Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beurtje Volvo Penta MD2020

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 21:49 #1054143

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Ik googelde even enzag dat de starbrite klein nog te groot is voor 62 mm ( begint blijkbaar bij 7,3 cm).
Dus ik zou ff verder zoeken naar ander merk.
Check eens bij hbm.nl..

Bijv Deze
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 21:53 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 13 juni 2019 06:38 #1054177

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Veel te lomp ding. Zoek de meest compacte want je kunt er meestal slecht bij!

Zoiets lijkt mij:
www.deolieconcurrent.nl/products/Oliefiltertang-.html
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 06:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 13 juni 2019 06:53 #1054187

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Schuurpapier, of een oude riem werken ook vaak wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 13 juni 2019 07:01 #1054193

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Bauke Dufour schreef :
En we komen er wel. Gelukkig heb ik op bewaarde foto’s van de motor gezien dat ik een md2020D heb. Maarrr nu moet ik nog weten welke oliefilter klem ik moet kopen, de starbrite klein of de grote? Weet iemand dat? Fal misschien?

Probeer eerst eens of je hem met de hand los kan krijgen.
Ik heb zelf een Vetus-Mitsubishi en ik draai het filter er altijd met de hand op en af. Het heeft een rubber dichtingsring en met een beetje olie op die ring draai je het er makkelijk op en af. Meer dan handvast hoeft het niet te zitten.
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 07:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 13 juni 2019 07:08 #1054197

Martinwmd schreef :
Als ik je een advies mag geven, aangezien je in bezit bent van een Volvo 2020 zou ik toch wat meer dan 1x per jaar mijn olie peilen, deze motoren durven nogal eens wat olie te gebruiken. Zeker om de 10 uur een keer doen, en pas als je na een flink aantal keren peilen voor jezelf een goed beeld hebt gevormd kun je deze frequentie wat gaan verruimen.

De manual zegt zelfs dagelijks ( alleen als je hem gebruikt het uiteraard :lol: ) .
Dus waarom niet beginnen met het lezen van de manual en je daaraan houden ?
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...0-2020-2030-2040.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 16 juni 2019 07:29 #1055224

Yellow Boat schreef :
Martinwmd schreef :
Als ik je een advies mag geven, aangezien je in bezit bent van een Volvo 2020 zou ik toch wat meer dan 1x per jaar mijn olie peilen, deze motoren durven nogal eens wat olie te gebruiken. Zeker om de 10 uur een keer doen, en pas als je na een flink aantal keren peilen voor jezelf een goed beeld hebt gevormd kun je deze frequentie wat gaan verruimen.

De manual zegt zelfs dagelijks ( alleen als je hem gebruikt het uiteraard :lol: ) .
Dus waarom niet beginnen met het lezen van de manual en je daaraan houden ?
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...0-2020-2030-2040.pdf
Ad

Dat staat in de Manual van de meeste auto’s ook maar ik zie eigenlijk nooit iemand smorgens zijn olie peilen voordat hij of zij naar het werk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 16 juni 2019 07:48 #1055236

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Martinwmd schreef :
Yellow Boat schreef :
De manual zegt zelfs dagelijks ( alleen als je hem gebruikt het uiteraard :lol: ) .
Dus waarom niet beginnen met het lezen van de manual en je daaraan houden ?
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...0-2020-2030-2040.pdf
Ad

Dat staat in de Manual van de meeste auto’s ook maar ik zie eigenlijk nooit iemand smorgens zijn olie peilen voordat hij of zij naar het werk gaat.

Sinds 10-15 jaar hebben de meeste auto's een melding op het dashboard, die iets zegt over het oliepeil.

Maar je eerdere tip is zonder meer goed. Volg in het begin wat de motor met de olie doet, door regelmatig te peilen.
Zo ben ik erachter gekomen dat mijn motor nauwelijk olie verbruikt (ik haal er in het najaar dezelfde hoeveelheid uit, als ik er weer vers in stop).

Eenmaal van dat soort kennis voorzien, wordt voor elk ritje oliepeilen toch een vorm van neurose, vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 16 juni 2019 09:52 #1055282

Dagelijks is natuurlijk ook overdreven maar regelmatig , afhankelijk van de draaiuren, is toch echt wel aan te bevelen.
Overigens is totaal geen verandering als de motor meer dan een paar honderd uur gedraaid heeft ook niet goed want elke motor heeft een heel klein beetje olieverbruik. Anders zouden de cilinderwanden helemaal niet meer gesmeerd worden en ook een schraapveer op een stalen cilinderwand houdt het niet echt lang uit. Bovendien is een cilinderwand van een diesel niet glad maar heel fijn gegroefd ..www.mvwautotechniek.nl/cilinder/
Helemaal geen olieverbruik of zelfs een lichte stijging van het niveau betekent vaak een beetje diesel in de olie wat op den duur ook niet goed is maar waar je , als je op tijd olie ververst niet veel van zult merken maar wat wel een teken is dat er iets in het brandstofsysteem langzaam begint te lekken .
Ad
Laatst bewerkt: 16 juni 2019 09:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 16 juni 2019 10:24 #1055287

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Dagelijks is natuurlijk ook overdreven maar regelmatig , afhankelijk van de draaiuren, is toch echt wel aan te bevelen.
Overigens is totaal geen verandering als de motor meer dan een paar honderd uur gedraaid heeft ook niet goed want elke motor heeft een heel klein beetje olieverbruik. Anders zouden de cilinderwanden helemaal niet meer gesmeerd worden en ook een schraapveer op een stalen cilinderwand houdt het niet echt lang uit. Bovendien is een cilinderwand van een diesel niet glad maar heel fijn gegroefd ..www.mvwautotechniek.nl/cilinder/
Helemaal geen olieverbruik of zelfs een lichte stijging van het niveau betekent vaak een beetje diesel in de olie wat op den duur ook niet goed is maar waar je , als je op tijd olie ververst niet veel van zult merken maar wat wel een teken is dat er iets in het brandstofsysteem langzaam begint te lekken

Goed. Speciaal voor jou, de man die op werkelijk elke slak zout legt:

Er gaat volgens het instructieboekje 3,8 liter olie in de motor. Mogelijk haal ik er enkele tienden van een liter minder uit dat ik erin gooi. Zo exact meet ik dat niet.
Wel is het een feit dat het olieniveau gedurende het vaarseizoen altijd tussen de twee streepjes de peilstok (min. en max.) blijft. Ik gooi er lopende het seizoen nooit wat bij.

Dat was overigens ook zo bij een auto, waarmee ik 18 jaar heb gereden en waarvan het olieverbruik, na die 18 jaar nog altijd minimaal was. Was ook een diesel, trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 19 juni 2019 11:47 #1056358

Goede topic dit weer. :) Afgelopen zondag ben ik toch nog best lang bezig geweest met mijn VP MD2020. En niet alles is gelukt. Wel wil ik er even kort bij zeggen dat ik meer dan gemiddeld handig en slim ben en prima in staat ben om nagenoeg alles zelf te doen. De reden dat ik dit topic startte was niet omdat ik dingen niet kan maar meer omdat ik tijd wilde besparen door te horen hoe serieus je zo'n manual van VP moet nemen. Daar zijn de meningen dus over verdeeld... zoals vaker. :)

Wat ging makkelijk:
olieverversen, appeltje eitje. dieselfilter vervangen ook. je hoeft trouwens helemaal niet te beluchten (en ja ik heb gelezen en gezien hoe je dat wil moet doen) maar als je je dieselfilter vult met diesel dan heb je nagenoeg geen lucht in de leidingen, daar start ie zo doorheen.
Impeller vervangen was ook simpel.

Oliefilter vervangen lukte niet, maar dat is gewoon omdat die stomme starbrite oliefilterklem te groot was, ook met wat doek ertussen kreeg ik het niet voorelkaar. die tang gaat dus terug en ik koop een kleinere online.
Wat ook niet lukte en wat de reden is van deze post, de koelwaterbout kreeg ik niet los. Reden is dat dit een heel vervelende vierkante bout is (ik heb hier nooit een VP sleutel van ontvangen bij de koop van mijn boot). Deze vierkante bout daar is een heel YouTube filmpje over gemaakt met tips welke sleutel je hiervoor kan kopen.
Maar nog handiger lijkt mij, dit ga ik vh weekend ondervinden, is om de koelwaterslang los te halen. Daarvoor is dit artikel erg handig:
www.dufourvaarders.nl/uploads/...03_koelvloeistof.pdf

Goed hopelijk heb ik hier anderen ook mee geholpen. De keerkoppeling olie moet ik nog vervangen, ik dacht dat ik daar gewone marine olie 15w40 voor gebruiken kon maar dat moet toch een ander pakje zijn, die ga ik ook nog bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 19 juni 2019 12:01 #1056360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Bauke Dufour schreef :
Oliefilter vervangen lukte niet, maar dat is gewoon omdat die stomme starbrite oliefilterklem te groot was, ook met wat doek ertussen kreeg ik het niet voorelkaar. die tang gaat dus terug en ik koop een kleinere online.

Heb je nog geprobeerd of je het filter met de hand los kon krijgen?

De investering in zo'n filtertang is namelijk zinloos als dat lukt. Er zijn mensen die er, als ie te vast zit om hem met de hand los te draaien, een schroevendraaier doorheen slaan en die als hefboom gebruiken.

Is ie eenmaal los, dan het rubber van het nieuwe filter insmeren met een beetje olie en het filter er handvast opdraaien. Vaster hoeft het echt niet te zitten en die filtertang heb je nooit meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 19 juni 2019 12:44 #1056368

Wadloper schreef :
Bauke Dufour schreef :
Oliefilter vervangen lukte niet, maar dat is gewoon omdat die stomme starbrite oliefilterklem te groot was, ook met wat doek ertussen kreeg ik het niet voorelkaar. die tang gaat dus terug en ik koop een kleinere online.

Heb je nog geprobeerd of je het filter met de hand los kon krijgen?

De investering in zo'n filtertang is namelijk zinloos als dat lukt. Er zijn mensen die er, als ie te vast zit om hem met de hand los te draaien, een schroevendraaier doorheen slaan en die als hefboom gebruiken.

Is ie eenmaal los, dan het rubber van het nieuwe filter insmeren met een beetje olie en het filter er handvast opdraaien. Vaster hoeft het echt niet te zitten en die filtertang heb je nooit meer nodig.

Interessante en als het moet een handige tip, die schroevendraaier er doorheen slaan. Wel ben ik dan bang dat je de schroefdraad een opdonder geeft en als je m echt niet meer loskrijgt weet je zeker dat je geen meter meer zal varen met je boot met lek oliefilter.
Ik gok het erop dat ik met dit eenvoudige koopje het voorelkaar krijg, zo niet dan kijken we wel weer even verder:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 19 juni 2019 12:55 #1056376

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Zo'n oliefilter is een meer een soort blikje-bier-achtige-dikte. Met een priem met punt tik je daar zo door heen. Zo deed ik het altijd bij mijn auto's voor ik een tang had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 30 juni 2019 18:53 #1059583

Valt dat even tegen, het oliefilter heb ik er met geen mogelijkheid af gekregen. Bovenstaande tang en nog een andere maat tang had ik meegenomen naar de boot. Ik had grip en ik had redelijk wat ruimte om te werken, maar ik kreeg er geen millimeter beweging in!!
De tang gleed voornamelijk uit op t blikje, dus krassen en gepiep maar meer niet. Met veel kracht zetten kreeg ik n deel vh filter ingedeukt maar geen beweging.
Ik neem aan dat je een filter net als het dieselfilter er met de klok mee op draait en dus tegen de klok in eraf. Helaas dus, missie niet geslaagd!

Weet iemand een oplossing? De tip van een schroevendraaier door het filter heen knallen durfde ik niet aan, nu kan ik er ieg nog mee varen als het moet. Maar liever heb ik binnenkort een oplossing, nu weet ik dat de meeste commerciële monteurs beginnen met wat ik heb geprobeerd, dus dan ben je minstens een half uur verder en voorrijkosten verder voordat er wellicht een oplossing komt. Daarom eerst maar eens via het forum proberen.
De motor heeft er 160 vaaruren opzitten en het zou me niks verbazen als dit nog het eerste filter is, wat er dus dan al vanaf aankoopdatum motor erop zit. Kans is dus aanwezig dat er echt een serieuze uitdaging ligt.

Wie kan me uit de brand helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 30 juni 2019 19:07 #1059589

Erg vervelend dit. Zelf heb ik ook dit een keer bij de hand gehad en om exact dezelfde reden als jij ook de schroevedraaier niet gebruikt. Ik zie twee mogelijkheden:
- Sommige filers hebben op het eind een twaalf(??)kant waar een tang op past, dit kan een duur geintje worden om de passende tang te kopen. Wellicht slim als je zoekt via de fabrikant van je filter??
- Je kunt "tangen" kopen die een ketting ofwel een stuk leer hebben waarmee je het complete filter opsluit en vastwurgt. Deze heb ik ook, hiermee (een met een stuk leer) is het mij uiteindelijk altijd gelukt.

Als je de voorrijkosten wilt besparen dan kun je uiteraard altijd kijken naar een goede monteur aan een haven en daar naartoe varen?? Ik denk bv dat je in Enkhuizen (mijn woonplaats) wel zon afspraak zou kunnen maken. Ik zou dan de betreffende monetur meteen de kleppen laten stellen, dan heb je dat ook meteen maar gehad. Lijkt me met een vrij jonge motor een fijn gevoel om te weten dat dat gefixed is door een pro en zelf weet je het voor de volgende keer.

Succes!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 08:15 #1059692

Bauke Dufour schreef :
Ik neem aan dat je een filter net als het dieselfilter er met de klok mee op draait en dus tegen de klok in eraf. Helaas dus, missie niet geslaagd!

Ik neem maar even aan dat je weet dat die juiste richting precies andersom wordt als je hem van boven ergens onderuit moet draaien :huh:
Je zult de mensen de kost moeten geven die niet weten hoe ze bijv. een moer onderhands of "van de verkeerde kant" los moeten draaien :whistle:
Zal een plaatje maken wat ik bedoel.

Ik vind trouwens die door jou gebruikte tang helemaal niet zo egweldig omdat die in feite maar op drie punten tegen het filter komt.
Ik gebruik zelf al jaren die op het tweede plaatje en dan met een ingelijmd stukje dun rubber tegen de strip voor meer wrijving. Laagje Sika of zoiets zou ook gaan. Die bobbeltijes die erop zitten om meer grip te geven kunnen alleen werken als ze echt in het metaal van het filter drukken en dat doen ze nl. niet. Daardoor werken ze juist eerder averechts.
Ad


Laatst bewerkt: 01 juli 2019 08:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 10:07 #1059723

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Sla toch gewoon die schroevendraaier door het filter. Als je er gelijk een nieuw filter op draait ( wel eerst de rand een beetje insmeren met olie) kun je gelijk weer varen. Wordt wel een beetje smeerboel, maar dat is overkomelijk.
Voor de draairichting hanteer ik de “ kurketrekker regel”: rechtsom is vast, linksom is los.
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 10:10 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 10:20 #1059729

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Doe toch maar voorzichtig met die schroevendraaier!

Er bestaat zoiets als een oliefilterklauw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 10:22 #1059730

jerry schreef :
Voor de draairichting hanteer ik de “ kurketrekker regel”: rechtsom is vast, linksom is los.

Ja , maar ook daar hangt dat af van de richting waarin je kijkt als het filter losdraait .
Ook als je bijv. van opzij of van boven op de zijkant van het filter kijkt hebben mensen soms moeite met het toepassen van de klok- of kurketrekker regel die trouwens precies hetzelfde zijn.
Hier kun je ook zien waarom de wijzers van een klok eigenlijk rechtsom lopen .
En de kurketrekker is kennelijk bedacht door mensen die naar een klok keken en bovendien zijn beide op het Noordelijk halfrond uitgevonden waar de zon immers van links naar rechts oftewel rechtsom draait.

ps. Stel je eens voor dat de uitvinders op het Zuidelijk halfrond hadden gewoond :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 10:25 #1059732

Ad, je hebt nog niet uitgelegd hoe dit werkt als TS via een spiegel naar z’n filter kijkt ;) Waarom zien wij onszelf wanneer we onszelf via een spiegel zien eigenlijk horizontaal gespiegeld en niet vertikaal??

On-topic: Als dit filter muurvast zit en zo dun is als blik, is het resultaat dan geen opengereten filter, een boel geklieder en een nog steeds vastzittend (maar nu half) filter?

Ik zou een goede filtertang proberen, als die geen grip heeft goed ontvetten met remmenreiniger - maakt lekker schraal...
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 10:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 10:51 #1059739

Nachtvlinder schreef :
Ad, je hebt nog niet uitgelegd hoe dit werkt als TS via een spiegel naar z’n filter kijkt ;) Waarom zien wij onszelf wanneer we onszelf via een spiegel zien eigenlijk horizontaal gespiegeld en niet vertikaal??

Ik zou het eens proberen , je zult versteld staan .
En v.w.b. dat tweede . Omdat een spiegel nu eenmaal vertikaal voor je staat. Zet er maar eens twee in een 90 graden hoek ( de hoek horizontaal en kijk er in. En draai hem dan eens om zodat de hoeklijn vertikaal staat dan zie je hoe iemand anders jou ziet, dus niet zoals jij jezelf ziet.
Heel leuk proefje .

Heeft natuurlijk helemaal niks met het losdraaien van een filetr te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 10:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 11:11 #1059741

Ik snap dit niet: die vertikaal geplaatste spiegel heeft toch een horizontale en vertikale as? Waarom is het beeld dat wij van onszelf zien dan horizontaal niet vertikaal gespiegeld? Situatie is toch symmetrisch? Als ik 1 oog dicht doe heeft dit precies hetzelfde beeld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 01 juli 2019 12:04 #1059757

Hoezo? Je ziet op de spiegel toch alles van je gezicht aan de andere kant als waar het zit ? Alleen kijk jij natuurlijk nooit naar jezelf zoals je er echt uit ziet. Dat zie je alleen als je een foto bekijkt.
Vroeger in de tijd van de analoge fotografei gebeurde het wel eens dat een negatief verkeerd om in de vergroter werd gezet waardoor je jezelf ineens verkeerd om zag ( mijzelf ook wel eens overkomen) . Ook dan gebeurde dat alleen in de richting waarin het negatief omgedraaid werd.
Ga maar na , je rechteroog zit uiteraard aan de rechterkant maar voor een ander persoon zit jouw oog aan de linkerkant :huh:
Je ziet jezelf eigenlijk helemaal niet gespiegeld in de zin dat alles wat links zit voor jouw rechts zit en alles wat boven zit onder. Dat noemen we alleen zo maar is eigenlijk een foute benaming.
Immers alle onderdelen van je gezicht staan op de spiegel precies recht tegenover diezelfde onderdelen van je gezicht.
Als nou je bijv je linker oog ineens aan de rechterkant op de spiegel zou zien was dat gespiegeld maar dat gebeurt alleen met die truuk van die twee spiegels op 90 graden.
Ad
Misschien is het zo duidelijker:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 02 juli 2019 08:19 #1059985

Sinds mijn vorige post heb ik 1 tip erbij gekregen en dat is om nóg een filtertang te kopen. Het gaat mijn 5e tang in 2 weken tijd worden, maar wie weet werkt het. Ik zal er eentje kopen.

Ad, dank voor het meedenken, wat betreft de draairichting ik heb ongeveer het ruimtelijk inzicht van dhr M.C. Escher dus dat zit wel goed.

De schroevendraaier tip laat ik nog steeds even links liggen, als er niks anders gebeurt dan het scheuren van het blikje, dan zit ik vervolgens met een opengereten blik met scherpe randen waar een monteur of ik even lekker de handen aan open kan halen.

De allerlaatste oplossing die ik kan bedenken is met een dremel in een uurtje of 5 alle staal weg fileren tot aan het schroefdraad en vervolgens het filter met chirurgische precisie van de schroefdraad af slijpen en schuren. Een klusje waar ik niet op zit te wachten maar wel fijn te weten dat in het meest extreme geval er altijd nog een oplossing is en de motor er niet uit zal hoeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 02 juli 2019 08:37 #1059989

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Voor wat het waard is, truc met de schroevendraaier doet het bij mij al jaren goed. Indien nodig kun je daar een klap met een hamer op geven. Dan wordt het gat iets ruimer maar filter scheurt echt niet af.

Wel knip ik eerst even een jerrycan (ruitensproeiervloeistof, anti vries, ranja) of een groot waterpak zo open dat het er mooi onder past. Geen smeerboel en oliefilter kan er mooi in.

Inderdaad, niet vergeten wat olie op de pakking van het nieuwe filter te smeren, dan gaat het de volgende keer wat gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl