Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hulp gevraagd uit Panama

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 01:33 #1040133

Ik ben momenteel bij een vriend aan boord, die een zeilboot gekocht heeft in Panama.
Vraag me niet waarom, maar het zij zo.
Vandaag met de generator bezig geweest een Kubica 4.110 Gefilterd verwisseld en de motorolie.
Krijgen het ding met geen mogelijkheid aan de praat. Nog niet een roffel.
Alles is volgens mij goed ontvlucht.
Diesel komt uit de leiding naar de verstuivers.
Wat kan er aan de hand zijn?

Heeft iemand voor ons een werkplaats handboek of zou die voor ons op kunnen zoeken.
Wij hebben nl heel slechte Wi-Fi. Liggen in Colon.

Alvast heeeeel erg bedankt.

Pc als ik terug ben zet ik weer moppies op het forum............ja kom maar.



Het is hier 7 uur vroeger hoor :sick:
Gert
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 01:36 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 04:52 #1040136

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7585
Ik ga ervan uit dat het een kubota is ipv kubica?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 05:07 #1040139

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Ik vermoed dat ook en volgens google is kubota weer gelijk aan nanni.
Als ik dan google op "Nanni Type 2.60 and 3.90 and 4.110 Operating Manual" komt er wel het een en ander bovendrijven.

Succes Gert.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 05:07 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 06:24 #1040153

FriendlySailor schreef :
Ik ben momenteel bij een vriend aan boord, die een zeilboot gekocht heeft in Panama.
Vraag me niet waarom, maar het zij zo.
Vandaag met de generator bezig geweest een Kubica 4.110 Gefilterd verwisseld en de motorolie.
Krijgen het ding met geen mogelijkheid aan de praat. Nog niet een roffel.
Alles is volgens mij goed ontvlucht.
Diesel komt uit de leiding naar de verstuivers.
Wat kan er aan de hand zijn?

Heeft iemand voor ons een werkplaats handboek of zou die voor ons op kunnen zoeken.
Wij hebben nl heel slechte Wi-Fi. Liggen in Colon.

Alvast heeeeel erg bedankt.

Pc als ik terug ben zet ik weer moppies op het forum............ja kom maar.



Het is hier 7 uur vroeger hoor :sick:

Als je accu vol is en je hoort wel een tik van de startmotor als je hem probeert te starten dan lijkt de krukas vast te zitten. Kun je de krukas op e.o.a. manier handmatig te draaien? Als hij niet te bewegen/draaien is dan vraag ik me vervolgens af hoe lang hij stil heeft gestaan want dan lijken de zuigers vast (geroest) te zitten. Wat je vervolgens kan proberen is smeerolie op de zuigers te druppelen (via een verstuivergat?) en laten inweken.
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 06:40 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 06:30 #1040157

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
En voor de olie_ en filter wissel,toen wel?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 06:53 #1040164

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Gevalletje stop-knop? Blijft hangen/ doorverbonden (elektrisch)
Afstand- noodstop kabel bediening elders nog uitgetrokken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 07:00 #1040167

Noorderzon schreef :
FriendlySailor schreef :
Ik ben momenteel bij een vriend aan boord, die een zeilboot gekocht heeft in Panama.
Vraag me niet waarom, maar het zij zo.
Vandaag met de generator bezig geweest een Kubica 4.110 Gefilterd verwisseld en de motorolie.
Krijgen het ding met geen mogelijkheid aan de praat. Nog niet een roffel.
Alles is volgens mij goed ontvlucht.
Diesel komt uit de leiding naar de verstuivers.
Wat kan er aan de hand zijn?

Heeft iemand voor ons een werkplaats handboek of zou die voor ons op kunnen zoeken.
Wij hebben nl heel slechte Wi-Fi. Liggen in Colon.

Alvast heeeeel erg bedankt.

Pc als ik terug ben zet ik weer moppies op het forum............ja kom maar.



Het is hier 7 uur vroeger hoor :sick:

Als je accu vol is en je hoort wel een tik van de startmotor als je hem probeert te starten dan lijkt de krukas vast te zitten. Kun je de krukas op e.o.a. manier handmatig te draaien? Als hij niet te bewegen/draaien is dan vraag ik me vervolgens af hoe lang hij stil heeft gestaan want dan lijken de zuigers vast (geroest) te zitten. Wat je vervolgens kan proberen is smeerolie op de zuigers te druppelen (via een verstuivergat?) en laten inweken.

Er komt diesel uit de verstuivers, daarvoor moet ie toch echt draaien neem ik aan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 07:01 #1040168

JeePee schreef :
Gevalletje stop-knop? Blijft hangen/ doorverbonden (elektrisch)
Afstand- noodstop kabel bediening elders nog uitgetrokken?

Nee, dan blokkeer je de brandstof, dus dan zou er geen diesel uit de verstuivers komen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 07:04 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 07:04 #1040169

Jutter schreef :
En voor de olie_ en filter wissel,toen wel?

Inderdaad, belangrijke vraag!
De basics: een dieselmotor moet lucht, diesel en compressie hebben om te draaien.
Diesel is aanwezig zeg je.
Ook met een verstuiver er aan? (M.a.w. is de druk hoog genoeg?)
Lucht, gaat meestal wel goed.
Compressie: moeilijk meten zonder apparatuur, maar heb je veel weerstand als je hem door de compressie probeert te tornen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 09:12 #1040212

delaat72 schreef :
Ik vermoed dat ook en volgens google is kubota weer gelijk aan nanni.


Succes Gert.

Niet alleen volgens google maar gewoon volgens Nanni zelf.
www.nannidiesel.com/nanni-engines-ranges.html
Het is alleen wel andersom. Nanni gebruikt kubota basismotoren net als bijv. Beta .
Veel info ( en meestal ook veel goedkopere onderdelen) is dus ook te vinden door bij de betreffende Kubota basismotor te zoeken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 09:46 #1040224

Gloeit hij wel? Dat kun je nameten. Massa goed controleren.
Ik neem aan dat je flink doorgestart heb, krijg je brandstof aan de uitlaat zijde?
Overdruk in je carter tijdens het starten? Oftewel heb je genoeg compressie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 12:27 #1040256

Motor gaat rond op startmotor;
hebben dieselolie na de pomp;
Heb nog niet gecontroleerd of er op de verstuivers diesel is.
Wel dus op de brandstofpomp. Dus lijkt mij stug dat er op de verstuivers geen olie is.

De motor was in orde volgens de vorige eigenaar. Wij hebben hem nog nooit horen lopen.
Heeft dus zeker 2-3 jaar niet gedraaid. Maar kunnen het hem niet meer vragen,
want hij is 6 mnd geleden gestorven.

Heb hier heel slecht internet
Vandaar mijn vraag om een Manuel voor mij op te sporen.
Alvast bedankt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 12:32 #1040259

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Aangezien je aan de andere kant van de wereld zit heeft vragen stellen weinig zin denk ik, dus met onderstaande probeer ik je op weg te helpen.

Altijd 3 dingen nodig om (elk) dieseltje te laten lopen:
1) compressie
2) Brandstof (diesel)
3) (warme bij koude start) lucht

1) Waarom is het belangrijk te weten of hij het vóór de oliewissel wel deed: indien het antwoord 'ja' is kan je er gemakshalve vanuit gaan dat de compressie in ieder geval genoeg is.

Deed ie het niet vóór de oliewissel: Dan is dat het eerste wat ik zou gaan (laten) meten.

2) Diesel: je schrijft dat de diesel uit de leiding komt. Ontluchten kan je dan dus weg strepen.
Maar: is de druk hoog genoeg om de verstuiver te openen? (verstuiver er uit draaien, aansluiten op leiding en starten om te kunnen zien)
Indien de diesel uit de verstuiver komt; pisstraaltje of 'mist'? Pisstraaltje= druk niet hoog genoeg -> pomp probleem? Mist / spray = goed.

3) Lucht: Al geprobeerd om motortje te starten met (door jou zelf) verwarmde lucht? trucje die nog wel eens kan helpen -uit de oude doos- : stuk van een krant af scheuren, in inlaat stoppen (luchtfilter verwijderen!), aansteken, even wachten tot ie goed brandt en vervolgens starten.
Geen zorgen, de verbrande stukken papier die aangezogen worden door de motor kunnen geen schade veroorzaken. Elektrische verfafbrander voor inlaat - werderom zónder luchtfilter- houden kan ook genoeg zijn. Zelfs een cremebrulee brander o.i.d. kan de lucht verwarmen. Creatief zijn dus.
Weet dat zelfs een dieseltje met matige compressie wél aan slaat indien de lucht flink voor verwarmd is. Dus het voorverwarmen zou ik zeker proberen!

Als ie nu nog niet loopt moet je het gaan zoeken in inspuitmoment (is normaal gesproken vast moment wat je niet 'zomaar' kan veranderen. Specialist halen dus), kleppen: worden de kleppen wel bediend (gaat inlaatklep wel open?), blijft uitlaatklep niet open staan (weg compressie).
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 12:36 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 12:46 #1040262

En stom misschien maar weet je 100% zeker dat de diesel die uit de verstuivers komt diesel is? Geen laag water onderin je tank?

Let erop dat je koelwater is afgesloten met zoveel starten zonder lopen, je kan water in je uitlaat pompen die niet wegkomt omdat de motor niet aanslaat (wordt weggeblazen door uitlaat druk). Als die je uitlaatklep inloopt de cylinder in dan zijn de rapen gaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 12:52 #1040263

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Van lang staan in een vochtige warme omgeving krijg je vaak roest op kleppen en zittimgen en daardoor geen compressie en dus niet starten.
Gloeibougies eruit of mischien beter de injectors eruit (dan kun je gelijk kijken of die werken) en dan de motor laten ronddraaien met wat bv atf olie in de cilinders.
Als er al genoeg compressie is heeft dat geen zin natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 12:56 #1040265

Als die motor al 3 jaar niet gedraaid heeft staat die binnen de verbrandingskamers droog .

Luchtfilter demonteren en tijdens het starten af en toe wat kruipolie of startpilote inspuiten .

Als je geen spuitbus hebt deodorant of parfum werkt ook .

Niet teveel inspuiten want slecht voor de motor.

maar als hij dan niet aanslaat heb je een mechanisch of electrisch probleem.

Staat er stroom op de dieselafsluiter of is die mechanisch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 13:11 #1040268

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Vergeet die krant maar hoor, is daar altijd 25gr C.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 13:43 #1040282

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Gert pb me even je mailadres.
Heb de manual voor je
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 16:02 #1040326

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Een mogelijk compressie probleem kun je tijdelijk verbeteren met wat smeerolie via de inlaatklep (pen) op de zuiger te laten lopen.

Starten kan ook door WD40 in de inlaat te spuiten. Dan moet ding toch wel even "sjoege" geven.

De vraag is verder of de motor geen waterslag heeft gehad, door slecht werkende ontluchting met hevelwerking. Dan is veelal de drijfstang beschadigd en of de kleppen aangetast door het zeewater.

Bram

Kawari 790 schreef :
Als die motor al 3 jaar niet gedraaid heeft staat die binnen de verbrandingskamers droog .

Luchtfilter demonteren en tijdens het starten af en toe wat kruipolie of startpilote inspuiten .

Als je geen spuitbus hebt deodorant of parfum werkt ook .

Niet teveel inspuiten want slecht voor de motor.

maar als hij dan niet aanslaat heb je een mechanisch of electrisch probleem.

Staat er stroom op de dieselafsluiter of is die mechanisch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 16:51 #1040340

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12537
motor gaat rond op de startmotor (sluit dus vastzitten uit..)
diesel bij de HD pomp (sluit brandstof toevoer probleem uit)

wat je niet weet is diesel uit de verstuivers; bij de meeste motoren de oplossing; de moer op de HD leiding naar de verstuiver iets lossen, WC papiertje erom heen leggen, bij alle verstuivers doen.
even starten, kijken of er diesel op de papiertjes komt.
daarna de moeren weer aan. Is tevens de manier om op die plekken de lucht weg te krijgen.

laatste euvel kan inderdaad gebrek aan compressie zijn; maar niet waarschijnlijk indien in het verleden het torretje nog liep.

succes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 16:57 #1040342

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
tuur schreef :
verstuiver er uit draaien, aansluiten op leiding en starten om te kunnen zien
Wel handen uit de buurt houden want als je met 120 bar diesel in je hand krijgt ben je nog niet jarig.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 17:01 #1040343

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
FriendlySailor schreef :
Motor gaat rond op startmotor;
hebben dieselolie na de pomp;

Is de diesel tijdens draaien op de startmotor of tijdens handbediening van opvoerpompje? Dat is niet duidelijk in het verhaal.
Maakt een heel verschil.
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 17:02 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 18:09 #1040375

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Ik mis in her verhaal van TS het ontluchten bij de verstuivers. Leiding een paar slagen los en dan starten totdat er geen luchtbellenm eer uit de leiding komen maar alleen pure diesel. Dan leiding vast draaien en hetzelfde bij de andere verstuivers. Als je geluk hebt slaat hij bij de tweede verstuiver al aan en kun je de eventuele rest met draaiende motor doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 18:17 #1040379

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12537
goed zo Rikken
dat had ik dus al geschreven...
(iets andere bewoording, maar het zelfde idee)
anyway, lijkt me een essentiële stap om nog uit te voeren.

en voor @Gijper;
daarom dat WC papiertje en NOOIT je vingertjes..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp gevraagd uit Panama 25 apr 2019 18:39 #1040389

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik wil wel ff naar Panama om probleem te fixen hoor :lol:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl