Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 20 juli 2019 12:41 #1064890

Ja die ja. Glas inmiddels vervangen door een aluminium variant. Aangezien de tank toch leeg was meteen maar paar keer gespoeld met een liter of wat diesel, kwam niet veel vuiligheid uit, dat was positief.

Zal wel te hard gedraaid hebben ja. Wel bijzonder dat het ding ergens in de nacht pang zei. Madame hoorde nog wel gerinkel maar sliep verder. Ik word zo idd wel goed met filters en ontluchten. Het slangemens in me krijgt ook de kans zich te ontwikkelen met mijn smalle bakskistingang.

Tot de volgende episode van klussen voor twee linkerhandigen. Die brandstof afsluiter gaat voortaan ook mee in de opstart en afsluitroutine. Zoals Kierkegaard al schreef: het leven wordt voorwaarts geleefd maar achterwaarts ervaren :unsure:
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 12:43 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 20 juli 2019 13:55 #1064908

Schelpen. Krengen. Mooi moment om me over mijn open water zwemangst heen te zetten
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 13:55 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 05:44 #1080255

Philip schreef :
Een 13x8 schroef dus. Wat is nou je keerkoppeling reductie? Die zou je nog opzoeken ;)


met de 'standaard' reductie (2,21) en de wiki data van de C&C 27 geeft Vicprop een 12.2 x 7.2
Dan zou je huidige schroef inderdaad te zwaar zijn. Maar met een andere reductie zou het wel goed kunnen zitten.

Reductie (Gear ratio) is hier te vinden op de achterkant keerkoppeling:


Paar weken verder ivm vakantie en privé perikelen, maar hier is dan de foto: 2.21, als ik het goed lees. 'Neuh die schroef hebben we goed uitgerekend'. Mijn vertrouwen in deze inbouwer is sowieso weg na dat akkefietje van het me uit laten zetten van de hoofdschakelaar tijdens draaien van de motor (staat koeiengroot in de Yanmar handleiding dat dat nooit mag). Intussen is echt alles zo'n beetje vervangen wat oorzaak zou kunnen zijn, diesel heb ik geheel vervangen en schoongespoeld, olie is nieuw (niet erg, kan maar gebeurd zijn), nieuw fijn en groffilter, onderkant boot geschrobt (zwemangst is weg jaaay!).

Lees in het rijtje mogelijk oorzaken van Fer ook nog het luchtfilter. Dat zou een kandidaat kunnen zijn, het toerental komt nu niet meer boven de 2200 ipv 2400 (met brandschone diesel). Eerstvolgende keer eens kijken hoe ik daar bij kom, zit moeilijk achterop. Heel apart dat daar niet eerder naar gekeken is (zeg ik enigszins met schaamte want die had ik zelf ook veel eerder kunnen proberen natuurlijk)

Waar dat roet vandaan komt is me ook een raadsel (zie 2e foto). Volgens de inbouwer kwam dat voorheen van de te slappe riem, die staat inmiddels netjes strak en het roet nog steeds. 'Het moet aan je diesel liggen, dus alles maar vervangen'.

Ik heb duidelijk achteruitgang van toerental waargenomen over de maanden, de schroef wordt niet uit zichzelf groter dus er moet een reden zijn, naast de te grote schroef dus, ben je daar zeker van @Philip?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 06:31 #1080266

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3954
Evaluationcopy schreef :
Waar dat roet vandaan komt is me ook een raadsel (zie 2e foto). Volgens de inbouwer kwam dat voorheen van de te slappe riem, die staat inmiddels netjes strak en het roet nog steeds. 'Het moet aan je diesel liggen, dus alles maar vervangen'.

Ik heb duidelijk achteruitgang van toerental waargenomen over de maanden, de schroef wordt niet uit zichzelf groter dus er moet een reden zijn, naast de te grote schroef dus, ben je daar zeker van @Philip?

Roet. Of tenminste, zwart stof. Ik neem effe aan dat dat van je riem of de slang daarboven af komt. Dat zijn toch wel je eerste verdachten. Dit zit zo ver van verbrandingen en uitlaten af...

Mbt prop afmetingen: ik heb recent wat ge-experimenteerd schroeven. de uitkomsten van Vicprop kwamen voor mijn stokoude MD11 wat licht uit. De excelsheet propcalc zat er voor mij het dichtste bij.

Nog maar eens een link:

www.alberg30.org/maintenance/M...opeller/propcalc.xls
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 06:32 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 06:59 #1080277

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6537
Dat zwarte komt hoogstwaarschijnlijk van de riem af. Kun je ook zo wegvegen? Had ik ook, ook met een goed gespannen riem. Sommige riemen 'stoffen' meer dan anderen en de standaard Yanmar riemen doen dat aardig veel. Het is ook een vrij smalle riem voor een behoorlijke last. Dat doet mijn nieuwe Yanmar een stuk beter met een brede riem.

Luchtfilter lijkt me sterk na zo weining uren maar dat is simpel te testen door even zonder filter te varen.
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 07:24 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:09 #1080280

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7556
Je zult vast de dieselaanvoer vanaf de tank tot het filter al hebben nagelopen. Maar voor de zekerheid, zit er niet ergens een vernauwing, een verstopt filtertje in een banjobout aansluiting bijvoorbeeld. Dit was ooit bij mij het euvel.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:19 #1080287

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6537
Evaluationcopy schreef :
Ik heb duidelijk achteruitgang van toerental waargenomen over de maanden, de schroef wordt niet uit zichzelf groter dus er moet een reden zijn, naast de te grote schroef dus, ben je daar zeker van @Philip?
Redelijk zeker dat ie te zwaar is.Maar hoeveel exact? ..
Ik heb je boot en motor gegevens ingevuld in een online tool die meestal wel ongeveer klopt. Schroeven blijft lastig en de diverse tools geven ook allemaal iets verschillende waarden maar dat je huidige te zwaar is zijn ze het wel over eens.

Wil je het zeker weten: ga naar een schroeven-boer (bijv. Kramer in Nieuw-vennep) die kan rekenen en én je huidige schroef kan verstellen. Kost je de kop niet.

Het verklaart inderdaad niet de afname in toeren.
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 07:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:33 #1080291

@ Philip: dat roet poets ik er zo af idd. Stinkt ook niet. Riem zag er nog prima uit, vond de monteur zonde om te vervangen. Luchtfilter ga ik doen.

@ Joop: als ik die excel invul kom idd op een 13 bij 8 schroef, zoals Philip al aangaf, thanks.

@Noballast: slangetje van tank naar Delphi heb ik los gehad voor het leeg laten lopen en spoelen van de tank, het is maar een cm of 10 en loopt vlot door. Slang van filter naar fijnfilter/opvoerpomp zou ik nog eens los kunnen halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:38 #1080292

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6537
Neu vervangen van die riem hoeft ook nog niet als je af en toe opzuigen van dan stof geen probleem vindt. Voordat die riem is doorgesleten ben je nog wel een paar motor uren verder. Goed gespannen houden helpt wel.

Of vervangen door eentje die minder stoft en deze als reserve houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:44 #1080294

Een wijziging die ik in het voorjaar heb doorgevoerd was een grotere wierpot, die ook dikkere slangen nodig had. Moet die pomp nu niet te hard werken? Iemand schreef hier al eerder dat dat het echt niet kon zijn. Misschien toch interessant om even de slang van de koelwaterpomp rechtstreeks op de afsluiter te zetten om dit uit te sluiten...

Ziehier het belang om een beter logboek bij te houden, bij vermoedelijke afwijkingen in toerental meteen opschrijven bv met datum. Ik weet veel niet meer. Ik probeer ook vooral te genieten van het ding ipv alleen maar probleemoplossend bezig te zijn, eind deze maand ga ik van Zeeland naar Drimmelen voor winterstalling/onderhoud, maar hopen op een westenwind dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 07:49 #1080298

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 830
Ik heb eigenlijk min of meer het zelfde probleem gehad dit seizoen. Vorig jaar liep mn motor (3cyl perkins)nog perefct. dit jaar kwam die maar op 2000 toeren.
Na week vakantie en alles geprobeerd te hebben kwam ik er in eens achter dat de kabel waarmee je de motor weer uit zet niet helemaal terug kwam.
de brandstoftoevoer naar de motor werd dus een beetje geknepen.
Probleem is nu opgelost en motor haalt weer makkelijk de 3000 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 08:00 #1080305

Die stopt hem door de luchttoevoer af te knijpen he? Nog niet gecontroleerd volgens mij, alleen de gaskabel, ik zet hem op m'n checklist, thanks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 08:38 #1080322

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6385
Evaluationcopy schreef :
Die stopt hem door de luchttoevoer af te knijpen he? Nog niet gecontroleerd volgens mij, alleen de gaskabel, ik zet hem op m'n checklist, thanks.

de dieseltoevoer
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 09:47 #1080340

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3954
Evaluationcopy schreef :
Die stopt hem door de luchttoevoer af te knijpen he? Nog niet gecontroleerd volgens mij, alleen de gaskabel, ik zet hem op m'n checklist, thanks.

Een dieselheeft geen gasklep. (sorry Joyce, te absolute uitspraak) De meeste niet. Sommige hebben wel een gasklep om remmen op de motor mogelijk te maken. Een auto funktie dus eigenlijk.

Wordt gestuurd door de hoeveelheid geinjecteerde diesel.

Dus de motor-stop-kabel, stopt de diesel aanvoer.
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 15:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 05 sept 2019 14:55 #1080436

Diesel dus, ook goed. Overigens: na het akkefietje met de hoofdschakelaar dacht dat de inbouwer dat de dynamo kapot was want die laadde niet meer (tja). Dynamo bleek goed maar er was ergens een sensor kapot gegaan. (Causaal verband of niet is mij niet duidelijk).

Heb een paar weken zonder dynamo rondgevaren, motor kwam toen tot 2800 toeren. Met dynamo tot 2400 en afgelopen weekend (met brandschone filters/diesel/olie/alles) nog maar tot 2200.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 07 sept 2019 19:57 #1081118

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Evaluationcopy schreef :
Diesel dus, ook goed. Overigens: na het akkefietje met de hoofdschakelaar dacht dat de inbouwer dat de dynamo kapot was want die laadde niet meer (tja). Dynamo bleek goed maar er was ergens een sensor kapot gegaan. (Causaal verband of niet is mij niet duidelijk).

Heb een paar weken zonder dynamo rondgevaren, motor kwam toen tot 2800 toeren. Met dynamo tot 2400 en afgelopen weekend (met brandschone filters/diesel/olie/alles) nog maar tot 2200.

Ik zou zeggen, zet eens een los tankje diesel direct aan de opvoerpomp. Dus achter het fijnfilter.
(wel zuivere diesel in dat klein tankje).
Als de motor dat zijn toeren dan wel haalt betekend het dat er in het aanvoercircuit van de diesel een probleem zit.
Zo kan je uitsluiten dat het aan de motor, de keerkoppeling of de schroef ligt.

Vooral dat je met brandschone filters ..... zo veel toeren minder uitkomt lijkt me verdacht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 09 sept 2019 17:07 #1081646

Philip schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik heb duidelijk achteruitgang van toerental waargenomen over de maanden, de schroef wordt niet uit zichzelf groter dus er moet een reden zijn, naast de te grote schroef dus, ben je daar zeker van @Philip?
Redelijk zeker dat ie te zwaar is.Maar hoeveel exact? ..
Ik heb je boot en motor gegevens ingevuld in een online tool die meestal wel ongeveer klopt. Schroeven blijft lastig en de diverse tools geven ook allemaal iets verschillende waarden maar dat je huidige te zwaar is zijn ze het wel over eens.

Wil je het zeker weten: ga naar een schroeven-boer (bijv. Kramer in Nieuw-vennep) die kan rekenen en én je huidige schroef kan verstellen. Kost je de kop niet.

Het verklaart inderdaad niet de afname in toeren.

Kramer heeft me teruggemaild. Met al mijn gegevens komt 'ie op 13 x 7 of 12 x 7,7. In mijn ogen wel iets anders dan de 13x8 die er op zit, maar ja, what do I know. Het schip gaat toch op de kant voor de winter, een andere schroef plaatsen lijkt me niet heel veel werk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl