Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beurtje Volvo Penta MD2020

Beurtje Volvo Penta MD2020 09 juni 2019 19:56 #1053145

Hallo forumgenoten,
Door klussen aan de zolder en andere winterhobbys ben ik al lang niet meer op ZF geweest. Ik moest zelfs weer even goed nadenken over mijn wachtwoord.
Ik heb advies nodig. 3 jaar geleden kocht ik een Dufour 29 met een VP MD2020 met maar 20 vaaruren, voor de overdracht bleken door jarenlang stilstaan de inspuiters (ben even de naam kwijt) vastgelopen te zijn. Door VP in Nieuwspoort op kosten vd verkoper is dat allemaal heel netjes vervangen en hebben ze ook nog de tank helemaal schoongemaakt. Alles super dus, 2 jaar terug Ad Veuger gevraagd om te checken of de motor onderhoud nodig had, toen bleek dat bij bezichtiging niet nodig. (Olie was nog niet eens zwart en de rol waar de v snaar over liep zag je de groene verf nog zitten)
Nu 2 jaar verder dacht ik, ik zal eens n offerte vragen van een VP dealer in NL, die rekenen meer dan €500 voor een beurt, dus besloten om alles zelf te doen. Ik zou Ad ook zeker kunnen vragen, heb er heel goede ervaring mee. Toch wil ik het het liefst zelf doen.

Maar nu (pas) komt mijn vraag: er zitten nu zo’n 160 vaaruren op denk ik.
De olie zal ik denk ik moeten vervangen, maar denken jullie dat er nu ook al filters vervangen moeten worden? Ik ga nog wat gerichter de site van Fer lezen, maar ik vermoed dat daar niet precies omschreven staat of je na 160 vaaruren en een motor die jaren heeft sitlgestaan nu al filters moet vervangen en welke precies. Wat adviseren jullie en is de aanschaf van een oil extractor verstandig of is lenen of een andere manier handiger.

De dieselmeter werkt ook al een tijdje niet meer, ik vermoed dat het in de tank zit, het inspectiegat kreeg ik de vorige keer niet open, met slaan tegen de tank werkte ie n tijdje weer, nu al een half jaar niet meer. Het kan natuurlijk ook aan het motorpaneel liggen, ik kijk nu naar het aantal vaaruren, heeft iemand nog handige tips voor die brandstofniveaumeter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 09 juni 2019 20:11 #1053153

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Olie en het filter moet je wel ff (ieder jaar) vervangen.
Een olie extractor kopen is dan wel handig.
En brandstoffilter ook vervangen.

Koelvloeistof ongeveer iedere twee jaar.
V-snaar checken op 1 cm speling (zo niet aanspannen).
Impeller ieder jaar vervangen.
Keerkoppeling olie eens in de twee of drie jaar vervangen.

Zo doe ik het bij mijn MD2020B met ongeveer 160 motoruren per jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 09 juni 2019 20:20 #1053158

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
En als je goed googled, kan je ook nog (oem)filters en v- snaren kopen die een factor 3-5 goedkoper zijn dan de Volvo onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 09 juni 2019 20:34 #1053167

Dank je Fal, en zoals altijd ben ik wat te snel met posten en haalde ik al heel wat info vd site v Fer.
De keerkoppeling vloeistof en de koelvloeistof vervangen, is nog wel iets waar ik meer van moet snappen hoe dat moet.

Ik vind het altijd moeilijk in te schatten of de instructies en de frequentie van vervangen zo is geschreven dat alleen het braafste jongetje vd klas dat zal doen of dat het toch echt wel moet. Ik bedoel als je leest wat je allemaal aan je auto zou moeten checken voor je kan wegrijden dan doet niemand dat. Fal jij voert dus al deze handelingen uit en hebt een zelfde motor als ik.
Ik ga nog wat meer lezen en wat spullen kopen. Ik verwacht dat anderen ook wel zullen zeggen dat ze al deze zaken jaarlijks vervangen. Dank voor je reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 09 juni 2019 20:40 #1053173

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Koelvloeistof nog niet zelf gedaan, maars ook gewoon de manuals volgen.
Rest wel gedaan, na de eerste keer beschouw je het allemaal als een makkie en eenvoudig geld verdienen..
Keerkoppelingolie is nog makkelijker dan motorolie. Alleen wel goed je type koppeling en bijbehorende soort olie checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 01:52 #1053204

Bauke Dufour schreef :
Dank je Fal, en zoals altijd ben ik wat te snel met posten en haalde ik al heel wat info vd site v Fer.
De keerkoppeling vloeistof en de koelvloeistof vervangen, is nog wel iets waar ik meer van moet snappen hoe dat moet.

Ik vind het altijd moeilijk in te schatten of de instructies en de frequentie van vervangen zo is geschreven dat alleen het braafste jongetje vd klas dat zal doen of dat het toch echt wel moet. Ik bedoel als je leest wat je allemaal aan je auto zou moeten checken voor je kan wegrijden dan doet niemand dat. Fal jij voert dus al deze handelingen uit en hebt een zelfde motor als ik.
Ik ga nog wat meer lezen en wat spullen kopen. Ik verwacht dat anderen ook wel zullen zeggen dat ze al deze zaken jaarlijks vervangen. Dank voor je reactie.

U peilt nooit olie , kijkt nooit naar de banden spanning, kijkt of er nog peut in de tank zit ? of koelvloeistof op peil is etcetera etcetera ? Bijzonder persoon bent u .

Verder kunt u natuurlijk altijd de wegenwacht van het water bellen (knrm) als uw hakkepuf het even niet doet, omdat u niet graag braaf wilt zijn en zeker niet van die dekselse klas , ze doen het met liefde voor u .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 04:42 #1053208

In de handleiding staat een prachtige onderhoudstabel. Een aantal activiteiten zijn op basis van gebruiksuren, andere op basis van kalendertijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 06:43 #1053219

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Roderick schreef :

U peilt nooit olie , kijkt nooit naar de banden spanning, kijkt of er nog peut in de tank zit ? of koelvloeistof op peil is etcetera etcetera ? Bijzonder persoon bent u .

Verder kunt u natuurlijk altijd de wegenwacht van het water bellen (knrm) als uw hakkepuf het even niet doet, omdat u niet graag braaf wilt zijn en zeker niet van die dekselse klas , ze doen het met liefde voor u .

Ongelovelijk. Wat een belerende toon en ook zo lekker on topic!
Bauke, alleen al de twijfel en zorg zijn het waard om olie en filters te vervangen. Daarnaast zijn het jaarlijkse dingen om te doen. Na 2 jaar niet overdreven dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 06:51 #1053221

Als je je filters en je olie slim inkoopt en je doet het zelf dan ben je voor een redelijk soepel bedrag klaar EN je weet dat je motor goed verzorgd is.
Ik doe de olie altijd aan het eind van het seizoen. Op die manier heeft je motor verse smering gedurende de winter. Brandstof filters en impeller in het voorjaar
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 06:54 #1053222

Nachtvlinder schreef :
In de handleiding staat een prachtige onderhoudstabel. Een aantal activiteiten zijn op basis van gebruiksuren, andere op basis van kalendertijd.

En hier die betreffende manual ;) :
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...0-2020-2030-2040.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 07:57 #1053239

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Vergeet niet om minimaal eens per 2 jaar de klepspeling te controleren en zo nodig bij te stellen.
Ook het vacuümventiel is een vaak vergeten onderdeeltje dat fantastisch werk verricht.
Laatst bewerkt: 10 juni 2019 07:58 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 09:56 #1053280

arendonk schreef :
Ook het vacuümventiel is een vaak vergeten onderdeeltje dat fantastisch werk verricht.

Kun je dat toelichten? Ik heb een MD2040, heeft deze ook een vacuüm ventiel?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 10:45 #1053293

Dat heeft niks mat een motormerk of type te maken maar is iets wat bij elke motor hoort te zitten.
Hooguit heeft(had) VP een eigen ontwerp daarvoor.( zie tweede plaatje)
Misschien helpt dit plaatje een beetje . 1 of 2 ist de vacuumklep , in dit geval van Vetus .
Zo'n ding heet overigens "beluchter" .
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 11:54 #1053310

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Dat ding ja. Antihevel systeem zodat er geen koelwater terug de motor in kan lopen en je waterslag kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 12:16 #1053312

arendonk schreef :
Dat ding ja. Antihevel systeem zodat er geen koelwater terug de motor in kan lopen en je waterslag kan maken.

Mmm , de klok heb je in ieder geval wel horen luiden maar teruglopen van koelwater kan nog steeds gebeuren als je te lang doorstart ( langer dan 10-20 seconden) zonder dat de motor aanslaat .
Staat ook in elke motorhandleiding dat je in zo'n geval de koelwaterafsluiter dicht moet zetten.
De beluchter voorkomt alleen dat er water in de motor kan komen door langzaam doorlekken van de koelwaterpomp ( wat , zeker bij een wat oudere altijd kan gebeuren) als je de koelwaterafsluiter niet sluit vóór langere stilstand van de motor bijv. als je van boord gaat.
Ad
Laatst bewerkt: 10 juni 2019 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 12:40 #1053315

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Haha! Van dattum. Fijn dat er mensen zijn die net wat meer weten. :)
Hoe dan ook: check dat ding af en toe.0
Laatst bewerkt: 10 juni 2019 12:41 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 16:57 #1053391

Die dus, wist niet dat dat een vacuüm ventiel heet. Dankjewel.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 10 juni 2019 17:26 #1053400

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
En wat moeten we eigenlijk doen dan met die ontluchter/vacuumventiel?
Demonteren en uit elkaar halen en schoonmaken?
Of in azijnbadje ofzo?
Hoor het graag, want moet bekennen dat ik er drie jaar lang niets mee gedaan heb...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 11 juni 2019 11:26 #1053640

Azijnbadje kan helpen maar vaak is het gewoon zout en dan helpt spoelen met water al.
maar het beste is uit elkaar halen en schoonmaken.
Die oudere van VP willen ook nog wel eens niet werken omdat het rubbertje niet meer goed is en dan helpt eigenlijk alleen een nieuw setje.
Tot nu toe alleen hier ooit gevonden: keypart.com/stock/875738-r

En ehhh , vacuumventiel is een beetje overdreven want van echt vacuum is geen sprake. Juiste naam is "beluchter". :whistle:
Probleem is nl dat echte vacuumventielen zols je die ook bij de rioleringsfdeling van een bouwmarkt ziet ( die trouwens ook "beluchter heten")meestal veerbelast zijn en die werken bij deze toepassing niet goed omdat z pas bij vrij veel onderdruk ( ongeveer o,05 - o,1 bar) open gaan en zover komt die onderdruk bij een boott zelden of nooit. De beluchters daarentegen zijn niet veerbelast en gaan gaan dus al bij de minste of geringste onderdruk open . Vandaar de naam "beluchter".
Ad
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 11:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 11 juni 2019 12:14 #1053653

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Yellow Boat schreef :
Azijnbadje kan helpen maar vaak is het gewoon zout en dan helpt spoelen met water al.
maar het beste is uit elkaar halen en schoonmaken.
Die oudere van VP willen ook nog wel eens niet werken omdat het rubbertje niet meer goed is en dan helpt eigenlijk alleen een nieuw setje.

De onderhoudsgevoeligheid van zo'n beluchter is precies de reden waarom ik de voorkeur geef aan een ander uitvoering van de beluchter dan de types met een klepje.

Bij mij zit er in de koelwaterslang op een hoog punt (ruim boven de vloer van de kuip in de bakskist) een soort viersprong ingebouwd. Eén dikke voor de aanvoer, een dunne die naar de watergesmeerde schroefasdoorvoer leidt, nog een dunne die naar een doorvoer in het bovenboord van de romp voert en nog een dikke die naar de uitlaat leidt.

Als de motor een beetje toeren maakt, komt er uit het eerder genoemde doorvoertje in het bovenboord een straaltje water. Teken dat de ontluchting open is. Door de constante doorvoer van van water kan deze ook nauwelijks verstopt raken met zoutkristallen. Komt er om welke reden dan ook geen water uit, dan is de ontluchting dus niet in orde.

Wat betreft het verder onderhoud: het meeste is gezegd.
Het ieder jaar vervangen van de impeller is geen wet van Meden en Perzen. Ieder jaar controleren is wel een goed zaak. Even de impeller eruithalen en inspecteren en als ie geen scheurtjes vertoont en er zijn geen stukjes af, kan ie zonder meer nog een seizoen mee. Na elke controle een beetje siliconenvet op de schoepen en op de binnenkant van het pomphuis verlengd de levensduur.

Olie verversen natuurlijk liefst in het najaar, zodat de boot in de stille periode verse, schone olie heeft. Bij vervangen van de olie in het voorjaar zit er de hele winter min of meer verzuurde olie in.
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 12:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 07:56 #1053905

Beste Roderick,
Nou hoop ik dat je 2 andere berichten op dit forum een vriendelijkere toon hebben, anders zal je volgens mij niet veel vrienden maken op dit forum.
Om te antwoorden op je vragen: Ik peil 1x in het jaar de olie, brandstof wordt netjes via een werkend metertje met oranje lichtje aangegeven. En nee ik check nooit bandenspanning en koelvloeistof etc. Dat doet de garage allemaal voor mij als ik 1x in het halve jaar de auto daarheen breng.

Even verder on topic, als ik de rest van de posts lees zie ik dat jullie alles zorgvuldig op tijd vervangen en onderhouden. Ik heb inmiddels wel een redelijk beeld van wat er gedaan moet worden en ga er binnenkort mee aan de slag. Dank voor jullie adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 16:32 #1054053

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Succes Bauke, is best leuk om te doen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 18:29 #1054088

En we komen er wel. Gelukkig heb ik op bewaarde foto’s van de motor gezien dat ik een md2020D heb. Maarrr nu moet ik nog weten welke oliefilter klem ik moet kopen, de starbrite klein of de grote? Weet iemand dat? Fal misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 21:37 #1054138

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Nee, ik had gewoon een dingetje van de lidl.

Als je diameters filters tussen de 60 mm en 85 mm kan pakken zit je goed met een oliefilter klem (brandstoffilter kan rond 82 mm zijn).
Oliefilter zit op 62 mm volgens mijn aantekeningen (volvo nr 861473).
Uh, doorsnee dus..
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 21:45 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beurtje Volvo Penta MD2020 12 juni 2019 21:46 #1054140

Als ik je een advies mag geven, aangezien je in bezit bent van een Volvo 2020 zou ik toch wat meer dan 1x per jaar mijn olie peilen, deze motoren durven nogal eens wat olie te gebruiken. Zeker om de 10 uur een keer doen, en pas als je na een flink aantal keren peilen voor jezelf een goed beeld hebt gevormd kun je deze frequentie wat gaan verruimen.
En dan gooi ik er nog een gratis tip achteraan.
Misschien moet je wel die 500 euro 1 keer uit je knip trekken, aangezien ik de indruk krijg dat je niet echt weet hoe het allemaal werkt, als je dan goed oplet hoe de monteur alles doet kun je het volgend jaar zelf en als iets niet precies duidelijk is kun je het dan ook direct vragen De meeste monteurs zijn niet te beroerd om wat tekst en uitleg te geven. Ook word de motor dan nagekeken op punten waar je zelf nooit aan zou denken en dan weet je voor je zelf dat je met een schone lei begint,
Je motor een goede beurt en jij hebt ook nog van alles geleerd, ik zeg win-win situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl