Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: diesel motor komt niet meer op max toerental.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 14:42 #1055061

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hallo allemaal,
In mijn motorboot heb ik een diesel motor Mercedez-Benz OM325 staan. Reeds een oud beestje maar draait nog steeds super goed. Geen overdreven olie verbruik en geen rook vorming (eens op bedrijfs temperatuur)
Laatst heb ik de Bosch injectie pomp moeten laten reviseren. De pomp is op de testbank getest geweest en doet het perfect. Volgens de testwaarden en bevestigd door de firma is de pomp afgesteld op 1200 rpm wat zou overeenkomen met 2400 rpm op de krukas.
Ik heb de pomp terug gemonteerd en de inspuiting timing perfect afgesteld.
De motor start perfect en draait soepel. Na het inschakelen van de schroef, krijg ik bij maximaal gas geven maar een rpm van 1200 terwijl normaal het max 2400 is. Eerst gedacht dat het misschien iets te maken had met afstelling van de commando kabels maar die zijn goed afgesteld. Om zeker te zijn heb ik de kabels afgekoppeld en rechtstreeks gas gegeven met de trottle op de fuel pump. Ook hier bij maximaal gas maar 1200 rpm.
Het eigenaardige is dat bij het niet belasten van de motor (schroef dus niet ingeschakeld) de 2400 rpm wel behaald wordt. Weliswaar begint de motor eens rond de 1000 rpm uit zichzelf in toeren op te lopen tot rond 2400.
De schroef is vrij van enig obstakel en de boot trilt niet bij 1200 rpm.
Voor de injectie pomp eraf is geweest, kon de motor zijn max toerental van 2400 halen. Buiten het demonteren/monteren van de pomp is er niets anders gebeurd aan de motor.
Heeft er soms iemand een idee wat de oorzaak van volgend probleem kan zijn.
Alvast bedankt !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 14:46 #1055063

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Welkom Luc, ik zou even terug gaan naar het revisie bedrijf en je probleem voorleggen.

Maar daar heb je nu in het weekeinde niet veel aan, heb je een plaatje van de pomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 15:03 #1055068

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi Sonador,


Heb ik reeds gedaan. De pomp is terug nagezien geweest, open gedaan en opnieuw getest op de test bank. Ze doet wat ze moet doen.
In bijlage een foto van de Bosch pomp.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 15:25 #1055072

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
.
Geeft de stop handel(vermoedelijk die met de rode mantel en waar die soort tent haring over heen zit) de brandstof regelstang wel helemaal vrij? Probeer hem naar rechts te drukken(volgens de foto). Als dat lukt maar weer eens proberen of de motor belast wel het vereiste toerental haalt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 15:44 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 15:27 #1055075

Dat verhaal van op de testbank afstellen op 1200 toren snap ik niet helemaal. De pomp draait per definitie op het halev toerental van de motor en dat kun je niet afstellen want gaat met tandwielen , een ketting of een tandriem.
Toerental kun je volgens mij helemaal niet afstellen op een testbank , alleen de maximale hoeveelheid diesel per cilinder bij 1200 toeren.
Dat wordt tijdens het draaien van de motor geregeld door de regulateur ( die in dit geval waarschijnlijk in de pomp zit) en die kun je eigenlijk alleen afstellen als de motor echt draait .
Ervan uitgaand dat de motor niet overbelast wordt kan eigenlijk alleen de regulateur de pomp niet ver genoeg opregelen om voldoende in te spuiten voor die 2400 rpm. Dat hij dan wel onbelast zo hard wil draaien is niet raar omdat de motor onbelast maar weinig vermoegn hoeft te leveren en dan aan veel minder diesel genoeg heeft.
Ik vrees toch dat de betreffende monteur iets niet goed heeft gedaan c.q. nog de motor in bedrijf en vol belast moet afstellen.
Ad.
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 16:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 15:46 #1055076

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Yellow Boat schreef :
Dat verhaal van op de testbank afstellen op 1200 toren snap ik niet helemaal. De pomp draait per definitie op het halev toerental van de motor en dat kun je niet afstellen want gaat met tendwielen , een ketting of een tandriem.
Toerental kun je volgens mij helemaal niet afstellen op een testbank , alleen de maximale hoeveelheid diesel per cilinder bij 1200 toeren.
Dat wordt tijdens het draaien avn de moto geregeld door de regulateur ( die in dit egval waarschijnlijk in de pomp zit) en die kun je eigenlijk alleen afstellen als de motor echt draait .
Ervan uitgaand dat de motor neit overbe;ast wordt kan eigenlijk alelen de regulateur de pomp niet ver genoeg opregelen om voldoende in te spuiten voor die 2400 rpm. dat hij dan wel onbelast zo hard wil draaien is niet raar omdat de motor onvelast amar weinig evrmoegn hoeft et leveren en dan aan veel minder diesel genoeg heeft.
Ik vrees toch dat de betreffende monteur iets niet goed heeft gedaan c.q. nog de motor in bedrijf en vol belast moet afstellen.
Ad.

ad kun je af en toe even de schrijfvouten corrigeren? soms is het best lastig te lezen :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 16:02 #1055082

Zo beter :blush: :whistle:
Haal dan ook even jouw commentaar weer weg anders snapt niemand dat later nog :lol:
Zoiets krijg je als je twee dingen tegelijk wilt doen. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 16:40 #1055088

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Zo beter :blush: :whistle:
Haal dan ook even jouw commentaar weer weg anders snapt niemand dat later nog :lol:
Zoiets krijg je als je twee dingen tegelijk wilt doen. ;)
Ad

Idd. eerst denken en dan schrijven. Niet tegelijk ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 16:43 #1055090

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Yellow Boat schreef :
Zo beter :blush: :whistle:
Haal dan ook even jouw commentaar weer weg anders snapt niemand dat later nog :lol:
Zoiets krijg je als je twee dingen tegelijk wilt doen. ;)
Ad

nou nee :whistle: 1200 toren? halev toerental? weinig vermoegn? :laugh: :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 16:47 #1055093

Dt s tch gn prblm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 16:47 #1055094

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Hoe heb je het max toerental gemeten, varend of stilliggend aan de steiger? Dat maakt nogal verschil !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 17:21 #1055099

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Mijn Bosch VE-pomp kon ik bij Bosch inleveren. Bosch zou de pomp volgens specs afstellen en dan hoefde ik hem alleen in te bouwen en op tijd te zetten.
Ik heb dat niet laten doen maar ik vermoed dat het wel kan. Ik vermoed dat Bosch alle gegevens van Volkswagen heeft (inspuithoeveelheid per slag bij stationair, inspuithoeveelheid bij vollast, vervroegingscurve, turbodrukaanpassing etc etc) en dat ze dat op een testbank kunnen instellen.

Maar goed, de pomp van de foto ken ik niet.
Ik zou de afstandbediening losmaken en de regelstang op de pomp met de hand bedienen. Kijken of dat wat uitmaakt.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 18:11 #1055113

Beste Luc,

Zo te zien zit er een RQ of RQV goeveneur (regelaar) op jouw hogedrukpomp. Ook jouw omschrijving dat de motor in onbelaste toestand uit zichzelf geleidelijk sneller gaat draaien als-ie op 1000 toeren is ingesteld, komt daarmee overeen.
Dat betekent dat je eigenlijk een auto-/vrachtwagenmotor hebt.
Op scheepsmotoren zou beter een RSV goeveneur kunnen zitten, dat is een regulator die elk ingesteld toerental zo nauwkeurig mogelijk vasthoudt, ongeacht de belasting.

Waarom die verschillende manieren van regelen bij auto's en schepen? Op een schip is het fijn dat het toerental goed instelbaar is, en dat de motor niet op hol gaat als de keerkoppeling uit z'n werk wordt getrokken. De RSV-regelaar houdt elk ingesteld toerental krampachtig vast.

In een auto is het fijn als niet het toerental, maar de kracht wordt geregeld via het gaspedaal.
Daarvoor zit er een RQ-regelaar op, die er voor zorgt dat enerzijds het stationairtoerental netjes wordt geregeld, en anderzijds het maximumtoerental niet wordt overschreden. Daar tussenin is het veel vager, soepeler.

Ik heb lang geleden in Delft een goedkoop oud mercedes-busje gehuurd, waar de verhuurder net een ruilmotor had ingezet. Achteraf gezien zat daar per ongeluk een RSV-goeveneur op, dus een scheepsregelaar. Er viel haast niet te rijden met dat kreng, want je werd helemaal gek van het heftige regelgedrag. Als ik (volgens de regelaar) 1 km/u te langzaam ging, gaf-ie 100% inspuiting, en als ik dan weer 1 km/u te snel ging, kneep-ie hem helemaal dicht. Ik zat beurtelings tegen de stoel gedrukt en dan weer tegen de voorruit geplakt.

Maar goed, jij hebt dus een (vracht)autoregelaar op je motor. Op zich kun je daar wel mee varen, hoewel het lastig zal zijn om te doseren tussen pakweg 900 en 1500 toeren.
Het door jou beschreven probleem zal te maken hebben met haperend centrifugaalgewicht of een haperende regelstang of een verkeerde afstelling van die regelstang, of (wat Douwe al opperde) een haperende stophendel. De laatste twee dingen zijn het meest waarschijnlijk.
In de ietwat roestkleurige pik, die op jouw foto helemaal aan de rechterkant uitsteekt, zit de aanslag die de regelstang tegenhoudt; het zou kunnen dat die te strak staat. Hij zou zó ingesteld moeten zijn dat de motor bij gasgeven een beetje zwart rookt, en dan een slagje teruggedraaid zodat-ie nèt niet meer rookt.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 20:12 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 21:34 #1055166

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nog een. Ik houd het eenvoudig en begrijpbaar. Staat de brandstof toevoer naar de pomp misschien maar een KHtje open. Motor krijgt dan wel genoeg brandstof om onbelast roeren te halen, maar belast niet.
Machinisten weten wel wat een KHtje is ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 21:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 22:35 #1055181

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Mooi zo'n lijnpomp trouwens. Ik heb er nog nooit een in het echt gezien :(
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 15 juni 2019 22:40 #1055182

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
douwe schreef :
Machinisten weten wel wat een KHtje is ;)

nou...

eens even denken..

kruk hendel


nope.. dat is t enige wat ik kan bedenken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:20 #1055218

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Je hebt ze recht of met een krulletje. :lol:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:34 #1055228

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jutter schreef :
Je hebt ze recht of met een krulletje. :lol:

En soms nat en soms droog ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:38 #1055231

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Jutter schreef :
Je hebt ze recht of met een krulletje. :lol:

dat is toch uit de mode ? :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:46 #1055235

Precies, de jongere generatie kent dat niet meer, is allemaal weggewaxt....

Het verhaal klinkt alsof er te weinig diesel aanvoer is.
Ik denk ook dat het nu niet aan de pomp ligt, die is immers nagezien.
Om de pomp te demonteren heb je de dieselkraan dicht gezet neem ik aan.
Kan het zijn dat deze zoals aangegeven niet goed open staat, of kan er een aansluiting lucht trekken of een filter verstopt zitten ergens dat nu aan het licht komt?
Laatst bewerkt: 16 juni 2019 07:51 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:49 #1055237

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Bedankt voor de vele reacties !! Super….

DOUWE
Reeds nagezien. Stophendel staat goed afgesteld.
Brandstof kraan staat vol open.

AD
Ik ben geen expert in fuelpompen en moet wel afgaan op het professioneel advies van de “experts” Pomp is gereviseerd door een speciaal zaak die niets anders doen dan fuelpompen en injectoren reviseren. De pomp is getest geweest op de testbank en afgesteld op 1200 rpm. Zie test rapport in bijlage. Volgens de firma moet het afstellen van toerental niet aan boord gebeuren. Gewoon de pomp installeren, de timing in orde zetten en het zou in orde moeten zijn. De nokkenas draait half zo vlug als de krukas. De pomp is afgesteld op 1200 maar ook met de hoeveelheid ingespoten diesel is rekening gehouden. Dus in theorie moet de krukas 2400 rpm draaien. Ik ben reeds terug in contact geweest met de firma maar deze heeft mij nogmaals bevestigd dat de pomp 100% in orde is.

CEES
De boot lag vastgemeerd met extra lijnen en test is langszij gebeurt. Zou het een verschil maken als de test gedaan wordt al varend ?

GIJPER
Zo een in lijn pomp is heel simpel van werking en kan bijna niet fout gaan. Die van mij is van 1956 en heeft gedraaid tot nu zonder enig probleem. Nu volledig gereviseerd met originele onderdelen.
Ik heb reeds de regelstang met de hand bediend maar met hetzelfde resultaat. Met of zonder afstandbediening kom ik maar op 1200 rpm.

WIM
Je hebt gelijk wat de motor betreft. Het is een vrachtwagen motor van 1956. Bedankt voor de uitleg over de goevernor. Dat van de RQ of RSV regelaar wist ik niet. De motor wordt goed onderhouden, draait super goed, verbruikt weinig olie en heeft tot nu toe zonder probleem gewerkt. Ik heb ook een mekanieker met veel ervaring van oude diesels laten komen kijken voor mijn probleem. Hij heeft de oorzaak niet kunnen vaststellen maar wel bevestigd dat de motor in orde is. Ik heb nooit last gehad van uit zichzelf oplopende toeren in al de jaren dat ik met de boot heb gevaren. Gelijk welk toerental tussen 600 (stationair) en 2400 (vol) kon ik behouden met schroef ingeschakeld. Met los staande schroef heb ik dat nooit geprobeerd….daar was ook geen reden toe. Regelstang en afstelling ervan zijn ok. Misschien is een haperend centrifugaal gewicht de oorzaak ? ik ga ervan uit dat dit op de krukas zou moeten gemonteerd zijn ? Maar in mijn onderdelen boek vind ik daar niets van terug. Zie fotos in bijlage.

PATRICK
Werking kruk handel is ok bevonden
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:58 #1055242

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Centrifugaal gewicht zit in de pomp.

Ga eerst maar eens varen, en kijken wat hij doet.
De schroef is niet aangegroeid neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 07:59 #1055243

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi Stefan.
Alle fuel/waterfilters (4 stuks) zijn gekuist en van nieuwe elementen voorzien. Fuel kraan staat volledig open, circuit is ontlucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:03 #1055244

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Sonador,
Schroef is clean. Gaan varen in deze toestand vind ik te riskant. Om iets uit te proberen moet ik de sluis uit op rivier met getijstroom. Ik denk niet dat ik voldoende vermogen heb om veilig tegen de stroom op te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:05 #1055246

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Luc schreef :
Hallo allemaal,
In mijn motorboot heb ik een diesel motor Mercedez-Benz OM325 staan. Reeds een oud beestje maar draait nog steeds super goed. Geen overdreven olie verbruik en geen rook vorming (eens op bedrijfs temperatuur)
Laatst heb ik de Bosch injectie pomp moeten laten reviseren.

Wat was de reden van de revisie?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl