Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slecht starten VP 2002

Slecht starten VP 2002 25 juni 2019 14:02 #1058108

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Onze VP 2002 uit 1991 start de laatste tijd slecht. Het is een direct gekoelde variant maar Ik krijg geen signalen van koelingsproblemen. Voordat we binnenkort de staande mast route gaan varen wil ik preventief het koelsysteem spoelen met starbrite of is dat nutteloos als ik nu geen probleem heb?

1Hiermee is het slecht starten nog niet opgelost. Ik ben mij nu aan het voorbereiden op wat ik van de winter moet gaan doen en wat de verwachtte kosten zijn. Het slechte starten kan volgens mij niet aan de gloeibougies liggen want die heeft een VP 2002 niet, klopt dat?
2 Kleppen heb ik gesteld. De motor komt verder goed op toeren dus brandstofgebrek lijkt ook niet de oorzaak.
3 dan blijven volgens mij de verstuivers en de kleppen over. Is het bij een intensief gebruikte en oude motor niet verstandig gewoon de kop te lichten. Dan kan je de kleppen en zittingen bekijken. Zitten de verstuivers in de kop zodat je die gelijk ook kunt beoordelen en vermoedelijk reviseren?
4 Ik heb dan alleen nog geen compressietest gedaan, is dat erg?
5 Wat gaat dit allemaal, waarschijnlijk koprevisie met verstuivers kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slecht starten VP 2002 25 juni 2019 14:24 #1058115

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Etap28i schreef :
Onze VP 2002 uit 1991 start de laatste tijd slecht. Het is een direct gekoelde variant maar Ik krijg geen signalen van koelingsproblemen. Voordat we binnenkort de staande mast route gaan varen wil ik preventief het koelsysteem spoelen met starbrite of is dat nutteloos als ik nu geen probleem heb?
Dat lijkt me nu niet je eerste prioriteit inderdaad.

1Hiermee is het slecht starten nog niet opgelost. Ik ben mij nu aan het voorbereiden op wat ik van de winter moet gaan doen en wat de verwachtte kosten zijn. Het slechte starten kan volgens mij niet aan de gloeibougies liggen want die heeft een VP 2002 niet, klopt dat?
De VP2002 heeft geen gloeibougies zoals je al aangeeft. Wel is er een "koude start" procedure die je zou moeten/kunnen toepassen die ervoor zorgt dat de motor bij het aanslaan iets meer brandstof ingespoten krijgt (staat ook uitgelegd in de handleiding). Deze werkt als volgt:
1. Contact aan (lampjes branden), maar nog niet starten.
2. Gashendel in zijn vrij, ca. 3/4 tot vol gas zetten.
3. Stophendel uittrekken en weer induwen.
4. Starten met de contactsleutel.
5. Nadat de motor goed loopt kun je gas terug nemen tot stationair.

Als je dat tot nu toe niet gedaan hebt, zou ik dat in ieder geval proberen.
2 Kleppen heb ik gesteld. De motor komt verder goed op toeren dus brandstofgebrek lijkt ook niet de oorzaak.
3 dan blijven volgens mij de verstuivers en de kleppen over. Is het bij een intensief gebruikte en oude motor niet verstandig gewoon de kop te lichten. Dan kan je de kleppen en zittingen bekijken. Zitten de verstuivers in de kop zodat je die gelijk ook kunt beoordelen en vermoedelijk reviseren?
4 Ik heb dan alleen nog geen compressietest gedaan, is dat erg?
Geen idee. Er is natuurlijk altijd een kans dat het probleem uiteindelijk blijkt te zitten in slechte compressie. Ik zou eerst naar andere dingen zoeken.

5 Wat gaat dit allemaal, waarschijnlijk koprevisie met verstuivers kosten?
Niets, als het je lukt om betrouwbaar met de koude start procedure te starten.

Ik zou eerst naar de simpel te ondervangen problemen zoeken. Daarna kun je er altijd nog geld tegenaan gooien.

Overigens, is er verschil tussen koud of warm starten? Als de motor eenmaal start, draait ie dan regelmatig en kun je het volle toerental halen (>3000 rpm). Heb je nog filters vervangen en ontlucht de laatste tijd? Misschien een bijna lege accu die de alternator nogal belast bij het starten? Een bijna overleden startmotor?
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 14:25 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slecht starten VP 2002 25 juni 2019 14:50 #1058124

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
H2O schreef :
Etap28i schreef :
Onze VP 2002 uit 1991 start de laatste tijd slecht. Het is een direct gekoelde variant maar Ik krijg geen signalen van koelingsproblemen. Voordat we binnenkort de staande mast route gaan varen wil ik preventief het koelsysteem spoelen met starbrite of is dat nutteloos als ik nu geen probleem heb?
Dat lijkt me nu niet je eerste prioriteit inderdaad.

1Hiermee is het slecht starten nog niet opgelost. Ik ben mij nu aan het voorbereiden op wat ik van de winter moet gaan doen en wat de verwachtte kosten zijn. Het slechte starten kan volgens mij niet aan de gloeibougies liggen want die heeft een VP 2002 niet, klopt dat?
De VP2002 heeft geen gloeibougies zoals je al aangeeft. Wel is er een "koude start" procedure die je zou moeten/kunnen toepassen die ervoor zorgt dat de motor bij het aanslaan iets meer brandstof ingespoten krijgt (staat ook uitgelegd in de handleiding). Deze werkt als volgt:
1. Contact aan (lampjes branden), maar nog niet starten.
2. Gashendel in zijn vrij, ca. 3/4 tot vol gas zetten.
3. Stophendel uittrekken en weer induwen.
4. Starten met de contactsleutel.
5. Nadat de motor goed loopt kun je gas terug nemen tot stationair.

Als je dat tot nu toe niet gedaan hebt, zou ik dat in ieder geval proberen.
2 Kleppen heb ik gesteld. De motor komt verder goed op toeren dus brandstofgebrek lijkt ook niet de oorzaak.
3 dan blijven volgens mij de verstuivers en de kleppen over. Is het bij een intensief gebruikte en oude motor niet verstandig gewoon de kop te lichten. Dan kan je de kleppen en zittingen bekijken. Zitten de verstuivers in de kop zodat je die gelijk ook kunt beoordelen en vermoedelijk reviseren?
4 Ik heb dan alleen nog geen compressietest gedaan, is dat erg?
Geen idee. Er is natuurlijk altijd een kans dat het probleem uiteindelijk blijkt te zitten in slechte compressie. Ik zou eerst naar andere dingen zoeken.

5 Wat gaat dit allemaal, waarschijnlijk koprevisie met verstuivers kosten?
Niets, als het je lukt om betrouwbaar met de koude start procedure te starten.

Ik zou eerst naar de simpel te ondervangen problemen zoeken. Daarna kun je er altijd nog geld tegenaan gooien.

Overigens, is er verschil tussen koud of warm starten? Als de motor eenmaal start, draait ie dan regelmatig en kun je het volle toerental halen (>3000 rpm). Heb je nog filters vervangen en ontlucht de laatste tijd? Misschien een bijna lege accu die de alternator nogal belast bij het starten? Een bijna overleden startmotor?

Niet alleen een lege accu maar misschien een accu die z'n beste tijd gehad heeft en geen capaciteit meer heeft! Probeer maar eens met een nieuwe accu. Kost een drol vergeleken met voorgestelde werkzaamheden aan de motor. En een reserve accu kan handig zijn. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 14:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slecht starten VP 2002 30 juni 2019 19:03 #1059587

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Vandaag de motor op de juiste wijze gestart en dat ging probleemloos. Nu was het wel warm weer maar de motor sloeg binnen enkele seconden aan. Bedankt voor het advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slecht starten VP 2002 30 juni 2019 19:55 #1059603

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Ik zou toch even de kop lichten om te zien of hij nadien niet beter start.




:silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl