijn hol. Je breekt ze heel makkelijk.

Doe liever: de bout verwijderen, alles goed schoonmaken, nieuwe (zachte!) koperen ringen erop (of, als je dat kan, de bestaande koperen ringen uitgloeien), en dan beheerst aandraaien.

Ik vind trouwens dat slangetje plus klemmetje nogal amateuristisch, maar tot mijn verdriet zit dat standaard zo op veel sloepjes, ook dure.

Succes,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 16:28 #1039594

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Eens met het vorige advies. Vooral nieuwe koperen afdichting gebruiken. Maar ook belangrijk is met twee steeksleutels te werken. Anders draai je de leiding kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 16:45 #1039600

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Met de vorige 2 sprekers helemaal eens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 16:48 #1039604

  • Leo-69
  • Leo-69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Blij dat ik nog niet met de baco in de hand aan de gang ben gegaan. Nogmaals dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 17:08 #1039611

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Ook eens. Zelf uitgloeien is gemakkelijk. Houd de ring aan een ijzerdraadje in de vlam van je gasfornuis tot deze 'rood' gloeiend is. Langzaam aflaten koelen en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 17:26 #1039620

Wel even kijken of het niet toevallig een aluminium pakkinring is .
Vaag staat me bij dat er in die Mitsubishi's al een tijdje pakkingen van een aluminiumlegering zitten i.p.v. koper wat niet eens zo raar is omdat koper niet meer wordt aanbevolen vanwege diesel met bioaandeel.Aluminium daarentegen is wel geschikt voor biodiesel.
Op de foto zien ze er inderdaad ook meer uit als zilverkleurig aluminium als roodkleurig koper.

En aluminium ringen kun/hoef je niet uit te gloeien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 18:11 #1039645

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Uit je vraag begrijp ik dat je de naam "banjobout" niet kent. Een reden te meer om hem eens los te halen en te zien hoe de dieselstroom door de bout is. Hoe beter je begrijpt hoe je motor werkthoe makkelijker je storingen kunt diagnosticeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 18:15 #1039647

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
rooiedirk schreef :
Ook eens. Zelf uitgloeien is gemakkelijk. Houd de ring aan een ijzerdraadje in de vlam van je gasfornuis tot deze 'rood' gloeiend is. Langzaam aflaten koelen en klaar.
Snel afkoelen in water.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 23 apr 2019 19:41 #1039679

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Jutter schreef :
rooiedirk schreef :
Ook eens. Zelf uitgloeien is gemakkelijk. Houd de ring aan een ijzerdraadje in de vlam van je gasfornuis tot deze 'rood' gloeiend is. Langzaam aflaten koelen en klaar.
Snel afkoelen in water.
is een bijzondere eigenschap van koper, dus niet langzaam laten afkoelen, daar word het alleen maar harder en brosser van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 24 apr 2019 08:14 #1039821

Rikken schreef :
Uit je vraag begrijp ik dat je de naam "banjobout" niet kent. Een reden te meer om hem eens los te halen en te zien hoe de dieselstroom door de bout is. Hoe beter je begrijpt hoe je motor werkthoe makkelijker je storingen kunt diagnosticeren.

Misschien ook eens gewoon afbeeldingen googelen?
www.google.com/search?q=banjob...igB&biw=1396&bih=657
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 lekt diesel bij ‘banjobout’? 24 apr 2019 19:48 #1040087

  • jerrymk
  • jerrymk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Rikken schreef :
Uit je vraag begrijp ik dat je de naam "banjobout" niet kent. Een reden te meer om hem eens los te halen en te zien hoe de dieselstroom door de bout is. Hoe beter je begrijpt hoe je motor werkthoe makkelijker je storingen kunt diagnosticeren.

Ja inmiddels zeker meer info over de banjobout opgedaan. Was wel even zoeken naar goede info maar de werking is nu duidelijk. Heb inmiddels ook gezien dat goede afdichtringen het probleem van lekken ook zouden kunnen tegengaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl