Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: afzuigventilator motorruimte ???

afzuigventilator motorruimte ??? 08 mei 2019 18:51 #1044377

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Mijn oude afzuigventilator is overleden en ik heb nu een inline ventilator gemonteerd. Zodra de motor loopt, draait de ventilator, op zich geen probleem.
Ik lees nu echter in de productinformatie van een vetus afzuigventilator dat die niet mag draaien als de motor loopt. Doordat de motor lucht aanzuigt zouden de schoepen van de afzuigventilator kunnen blokkeren waardoor de fan motor door zou kunnen branden.
Is dit echt zo, er is bij mij een redelijke afstand tussen het luchtfilter van de motor en de afzuigventilator?
En als dat wel zo is, hoe kan je de fan dan zo schakelen (relais oid) dat ie pas start als de motor afgezet wordt?
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 18:52 door JStuij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 08 mei 2019 18:58 #1044380

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Diesel of benzinemotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 08 mei 2019 20:37 #1044411

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
JStuij schreef :
Mijn oude afzuigventilator is overleden en ik heb nu een inline ventilator gemonteerd. Zodra de motor loopt, draait de ventilator, op zich geen probleem.
Ik lees nu echter in de productinformatie van een vetus afzuigventilator dat die niet mag draaien als de motor loopt. Doordat de motor lucht aanzuigt zouden de schoepen van de afzuigventilator kunnen blokkeren waardoor de fan motor door zou kunnen branden.
Is dit echt zo, er is bij mij een redelijke afstand tussen het luchtfilter van de motor en de afzuigventilator?
En als dat wel zo is, hoe kan je de fan dan zo schakelen (relais oid) dat ie pas start als de motor afgezet wordt?

Als je maar een enkele opening naar buiten hebt waar de motor zijn lucht door aanzuigt en als je de ventilator daar direct op aansluit, dan werken de twee luchtstromen elkaar tegen. Meestal zijn er meerdere openingen voor koude lucht in en warme uit. Afzuiging van warme lucht via een luchtslang, adem voor de motor zonder slang. Je kunt het makkelijk testen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 20:39 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 08 mei 2019 21:11 #1044422

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
holtere schreef :
Diesel of benzinemotor?

diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 08 mei 2019 22:33 #1044439

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
JStuij schreef :
Doordat de motor lucht aanzuigt zouden de schoepen van de afzuigventilator kunnen blokkeren waardoor de fan motor door zou kunnen branden.
Waar staat dat, van die blokkerende schoepen?
Ik heb dit plaatje gevonden:

Links kan het gebeuren dat de dieselmotor even veel lucht wil aanzuigen door de ventilator als de ventilator naar buiten wil verplaatsen. Er wordt dan geen lucht verplaatst.
De afzuigventilator is wel 100 watt. Als de lucht in de ventilator stilstaat wordt de motor van de ventilator niet gekoeld door voorbij stromende lucht en kan doorbranden.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 06:56 #1044473

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Dit vond ik op de website van een grote watersportwinkel:

"Afzuigventilator Vetus:

Omschrijving
Vonkvrije afzuigventilator voor de motorruimte. Capaciteit 4 m³/minuut. Met delrin impeller. Geschikt voor slang 76mm. Leverbaar in 12 of 24 Volt.

Let op! afzuigventilatoren mogen nooit draaien bij werkende motor. De zuigkracht van de motor kan de ventilator blokkeren en de elektromotor doen verbranden."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 07:16 #1044477

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ja, daar is al meer over geschreven.
Als je motorruimte hermetisch of althans heel goed afsluit zo dit kunnen gebeuren.
Een draaiende motor zuigt nogal wat lucht aan en koelt/ventileert de motorruimte daarmee ook. Veel ventilators blazen dan ook buitenlucht naar de motorruimte en dan gaan ze alleen maar makkelijker lopen!
Wij hebben echter ook een ventilator gemonteerd die afzuigt.
De motorruimte is onder/achter helemaal open en er lopen twee 75 mm slangen vanaf de spiegel naar onder en boven in de motorruimte. Boven in de kuip zitten ook twee ontluchtingsgaten en daar kwam met heel weer/weinig wind en op de motor varen nog weleens warme lucht uit die niet fris rook. Nu hebben we een afzuig-ventilator gemonteerd en is dat een stuk prettiger en de motorruimte blijft wat koeler.

Je moet dus zelf even goed nagaan hoe de beluchting is. Heb je toevoer voldoende dan kan het zomaar anders kun je hem ook nog laten blazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 07:24 #1044481

Bij mijn boot is er maar een slang die zowel dienst doet als luchtinlaat en luchtuitlaat de motorruimte fan staat daar op aangesloten maar deze fan mag niet draaien als de motor loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 07:26 #1044482

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Wat ik al zei. Ventilators blazen veelal naar de motorruimte of het moet een benzinemotor zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 07:36 #1044488

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Kijk ook even in dit topic voordat we weer alles nog eens gaan typen.

Conclusie was zo'n beetje dat als je gaat ventileren, je juist wél hoog afzuigt maar er dan ook een (flinke) inlaat opening moet zijn die het afzuigen én de motorinlaat moet kunnen bijhouden. Anders krijgt de afblaas ventilator het inderdaad zwaar.

Veel (motor) boten hebben hier zelfs twee inlaats voor:
- één voor de inlaat van de motor
- één voor compensatie van de afzuig
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 07:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:00 #1044494

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Kawari 790 schreef :
Bij mijn boot is er maar een slang die zowel dienst doet als luchtinlaat en luchtuitlaat de motorruimte fan staat daar op aangesloten maar deze fan mag niet draaien als de motor loopt.

In dit geval klopt dat, maar als de motor lucht via een tweede of meerdere openingen kan aanzuigen dan mag de ventilator gewoon draaien als de motor loopt, om hete lucht boven de motor af te voeren. Dit is ook belangrijk voor koeling van de alternator. Het moet dan wel een continuous duty ventilator zijn.
Ik heb de indruk dat die Vetus dat niet is en dat een oneigenlijke reden wordt gebruikt om continue gebruik tegen te gaan.

Op mijn Beneteautje zuigt een ventilator warme lucht door een aluminium slang naar een paddestoel doorvoer op de spiegel aan de SB kant. Het RVS daarvan wordt behoorlijk warm en als je je hand er bij houd, voel je een flinke warme luchtstroom. Dat bewijst dat de fan z’n werk goed doet. Er is een tweede paddestoel aan de BB kant voor luchtinlaat. Plus twee inlaten door de dubbele wand bij de kajuitingang. Het rekensommetje is eenvouding:

Afzuiging door ventilator + luchtverbruik van motor zelf moet kleiner of gelijk zijn aan lucht aanzuigcapaciteit.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 08:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:09 #1044497

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Inderdaad, er zijn twee types, een voor continue gebruik en een voor het ventileren van de (benzine) motorruimte. Er zit nogal wat prijsverschil in. Wij hebben gewoon die goedkope gekocht, de vorige ging ruim 12 jaar mee ondanks continue gebruik!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:09 #1044498

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Even een waarschijnlijk buitengewoon domme vraag: waarom zou je bij een dieselmotor in een boot een ventilator in de motorruimte inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:16 #1044499

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Wadloper schreef :
Even een waarschijnlijk buitengewoon domme vraag: waarom zou je bij een dieselmotor in een boot een ventilator in de motorruimte inbouwen?

Om warme lucht af te voeren. De lucht die de motor zelf aanzuigt wordt voor verbranding gebruikt en doet weinig om de warme lucht rond de motor te verversen. Dit afhankelijk van grootte en vorm van de motorruimte en plaats van het luchtfilter.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:17 #1044500

Het scheelt een (klein) beetje efficientie en vermogen omdat de motor dan minder warme lucht en dus meer kg lucht aanzuigt. Te vergelijken met een compressor met interkoeler maar dan praat je wel over heel andere orde van grootte omdat de compressiewarmte van de compressor moet worden weggekoeld.
Maar veel is dat echt niet als je eraan gaat rekenen.
Als ik me goed herinner heb ik er al eens getallen voor gegeven in een soortgelijk draadje al vrij lang geleden.

Net maar weer eens uitgerekend voor mijn motor ( 11 pk) en de opwarming zal maximaal ongeveer 20 graden zijn als er niet extra geventileerd wordt en alleen de door de motor aangezogen lucht voor koeling zorgt.
Dat is dan wel voor een aangenomen oppervlakte temperatuur van de motor van 100 graden (wat nogal veel is) en bij vol vermogen .
Zou theoretisch dus zo'n 8% minder kilo's lucht zijn maar omdat er altijd sowieso een forse overmaat lucht bij de verbranding wordt gebruikt denk ik niet dat je er erg veel van zult merken.
Ik denk dat een luchtkoeler in de inlaat op het van buiten aangezogen koelwater vóór het de motor in gaat wel eens meer op zou kunnen brengen , vooral als het buitenwater lekker koud is.
Ben je gelijk af van de invloed van de temperatuur in de motorruimte .
Vreemd eigenlijk dat zoiets voor zover ik weet nog nooit is toegepast bij een jachtmotor :unsure:
Moet eigenlijk met een autokachel warmtewisselaar heel makkelijk kunnen en die kosten maar een paar tientjes ........
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 09:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:21 #1044502

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Even een waarschijnlijk buitengewoon domme vraag: waarom zou je bij een dieselmotor in een boot een ventilator in de motorruimte inbouwen?
Even teruglezen, daar had ik mijn beweegredenen al gegeven.
Niet buitengewoon dom maar een beetje slordig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:25 #1044505

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Wadloper schreef :
Even een waarschijnlijk buitengewoon domme vraag: waarom zou je bij een dieselmotor in een boot een ventilator in de motorruimte inbouwen?
De motor ruimte mag volgens de specs van de fabrikant maximaal 60 graden worden.
Daar kwam ik met de vorige motor wel eens aardig in de buurt. De nieuwe motor zit nog wat krapper in zijn doos, oppereert wat warmer (circa 80 ipc 65 graden) en wordt meteen veel beter (geluids) geisoleerd. Reeële kans dus dat ik die 60 graden wel ga benaderen.
Eerst maar eens een monitoren hoe warm het wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 08:40 #1044509

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
holtere schreef :
Even een waarschijnlijk buitengewoon domme vraag: waarom zou je bij een dieselmotor in een boot een ventilator in de motorruimte inbouwen?
Even teruglezen, daar had ik mijn beweegredenen al gegeven.
Niet buitengewoon dom maar een beetje slordig :)

Dat er wel eens warme lucht uit ventilatieopeningen van de motorruimte komt lijkt me niet onlogisch. Of het daarom noodzakelijk is om de motorruimte geforceerd te gaan ventileren is een tweede. Als die warme uitstromende lucht je echt hindert, misschien.

De reden die Philip geeft lijkt me de enige steekhoudende.
Ik zal eens in de handleiding van de M3.09 kijken of ik wat kan vinden over de maximum omgevingstemperatuur waarin de motor mag functioneren. Ik heb de handleiding in de loop der jaren volledig uitgespeld en ik heb het vage idee dat er niks in staat over een maximum tempratuur van de lucht in de motorruimte.

Ik denk overigens wel dat er een gerede kans is dat mijn motorruimte na een uurtje moteren de 60 graden haalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 09:08 #1044517

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Wadloper schreef :
Ik zal eens in de handleiding van de M3.09 kijken of ik wat kan vinden over de maximum omgevingstemperatuur waarin de motor mag functioneren. Ik heb de handleiding in de loop der jaren volledig uitgespeld en ik heb het vage idee dat er niks in staat over een maximum tempratuur van de lucht in de motorruimte.

In de Vetus handleiding zie ik ook niks. Wel in de handleiding van het Mitsubishi basisblokje en daar staat 70 graden genoemd voor sommige (electrische) componenten.

Overigens is doorgaans de alternator de eerste die er wel klaar mee is. En die is nogal fors mij mijn nieuwe brommer, veel forser dan bij de industriele toepassingen van het motorblokje. En duurder. Beduidend duurder dan een ventilator ;)
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 09:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 10:07 #1044535

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Ik zal eens in de handleiding van de M3.09 kijken of ik wat kan vinden over de maximum omgevingstemperatuur waarin de motor mag functioneren. Ik heb de handleiding in de loop der jaren volledig uitgespeld en ik heb het vage idee dat er niks in staat over een maximum tempratuur van de lucht in de motorruimte.

In de Vetus handleiding zie ik ook niks. Wel in de handleiding van het Mitsubishi basisblokje en daar staat 70 graden genoemd voor sommige (electrische) componenten.

Overigens is doorgaans de alternator de eerste die er wel klaar mee is. En die is nogal fors mij mijn nieuwe brommer, veel forser dan bij de industriele toepassingen van het motorblokje. En duurder. Beduidend duurder dan een ventilator ;)

Ik zal als ik er aan denk, eens een thermometer in de motorruimte plaatsen.
Inmiddels heeft mijn motor ruim 1000 uur gedraaid in deze opstelling en regelmatig meer dan 8 uur aaneensluitend. Ook op warme dagen. Dat heeft tot heden niet tot problemen geleid. De alternator is in mijn geval 30 of 40A, als ik me niet vergis.

Maar ik geef eerlijk toe dat ik tot op heden niet wist dat er in sommige handleidingen melding werd gemaakt van een te respecteren maximale temperatuur in de motorruimte.

Weer wat geleerd.
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 10:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 10:16 #1044539

Je kunt het ook wel ongeveer uitrekenen met de oppervlakte temperatuur van de motor , het (geschatte) totale oppervlak de hoeveelheid aangezogen lucht en de warmteoverdrachtscoëfficient van de motor naar de lucht eromheen.
Die laatste zal liggen tussen de 10 en de 15 Watt/M2/gr C wat geldt voor metaal naar langzaam bewegende ( < 2 of 3 meter/sec) lucht . Stilstaande lucht is ca. 4-8 Watt/m2/grC
Uitkomst zal wel niet nauwkeuriger zijn dan +/- 30% of zoiets.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 11:17 #1044556

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Deze discussie is al eens gevoerd. Naar aanleiding daarvan ooit de temperatuur van de niet geventileerde motorruimte gemeten. Resultaat max 50 graden nabij de dynamo, het meeste kwetsbare onderdeel van de motor. Waarbij opgemerkt dat mijn motortje indirect gekoeld is, dus heter dan een direct gekoelde motor.
De hoeveelheid aangezogen lucht door de motor is voldoende om de motor ruimte op een redelijke temperatuur te houden ;).
Dus de motor ruimte wordt automatisch geventileerd als de motor draait.
In de motor technische wereld rekent met voor het stralingswarmte verlies van een motor met een percentage van tussen 0,5 en 2 % van het vermogen van de motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 11:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 11:34 #1044566

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
douwe schreef :
De hoeveelheid aangezogen lucht door de motor is voldoende om de motor ruimte op een redelijke temperatuur te houden ;)
.

Dat hangt helemaal af van de grootte en vorm van de motorruimte en waar het luchtfilter zit. Zit het luchtfilter laag achter aan de motor dan kan de stroming van de lucht boven de motor gemakkelijk stagneren en kunnen er flinke temperatuurverschillen ontstaan. Afzuiging verhelpt dat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 11:34 #1044568

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Zou je een motor direct van buiten kunnen laten laat aanzuigen met een verlengslang aan het luchtfilter?
als dat geen bezwaren van een andere orde oproept...
Koudere lucht voor de motor, maar wel een warmere motorrruimte.

Dan zou de externe ventilator de ruimte kunnen ventileren en heb je geen last van onderdruk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afzuigventilator motorruimte ??? 09 mei 2019 11:43 #1044571

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
HPV schreef :
Zou je een motor direct van buiten kunnen laten laat aanzuigen met een verlengslang aan het luchtfilter?
als dat geen bezwaren van een andere orde oproept...
Koudere lucht voor de motor, maar wel een warmere motorrruimte.

Dan zou de externe ventilator de ruimte kunnen ventileren en heb je geen last van onderdruk.

Dat zou kunnen, maar je moet wel zorgen dat er absoluut geen regen of buiswater mee naar binnen gezogen wordt. Dus moet je een rooster met een "water trap" aanbrengen waar water en lucht gescheiden worden. Reden dat die uitvoering ook zelden voorkomt.
Het rendement van de motor zal niet veel verbeteren.
Ik ben trouwens voorstander van een minimale onderdruk. Het voorkomt dat je "motor ruimte luchtjes" in je leefruimte krijgt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 11:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl