Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Farymann L30 lekt koelwater

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 14:11 #1058109

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Zaterdag de boot voor het eerst in het water gelegd sinds aanschaf en nadat de flexkoppeling het begaf viel me ook op dat er koelwater tussen de cilinder uit loopt. De motor is direct gekoeld en loopt prima (start direct, water uit de uitlaat, loopt constant).

Zo ziet het lek er uit:



Mijn vermoeden is dat de pakking niet meer in orde is en die wil ik dan ook laten vervangen. Dus vandaag wat service bedrijfjes, maar het is momenteel erg druk en geen bedrijf heeft momenteel tijd.

Dus nu mijn vragen:
  1. Wat zijn de risico's als hiermee wordt doorgevaren?
  2. Is het lastig om zelf de pakking te vervangen? (speciaal gereedschap nodig?)
  3. Heeft iemand een werkplaatshandleiding voor een Farymann L30? Hier vragen ze zich er $50 voor, toch wel gortig www.marinemanuals.com/manuals/Farymann.html
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 14:14 #1058111

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Staat die niet toevallig hier onder downloads?
Met de vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 14:19 #1058113

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4469
Ik zie een lekke cilinderkop. Of de koppakking, of de kunstof koelmantel van de cilinder.


Bijlage:

Bestandsnaam: farymann_m...-6-7.pdf
Bestandsgrootte:1,089 KB
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 14:21 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 15:06 #1058127

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16981
Ben geen expert, maar ik zou er geen geld meer aanbesteden. Wie weet wat je nog meer vind, en wat er allemaal afbreekt tijdens het klussen.
Onderdelen zijn ook niet meer te krijgen, zo begrijp ik uit betrouwbare bron.
Eén groot drama.

motor eruit, in de kliko. Aandrijven met de bbm die je toch al wil kopen..
(en ondertussen kijken naar een andere motor)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 15:14 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 15:14 #1058128

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
Lekkage is vermoedelijk alleen van koelwater mantel naar buiten. De mantel is een koperen bus die om de cilindervoering heen zit( bij nieuwere types kunststof).
Controleer goed je oliepeil. Wanneer dit oploopt heb je ook koelwater lekkage naar binnen en moet helemaal niet meer starten.
Geen lekkage naar carter, dan kun je voorlopig blijven draaien, maar t.z.t toch de mantel de mantel vervangen.
Dat houdt in: "cilinderkop trekken , cilindervoering trekken en kijken of je de mantel kunt vervangen zonder ook de cilindervoering te vervangen"
Maar m.i. kun je beter naar een nieuw motortje gaan zoeken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 15:15 #1058129

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16981
of kijk eens naar electrische ombouw Tapas draadje van mij. ;)
Voor velen is het een te grote stap, maar misschien sta jij er open voor?
hoeft niet natuurlijk. En hangt af van je vaar gedrag. Maar het kan wel tegenwoordig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 15:19 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 15:20 #1058132

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16981
Of andere boot kopen....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 17:02 #1058148

Jutter schreef :
Ik zie een lekke cilinderkop. Of de koppakking, of de kunstof koelmantel van de cilinder.


Bijlage:

Bestandsnaam: farymann_m...-6-7.pdf
Bestandsgrootte:1,089 KB

Prachtig hoe dat onluchten op blz. 26 wordt beschreven :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 17:28 #1058153

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3245
Ik zou eerst de boel even goed schoonmaken, en dan goed gaan kijken naar waar de lekkage vandaan komt.

Kan ook zijn dat de vriesdop lekt, en het water daar beland.
Maar het eerst schoonmaken, dan goed kijken.
Kan van alles zijn, maar het begint bij een goede diagnose.

Als de motor verder nog goed is, dan is het best nog wel het redden waard vind ik persoonlijk.

Wat doet die gele leiding trouwens, lijkt ook een rare scheur in te zitten?
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 17:30 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 17:46 #1058155

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4478
doe even een belletje met www.beuvingdepunt.nl/watersportwinkel/. weet niet of doe ouwe er nog is maar die heeft de faryman zonbeetje uitgevonden :) . paar jaar geleden hadden ze nog van alles liggen voor deze motoren.
het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 18:03 #1058161

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2606
En bij geringe lekkage bestaan er ook middeltjes, nu heb je een directiekoeling maar misschien kan je dat tijdelijk tot een circuit maken en dan middel erin?
Als alternatief voor vervanging prima gok en schade brengt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 18:10 #1058162

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4478
Waterblok schreef :
En bij geringe lekkage bestaan er ook middeltjes, nu heb je een directiekoeling maar misschien kan je dat tijdelijk tot een circuit maken en dan middel erin?
Als alternatief voor vervanging prima gok en schade brengt het niet.

langdurige lekkage op dit soort onderdelen lijdt vaak corrosie op die plekken en vervolgens tot onherstelbare schade. als er teveel materiaal wegrot dan is het einde oefening.
het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 18:16 #1058163

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2606
Ja maar het is een geringe investering/moeite en ik heb goede ervaringen met mijn Perkins scheepsmotor uit 88 en een oude Volvo auto van meer dan 20 jaar oud. Weggooien/afscheidnemen kan altijd nog, niks doen trouwens ook....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 18:18 #1058164

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4478
idd gewoon de boel uitelkaar en even nieuwe pakkingen monteren.
het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 20:38 #1058205

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Sommige reacties zijn toch wat minder optimistisch dan ik had gedacht! Ik hoop dat de motor nog te redden valt, maar ook hier weer geldt: niet geschoten is altijd mis.

Dus korte termijn oplossing een BBM aanschaffen en ik ga proberen het lek aan te pakken, mocht het niet zoals gewenst gaan en benodigde onderdelen erg duur of niet verkrijgbaar meer zijn dan kan de motor altijd nog vervangen worden. Electrisch zelfbouw sluit ik dan niet uit. Werk zelf in de EV wereld, wellicht nog te combineren met mijn werk :)

@Jutter: dat is de normale gebruikershandleiding, die heb ik reeds ;)
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 25 juni 2019 21:04 #1058214

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16981
Ik maak het numee met een oude volvo penta van een andere boot. Het begint met een slang vervangen en voor je het weet is het zaterdag op zaterdag klussen aan die motor. Dat doe ik niet zelf, maar ik kijk wel vrolijk mee onder het genot van een duits biertje. Inclusief de verschillende testritjes, die dan weer hetzelfde probleem opleveren steeds. Inmiddels op zoek in de motor naar stukje impeller.
En nu is de (splinternieuwe) startaccu ook nog leeg elke keer. Daar hebben we nog niet eens naar gekeken. De electriek krijg je ook tranen van in je ogen... :( :( :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 21:05 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 27 juni 2019 21:17 #1058921

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Vandaag de cilinderkop en cilinder verwijderd. Alle onderdelen nagekeken en de oorzaak van het lek is gevonden.

De koelmantel (van koper) lekt water langs de rubberen afdichting. Ook viel mij op dat de koelmantel deels vervormd is. De mantel bolde ook inverticale richting.





Dus dit even met een hamertje weer in vorm getikt.

En toen testen met de tuinslag aan de slangaansluiting.... water liep zeer moeilijk door, druppelde vrijwel alleen aan de 2 koelgaten die naar de cilinderkop leiden. Dit verklaart de vervorming van de koelmantel.

De koelmantel krijg ik niet makkelijk er van af dus even met een schroevendraaier zitten porren in de gaten. Hierdoor komen harde korrels eruit:





Dit lijkt mij geen kalk, maar wellicht door de warmte van de cilinder is een mineraalafzetting ontstaan?

Heeft iemand tips om afzetting in de mantel te verwijderen zonder de mantel te verwijderen? Soort onstopper? Hoogstwaarschijnlijk zal dit ook voor de kop nodig zijn.

Of een tip om de mantel veilig te kunnen verwijderen?
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 27 juni 2019 21:48 #1058930

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
koenijn schreef :
Vandaag de cilinderkop en cilinder verwijderd. Alle onderdelen nagekeken en de oorzaak van het lek is gevonden.

De koelmantel (van koper) lekt water langs de rubberen afdichting. Ook viel mij op dat de koelmantel deels vervormd is. De mantel bolde ook inverticale richting.





Dus dit even met een hamertje weer in vorm getikt.

En toen testen met de tuinslag aan de slangaansluiting.... water liep zeer moeilijk door, druppelde vrijwel alleen aan de 2 koelgaten die naar de cilinderkop leiden. Dit verklaart de vervorming van de koelmantel.

De koelmantel krijg ik niet makkelijk er van af dus even met een schroevendraaier zitten porren in de gaten. Hierdoor komen harde korrels eruit:





Dit lijkt mij geen kalk, maar wellicht door de warmte van de cilinder is een mineraalafzetting ontstaan?

Heeft iemand tips om afzetting in de mantel te verwijderen zonder de mantel te verwijderen? Soort onstopper? Hoogstwaarschijnlijk zal dit ook voor de kop nodig zijn.

Of een tip om de mantel veilig te kunnen verwijderen?

Ik heb een keer de koelmantel verwijderd van de voering. Met geweld. Kon omdat ik een nieuwe voering op de motor geplaatst had. Ik denk dat voering en koperen mantel als een geheel geleverd woerden.
Tussen voering en mantel zat een kolossale combinatie van corrosie en pokken.
Heb het fotootje daarvan ooit hier op ZF gepubliceerd.
Pokken kun je wel verwijderen met en of ander zuur. Maar de corrosie verwijder je daar niet mee.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 juni 2019 21:54 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 27 juni 2019 22:10 #1058933

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3245
Spuit de cilinder wel ff in met iets vettigs, zodat die niet kan roesten.

Goed bezig!

Voor de prut kan je azijn nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 28 juni 2019 12:50 #1059068

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
@douwe: fotootje / topic kan ik niet vinden dmv zoeken op 'douwe' en pokken of mantel etc.
Sonador schreef :
Spuit de cilinder wel ff in met iets vettigs, zodat die niet kan roesten.

Goed bezig!

Voor de prut kan je azijn nemen.

Cilindertje en kop inderdaad maar even ingevet, begon al wat roestaanslag te ontstaan.

Sta momenteel te 'spoelen' met gekookt 1:1 azijn:water. Spoelen is een groot woord. Het lijkt alsof er iets los in de koelruimte zit dat bij doorblazen van de aanvoerleiding opeens de doorstroom blokkeert. Ik hoop dat ik dat stuk letterlijk opgelost krijg :)
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 28 juni 2019 14:56 #1059094

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
koenijn schreef :
@douwe: fotootje / topic kan ik niet vinden dmv zoeken op 'douwe' en pokken of mantel etc.
Sonador schreef :
Spuit de cilinder wel ff in met iets vettigs, zodat die niet kan roesten.

Goed bezig!

Voor de prut kan je azijn nemen.

Cilindertje en kop inderdaad maar even ingevet, begon al wat roestaanslag te ontstaan.

Sta momenteel te 'spoelen' met gekookt 1:1 azijn:water. Spoelen is een groot woord. Het lijkt alsof er iets los in de koelruimte zit dat bij doorblazen van de aanvoerleiding opeens de doorstroom blokkeert. Ik hoop dat ik dat stuk letterlijk opgelost krijg :)

Vermoedelijk losgekomen stukken gecorrodeerd gietijzer die je niet kunt oplossen. Zie de zwarte brokjes op je foto.
Kan mijn foto van de voering zonder koperen mantel ook niet terug vinden. Foto ook verwijderd uit mijn foto verzameling
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 28 juni 2019 17:44 #1059136

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
douwe schreef :
r
[...]
Vermoedelijk losgekomen stukken gecorrodeerd gietijzer die je niet kunt oplossen. Zie de zwarte brokjes op je foto.
Kan mijn foto van de voering zonder koperen mantel ook niet terug vinden. Foto ook verwijderd uit mijn foto verzameling

Even met een magneetje gecheckt en ze zijn inderdaad magnetisch. Ik spoel het azijn even goed weg en dan neem ik contact op met een revisie bedrijf om te kijken wat zij kunnen betekenen.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 01 juli 2019 11:37 #1059744

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Kon niet wachten en kwam een artikel op de dedieseldokter site tegen. Daar werd een hydraulische pers gebruikt om de koelmantel eruit te drukken. Genoeg inspiratie om even tijdens lunch na te doen met een provisorische hydraulische pers en met succes! Mantel is verwijderd zonder schade :laugh:

Onderdelen van provisorische hydraulische pers. Gat in een dikke plank gemaakt met ongeveer de diameter van de cilindervoering. En met een hydraulische krik en wat hout geklemd tussen het deurkozijn. Werkte prima!





En zoals verwacht is de boel inderdaad gruwelijk verstopt. De 'koek' is gewoon volledig in de vorm van de koelmantel. Dus vanavond maar eens proberen op te schonen.



In het artikel stond ook dat de koelgaten van de kop (met de hand) uitgeboord kunnen worden en daarna met Oxaalzuur kalk en roest verwijderen. Eens kijken hoe dat gaat.

Ik ga niet voor een volledige revisie, maar wellicht dat ik de cilinder nog even uit laat honen en nieuwe ringen plaats, nu hij er toch uit ligt.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 19 juli 2019 19:32 #1064762

  • koenijn
  • koenijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Vandaag de cilinder en cilinderkop weer gemonteerd met nieuwe pakkingen. Kleppenspeling afgesteld en de motor loopt weer! Wel nog wat aandachtspunten. Het water loopt weer netjes door de kop heen, maar de thermostaat zit niet goed op zijn plek, waardoor water doorstroomt en de motor niet op temperatuur komt. Bij demonteren bleek de thermostaat niet gemonteerd te zijn, maar kreeg deze wel los bij de boot :silly: Het kokertje voor de drijfstangen voor de kleppen is boven vervormd waardoor er mogelijk wat olie kan lekken, even in de gaten houden.

Kort filmpje: share.icloud.com/photos/0D7BBv...hCbTqI2dA#Jachthaven

Als backup heb ik een Torqeedo Travel 1103CL gekocht. Afgelopen weekend uitgeprobeerd en werkt verbazingwekkend goed. Boot is met stuurstand nog steeds zeer wendbaar. Op max toeren haalt de boot ongeveer 7,5km/u (SOG). Alleen is de actieradius dan zeer gering (<1 uur vaartijd).

Veel van geleerd en geeft weer wat vertrouwen :cheer:

Tevens de nieuwe flexibele koppeling gemonteerd, maar daar praat ik in een ander draadje nog over :)
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 lekt koelwater 19 juli 2019 21:04 #1064778

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
koenijn schreef :
Vandaag de cilinder en cilinderkop weer gemonteerd met nieuwe pakkingen. Kleppenspeling afgesteld en de motor loopt weer! Wel nog wat aandachtspunten. Het water loopt weer netjes door de kop heen, maar de thermostaat zit niet goed op zijn plek, waardoor water doorstroomt en de motor niet op temperatuur komt. Bij demonteren bleek de thermostaat niet gemonteerd te zijn, maar kreeg deze wel los bij de boot :silly: Het kokertje voor de drijfstangen voor de kleppen is boven vervormd waardoor er mogelijk wat olie kan lekken, even in de gaten houden.

Kort filmpje: share.icloud.com/photos/0D7BBv...hCbTqI2dA#Jachthaven

Als backup heb ik een Torqeedo Travel 1103CL gekocht. Afgelopen weekend uitgeprobeerd en werkt verbazingwekkend goed. Boot is met stuurstand nog steeds zeer wendbaar. Op max toeren haalt de boot ongeveer 7,5km/u (SOG). Alleen is de actieradius dan zeer gering (<1 uur vaartijd).

Veel van geleerd en geeft weer wat vertrouwen :cheer:

Tevens de nieuwe flexibele koppeling gemonteerd, maar daar praat ik in een ander draadje nog over :)

Knap werk ;) Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik geen stuiver gaf voor de motor. KNAP!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl