Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hulp gevraagd uit Panama

Hulp gevraagd uit Panama 26 apr 2019 13:03 #1040653

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wr is al ontlucht maar toch wilde ik dit even delen :

The lift pump is driven by the cam shaft. At certain degrees of rotation the actuation lever is at the top of the lobe and manual stroke is minimized. At other times it's at the bottom and you have full stroke.
It sounds like you haven't fully primed the system. Attach a hose from your fuel can to the lift pump. Next follow the line to the next connection in the fuel line. It should be at the fuel filter. Open this fitting. Pump the lift pump until you have fuel, close the joint. Go to the connection of the fuel line at the injection pump, open the connection. Pump the lift pump until you have fuel. Close the connection and start the engine.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatiƫ verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 06 mei 2019 21:40 #1043808

Hier even een laatste update..................
Ik ben al wel weer terug in Nederland. Enne het is daar 's-morgen om 08.00u. al 28 gr in de schaduw.
Dus de hele dag loopt het zweet met stralen langs je bast.

Die generator: Ik heb echt alles geprobeerd:
Ontlucht, tot boven op de verstuivers. Komt diesel uit.
Verstuivers niet los gedraaid, zitten muur vast.
Gloeispiralen zijn NGK 0084 Y705RS 11V?? Zijn aangesloten op 24V???
Daar vervangers 24V voor kunnen vinden in Colon. Die doen het dus.
In de inlaat startEther gespoten en geen slag, zelfs geen hobbeltje, zelfs geen hoestje??
Dus voor mij hield het toen op en moest ik naar huis.
Dat met die olie op de cylinder heb ik niet geprobeerd.
Heb dit wel aan mijn vriend doorgegeven, maar heb nog geen melding terug van hem, of hij dat heeft geprobeerd.
We weten jammer genoeg niets over de historie van die generator en kunnen het niet maar vragen, want de vorige eigenaar is overleden.
Ik denk dat mijn vriend zijn zakken eer van vol heeft en zal proberen om daar iets te vinden om te reviseren o.i.d.
Maar ja dat duurt wel ff...............want werken......hou maar op. :evil: :evil:



De bovenste is de generator. Er is al van alles aan gedaan, want er zit al een apart diesel opvoerpompje op.
Gert
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 21:43 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 06:57 #1043847

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Ik neem aan dat jullie ook gecontroleerd hebben of de solenoid (rode cirkel) bekrachtigd werd tijdens het starten?
(heb met deze sets gewerkt, het kwam voor dat die defect raakten)

Laatst bewerkt: 07 mei 2019 06:57 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 07:24 #1043855

UUUhh..................??

Als je op de stopknop drukt gaat de solinoid in werking.
Die moet toch niet in als je start.....................of maken we nu een hele grote fout??
Zal toch niet waar zijn??? Dat wisten we echt niet :sick: :sick: :sick:
Al die tijd aan het klooien geweest.
Heb dit direct aan hem doorgegeven.............ben benieuwd naar het resultaat.
Laat het jullie zeker weten.
Gert
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 07:30 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 07:31 #1043858

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
FriendlySailor schreef :
UUUhh..................??

Als je op de stopknop drukt gaat de solinoid in werking.
Die moet toch niet in als je start.....................of maken we nu een hele grote fout??
Zal toch niet waar zijn??? Dat wisten we echt niet :sick: :sick: :sick:

Klopt hoor,dat is de stop solenoide.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 07:41 #1043865

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Het klopt dat het de stop solonoid is.
Bij de sets die ik ken was deze bekrachtigd bij contact aan.
De veerspanning zorgde bij contact uit vooe afsluiten, zo was het gekoppeld aan beveiliging voor hoge temperatuur en oliedruk. In zo een geval de motor gestopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 07:45 #1043869

Heeft die solonoid een dubbele functie dan?

Bij het starten moet hij bekrachtigd worden en om te stoppen wordt hij bekrachtigd??

Hij werkt wel. Dat heb ik gezien.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 08:06 #1043875

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
De stopknop werkt in mijn genoemde geval als stroom onderbreking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 09:43 #1043919

Bij mijn Vetus wordt de stopsolenoid toch echt alleen bekrachtigd als je de motor stopt.
Zie schema.
Lijkt me eigenlijk ook logisch want de meeste scheeepsmotoren lopen gewoon door als je de stroom onderbreekt .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 11:56 #1043958

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
Bij auto motoren is het zo, dat als er er geen stroom op staat is het systeem op de uit-stand.

Door het omdraaien van de contactsleutel wordt solenoide bekrachtigd en gaat het systeem aan.

Stop je de motor via het contactslot dan gaat de stroom er weer af en staat het uit.

Daarom is starten van de motor erg lastig als er stroom meer aanwezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 15:19 #1044009

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Hoe weet je zo zeker dat de gloeispiralen goed werken? Al eens rechtstreeks de accu aan de gloeispiralen gekoppeld? Als verder alles goed werkt zou het daar nog wel eens in kunnen zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 15:25 #1044010

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Yellow Boat schreef :
Bij mijn Vetus wordt de stopsolenoid toch echt alleen bekrachtigd als je de motor stopt.
Zie schema.
Lijkt me eigenlijk ook logisch want de meeste scheeepsmotoren lopen gewoon door als je de stroom onderbreekt .
Ad
Beste Ad , vaak heb je goed onderbouwde informatie maar om hier een schema van een Vetus te plaatsen?
Een dromedaris is nu eenmaal geen kameel. Het is geen scheepsmotor maar een generatorset.

Vermoedelijk gezien de kleur is het een Onan-Kubota generatorset. Wanneer je op die combinatie zoekt is er best veel te vinden.
Zo ook over de Fuel solenoid, die een gevoelige afstelling vereist, zie:
www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=89953
Hierin is ook te lezen dat de solenoid een "hold coil" heeft.

Verder zie ik op de foto (beetje scherper gemaakt) dat juist die bediening wel wat aandacht verdient.
Ik vraag me af of de stand van het hefboompje juist is.

Laatst bewerkt: 07 mei 2019 15:27 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 17:07 #1044034

JeePee schreef :
Yellow Boat schreef :
Bij mijn Vetus wordt de stopsolenoid toch echt alleen bekrachtigd als je de motor stopt.
Zie schema.
Lijkt me eigenlijk ook logisch want de meeste scheeepsmotoren lopen gewoon door als je de stroom onderbreekt .
Ad
Beste Ad , vaak heb je goed onderbouwde informatie maar om hier een schema van een Vetus te plaatsen?
Een dromedaris is nu eenmaal geen kameel. Het is geen scheepsmotor maar een generatorset.

Vermoedelijk gezien de kleur is het een Onan-Kubota generatorset. Wanneer je op die combinatie zoekt is er best veel te vinden.

Enige wat ik heb geschreven is dat bij veel scheepsmotoren die ik ken de solenoid wordt bekrachtigd om de motor te stoppen.
En dat de Vetus daar een avn is.
En omdat dat ook in de manual van de basismotor van die Vetussen staat lijkt het mij dat het bij andere toepassingen net zo is.
En die basismotoren worden ook voor generatoren , landbouw- en graafmachines en andere toepassinegn gebruikt.
Kubota's bijv. zitten in Beta en Nanni diesels en als dat type ook in generatoren worden gebruikt lijkt het me sterk dat de stop daar anders zal werken als bij die scheepstoepassinegn.
Ik schrijf ook nergens dat inderdaad altijd de solenoid bekrachtigd wordt om te stoppen alleen dat dat bij veel types gebeurd.
De uitspraak dat een stopsolenoid , als de motor loopt altijd bekrachtigd wordt is in ieder geval niet bij alle diesels het geval.
En daar ging het mij om.

ps. Als ik in de manual van de Beta ( = ook een kubota) kijk zie ik voor zover ik dat op hun wat lastige schema's zien kan ook de solenoid bekrachtigd wordt om te stoppen maar ik kan me natuurlijk vergissen.
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/beta/BZ482_manual.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 18:07 #1044049

XB,

Ik heb zelf de spiralen niet meer kunnen testen, maar ze zijn gloed (i) nieuw :laugh:
Het zou kunnen zijn dat de draad er naar toe een tikkie te dun is...............maar alles zat zo.

Ik ga het vragen aan mijn vriend. Wordt waarschijnlijk wel vervolgd.

Alvast bedankt .
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 07 mei 2019 22:36 #1044121

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
In de TS schrijf je dat diesel uit de inspuitleidingen komt.
Bij mijn auto is het zo dat als de solenoid niet bekrachtigd is, er geen diesel uit de inspuitleidingen kan komen.
Hoe dat bij die generator zit weet ik niet maar ik dacht ik meld dat even.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 08 mei 2019 07:54 #1044164

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FriendlySailor schreef :
XB,

Ik heb zelf de spiralen niet meer kunnen testen, maar ze zijn gloed (i) nieuw :laugh:
Het zou kunnen zijn dat de draad er naar toe een tikkie te dun is...............maar alles zat zo.

Ik ga het vragen aan mijn vriend. Wordt waarschijnlijk wel vervolgd.

Alvast bedankt .

Koppel stopsolenoid mechanisch los van de stophandel en bedien stophandel met de hand. En dan maar weer eens starten. Op die manier kun je weer een probleem uitsluiten of oplossen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 08 mei 2019 20:12 #1044405

Ik weet dat er bij de wat oudere type kubotas er een sollenoit op zit die eerst met spanning inschakeld en daarna met een houd spanning de stand van de solenoit vast houd. Valt de spanning weg valt ook de houd functie uit en stopt de motor. Echter zijn er ook solenoits die net als een stop kabel aan een hevel trekken om de branstofpomp dicht te trekken wanneer er spanning op komt te staan.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl