Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startmotor bukh

Startmotor bukh 15 juni 2019 15:54 #1055078

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Mijn bukh 20dv start wisselend.

Soms goed, soms duurt het 15 seconden, soms stokt de startmotor en moet ik eerst de kleppen lichten om de motor rond te krijgen.

Accuspanning zakt van 12,8 volt naar 11,7 tijdens het starten.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 15 juni 2019 16:46 #1055092

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4476
waarschijnlijk een versleten startmotor
het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 15 juni 2019 19:06 #1055131

Klinkt als een stroomprobleem.
Is er ergens een vuil of ingebrand contact in de startmotor of startrelais? Accuklem?
Zoeken/meten maar!
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 16 juni 2019 08:48 #1055265

Berghout-2 schreef :
Klinkt als een stroomprobleem.
Is er ergens een vuil of ingebrand contact in de startmotor of startrelais? Accuklem?
Zoeken/meten maar!
Wim.

Als het een slechte verbinding bij de accu zou zijn zou de spanning veel verder inzakken en dat is vrij normaal vanwege de hoge stroom die een startmotor trekt. Het zit dus in ieder geval na het punt waar de spanning wordt gemeten.
Het startrelais is ook niet mogelijk want dan zou de startmotor soms helemaal niet willen draaien . Of is dat ook het geval?
Vraag is dus , wil de startmotor wel draaien maar "trekt" hij het niet of hoor je alleen een klik bij de startmotor als je wilt starten?
In het eerste geval kan hat inderdaad een versleten startmotor zijn. Slecht contact in de stroomtoevper naar of in de startmotor is eigenlijk niet zo waarschijnlijk want dan zou je dat al snel ruiken. In feite maak je dan nl. een soort kortsluiting , net als bij elke (DC) electromotor die je onder spanning zet terwijl hij geblokkeerd is.
In het tweede geval ( dat klikken) is het een kwestie van een slechte verbinding naar het startrelais ( de solenoid op de startmotor ) of een defect startrelais door ingebrande contacten.

En werk ook eens dit lijstje van "onze" dieseldokter af : www.dedieseldokter.nl/c-4226567/motorstoring-tabel/

Overigesn staan er op het forum legio draadjes over dit soort problemen , dus zoeken maar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 07:54 #1056875

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Dank voor de reacties.
ik ga het lijstje bekijken.

Ik hoor net van een monteur die gekeken heeft dat er water in de olie zit.
Er zou een koppakking lekken

Echter, wanneer ik de olie peil is die pikzwart. Bij water in de olie verwacht je toch een grijze drabberige olie te peilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 08:00 #1056879

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7190
dus de monteur om uitleg vragen...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 08:12 #1056882

Bij water in de olie zie je dat ook aan de olievuldop.
Als je die eraf haalt zit daar dan ook wat drab en soms zelfs klonterige rommel aan de onderkant.
Tyisch controlepuntje als je een tweedehands auto koopt ;)
Ik snap trouwens niet waarom water in de olie het draaien van de startmotor zou bemoeilijken . Zo dik wordt olie niet van een beetje water dat de motor er echt doro wordt afgeremd of zelfs helemaal niet meer wil draaien.
Vraag eens aan die monteur waaraan hij zag dat er water in de olie zit want als die normaal zwart is zit er echt geen water in , hooguit een heel klein beetje wat je eigenlijk alleen met een olieanalyse kunt vinden .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 08:49 #1056895

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
De drab aan de olievuldop is normaal lichtbruin van kleur, een soort mayonaise.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 09:14 #1056901

Etap28i schreef :
De drab aan de olievuldop is normaal lichtbruin van kleur, een soort mayonaise.

Dat is absoluut niet normaal maar zeker mayonaise een teken dat er water in de olie komt. Lees ook hier maar eens : driving-dutchman.nl/hoe-contro...ntrole-van-de-motor/
Dat kan echter , als je het niet aan de peilstok zelf ziet, ook wel condenswater zijn wat vooral kan optreden als de motor steeds maar kort gebruikt wordt ( zoals bij een zeilboot nogal vaak gebreurt) en nooit lang genoeg heet genoeg wordt om dat water weer te verdampen.
Wel iets om verder te evrvolgen of uit te zoeken , bijv. door een monster te laten analyseren of ziets te gebruiken :
www.motorcheckup.net/test-voorbeelden/
www.motorcheckupshop.com/motorcheckup
Vooral bij aankoop van een boot iets om direct uit te zoeken omdat je dat dan vaak niets in de olie zelf ziet omdat die voor de verkoop is vervangen . Een vieze vuldop is altijd een waarschuwing. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 21 juni 2019 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 09:57 #1056920

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 461
Bij water in de olie bij een Bukh is de eerste verdachte de koelwaterpomp. Het pompje wordt direct vanuit de motor aangedreven en heeft twee seals (simmerringetjes) op de pompas. Een dicht af van water naar lucht, de andere van (carter)olie naar lucht. De lucht is de ruimte tussen de twee sealringen, in deze ruimte zit een indicatorgaatje. Als dit verstopt raakt (meestal door zout tgv waterlekkage) lekt het water direct het carter in. Meegemaakt dus. Startmotor had ook af en toe kuren: slechte contacten van het startrelais (schoonmaken) of het tandwiel kwam niet uit (tik met een hamer en WD40 kuur).
Hoop dat je er wat aan hebt, succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 21 juni 2019 10:11 #1056928

Dat komt door de wisselspanning!
Vincent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor bukh 22 juni 2019 15:58 #1057215

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Vandaag, na de analyse " water in de olie" van de dealer gecheckt. Olie pikzwart. Op peilstok en en dop. Klopt dus niet.

Gewoon gaan varen, met wonderlijke bevindingen:
. Soms start ok
. Soms veel gas bijgeven
. Soms 'stokt' startmotor. Dan kleppen lichten om gang te maken , bijgassen, en starten.


Zou het een zwakke startmotor zijn?
Hoe kan ik vaststellen dat het de startmotor is?
Laatst bewerkt: 22 juni 2019 17:41 door spook1. Reden: Typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl