Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 08 @ 8:00AM - 05:00PM
ZF Onderlinge Zuid 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 13:55 #1058792

Ik loop tegen iets aan waarvan ik eigenlijk niet zeker weet of het überhaupt een issue is, maar gooi het toch graag in de groep, bij wijze van brainstorm.

De casus: Ik heb na een klein jaar pauze weer een scheepje gekocht, voorzien van een 2 jaar oude Yanmar 1GM10 met maar liefst 24 draaiuren op de klok. Het dieseltje werd niet anders gebruikt dan om de haven in en uit te varen. Ik heb er nu een paar dagen mee gevaren en getest en merk het volgende:

In z'n achteruit loopt 'ie makkelijk over de 3000 toeren, in z'n vooruit kom ik amper boven de 2000. Vooruit kom ik dus wat vermogen te kort. Daarbij loopt het toerental af en toe terug, al varende. (Dit laatste heb ik in de box afgelopen weekend níet kunnen simuleren).

Zomaar wat vragen, ik heb nog nooit een 1-cilinder gehad en ben zeker geen diesel-expert.

- In z'n vooruit maakt het schip/motor veel meer herrie, ook in de box. Waar kan dat aan liggen, behalve water dat tegen/langs het roer aan stroomt?
- Als de uitlijning van de motor/as niet goed is, zou de motor dan in z'n achteruit ook meer moeten trillen?
- Kan de schroef een verkeerde maat/spoed hebben, wat in z'n achteruit minder een issue is dan vooruit?
- De gashendel 'armen' lijken aan de binnenkant goed 'helemaal rond' te staan in zowel voor als achteruit. De kabel haakt aan een gashendeltje op de motor, die kan ik op handkracht niet verder induwen als de hendel volledig in z'n vooruit staat.
- Motor, as, lager, schroef, gashendel, kabels, alles is 2 jaar terug vernieuwd en nog zgan (op zicht).
- Scheepje heeft een maand terug knippen en scheren beurt gehad
- Al varende loopt het toerental af en toe iets terug (van 2000 naar 1600-1800). Kan dat met vervuilde diesel te maken hebben? Het is een 30 liter tank dus ik kan er vanuit gaan dat de diesel erin al oud was. Heb er eind vorig jaar 10 liter vers bijgegooid met zo'n anti-bacteriespulleke).
- Heb eind vorig jaar een keer het dieselsysteem ontlucht (oopsje), er lekt nu nergens diesel, het lijkt me dat er dan geen lucht meer in kan zitten?

Samengevat:

1. Vooruit te weinig power, max 2000 toeren
2. Toerental valt af en toe terug bij varen. (niet te simuleren in box)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 27 juni 2019 13:57 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 14:24 #1058809

Wat is de reductie vooruit en wat is ie achteruit?
Het lijkt op een veel te zware schroef, en achteruit meer reductie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 14:34 #1058813

Eeehm, geen idee. Ik weet niet wat het is. Ik heb wel ergens een foto (niet ingezoomd) van de schroef, misschien dat daar iets aan te zien is, zoek ik thuis op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 14:38 #1058818

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6773
Reductie bij keerkoppeling bij yanmar 1GM10 is inderdaad doorgaan in achteruit groter dan in vooruit. Vooruit is te kiezen, achteruit is er maar 1. Bij een saildrive zijn ze wel gelijk. Wat heb je?

De reductie vindt je achterop je keerkoppeling, niet op je schroef :p maar kijken of de maat op je schroef staat, kan zeker geen kwaad bij dit vraagstuk.
Laatst bewerkt: 27 juni 2019 14:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 15:40 #1058832

Ik ben geen expert maar tenzij het een maxprop is zal de schroef sowiezo efficienter zijn in vooruit dan in achteruit, dus als de spoed wat te zwaar bemeten is kan het best dat hij vooruit zoveel water verplaatst dat hij niet aan zijn maximaal toerental komt (niet goed voor de motor, let op voor zwarte rook uit de uitlaat dat is een duidelijk teken..).
Ik weet van mijn maxpropje dat een paar graden verschil in spoed al een groot verschil kan zijn.

teruglopen van toerental kan zeker vervuiling of lucht zijn.
Je zegt dat er oude diesel in zit en dat je er eind vorig jaar hebt bijgeogooid. Er zullen mensen hier op forum zijn die zeggen dat de diesel die je er eind vorig jaar hebt bijgegooid nu al te oud is.. Dus dat lijkt me zeker een optie..

Goed je groffilter in de gaten houden en ook kijken of er geen water in zit.

Maar lucht lijkt me ook mogelijk. Het feit dat je een tijd geleden ontlucht hebt en nergens diesel lekt zegt weinig, ik had een super klein lekje bij mijn filter en daardoor bleer er lucht binnekomen..

Monteur blies hard in de slang en zag bubbeltjes uit mijn koppeling komen. Daarna nooit meer last gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 20:25 #1058894

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4598
Mijn eerste gedachten:

1: ik neem aan dat de motor een vervanging is, en de prop ook? Wie heeft de berekening daarvan gedaan? En is die nog beschikbaar? Kun je op de prop ergens een type nummer vinden, en/of een aanduiding van spoed/diameter.
1a: hoe groot is de speling tussen de schroeftip en de romp?
2: zoals gezegd heeft een prop een ander rendement, maar ook een andere vermogensvraag voor- en achteruit. En volgens de specificaties kan het verzet achteruit flink lager zijn dan vooruit. Als dat zo is, is het verschil verklaard. Moeten we alleen nog uitzoeken waarom hij vooruit niet op toeren komt.


Het is een 1 cilinder. Die kunnen flink stampen, zeker als hij moet werken. Zo te horen, op t eerste gezicht, moet hij te hard werken.

Vraag: Wat doet t toerental als je volgas gaat varen? Want in "paaltrek" hoort hij toptoeren niet te halen.
Kun je het groffilter zien? Zit daar drek in?
Laatst bewerkt: 27 juni 2019 20:29 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 27 juni 2019 21:37 #1058927

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Vuile filters? Dan haalt de motor in de achteruit ook niet z'n toeren en vermogen.
Een toeren verschil van 1000 rpm tussen vooruit en achteruit is wel heel erg veel.
Het probleem van verouderde diesel kun je naar de prullenbak verwijzen.
Kijk nog eens goed of brandstofhandel op de motor even ver uitgestuurd wordt bij voor- en achteruit. Misschien eigenwijs, maar daar zie ik het probleem.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 06:29 #1058966

Dat zijn een hoop tips, dank! Ik kom pas weer over 14 dagen op de boot dus kan niet alles controleren nu.

In de bijlage alvast de foto's van de achterkant van de gashendel bij vol gas voor- én achteruit. Stand is identiek horizontaal, dan lijkt het me niet het gashendeltje te zijn.

@Philip: keerkoppeling reductie ga ik opzoeken
@Bas: Vervuiling zou best kunnen. De motor is 2 jaar oud maar is vermoedelijk precies nul keer fatsoenlijk warmgedraaid. Werd alleen gebruikt om de haven in en uit te varen. Groffilter ga ik ook nog even terug controleren, eind vorig jaar (2x varen terug) was dat schoon, maar heb er naast 1/3 nieuwe diesel ook een scheut anti-bacteriëel spul in gemikt, misschien dat dat wat rotzooi losweekt? Luchtfilter ga ik ook opzoeken. Feit blijft dat het terugval gedrag van toeren niet te simuleren is in de box, als de boot stil ligt.
@Joop: of de prop ook nieuw is weet ik niet, als ik er weer ben ga ik in de papieren duiken. Enige foto (van veraf) die ik heb van de schroef zit ook in de bijlage. Volgas varend vooruit haal ik max 2200 toeren.
@Douwe: op de hendel lijkt de kabel me in orde, ik ga nog even kijken het gashendeltje op de motor verschil tussen voor- en achteruit. Maar die heb ik al proberen in te duwen bij volgas vooruit en kreeg er geen beweging, misschien met wat greedschap voorzichtig proberen...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 06:56 #1058970

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
De achterwaartse werking van een standaard schroef is veel minder en dus kan de motor harder lopen.
Tevens zit er in de keer koppeling een verschil in voor en achter uit kwa toeren.
Voor uit is meestal een "direct drive" . dus 1:1 overbrenging.
Achteruit draait de schroef minder snel. Het komt dus voor dat je maar 1/3 effect heb van je schroef.
In veel gevallen is de achteruit ook gelimiteerd in het gasgeven.. Dit om te voorkomen dat de motor te hard draait. te hard heeft geen zin omdat de standaard schroef minder effectief is.
Maar misschien heeft er een omkeer schroef op gezetten ( zie MAX PROP ) die zijn even effectief zoals voor als achteruit. ( ook dit kan je bij zon prop instellen. )

Ik zou eerst kijken of het technisch allemaal in orde is; diesel toevoer, uitlijning, blad-tracking, gas instelling en maximaal standen.
Monk
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 06:59 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 06:56 #1058971

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6773
Verschil tussen voor- en achteruit zou ik het niet in zoeken, dit is normaal door schroef en verschil in reductie. Dat je neit je max rpm haalt in zijn vooruit met dergelijk groot verschil is niet goed.

Als de motor zo weining uren gemaakt heeft, zit je eigenlijk nog in je inloop periode ondanks de leeftijd. Daarin moet je gas gaan geven en motor op toeren houden. Die je dus niet haalt. Alleen maar haven in- en uit is al niet best voor een diesel maar in de inloopperiode is dat nog slechter. Is de olie al eens vervangen?

Uit de handleiding van de YM (GM zal niet veel verschillen):




Gashendel op de motor kan je alleen induwen als de kabel kosgekopeld is. Dat loskoppelen is gemakkelijk te doen. Dan kijken of je meer rpm haalt als je de hendel met de hand in duwt ipv met de hendel. Dan sluit je een fout in je besturing uit. Gereedschap voor induwen zou echt niet nodig moeten zijn.


Zou best eens kunnen dat je schroef niet bij je motor en keerkoppeling past en dus te veel spoed en/of diameter heeft. Bij veel schroeven is dat nog bij te stellen maar het verschil is wel fors. Vuistregel die een bekende schroevenboer hanteerd is 2" spoed voor elke 500 rpm die je niet haalt. Dat betekend dat je schroef bijna 6" in spoed terug moet. Dat is veel.
Een echte schroef berekening laten doen is beter maar daar heb je wel wat gegevens van je boot, motor en keerkoppeling voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 07:26 #1058988

Ok dat ga ik dan als eerste proberen: kabel loshalen en kijken hoeveel toeren vooruit ik kan halen als ik het hendeltje handmatig induw. Op zich logisch dat je het gashendeltje niet veel verder kunt induwen mét kabel er aan.

Ik heb hem in September gekocht en in Oktober meteen nieuwe olie gegeven voor de winter. Ik ga er vanuit dat de vorige eigenaar nul onderhoud aan de motor heeft gepleegd. Wel 10k uitgeven voor geheel nieuwe inbouw maar interessse had hij er niet in. Boot werd ook alleen gebruikt voor een rondje over de plas.

Als het niet aan aansturing ligt ga ik me eens verdiepen in keerkoppeling/spoed/schroef/whatever. Dan eerst contact opnemen met de inbouwer.
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 07:26 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 07:39 #1058994

Monk schreef :
De achterwaartse werking van een standaard schroef is veel minder en dus kan de motor harder lopen.
Tevens zit er in de keer koppeling een verschil in voor en achter uit kwa toeren.
Voor uit is meestal een "direct drive" . dus 1:1 overbrenging.

Allereerst hebben lang niet alle keerkoppelingen een overbrengingsverschil tussen voor- en achteruit .
En van een keerkoppeling met een verhouding 1:1 heb ik nog nooit gehoord. Zou ook niet kunnen want dan draait de schroef imemrs net zo hard als de motor en dat kan simpelweg niet of je zou een heel kleine schroef moeten monteren met een slechte efficientie.
Normaal is een overbrengverhouding vooruit die ervoor zorgt dat de schroef ongeveer 1500 rpm maximaal draait.
Vandaar bijv. dat de oude 110S saildrives maar een verhouding van 1,66 hebebn omdat de bijbehorende motoren ( MD5A enz) maar 2600 rpm draaiden en de nieuwere 120S 2,1 omdat die latere motoren 3100 toeren maakten en de nog latere en ook huidige 2,3 of nog wat hoger vanwege het feit dat de nieuwere motoren allemaal 3500-3600 toeren max. draaaien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 08:10 #1059011

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6773
Yellow Boat schreef :
Allereerst hebben lang niet alle keerkoppelingen een overbrengingsverschil tussen voor- en achteruit .
Deze wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 10:27 #1059040

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
om de bedieningshandels uit te sluiten.
Bedien gas handel met uitgeschakelde koppeling. Kijk of maximum toeren bereikt wordt in zowel voor- als achteruit stand van de gas handel.
Wanneer in beide gevallen maximum toeren bereikt wordt dan zit het probleem niet in de toerenregeling
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 10:44 #1059042

Dat had ik al geprobeerd, in z'n vrij trekt 'ie hem vlot over de 3000 toeren, ook vooruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 11:01 #1059043

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6773
In zijn vrij zou hij 3800/3850 moeten kunnen draaien..

Laat hem wel goed warm lopen voor je dit gaat proberen in de inloop periode...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 11:10 #1059044

douwe schreef :
om de bedieningshandels uit te sluiten.
Bedien gas handel met uitgeschakelde koppeling. Kijk of maximum toeren bereikt wordt in zowel voor- als achteruit stand van de gas handel.
Wanneer in beide gevallen maximum toeren bereikt wordt dan zit het probleem niet in de toerenregeling

Dat zou je kunnen denken maar dat is niet (helemaal) juist.
Weliswaar bereik je onbelast het maximale toerental maar daarbij zal de regulateur ( die immers het toerental regelt) nooit ver uitgeregeld zijn omdat er bij zo weinig vermogen ook maar weinig diesel nodig is .
Pas bij belasting gaat de regulateur verder uitsturen waardoor er meer diesel wordt ingespoten. Dat is ook de reden dat je zwarte rook kunt krijgen als je de motor overbelast omdat er dan teveel diesel wordt ingespoten om volledig met de aangezogen lucht te kunnen worden verbrand.
Er zou dus nog steeds een probleem met de toerenregeling-lees regulateur kunnen zijn amar omdat het toerental achteruit wel wordt gehaald is dat niet erg waarschijnlijk. Echter , als de schroef achteruit veel minder vermogen vraagt dan vooruit zou het nog steeds aan die regulateur kunenn liggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 11:25 #1059051

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
om de bedieningshandels uit te sluiten.
Bedien gas handel met uitgeschakelde koppeling. Kijk of maximum toeren bereikt wordt in zowel voor- als achteruit stand van de gas handel.
Wanneer in beide gevallen maximum toeren bereikt wordt dan zit het probleem niet in de toerenregeling

Dat zou je kunnen denken maar dat is niet (helemaal) juist.
Weliswaar bereik je onbelast het maximale toerental maar daarbij zal de regulateur ( die immers het toerental regelt) nooit ver uitgeregeld zijn omdat er bij zo weinig vermogen ook maar weinig diesel nodig is .
Pas bij belasting gaat de regulateur verder uitsturen waardoor er meer diesel wordt ingespoten. Dat is ook de reden dat je zwarte rook kunt krijgen als je de motor overbelast omdat er dan teveel diesel wordt ingespoten om volledig met de aangezogen lucht te kunnen worden verbrand.
Er zou dus nog steeds een probleem met de toerenregeling-lees regulateur kunnen zijn amar omdat het toerental achteruit wel wordt gehaald is dat niet erg waarschijnlijk. Echter , als de schroef achteruit veel minder vermogen vraagt dan vooruit zou het nog steeds aan die regulateur kunenn liggen.
Ad
Met toerenregeling bedoel ik dat het toerental op de regulateur juist ingesteld wordt via de motor bediening. Dus is mijn stelling juist. Wat er daarna gebeurt als de motor belast wordt is het verhaal of de regulateur doet wat er gevraagd wordt. Dus ingestelde toerental handhaven.
En wat de regulateur doet hoef je mij niet meer uit te leggen. ;) Ik ben n.l. geen leek op dit gebied.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 11:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 11:35 #1059052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18701
Evaluationcopy schreef :
- Al varende loopt het toerental af en toe iets terug (van 2000 naar 1600-1800). Kan dat met vervuilde diesel te maken hebben? Het is een 30 liter tank dus ik kan er vanuit gaan dat de diesel erin al oud was. Heb er eind vorig jaar 10 liter vers bijgegooid met zo'n anti-bacteriespulleke).
- Heb eind vorig jaar een keer het dieselsysteem ontlucht (oopsje), er lekt nu nergens diesel, het lijkt me dat er dan geen lucht meer in kan zitten?

Welk fabrikaat is het groffilter en zit de tank onder of boven het filter?

Dat toerenverlies kan mogelijk iets te maken hebben met ontsnappende luchtbellen die op bepaalde plekken zijn blijven hangen. Vooral Delphi-filters zijn hier gevoelig voor. Is al vele malen over geschreven in dit forum.

Aan de andere kant is het toerenverlies vrij beperkt en omdat het hier om een één-cilinder gaat is het niet waarschijnlijk dat lucht het probleem is. Ooit trad het bij mij ook op, maar dan ging het om terugvallen naar vrijwel stationair toerental (800 rpm), waarschijnlijk omdat er één of meer cilinders (mijn motor heeft er 3) niet meer mee deden. Een een-cilinder zou bij iets dergelijks helemaal stilvallen, vermoed ik.

Die maximaal 2000 toeren in de vooruit lijkt toch vooral te duiden op een mis-aanpassing van schroef en motor.

Verder wel weer een klassiek voorbeeld van de complete desinteresse die sommige zeilers hebben voor hun motor (in dit geval: de vorige eigenaar); gevalletje Zen en de kunst van het motoronderhoud. Je geeft € 10.000,- uit aan een nieuwe motor en dan zal het verder wel goed zijn.
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 11:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 12:24 #1059061

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
om de bedieningshandels uit te sluiten.
Bedien gas handel met uitgeschakelde koppeling. Kijk of maximum toeren bereikt wordt in zowel voor- als achteruit stand van de gas handel.
Wanneer in beide gevallen maximum toeren bereikt wordt dan zit het probleem niet in de toerenregeling

Dat zou je kunnen denken maar dat is niet (helemaal) juist.
Weliswaar bereik je onbelast het maximale toerental maar daarbij zal de regulateur ( die immers het toerental regelt) nooit ver uitgeregeld zijn omdat er bij zo weinig vermogen ook maar weinig diesel nodig is .
Pas bij belasting gaat de regulateur verder uitsturen waardoor er meer diesel wordt ingespoten. Dat is ook de reden dat je zwarte rook kunt krijgen als je de motor overbelast omdat er dan teveel diesel wordt ingespoten om volledig met de aangezogen lucht te kunnen worden verbrand.
Er zou dus nog steeds een probleem met de toerenregeling-lees regulateur kunnen zijn amar omdat het toerental achteruit wel wordt gehaald is dat niet erg waarschijnlijk. Echter , als de schroef achteruit veel minder vermogen vraagt dan vooruit zou het nog steeds aan die regulateur kunenn liggen.
Ad
Met toerenregeling bedoel ik dat het toerental op de regulateur juist ingesteld wordt via de motor bediening. Dus is mijn stelling juist. Wat er daarna gebeurt als de motor belast wordt is het verhaal of de regulateur doet wat er gevraagd wordt. Dus ingestelde toerental handhaven.
En wat de regulateur doet hoef je mij niet meer uit te leggen. ;) Ik ben n.l. geen leek op dit gebied.

Nee , jou niet maar jij en ik zijn niet de enigen op dit forum. Er komen hier ook motorische analfabeten voor , net als op sommige andere gebieden ( je weet wel A , Ah en co) :lol:
Daarom probeer ik ook altijd zo precies mogelijk alles uit te leggen om misverstanden te voorkomen. Sommigen schijnen dat niet te appreciëren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 12:59 #1059070

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4598
Wat voor n boot is t? Misschien kunnen we er alvast wat aan rekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 13:45 #1059075

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Evaluationcopy schreef :
Dat had ik al geprobeerd, in z'n vrij trekt 'ie hem vlot over de 3000 toeren, ook vooruit.

Goed,ligt het niet aan de uitsturing van de regulateur hefboom.
Hoe snel loopt de boot ongeveer bij die 2000 toeren?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 13:51 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 13:59 #1059082

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1468
Philip, wat bedoelen ze hier mee:
"Als u de motor langzaam moet laten draaien, laat deze dan volledig doordraaien"?

Laatst bewerkt: 28 juni 2019 14:04 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 14:08 #1059084

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6773
Dat zijn de twee stappen die er na genoemd worden: 5x flink gassen in zijn vrij:



Wellicht een rare vertaling van de engelse handleiding:
Laatst bewerkt: 28 juni 2019 14:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 14:08 #1059085

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Gijper schreef :
Philip, wat bedoelen ze hier mee:
"Als u de motor langzaam moet laten draaien, laat deze dan volledig doordraaien"?


Idd. onbegrijpelijk stukje text.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl