Yellow Boat schreef :
Azijnbadje kan helpen maar vaak is het gewoon zout en dan helpt spoelen met water al.
maar het beste is uit elkaar halen en schoonmaken.
Die oudere van VP willen ook nog wel eens niet werken omdat het rubbertje niet meer goed is en dan helpt eigenlijk alleen een nieuw setje.
De onderhoudsgevoeligheid van zo'n beluchter is precies de reden waarom ik de voorkeur geef aan een ander uitvoering van de beluchter dan de types met een klepje.
Bij mij zit er in de koelwaterslang op een hoog punt (ruim boven de vloer van de kuip in de bakskist) een soort viersprong ingebouwd. Eén dikke voor de aanvoer, een dunne die naar de watergesmeerde schroefasdoorvoer leidt, nog een dunne die naar een doorvoer in het bovenboord van de romp voert en nog een dikke die naar de uitlaat leidt.
Als de motor een beetje toeren maakt, komt er uit het eerder genoemde doorvoertje in het bovenboord een straaltje water. Teken dat de ontluchting open is. Door de constante doorvoer van van water kan deze ook nauwelijks verstopt raken met zoutkristallen. Komt er om welke reden dan ook geen water uit, dan is de ontluchting dus niet in orde.
Wat betreft het verder onderhoud: het meeste is gezegd.
Het ieder jaar vervangen van de impeller is geen wet van Meden en Perzen. Ieder jaar controleren is wel een goed zaak. Even de impeller eruithalen en inspecteren en als ie geen scheurtjes vertoont en er zijn geen stukjes af, kan ie zonder meer nog een seizoen mee. Na elke controle een beetje siliconenvet op de schoepen en op de binnenkant van het pomphuis verlengd de levensduur.
Olie verversen natuurlijk liefst in het najaar, zodat de boot in de stille periode verse, schone olie heeft. Bij vervangen van de olie in het voorjaar zit er de hele winter min of meer verzuurde olie in.